Решение по дело №2509/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 261802
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 22 юни 2022 г.)
Съдия: Елена Иванова Николова
Дело: 20213110102509
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Варна, 01.06.2021 год.

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, Гражданско отделение, тридесети състав, в публично заседание на двадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА НИКОЛОВА

 

При участието на секретаря Антония Пенчева разгледа докладваното от съдията гр. д.2509 по описа на ВРС за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по искова молба от Б.Х.П., ЕГН **********, с адрес: *** против „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Божанка Георгиева Богданова, с която са предявени от ищеца в условията на обективно кумулативно съединяване искове, както следва:

◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.1 от КТ да бъде признато за незаконно и да бъде отменено уволнението на ищцата, извършено със Заповед №159/22.12.2020г. на изпълнителния директор на „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК ********* - Божанка Георгиева Богданова, като така издадената заповед бъде отменена,

◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.2 от КТ ищецът да бъде възстановен на предишната работа като „оперативен счетоводител“ в „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********,

◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.3 от КТ да бъде осъден ответникът да заплати на ищеца сумата от 6 292,80 лв., представляваща обезщетение за оставането на ищеца без работа за периода от 23.12.2020 г.  до 23.06.2021 г.;

◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.4 от КТ да бъде допусната поправка на основанието за уволнение, вписано в трудовата му книжка и в други документи, ако е необходимо;

Претендират се и съдебно-деловодни разноски.

Обстоятелства, от които се твърди, че произтича претендираното право:

От 2009 г. е  назначен в „У.И С.Х.“ ЕАД на длъжност „Оперативен счетоводител“, с код по НКП 33133001. На 21.01.2020 г. сключил допълнително споразумение № 14/21.01.2020 г. към трудовия договор на основание чл. 119 във връзка с чл. 67, ал. 1, т.1. Със Заповед № 155/27.11.2020 г. изпълнителният директор разпоредил преустановяване на дейността на дружеството, считано от 30.11.2020 г. до 21.12.2020 г. в следните обособени структурни звена: звено „Администрация“ с изключение на служителите: кординатор, зам. главен счетоводител, специалист „човешки ресурси“, технически изпълнител, училищните кухненски блокове в училища СУЕО „Ал. С. Пушкин“, III ОУ „Ангел Кънчев“, СУ „Гео Милев“ и МГ „Д-р Петър Берон“, както и на кухненските блокове на детските градини.

На 27.11.2020 г. подал молба до изпълнителния директор на дружеството, в която помолил за информация относно организацията на работата в счетоводния отдел за периода 30.11.2020 г. - 21.12.2020 г. На 27.11.2020 г. бил уведомен, че в отдел „Счетоводен“ е спряна работата, с изключение на зам. гл. счетоводител. На 30.11.2020 г. и 01.12.2020 г. отново бил на работа, като извършвал проверки на калкулации по вложени хранителни продукти.

С молба от 30.11.2020 г. помолил да му бъде предоставено копие, с която за посочения период (30.11.2020 г. - 18.12.2020 г.) работния процес в отдел счетоводен ще бъде преустановен. Помолил за информация за организацията за заеманата от него длъжност. Не му била предоставена такава. От сайта на дружеството свалил Заповед №155/27.11.2020 г. на изпълнителния директор, с която е разпоредено преустановяване на дейността на дружеството.

На 01.12.2020 г. била издадена Заповед № 157 на Директора на дружеството, с която на основание чл. 120, ал. 1 от КТ, поради престой му било възложено да изпълнява длъжността „кухненски работник“ в кухненския блок на стол № 12 за времето 02.12.2020 г. до 18.12.2020 г. За посочения период работел в горепосочения кухненския стол, като му била възлагана работа - приемане на хранителните продукти, суровини и полуфабрикати и извършване на контрол на качеството им, следене за правилното съхранение на хранителните суровини, полуфабрикати и готова кулинарна продукция, първичната обработка на суровините и полуфабрикатите в определените за тази цел помещения, дезинфекция и хигиена в производствени помещения и хладилни съоръжения, доставяне на продукти от склада в кухненското помещение, измиване, почистване и нарязване ръчно или машинно продуктите, събиране и изнасяне на отпадъците и амбалажа, почистване и поддържане кухненския блок.

На 21.12.2020 г., понеделник се върнал на работа в звено „Администрация“. Били му разпределени няколко фактури, които следвало да бъдат осчетоводени. Завършил разпределената ми работа. На 22.12.2020 г. посетил работното място и му било връчено предизвестие на основание чл. 328, ал. 1, т.4 от КТ за прекратяване на трудовия ми договор, поради спиране на работата за повече от 15 дни. На 22.12.2020 г., със Заповед № 159 на Директора на дружеството бил уволнен на основание чл. 328, ал. 1, т. 4 от КТ, считано от 23.12.2020 г., поради спиране на работата за повече от 15 работни дни.

Счита, че уволнението му е незаконосъобразно, извършено при нарушаване на материалните и процесуалните правила на закона. Счита, че не са налице предпоставките на чл. 328, ал. 1, т. 4 от КТ. Дейността в звеното, в което работи, не е спирала за посочения период в заповедта. В началото на м. декември в дружеството имало значителна счетоводна работа - подаване месечна справка-декларация, която са изготвя на базата на дневник за покупките и дневник за продажбите, осчетоводяване на столовите кухни за месец ноември, което следвало да се извърши до 10-то число по вътрешнослужебна заповед, а по нормативни изисквания до 14.11.2020 г. Отделно от това следвало да се извърши осчетоводяване на фактури за доставки през месец ноември до 9-то число на следващия месец. Счетоводният отдел имал доста работа и не можел да преустанови дейност в този период, въпреки че част от столовите кухни на дружеството били затворени. Освен това следвало да се довърши и годишната инвентаризация в дружеството, като по разпределение за ищеца останала проверка на годишната инвентаризация на още един обект - ДГ 41.

