РЕШЕНИЕ
№ 225
Стара Загора, 16.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - III състав, в съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ИРЕНА ЯНКОВА |
При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА и с участието на прокурора МАРГАРИТА ПЕТРОВА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20247240700361 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 203, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 1, ал. 2 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).
Образувано е по искова молба на П. Т. З. от [населено място], подадена чрез пълномощник – адв. Б. Г. Б. от Адвокатска колегия Хасково, с която против Община Чирпан е предявен иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за заплащане на сумата от 4.00 лв., представляваща обезщетение за имуществени вреди вследствие на заплатена на 04.01.2024 г. цена за вход за къща музей „Пейо Яворов“ гр. Чирпан, причинени му от действието на отменената като незаконосъобразна разпоредба на чл. 54 т.1 „Музеи и художествени галерии с местен характер– „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан, приета с Решение № 374 от 05.03.2003 г., изменена и допълнена в действащата й редакция с Решение № 75 от 26.03.2020 г. на Общински съвет Чирпан.
Ищецът твърди, че претендираната като обезщетение за имуществени вреди цена за вход за къща музей „Пейо Яворов“ гр. Чирпан – 4.00 лева, е била заплатена от него при посещението му на музея на 04.01.2024 г., за което му е била издадена фактура от същата дата, въз основа на действащата към онзи момент разпоредба на на чл. 54,т.1 „Музеи и художествени галерии с местен характер“ – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан, приета с Решение № 374 от 05.03.2003 г., изменена и допълнена в действащата й редакция с Решение № 75 от 26.03.2020 г. на Общински съвет Чирпан, отменена като незаконосъобразна с решение № 3247 от 29.10.2024 г. по адм. дело № 206/2024 г. на Административен съд Стара Загора, влязло в сила на 16.11.2024 г. (искът е предявен за съвместно разглеждане в производството по адм. дело № 206/2024 г. на АС Стара Загора, но за разглеждането му е образувано отделно производство – настоящото, което беше спряно до приключване на производството по оспорване на атакуваната разпоредба и съответно възобновено след влизане в сила на постановеното по него решение). Смята, че Община Чирпан е надлежният ответник по предявения иск, тъй като е първостепенен разпоредител с бюджет, а къщата музей е общинска собственост. По изложените съображения моли да бъде осъдена Община Чирпан да му заплати причинените му имуществени вреди – сумата от 4.00 лв., и претендира за направените по делото разноски.
Ответникът – Община Чирпан, чрез процесуалния си представител юрисконсулт твърди недопустимост на предявения иск, при условията на евентуалност го оспорва като неоснователен и моли да бъде отхвърлен.. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение, че предявеният иск е неоснователен и недоказан, като споделя съображенията на ответника и предлага да бъде отхвърлен.
Въз основа на събраните по делото доказателства Административен съд Стара Загора приема за установено от фактическа страна следното:
Между страните не е спорно, че къща музей „Пейо Яворов“ гр. Чирпан е общински културен институт на бюджетна издръжка на Община Чирпан, в каквато насока е и представената с жалбата Справка за субект на БУЛСТАТ.
С решение № 75 от 26.03.2020 г. ОбС Чирпан е приел изменение на чл. 54, т.1 в частта „Музеи и художествени галерии с местен характер“, – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан,
С фискален бон и фактура № 00000098 от 04.01.2024 г. ищецът П. Т. З. е заплатил сумата от 4.00 лв. за вход на къща музей „Пейо Яворов“ гр. Чирпан.
С решение № 3247 от 29.10.2024 г. по адм. дело № 206/2024 г. на АС Стара Загора, влязло в сила на 16.11.2024 г. е отменена като незаконосъобразна разпоредбата на чл. 54 в частта „Музеи и художествени галерии с местен характер“, т. 1 – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан.
Изложената фактическа обстановка се установява от приетите като писмени доказателства фактура № 00000098 от 04.01.2024 г., фискален бон , Справка за субект на БУЛСТАТ и решение № 3247 от 29.10.2024 г. по адм. дело № 206/2024 г. на АС Стара Загора, както и от материалите по приложеното адм. дело № 206/2024 г. на АС Стара Загора.
