Р Е
Ш Е Н
И Е № 177
гр. Силистра, 11.01.2012 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Силистренският административен съд, в
публично заседание на петнадесети декември, две хиляди и единадесета година в
състав:
Председател:
Павлина Георгиева
при секретаря Индира Занова, разгледа докладваното от
съдията адм. дело № 245 по описа за
Производството е по реда на чл. 145 - 178 от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от 31.10.2011 година, подадена
от Д.И.Д. ***, чрез адв.П.Й., срещу Заповед № 711/26.10.2011 г., издадена от
началник на сектор "Пътна полиция", при Областна дирекция на
МВР-Силистра, с която е отказана пререгистрация поради промяна на собствеността
и зачисляване в региона по месторегистрация на новия собственик на МПС, марка
"***", модел "***", с регистрационен номер *** и номер на
рама ***, с номер на двигател ***, със собственик Д.И.Д. ***.
Жалбата се основава на твърдението, че автомобилът е с
автентичен произход, тъй като данните, вписани в регистрационните документи са
идентични с тези, щамповани на автомобила. Освен това се поддържа тезата, че
след като процесното ППС е регистрирано веднъж вече по местонахождение на
праводателя в съответното подразделение на ОД на МВР в гр.Стара Загора, то тази
регистрация обвързва и органите на МВР в гр.Силистра по местонахождение на
новия собственик – жалбоподател. Счита, че не са налице основания да бъде
отказана пререгистрация, тъй като по преписката няма данни, че процесното МПС е
обявено за издирване. Поддържа се искане за отмяна на процесната Заповед, като
преписката бъде върната за ново произнасяне с указание за извършване на
регистрацията.
Ответникът - началник сектор "Пътна полиция"
при Областна дирекция на МВР -Силистра, чрез процесуалния си представител
юрисконсулт Ч., оспорва жалбата и развива становище същата да бъде отхвърлена,
като неоснователна.
Административен
съд - Силистра, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните и
приети по делото писмени доказателства, приема за установена следната
фактическа обстановка:
Административното производство е образувано във връзка със заявление за промяна
на регистрация на МПС № ***/*** относно лек автомобил марка "***",
модел "***", с регистрационен номер *** и номер на рама ***, с номер
на двигател ***, със собственик Д.И.Д. ***.
Към заявлението са били приложени договор за продажба на МПС с нотариална
заверка на подписите и свидетелство за регистрация – малък и голям талон. С
протокол за извършен преглед от 29.09.2010 г. е документиран извършения оглед
на автомобила от експертна група, определена съгласно заповед № 545 /
10.06.2010 г., приложена по делото /л.15/, чийто поименен състав е посочен в
протокола. Констатирано е, че „около и
под номера на рамата на процесния автомобил се наблюдават следи от въздействие
с абразивен инструмент, повърхността е изчистена до метален блясък, а
шестнадесети и седемнадесети цифров символ се отклоняват по хоризонтала от
предходните.” По реда на чл.171, ал.1 от АПК съдът допусна до изслушване
експертите, извършили огледа на процесния автомобил. Съгласно експерта към НТЛ
при ОД на МВР-Силистра -Б. ако номерът
на рамата беше автентичен, то около нея не следва да има следи от въздействие с
абразивен инструмент и боята да е зачистена до метален блясък, тъй като номерът
се поставя върху нанесената боя. Освен това върху повърхността, върху която е
изписан номерът на рамата, съществували „остатъчни
щрихи от букви и цифри, които са били преди това”/л.50, представляващ част
от съдебния протокол/. Въз основа на анализ на резултатите от огледа в съдебно
заседание експертите потвърждават, че в рамките на развилото се административно
производство не е възможно установяване на първоначалния идентификационен
номер. Съдържащите се в протокол № 27 от 18.11.2010 г. допълнителни данни,
обусловили извод за неавтентичност на номера на процесната рама, не следва да
бъдат обсъждани в настоящата съдебна фаза доколкото същите не се съдържат в
мотивите на оспорения акт, респ. не се съдържат в административната преписка,
поради което и съдът не е оправомощен да ги цени след като не са били
установени и преценени като правнозначими в административната фаза. Видно от
обстоятелствената част на оспорената заповед към момента на издаване на
процесната заповед в ОД на МВР Силистра е образувано и не е приключило
досъдебно производство № СС 323 /
При така установеното
от фактическа страна, съдът намира, че жалбата е допустима - подадена в рамките
на законоустановения срок, съгласно чл. 149, ал.
1 от АПК и от лице, което притежава процесуална легитимация, по
смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК.
Разгледана по същество, е неоснователна.
Административният акт е издаден от компетентен орган,
съгласно чл. 2 от Наредба № I-45/24.03.2000 г.
за регистрацията, отчета, пускането в движението и спирането от движение на
моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях. Спазена е
предписаната от закона писмена форма. В административното производство не са
допуснати съществени процесуални нарушения. Досъдебната трасологична
експертиза, чието заключение е обективирано в протокол № 27 от 18.11.2010 г.,
извършена в хода на досъдебно производство № *** /
„Независимо от постановения отказ на административния орган, регистрацията на
превозното средство може да се извърши и впоследствие, при възстановяване на
поставения от производителя идентификационен номер по реда на Инструкция № I-185 / 06.12.2002 г. на министъра на вътрешните работи
за определяне на реда за възстановяване на идентификационния номер на ППС. За
да се произнесе по искане за възстановяване на автентичния номер, компетентният
орган следва да образува ново производство / арг. чл. 143, ал.4 от ЗДвП и чл.4,
т.2 и чл.5 от Инструкцията/, различно от това, което е образувано чрез
сезиращото заявление за пререгистрация”- цитат от трайната съдебната практика
на ВАС на Р България, обективирана в Р № 4 226 от 26.04.2007 г. на ВАС по
адм.дело № 1 094 /
В заключение, предвид факта, че по делото е установен
отрицателният факт, че към момента на
произнасянето на административния орган не може да се установи автентичния
номер на рамата на процесното МПС, поставен от производителя, следва да се
приеме, че е налице хипотезата на чл. 7, ал. 1
от Наредба № I- 45/24.03.2000 г., обуславяща отказ за пререгистрация
на моторното превозно средство. От последното следва, че издадената на
цитираното правно основание заповед на началника на сектор ПП – ОД на
МВР-Силистра съответства на действащите законови разпоредби, а подадената срещу
заповедта жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд
- Силистра
Р Е Ш И:
Отхвърля оспорването на Заповед № 711/26.10.2011 г., издадена
от началник на сектор "Пътна полиция", при Областна дирекция на
МВР-Силистра по подадена жалба от Д.И.Д., ЕГН:********** ***, чрез адв.П.Й., с
която е отказана пререгистрация на МПС, марка "***", модел "***",
с регистрационен номер *** и номер на рама ***, с номер на двигател ***, със
собственик Д.И.Д. ***.
Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:………………..