Счита, че основанието за уволнение по посочения по-горе текст е приложено при заобикаляне на закона и злоупотреба с право, поради подадена Докладна записка - сигнал peг. № РД18005418ВН/15.03.2018 г. до Директора на дружеството Божанка Георгиева и кмета на Община Варна срещу кординатора на дружеството Д. Й.относно некоректно и непрофесионално отношение и подадена жалба вх. № 44-00-3749/26.11.2019 г., в която на основание чл. 50 от Закона за защита от дискриминация поискал комисията да се произнесе дали е налице дискриминация по отношение на ищеца спрямо другите му колеги в дружеството.

Издадената заповед за прекратяване на трудовото му правоотношение ищецът счита за  незаконосъобразна и в нарушение на чл. 8, ал. 1 от КТ, като правната възможност по чл. 328, ал. 1, т. 4 от КТ е използвана целенасочено - именно за прекратяване на конкретното трудово правоотношение. Единствен ищецът от всички 5 оперативни счетоводители в дружеството бил уволнен. Счита, че издадената заповед за уволнение и предхождащата заповед, касаеща администрацията били издадени с цел да бъдат създадени предпоставки да бъде освободен, тъй като при основанието на чл. 328, ал. 1, т. 4 от КТ работодателят няма задължение да извърши подбор.

Размерът на обезщетението следва да се изчисли на база на брутното му  трудово възнаграждение за последния пълен отработен месец, като за м. ноември то е в размер на 1048,80 лева.

В отговора ответникът твърди, че предявеният иск е неоснователен.

По фактите излага, че ищецът е работил при ответника по трудово правоотношение на длъжност „Оперативен счетоводител“ в отдел „Счетоводство“ на структурно звено „Администрация“. В последния пълен работен месец  - ноември 2020 г. ищецът е получил брутно трудово възнаграждение в размер на 1048,80 лв. Към датата на уволнението ищецът е използвал пълния размер на полагащия му се платен годишен отпуск. На 25.11.2020 г., Министърът на Здравеопазването издал заповед РД-01-677/25.11.2020г. за въвеждане на временни противоепидемични мерки на територията на цялата страна. Съгласно т. 1 от заповедта се преустановяват присъствените учебни занятия във всички училища за периода от 23,30 ч. на 27.11.2020 г. до 21.12.2020 г. Съгласно т.5 от заповедта се преустановяват посещенията в детски градини и детски ясли за същия период. Поради факта, че дейността на ответното дружеството е ежедневно приготвяне и доставяне на храна за детските градини и училищата в град Варна, със своя заповед № 155/27.11.2020 г. изпълнителният директор на „У.и с.х.“ ЕАД обявил спиране на работата на дружеството, за периода от 30.11.2020 г. до 18.12.2020 г. включително, с изключение на 4 служители от администрацията, изпълняващи ръководни функции и кухненски блок на стол № 12 в СУ „Любен Каравелов“, който доставя храна за пациенти от стационара на СБАЛПФЗ Варна Целта на тази заповед била да се даде възможност на работниците и служителите от дружеството да се възползват от мерките за подпомагане, обявени от правителството на Република България.

На всички работници и служители, които били използвали своя платен годишен отпуск било предложено да се възползват от правната възможност да подадат молби за неплатен отпуск. Ищецът Б. П. не се възползвал от тази възможност.

На 01.12.2020 г. била издадена заповед № 157/01.12.2020 г. на изпълнителния директор на „У.и с.х.“ ЕАД, на основание чл. 120, ал. 1 КТ, съгласно която на ищеца Б.П. било възложено да изпълнява длъжността „кухненски работник“ в единственото работещо звено на дружеството - Стол № 12 за времето 02.02.2020 г. до 18.12.2020 г. По време на този период е изпълнявал функциите на кухненски работник и не е приемал хранителни продукти и извършвал контрол на качеството им, тъй като това е функция на други работници от кухнята.

На 18.12.2020 г. министърът на здравеопазването издал  заповед № РД-01-718/18.12.2020 г., с която срокът на въведените със Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. мерки бил удължен, считано от 22.12.2020 г. до 31.01.2021 г., като изключение от забраната за присъствени занятия в училищата и посещения на детски градини се допуска от 04.01.2021 г. Във връзка с тази заповед на министъра, последвала заповед на изпълнителния директор на „Ученически и столово хранене“ ЕАД № 158/18.12.2020 г., с която бил удължен без прекъсване срокът на спиране работата в дружеството до 30.12.2020 г. За периода на спиране на работа, извън дните, в които му било възложено да изпълнява длъжността „кухненски работник“, на ищеца не е възлагано изпълнение на трудовата функция и се намирал в престой. След като на 22.12.2020 г. работодателят установил, че са изминали повече от 15 работни дни от спиране на работата в дружеството, взел решение да се възползва от потестативното си право да прекрати трудовото правоотношение със служителя Б.Х.П.. С тази цел на същата дата му било връчено предизвестие изх. № 976/22.12.202 г. с правно основание чл. 328, ал. 1, т. 4 от Кодекса на труда, а по-късно същия ден и заповед за прекратяване на трудовото правоотношение № 159/22.12.2020 г. На ищеца било изплатено обезщетение за неспазен срок на предизвестието, който факт не се оспорва от него.

По същество твърди неоснователност на предявените искове. Твърди, че спирането на работата по смисъла на чл. 328, ал.1, т. 4 КТ означава пълното преустановяване дейността в съответния цех, поделение или друго обособено звено на предприятието при преустановяване на извършваната дейност за съответния период на предприятието поради вътрешно организационни, технически, икономически и пр. причини. Твърди, че всички служители на счетоводен отдел са били в отпуск за периода 30.11.2020 - 22.12.2020 г., съгласно заповеди за отпуски.