При така установените обстоятелства, като обсъди доводите и становищата на страните, съдът приема от правна страна следното:
По допустимостта на иска
Със ЗИД на ЗОДОВ (изм. и доп., бр. 94 от 29.11.2019 г.) е допълнен чл. 1, ал. 1, както следва - "Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове". Към действаща разпоредба на чл. 1, ал. 1 е допълнено - "както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове", с което е разширен материалноправният обхват на отговорността на държавата и общините за вреди. С оглед промяната на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, посочена по- горе, и заявените изрични мотиви към законопроекта за преодоляване на практиката по ТР № 2/2016 г. на ВАС, искът за вреди, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове, е допустим включително и за периода преди отмяната на ПНА като незаконосъобразен и въпреки разпоредбата на чл. 195, ал. 1 от АПК, съгласно която ПНА се смята за отменен от деня на влизане в сила на съдебното решение. Обстоятелството, че отмяната на незаконосъобразния подзаконов нормативен акт е занапред (чл. 195, ал. 1 от АПК), не означава, че последиците от действието му до този момент се заличават автоматично. Въведените с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ материалноправни предпоставки за отговорността на държавата и общините за вреди, включително и от действието на отменените като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови административни актове, обуславя допустимостта на иска за вреди в съответствие с чл. 204, ал. 1 от АПК и тази допустимост не се препятства от процесуалноправната норма на чл. 195, ал. 1 от АПК. Разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ /след цитираното по-горе изменение/ предвижда обезщетяване на вреди, претърпени "от действието" на отменения като незаконосъобразен подзаконов акт, т. е. в периода преди да бъде отменен, която отмяна има действие - занапред по смисъла на чл. 195, ал. 1 от АПК. В този случай правните последици, вкл. и вредите, възникнали от действието на подзаконовия нормативен акт подлежат на служебно уреждане от компетентния орган - чл. 195, ал. 2 от АПК, както и на обезщетяване по съдебен ред - по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Служебното уреждане на последиците, вкл. и вредите от административния орган не препятстват допустимостта на иска за вреди пред съд в посочената хипотеза.
По основателността на иска:
Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Според чл. 4, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това дали са причинени виновно от длъжностното лице. С оглед на изложеното отговорността се характеризира като обективна, безвиновна, а възникването на право на обезщетение предполага установяване на незаконосъобразни актове, действия или бездействия.
С предявения иск по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ се претендира обезщетение за имуществени вреди, причинени от действието на отменена като незаконосъобразна разпоредба от подзаконов нормативен акт, приет от ОбС Чирпан. ОбС не е самостоятелно юридическо лице, поради което не е пасивно легитимиран да отговоря по иска; такава легитимация притежава общината, която е юридическо лице – чл. 205 от АПК. В тази връзка исковата претенция е заявена срещу процесуално легитимиран ответник – Община Чирпан.
Разгледан по същество, искът е основателен.
За да бъде уважен иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ в посочената хипотеза, следва да се установи кумулативното наличие на следните предпоставки: 1. незаконосъобразен или обявен за нищожен подзаконов нормативен акт, респективно – незаконосъобразна или обявена за нищожна разпоредба от подзаконов нормативен акт; 2. вреда от такъв акт, съответно такава разпоредба; 3. пряка и непосредствена причинна връзка между тях. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
В случая не е спорно по делото, а и от доказателствата по делото се установява, че са налице и трите кумулативни предпоставки. Разпоредбата на чл. 54. т.1 „Музеи и художествени галерии с местен характер“, - „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан,., е отменена като незаконосъобразна с решение № 3247 от 29.10.2024 г. по адм. дело № 206/2024 г. на АС Стара Загора, влязло в сила на 16.11.2024 г., но от действието й на ищеца са били причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплащане на сумата от 4.00 лв. за посещение на музея на 04.01.2024 г., за което са му били издадени фискален бон и фактура. Обстоятелството, че сумата е заплатена от ищеца именно на основание действащата към онзи момент разпоредба от подзаконов нормативен акт, отменена впоследствие като незаконосъобразна, обуславя извод, че претърпените от ищеца имуществени вреди съставляват пряка и непосредствена последица от действието на разпоредбата до отмяната й.
По изложените съображения съдът намира, че предявеният иск е доказан по основание и размер, поради което следва да бъде уважен, като Община Чирпан следва бъде осъдена да заплати на ищеца сумата от 4.00 лв., представляваща обезщетение за имуществени вреди вследствие на заплатена на 04.01.2024 г. цена за вход за къща музей „ Пейо Яворов“ гр. Чирпан, причинени му от действието на отменената като незаконосъобразна разпоредба на чл. 54. т.1 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан,
При този изход на спора ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски. При направено възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение същото следва да бъде намалено. С оглед на фактическата и правна сложност на делото и при материален интерес 4 лева същото следва да бъде редуцирано до размера от 400 лева на основание чл. 8,ал.1 вр. с чл. 7,ал.2, т.1 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения С оглед на което Община Чирпан следва да заплати на ищеца разноски в размер на 410 лв.
Водим от горните мотиви, Административен съд Стара Загора
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Община Чирпан да заплати на П. Т. З., [ЕГН], от [населено място], [улица], ********, сумата от 4 (четири) лева, представляваща обезщетение за имуществени вреди вследствие на заплатена на 04.01.2024 г. цена за вход за къща музей „Пейо Яворов“ гр. Чирпан, причинени му от действието на отменената като незаконосъобразна разпоредба на чл. 54, т.1 „Музеи и художествени галерии с местен характер“ – „входни билети: за възрастни – 4,00 лева“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Чирпан, както и сумата от 410 (четиристотин и десет) лева, представляващи направени по делото разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, ведно с препис от него.
Съдия: | |