Оспорва твърденията на ищеца, че на 30.11.2020 г. и на 01.12.2020 г. е извършвал проверки на калкулации на вложени хранителни продукти; че на 21.12.2020 г. са му били разпределени фактури, които е трябвало да бъдат осчетоводени; че дейността в звеното, в което работи не е спирала, тъй като имало значителна счетоводна работа. В тази връзка сочи, че отчитането на извършената дейност по проверка на калкулационни ведомости се осъществява посредством докладни от съответния счетоводител, каквито за спорния период не са извършвани от ищеца. Последната такава докладна е представена от ищеца на 27.11.2020 г. Ищецът бил изрично уведомен за спиране на работата.

Твърди, че ноторно известен факт е, че в периода между 27.11.2020 г. и 31.12.2020 г. в страната съществувала опасност от разпространение на заразата от COVID-19, поради което била въведена извънредна епидемична обстановка и били прекратени присъствените учебни занятия в училищата и посещенията на детските градини. Тъй като ответникът е търговско дружество, което се издържа посредством приходите си от ежедневно приготвяне и доставяне на храна в общинските детски градини към Община Варна за деца на възраст от 2 до 7 години в целодневни групи, деца на възраст от 2 до 7 години със специфичен хранителен режим и  закуска в подготвителните групи към детските градини, съгласно Договор с peг. №Д20000002 ВН/02.01.2020 г. с Община Варна, считано от 30.11.2020 г. до 21.12.2020 г., както и дейността на „УСХ“ ЕАД-Варна в кухненските блок в следните училища: СУЕО „Ал. С. Пушкин“, III ОУ „Ангел Кънчев“, СУ „Гео Милев“ и МГ „Д-р Петър Берон“, би било противоречащо на нормалната житейска логика, в условия на преустановени продажби дружеството да продължи да функционира по старому, без да се съобразява с актуалната епидемична и икономическа обстановка. По тази причина твърди, че решението на ръководството на ответника да обяви спиране на работата е законосъобразно и правилно. Сочи, че намалелите приходи от обичайната дейност изправили дружеството-ответник и пред задачата да оптимизира своите разходи, включително разходите за личен състав. Кои работници и служители да уволни работодателят е въпрос на целесъобразност.

Сочи, че в периода: 21.12.2020 г. - 31.12.2020 г. на същото основание били прекратени трудовите правоотношения и с други работници и служители (Г. Д. Д.- готвач, А. Я. И.- пом. готвач, С. С. П. Г.- домакин, В. К. И. А. – домакин, поради което намира твърденията на ищеца, че спирането на работа е извършено целенасочено, за да се създаде благоприятна фактическа обстановка за уволнението му, за неоснователни. Отрича подадените докладна записка и жалба от ответника да имат каквато и да е връзка с уволнението му.

Съдът, като прецени съобразно чл.12 и чл.235 ГПК поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, и по вътрешно убеждение, приема за установено от фактическа страна следното:

По делото е прието за безспорно и ненуждаещо се от доказване, че страните са били в трудови правоотношения от 2009 г., като ответникът е работодател на ищеца, който е бил назначен на длъжността „оперативен счетоводител“, че със Заповед № 155/27.11.2020 г. изпълнителният директор разпоредил преустановяване на дейността на дружеството, считано от 30.11.2020 г. до 21.12.2020 г. в следните обособени структурни звена: звено „Администрация“ с изключение на служителите: координатор, зам. главен счетоводител, специалист „човешки ресурси“, технически изпълнител, училищните кухненски блокове в училища СУЕО „Ал. С. Пушкин“, ІІІ ОУ „Ангел Кънчев“, СУ „Гео Милев“ и МГ „Д-р Петър Берон“, както и на кухненските блокове на детските градини; че със Заповед № 157 от 01.12.2020 г. на Директора на дружеството, с която на основание чл. 120, ал. 1 от КТ, поради престой му било възложено да изпълнява длъжността „кухненски работник“ в кухненския блок на стол № 12 за времето 02.12.2020 г. до 18.12.2020 г.; че трудовият договор на ищеца е прекратен на осн. чл.328 ал.1 т.4 със Заповед №159/22.12.2020 г., считано от 22.12.2020г.; че брутното трудово възнаграждение на ищеца за последния цял отработен месец е в размер на 1048,80 лв. (920 лв. + 14% за придобит трудов стаж и професионален опит).

По делото е представено допълнително споразумение към трудов договор №70/22.12.2009 г., по силата на което ищецът е преназначен от длъжността „Машинен монтьор“ на длъжността „Оперативен счетоводител“ за безсрочен трудово договор с брутно трудово възнаграждение в размер на 460,00 лв. и със срок на изпитване до 27.06.2010 г. в ответното дружество: „У.и с.х.“ ЕАД. Последното представено по делото допълнително споразумение към трудовия договор на ищеца №14/21.01.2020 г., с уговорено трудово възнаграждение в размер на 920,00 лв. и 13%  за придобит трудов стаж и професионален опит, или общо 1039,60 лв.

Представена е и длъжностна характеристика за длъжността „Оперативен счетоводител“, съгласно която оперативният счетоводител: Изпълнява задачи, свързани с контрол за правилното водене на първични документи, разходване на парични, средства и материални ресурси, както и осчетоводяване на документи и водене на ведомости, Регистрира хронологично счетоводните операции; Води систематични счетоводни регистри за обобщаване на счетоводната информация; Осъществява контрол за правилното водене на първичните счетоводни документи свързани с приходите и разходите на предприятието; Съставя първични и вторични счетоводни документи, и оборотна ведомост; Прави междинно и годишно приключване.на счетоводните регистри; Извършва счетоводни записвания, а при нужда и измененията им чрез съставяне на коригиращи счетоводни статии; Ежедневно проверява и контролира правилното изготвяне на калкулационните ведомости от домакините на обектите в дружеството; Съхранява счетоводната информация по предвидения в закона ред; Участва при разработването на счетоводната политика на предприятието, съставянето на годишния финансов отчет, извършване на инвентаризация и проверки на материалноотговорни лица; Осъществява ежедневен контрол1 на разходваните финансови средства за извършваните доставки на хранителни продукти по сключените с дружеството договори за обществени поръчки с цел стриктното им спазване. При установени несъответствия незабавно да уведомява Координатори Гл.счетоводител; Пази в тайна поверителните сведения, които са му станали известни във връзка с изпълняваната работа; Не предоставя информация, разпространяването на която би могло да нанесе вреди на работодателя, освен в случай на изрично разпореждане от работодателя; Изпълнява и други задължения, възложени от прекия му ръководител или от ръководството на предприятието, свързани с работата му.

Съгласно т.1 и т.5  от Заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването на Р България 1. Преустановяват се присъствените учебни занятия (в т.ч. учебни практики, стажове, изнесени учебни часове, изпити, дуална система на обучение и др.) в училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. Решението за преминаване в обучение в електронна среда от разстояние се взема от министъра на образованието и науката при условията и по реда на чл. 105, ал. 6 и 115а, ал. 1, 4 и 5 от Закона за предучилищното и училищното образование и посещенията в детски градини и детски ясли, както и в детски центрове, клубове и други, предоставящи организирани групови услуги за деца.

Съгласно Заповед №РД-01-718/18.12.2020 г. за изменение и допълнение на Заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. на Министъра на Здравеопазването на Р България е удължен срока на въведените временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 22.12.2020 г. до 31.01.2021 г. Създава се  т.1а, съгласно която от 04.01.2021 г. се допуска изключение от забраната по т.1 по отношение на присъствените учебни занимания за учениците от първи до четвърти клас и индивидуалните присъствени посещения в центровете за подкрепа за личностно развитие. Създава се т.5а, съгласно която от 04.01.2021 г. се възобновяват посещенията в детски градини и детски ясли.

От представената Заповед №155/27.11.2020 г. на Изпълнителния Директор на „У.и с.х.“ ЕАД Божанка Георгиева е обявено спиране на работата на дружеството, считано от 30.11.2020 г. до 21.12.2020 г., включително, в следните обособени структурни звена: Администрация (с изключение  на служителите координатор, зам. Гл. счетоводител, специалист „човешки ресурси“, технически изпълнители), училищни кухненски блокове в училища СУЕО „Ал. С. Пушкин, ІІІ СОУ „Ангел Кънчев“, СУ „Гео Милев“ и МГ „Д-р Петър Берон“ на кухненски блокове на детски градини съгласно Договор с рег. №Д20000002 ВН/02.01.2020 г. с Община Варна. Със Заповед №158/18.12.2020 г. е удължен без прекъсване срока за спиране на работата на дружеството, обявен със Заповед №155/27.11.2020 г. на Изпълнителния Директор на „У.и с.х.“ ЕАД Божанка Георгиева.

От свидетелските показания на свидетелката К. Д. А. се установява, че същата е работела в ответното дружество като домакин, но от края на м. Януари е уволнена. Дейността на дружеството не спряла навсякъде - Стол  12 в ОУ „Любен Каравелов“ работил. Към края на м. Ноември, тъй като домакинката, която е титуляр на стола била в болничен, свидетелката  я замествала и та приключила месеца в този стол. Приключването на месеца се състои в писане на фактури, правене на калкулации, приемане на стока, изпращане на стока при други колежки, с цел при затварянето да не остава много стока в склада на стола. Стол 12 храни градини в Аспарухово, Константиново, Звездица. Свидетелката издава фактура  за консумираната храна от децата, които след това носи в управлението. На 30.11.2020 г. ищецът бил на работа в управлението на ул. „Крали Марко“, което свидетелката посетила този ден, тъй като обемът на работа в стол 12 е доста голям и тя закъсняла с документите. Нямало никой друг от счетоводството. Тя дори влязла в служба „Личен състав“ и оставила фактурите там, защото стаята на счетоводството била заключена. Слизайки надолу по стълбите срещнала Б.П. и му казала, къде е оставила фактурите. Свидетелката била в неплатен отпуск в периода 30.11.2020 - 22.12.2020. Било им казано, че трябва да подадат молби за отпуск. През м. Декември им платили заплатите за м. Ноември. Фактурите и другите документи трябвало да се съставят и тя го направила, въпреки че била в неплатен отпуск, за да се извършат плащанията по тях.

От показанията на свидетелката Д. Е. Й. се установява, че работи в ответното дружество на длъжност „координатор“. Финансовите резултати на дружеството и COVID-19 наложили прекратяване на трудовите правоотношения с Б.П. и други служители на дружеството. Администрацията не работила, работили само четири лица, които били дежурни, за да подготвят документите, свързани с кандидатстването на персонала по постановление 325 във връзка с програмата „Запази ме“, и процедурите по обществените поръчки, към които кандидатства ответното дружество. На 30.11.2020 г. и на 01.12.2020 г. господин П. бил на работа. От 02.12.2020 г. бил пренасочен в стол 12 като кухненски работник до 18.12.2020 г. и на 21.12.2020 г. господин П. бил в администрацията. В администрацията стоял. Нямало счетоводна работа. Известията за ДДС ги пуснал заместник главният счетоводител, който изпълнявал дейността главен счетоводител. Дейността на счетоводството била спряна през този период. Заместник главният счетоводител дошъл един ден, в който си пуснал нещата, около 10-12 декември. Трябвало да пусне заповедите за отпуски. Изготвил и една справка, която касаела договора с Община Варна. Заплатите се правят от човешки ресурси и не минават през счетоводството. Фактурите за м. ноември от столовете за продажби ги осчетоводила лично свидетелката, като ползвала счетоводния софтуеър на дружеството. Калкулационни ведомости от домакините не са обработвани, тъй като е била спряна дейността. Касиер-счетоводителят не е бил на работа през този период. Другите служители от отдел счетоводство си ползвали отпуск по тяхно желание. След издаване на заповедта за спиране на дейността, всеки имал право да избере какво да направи, дали да си пусне платен или неплатен отпуск, или да дойде на работа. Господин Б.П. сам преценил да дойде на работа.

По делото е изслушано и приобщено към доказателствения материал заключението на вещото лице А.В., от което се установява, че за периода 30.11.2020г. - 22.12.2020г. има извършвана счетоводна дейност. Осчетоводявания на фактури има извършени на 30.11.2020г.; 01.12.2020г.; 02.12.2020г.; 03.12.2020г.; 04.12.2020г.; 07.12.2020г.и 10.12.2020г. Контировките са следните примерно - Дебит сметка 415100 Кредит сметка 701000 Кредит сметка 453200; Дебит сметка 415000 Кредит сметка 701000 Кредит сметка 453200; Дебит сметка 411400 Кредит сметка 701000 Кредит сметка 453200, т.е. това са осчетоводявания на фактури за продажби. Не може да се установи кой е извършил осчетоводяванията. В Хронологичната справка за периода 30.11.2020г. -22.12.2020г. няма осчетоводявания на калкулационни ведомости. В м.11.2020г. са отразени всички продажби на стоки и услуги с изключение на една фактура с номер 50200/27.11.2020г., издадена на ЧДГ „ Мелита" ООД, която е включена в дневника за продажби за м.12.2020г. Осчетоводени са както фактури за продажба, така и мемориални ордери за заприхождаване на стока по обекти, брак на ДМА, мемориални ордери за начисляване на амортизации, приключване на сметки 453/1 и 453/2, приключване на сметка 603000,611000,611200, 701000 и др. За периода 30.11.2020г. -22.12.2020г. единствено Г. П. Т., зам. Главен счетоводител на 10.12.2020г. е подала СД по ЗДДС, платежно нареждане за изплащане на трудови възнаграждения и изготвена справка за Община Варна във връзка с подписване на Договор за 2021 г. Останалите служители от отдел Счетоводство - оперативни счетоводители и касиер за разглеждания период са в платен/неплатен отпуск, с изключение на Б.Х.П.. Ведомостите за трудовите възнаграждения за м.11 и м.12 2020г са изготвени от З. И. - Специалист Човешки ресурси. Въпросните ведомости са осчетоводени от Х. Н. В. - Оперативен счетоводител, като начисленията на възнагражденията за месец Ноември са осчетоводени на 14.01.2021г, а за месец Декември 2020г. са осчетоводени на 05.02.2021г. На 10.12.2020г е нареден масов превод за изплащане на заплатите за м.11.2020г. подписан от изп. Директор Д-р Георгиева и от зам. Главен счетоводител Г. Т. и нареден с нареждане за масов превод предоставено на място в банков офис. В периода 30.11.2020г. - 22.12.2020г. има съставяни първични счетоводни документи - платежни нареждания. На 10.12.2020г. е излъчен масов превод на РЗ и около 30 превода към различни контрагенти, на 16.12.2020г. има 6 наредени превода от банковата сметка на дружеството, на 21.12.2020г. има наредени 18 превода към различни контрагенти, на 22.12.2020г. има наредени 7 платежни нареждания. Платежните нареждания се подписват с два подписа - на изп. Директор и на зам. Главен счетоводител. В периода няма издавани фактури. Зам. Главен счетоводител за периода 30.11.2020г. - 22.12.2020г. е била на работа на 10.12.2020г., 21.12.2020г. и на 22.12.2020г. Останалите служители от отдел Счетоводство - оперативни счетоводители и касиер са били в платен/неплатен отпуск, с изключение на Б.Х.П., който съгласно Заповед №157/01.12.2020г е преместен да изпълнява длъжността кухненски работник в кухненски блок на стол №12 за времето от 02.12.2020г. до 18.12.2020г., вкл. В справката за отработени и неприсъствени дни за м.12.2020г. Б.П. има начислени 16 работни дни.

Със Заповед №26/23.04.2018 г. на изпълнителния директор на „У.И С.Х.“ ЕАД - Божанка Георгиева Богданова е наредено Г. П. Т. на длъжност главен счетоводител да поеме функциите и изпълнява работата на Главен счетоводител до назначаване на титуляр.

Видно Заповед за отпуск №2006/27.11.2020 г., считано от 26.11.2020 г. до 04.12.2020 г.  Г. П. е ползвала платен годишен отпуск. Видно от заповед №2224/03.12.2020 Галя Панделиева е ползвала платен годишен отпуск за периода от 07.12.2020 г. до 09.12.2020 г., включително. Видно от заповед №2239/10.12.2020 г. Г. П. е ползвала платен годишен отпуск на 11.12.2020 г. За периода от 14.12.2020 г. до 18.12.2020 г. Г. П. е ползвала неплатен годишен отпуск, съгласно заповед №2242/14.12.2020 г.

Със заповед за отпуск №1985/27.11.2020 г. Д. Н. Г. на длъжност „оперативен счетоводител“ е ползвала на 30.11.2020 г. един ден платен годишен отпуск, а със Заповед №1986/27.11.2020 г. е ползвала 14 дни неплатен отпуск за периода от 01.12.2020 г. до 18.12.2020 г., включително и със заповед №2295/21.12.2020 г. е ползвала неплатен отпуск за периода от 21.12.2020 г. до 31.12.2020 г.

М. П. Т. на длъжност „Оперативен счетоводител“ е ползвала платен отпуск за периода от 30.11.2020 г. до 03.12.2020 г., съгласно Заповед №1981/27.11.2020 г. и неплатен отпуск за периода от 04.12.2020 г. до 31.12.2020 г., съгласно Заповед № 1982/27.11.2020 г. и Заповед № 2324/21.12.2020 г.

Съгласно Заповед за отпуск №1987/27.11.2020 г. Л. Ж. Н. на длъжност „оперативен счетоводител“ е ползва неплатен годишен отпуск за периода от 30.11.2020 г. до 18.12.2020 г., а съгласно Заповед №2323/21.12.2020 г. за периода от 21.12.2020 до 31.12.2020 г.

Х. Н. В. на длъжност „Оперативен счетоводител“ е ползвала платен годишен отпуск за периода от 30.11.2020 г. до 03,.12.2020 г., съгласно Заповед №1983/27.11.2020 г. и за периода от 04.12.2020 г. до 21.12.2020 г., съгласно Заповед № 1984/27.11.2020 г. и Заповед №2325/21.12.2020 г.

На л. 76 от делото се намира докладна от ищеца Б.П. с вх. № 866/27.11.2020 г., с която докладва, че след проверка на калкулационните ведомости на кухненския блок в ДГ №34 „Лястовичка“ и сравняването им с примерното план меню за месец Октомври 2020 г. е установил неговото спазване с изключение на дните, в които менюто е разменяно в рамките на текущата седмица. На 08.10.2020 г. По меню – натурален сок, по калкулация – няма и на 16.10.2020 г.: По меню – кисело мляко, по калкулация – няма.

Докладната е подписана от Б.П. и разписана като получена от Зам. гл. счетоводител, но без посочена дата на подписване.

Представена е трудова книжка на ищеца, от която се установява, че в нея не е вписано да е започнал работата при друг работодател.

От така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Трудово правоотношение между страните по делото е прекратено, на осн. чл. 328, ал. 1, т. 4 КТ със Заповед № 159/22.12.2020 г. на Изпълнителния Директор на „Училищно и столово хранене“ ЕАД – Б. Георгиева, като непосредствено преди връчването на заповедта на ищеца е връчено и предизвестие по чл. 326, ал.1  КТ с №976/22.12.2020 г.

Работодателят не е спазил тридесетдневния срок на предизвестието, връчвайки на служителя заповед Заповед № 159/22.12.2020 г., в която е обективирано изявление за прекратяване на трудовото правоотношение, считано от 23.12.2020 г.

В този случай заповедта за уволнение има конститутивно действие и прекратяването на правоотношението настъпва с връчването ѝ на 22.12.2020 г., освен ако в нея не е отбелязана по-късна дата. В уволнителната заповед е посочено, че уволнението е от датата, следваща датата на връчването ѝ или считано от 23.12.2020г. Именно от тази дата трудовото правоотношение следва да се счита прекратено. В заповедта е разпоредено на работника да се изплатят обезщетения по чл. 220, ал. 1, чл. 224, ал.1 от КТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 328, ал.1, т.4 от КТ работодателят може да прекрати трудовия договор, като отправи писмено предизвестие до работника или служителя в сроковете по чл. 326, ал. 2 от КТ при спиране на работа за повече от 15 работни дни.

Ищецът оспорва уволнението като незаконосъобразно като моли да бъде отменено и да бъде възстановен на заеманата от него длъжност.

Основният спорен въпрос в настоящия случай е дали е било налице фактическо спиране на работата, изпълнявана от ищеца, или не. Видно от целокупния събран по делото доказателствен материал е, че напълно е спряна дейността на част от поделенията а именно училищни кухненски блокове в училища СУЕО „Ал. С. Пушкин, ІІІ СОУ „Ангел Кънчев“, СУ „Гео Милев“ и МГ „Д-р Петър Берон“ на кухненски блокове на детски градини съгласно Договор с рег. №Д20000002 ВН/02.01.2020 г. с Община Варна, считано от 31.11.2020 г. От заповедта не е ясно кои кухни и училищни столове са продължили да работят, но между страните не е спорно, че това е бил кухненски блок на стол 12 към СУ „Любен Каравелов“, който доставя храна за пациенти от стационара на СБАЛПФЗ Варна.

Съгласно Заповед №155/27.11.2020 г. на Изпълнителния Директор на „У.и с.х.“ ЕАД Божанка Георгиева от 30.11.2020 г. е спряна дейността и в структурно звено Администрация, с изключение на служителите: координатор, зам. гл. счетоводител, специалист „Човешки ресурси“, технически изпълнител.

Самият факт, че са въведени изключения, свидетелства, че дейността нито в главното звено Администрация, нито в отдел „Счетоводство“ е била напълно спряна.

Освен това в самата заповед като изключение е посочен зам. гл. счетоводител, а не гл. счетоводител, поради което съдът намира за неоснователни твърденията на ответника, че се касае за ръководна длъжност, а не чисто счетоводна. Вярно е, че съгласно представените доказателства  в процесния период зам. гл. счетоводител е изпълнявал длъжността главен счетоводител, но е факт, че заповедта касае само длъжността зам. гл. счетоводител.

Че дейността не е била напълно спряна следва и от приобщената към доказателствения материал по делото съдебно-счетоводна експертиза, която предоставя 18 страници хронологична справка за периода от 30.11.2020 г. – 22.12.2020 г., от която е видно, че в този период са въведени в счетоводния софтуеър на дружеството множество контировки за целия период. Отделно вещото лице в съдебно заседание разяснява, че спирането на работата в другите звена на предприятието не следва да се отрази на обема на работата в отдел „Счетоводство“ през процесния период, а през следващия отчетен период, тъй като осчетоводяването на месец ноември, през който в предприятието не е била  спряна работата, се осчетоводява през месец декември. Отделно сочи, че са извършвани множество счетоводни операции, които не са били с неотложен характер, а същият обем от счетоводна работата през предходния период е изпълняван от пет оперативни счетоводители.

Освен изложеното съдът намира, че чисто стопанки  няма как работата в звено „Администрация“, и в частност в отдел „Счетоводство“ да е реално спряна, докато има действащо друго звено на предприятието – Стол 12, което се обслужва от тях.

В показанията си свидетелката Д. Е. Й. твърди, че тя лично е осчетоводявала в счетоводния софтуеър стопански операции.

Съгласно Решение № 92 от 14.04.2016 г. по гр. д. № 4515 / 2015 г. на Върховен касационен съд, 4-то гр. отделение „Спирането на работата по смисъла на чл. 328, ал.1, т. 4 КТ означава пълното преустановяване дейността в съответния цех, поделение или друго обособено звено на предприятието при пълно преустановяване на извършваната дейност за съответния период на предприятието поради вътрешно организационни, технически, икономически и пр. причини.“ В този смисъл и Решение № 51 от 3.06.2019 г. на ВКС по гр. д. № 1798/2018 г., III г. о., ГК, в което е прието, че ако дейността е продължила да се изпълнява от други звена няма фактическо спиране на същата.

За разлика от разпоредбата на чл. 120в, ал.1 от КТ, съгласно която може да бъде преустановена дейността и на конкретен работник, съгласно цитираната съдебна практика спирането на работата по реда по чл. 328, ал.1, т.4 от КТ следва да обхваща цялостната работа на звеното. Ако работата не е била изцяло спряна, а е продължила да се изпълнява в намален обем, то е налице намаляване обема на работа, по смисъла на чл. 328, ал.1, т.3 от КТ, а не пълно спиране по чл. 328, ал.2, т.4 от КТ. От тук следва, че при тази хипотеза би било необходимо да се извърши подбор в съответствие с разпоредбата на чл. 329 от КТ.

Или в настоящия случай, доколкото е извършвано осчетоводяване на стопанските операции, не е било налице спиране на работата в отдел „Счетоводство“, независимо от факта, кой е извършвал това осчетоводяване. Позовавайки се формално на разпоредбата на чл. 328, ал.2, т.4 от КТ, без да са били налице фактическите предпоставки за прилагането ѝ, работодателят е прекратил трудовото правоотношение на ищеца в нарушение на закона, без да е имал основание за това, поради което и издадената заповед за прекратяване на трудовото провоотношение с ищеца е незаконосъобразна.

С оглед извода на съда предявените от ищеца искове с правно основание чл. 344, ал.1, т.1 и т.2 от КТ се явяват основателни и като такива следва да бъдат уважени, като уволнението на ищеца, извършено с оспорваната заповед бъде отменено, а ищецът бъде възстановен на заеманата преди уволнението длъжност „оперативен счетоводител“.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че съгласно чл. 120, ал. 1 от КТ работодателят може при производствена необходимост, както и при престой, да възлага на работника или служителя без негово съгласие да извършва временно друга работа в същото или в друго предприятие, но в същото населено място или местност за срок до 45 календарни дни през една календарна година, а в случаи на престой - докато той продължава.

Със заповед № 157/01.12.2020 г. на Директора на „У.и с.х.“ ЕАД ищецът Б.П. е временно преместен да изпълнява длъжността „кухненски работник“ в кухненски блок на стол №12 за времето от 02.12.2020 г. до 18.12.2020 г., като трудовото му правоотношение е прекратено три дни след това, считано от 23.12.2020 г. поради спиране на работата за повече от 15 работни дни.

В тази връзка беше повдигнат и въпросът дали времето, през което ищецът е изпълнявал друга работа в предприятието на осн. чл. 120, ал.1 от КТ, се приспада от 15 дневния период на престой. По въпроса има противоречива съдебна практика, като най-общо ВКС на Р България се придържа към становището, че този период не се приспада, тъй като въпреки че работникът е престирал труд, работата, за която е нает е спряла, с което формално се изпълнява условието на чл. 328, ал.1, т.4 от КТ, а в противовес с тази практика е схващането на болшинството на районите и окръжните съдилища в страната, както и на правната доктрина.

По така поставения въпрос настоящият съдебен състав намира за правилно становището, че този период следва да бъде приспаднат от времето на престой. Това е така, защото в основата на трудовото правоотношение стои от една страна необходимостта на работодателя от работната сила на работника и желанието на работника да престира тази работна сила срещу възнаграждение за труда си, от друга. Със спирането на работата работодателят не е в състояние да предостави работа на работника и отпада необходимостта му от работната сила на работника, което нарушава естеството на трудовото правоотношение и неговото съществуване става безпредметно, когато това състояние продължи за сравнително дълъг период от време (15 работни дни). Не така стои въпросът, ако работодателят все пак използва работната сила на работника, било то и за различна работата, от възложената му с трудовия договор. Така се съхранява основната функция на трудовото правоотношение и не съществува основание за прекратяваното му. Отделно от това спирането на работата не води от само себе си до основателност на уволнение по чл. 328, ал.1, т.4 от КТ. За да е така е необходимо, не само работата да е спряла, а и работникът да не е работил през тези 15 работни дни, т.е. да е в престой. Това е така, защото престоят на служителя по чл. 120 от КТ, не винаги е обвързан със спирането на работата. Възможно е например да е породен от нейното намаляване. Обратното обаче не е така. Спирането на работата всякога следва да има за последица престой на работника, за да възникне основание за прекратяване на трудовото му правоотношение.

Съобразно с гореизложеното съдът намира, че освен, че работата в отдел „Счетоводство“ не е била спряла, то и ищецът не е бил в престой за период от поне 15 последователни работни дни.

По иска с правно основание чл. 344, ал.1, т.4 от КТ за промяна на основанието за уволнението в трудовата книжка на ищеца, съдът намира същото за неоснователно, доколкото тази разпоредба не намира приложение при цялостна отмяна на уволнението като незаконосъобразно и възстановяване на работника на работа, а в случаите, в които съдът приема, че трудовото правоотношение е прекратено на различно от посоченото в трудовата книжка основание. Доколкото в настоящия случай съдът приема, че изобщо няма основание за прекратяване на трудовото правоотношение, то не е налице друго основание за прекратяване на трудовото правоотношение, което да бъде вписано. В случая приложение следва да намери разпоредбата на чл. 346, ал. от КТ, съгласно която, когато уволнението на работника или служителя бъде признато за незаконно от работодателя или от съда или бъде поправено основанието за прекратяване на трудовото правоотношение, настъпилата промяна се вписва в трудовата книжка на работника или служителя, а съгласно ал. 2 на същия член вписването в трудовата книжка се извършва от работодателя, с когото е било прекратено трудовото правоотношение, а при отказ - от инспекцията по труда. Или в настоящия случай промяната настъпва по силата на закона и не следва да бъде изрично постановявана. С оглед на изложеното искът следва да бъде отхвърлен.

По иска с правно основание чл. 344, ал.1, т. 3 КТ:

Съгласно чл. 344, ал.1, т. 3 от КТ работникът или служителят има право да иска обезщетение за времето, през което е останал без работа поради уволнението. Съгласно разпоредбата на чл. 225, ал.1 от КТ при незаконно уволнение работникът или служителят има право на обезщетение от работодателя в размер на брутното му трудово възнаграждение за времето, през което е останал без работа поради това уволнение, но за не повече от 6 месеца. В конкретния казус трудовото правоотношение на работника е било прекратено считано от 23.12.2020 г., като се иска обезщетение за периода от 23.12.2020 г. – 22.06.2021 г. Датата на последното съдебното заседание, в което е даден ход по същество на делото е 20.05.2021 г. Между страните не е спорно, че последното пълно брутно трудово възнаграждение е в размер на 1048,80 лв. Или с оглед изхода на спора по обуславящите искове и изминалия период от време искът следва да бъде уважен за периода от 23.12.2020 г. до 20.05.2021 г., вкл., или  за сумата от 5083,61 лв., от които: 209,76 лв. - за периода от 23.12.2020 до 31.12.2020г. (4 работни дни), 4195,20 лв. за периода от 01.01.2021 г. до 31.04.2021 г. (четири пълни месеца) и 678,65 лв. за периода от 01.05.2021 г. до 20.05.2021 г. (11 работни дни).

            По разноските:

            От ищеца е представено доказателство за платено адвокатско възнаграждение в размер на 1000,00 лв. (л.206).

С оглед разпоредбата на чл. 83, ал. 1, във вр. с чл. 78, ал. 6 от ГПК съдът следва да определи дължимата държавна такса по всеки от исковете, както и в чия тежест следва да бъде възложена:

По иска по чл. 344, ал.1, т.1 от КТ – 50,00 лв.

По иска по чл. 344, ал.1, т.2 от КТ – 50,00 лв.

По иска по чл. 344, ал.1, т.4 от КТ – 30,00 лв.

По иска по чл. 344, ал. 1, т.3, във вр. с чл. 225, ал.1 от КТ – 203,34 лв.

За съдебно-счетоводна експертиза – 200,00 лв.

            В полза на ищеца Н. Т. са уважени искове по чл. 344, ал.1, т.1, т.2, т.3 КТ. От ответника следва да се заплати адвокатско възнаграждение в размер на 1000,00 лв.

            Ответникът следва да бъде осъден да заплати на основание чл. 83, ал. 1, във вр. с чл. 78, ал. 6 от ГПК в полза на Районен съд – Варна следните суми:

По иска по чл. 344, ал.1, т.1 от КТ – 50,00 лв.; по иска по чл. 344, ал.1, т.2 от КТ – 50,00 лв.; по иска по чл. 344, ал. 1, т.3, във вр. с чл. 225, ал.1 от КТ – 203,34 лв., за съдебно-счетоводна експертиза – 200,00 лв., или общо сумата от 503,34 лв..

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

           

ПРИЗНАВА ЗА НЕЗАКОННО уволнението на Б.Х.П., ЕГН **********, с адрес: *** извършено със Заповед №159/22.12.2020г. на изпълнителния директор на „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК ********* - Божанка Георгиева Богданова, на осн. чл. 328, ал. 1, т. 4 КТ, поради спиране на работата за период от 15 работни дни И ГО ОТМЕНЯ, на осн. чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ.

ВЪЗСТАНОВЯВА Б.Х.П., ЕГН **********, с адрес: *** на заеманата преди уволнението длъжност „оперативен счетоводител“ в „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Божанка Георгиева Богданова, на осн. чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ.

ОСЪЖДА „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Божанка Георгиева Богданова ДА ЗАПЛАТИ на Б.Х.П., ЕГН **********, с адрес: *** сумата от 5 083,61 лв. (пет хиляди  осемдесет и три лева и шестдесет и една стотинки), представляваща обезщетение за оставяне без работа поради незаконно уволнение за  периода от 23.12.2020 г. до 20.05.2021 г., ведно със законната лихва от 18.02.2021 г. до окончателното изплащане на дължимата сума,  на осн. чл. 344, ал. 1, т. 3 вр. чл. 225, ал. 1 и ал. 2 КТ, като ОТХВЪРЛЯ за разликата над присъдената сума от 5083,61 лв. до предявените 6292,80 лв., като неоснователен.

ОТХВЪРЛЯ предявения от Б.Х.П., ЕГН **********, с адрес: *** срещу „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Божанка Георгиева Богданова иск с правно осн. чл. 344, ал.1, т.4 от КТ за поправка на основанието за уволнение в трудовата му книжка.

ОСЪЖДА „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Божанка Георгиева Богданова ДА ЗАПЛАТИ на Б.Х.П., ЕГН **********, с адрес: *** сумата от 1000,00 (хиляда) лева, представляваща сторени по делото съдебно – деловодни разноски, на осн. чл. 78, ал. 1 ГПК.

ОСЪЖДА „У.И С.Х.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Божанка Георгиева Богданова“ ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд – Варна сумата от 503,34 лв. (петстотин и три лева и тридесет и четири стотинки), представляваща дължими разноски и държавни такси, на осн. чл. 83, ал. 1, във вр. с чл. 78, ал. 6 от ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Окръжен съд – Варна в двуседмичен срок, считано от 01.06.2021 г.

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: