Определение по дело №1418/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 239
Дата: 8 февруари 2021 г. (в сила от 16 февруари 2021 г.)
Съдия: Николинка Николова Попова
Дело: 20207150701418
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №239/8.2.2021г.

 

гр. Пазарджик,08.02.2021  г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, девети административен състав, в закрито съдебно заседание на осми февруари , две хиляди двадесет и първа година в състав:  

               

      

   СЪДИЯ: НИКОЛИНА ПОПОВА

като разгледа докладваното от съдия Попова  адм. дело № 1418 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на 197 и сл. АПК във връзка с чл. 145 от АПК и е образувано по жалбата на  А.К.А. *** против изричен отказ постановен с Решение № 61/ 18.01.2021 г. , на петчленен заседателен състав на Комисия за защита от дискриминация  по преписка № 717 / 2019 г. , с което производството по  жалба вх. № 44-002854/10.09.2019 г.  и допълнение към нея с вх. № 44-00-3183/09.10.2019 г. подадени от А. е прекратено. Жалбоподателят твърди и поддържа , че актът на комисията   е неправилен и моли да бъде отменен.

Ответната страна – Комисия за защита от дискриминация – представя копие от административната преписка , но не излага становище по допустимостта и основателността на подадената жалба.

Заинтересованата страна – Н. Р. Б.  - Кмет на Община Сърница – чрез процесуален представител поддържа , че жалбата е изцяло неоснователна , тъй като са били налице предпоставките КЗК да прекрати образуваната преписка по жалба на А..Претендират се съдебно- деловодни разноски.

Жалбата предмет на разглеждане в настоящото производство е подадена в срока по чл. 197 АПК  и е процесуално допустима.

 Производството пред Комисия за защита от дискриминация / КЗД /  е образувано по  жалба вх. № 44-002854/10.09.2019 г.  и допълнение към нея с вх. № 44-00-3183/09.10.2019 г. подадени от А. за допусната спрямо него дискриминация . Жалбоподателят  е изложил твърдения , че е подложен на дискриминационен тормоз  по признаците – предполагаема политическа принадлежност, семейно положение, произход от социално слабо семейство, лице с увреждания и по образование. Жалбоподателят е посочил , че кметът на Община Сърница , го е поставил в по-неблагоприятно положение в сравнение с други негови съграждани, тъй като отказвал да го наеме на работа  по регионалните програми за заетост.

В обжалваното решение , КЗД е изложила съображения, че по административната преписка са постъпили от А. писма вх. № 44-00-859/12.03.2020 г. и № 44-00-3147/19.10.2020 г. , с които същият заявил, че предявява искова молба  пред Районен съд – Велинград , както и че е десезирал Комисията  и е сезирал РС – Велинград. Мотивиран от горното КЗД   е оставила без разглеждане жалбата  на А. и е прекратила производството по преписката.

Обжалваното решение на Комисията за защита от дискриминация  е незаконосъобразно.

Основанията за прекратяване на производството пред Комисията  за защита от дискриминация  са изброени  в разпоредбата на чл. 52 Закона защита от дискриминация, като съгласно чл. 52 ал.3 ЗЗДискр, производството пред Комисията се прекратява, когато жалбата или сигналът бъдат оттеглени. В случая, административният орган в оспореното решение, се позовава на две молби подадени от А. по електронната поща , каквито молби действително фигурират в административната преписка, но тези молби не са могли валидно да десезират Комисията , тъй като са подадени по електронна поща и не са подписани от жалбоподателя / като в случая не се твърди и не се установява , А. да има квалифициран електронен подпис/.  В тази връзка следва да се вземе предвид, че съгласно чл. 50 ал.2 т. 5 ЗЗДискр , за да може Комисията да бъде валидно сезирана с жалба или сигнал, то тези волеизявления трябва да бъдат подписани от лицето , което подава жалбата или от негов представител. Съгласно чл. 51 ал.3 ЗЗДискр , анонимни жалби или сигнА.не се разглеждат .Жалба или сигнал изпратени по електронна поща  са редовни , само ако са подписани  с електронен подпис , по смисъла на Закона за електронния документ  и електронния подпис.   Абсолютно същия ред се изисква и при валидно десезиране на Комисията – с писмено волеизявление, което трябва да е подписано. В случая, преди да постанови обжалвания в настоящото производство акт, Комисията не е имала такова валидно направено волеизявление от жалбоподателя, поради което  и незаконосъобразно е прекратила административната преписка. Във всички случаи , когато не са налице пречките на чл. 52 ЗЗДискр  за образуване на производството, Комисията следва да се произнесе по същество , защото именно тя е органът , който при валидно подадена жалба / чл. 50 т.1 ЗЗДискр /  следва да разгледа случая  и да се произнесе дА.е налице  неравно третиране на основание  някои от признаците , изброени в чл. 4 от закона.

С оглед на изложеното , съдът намира , че оспореният акт на КЗД  следва да бъде отменен , а преписката да се върне на административния орган  за произнасяне по същество на подадената от А. жалба.

За пълнота на изложението и за процесуална яснота, следва да се отбележи, че първоначално жалбоподателят е твърдял, че е налице изричен отказ на КЗД , както и че производството по административната приписка е било спряно , според съобщение по телефона , които бил получил. Такива актове обаче в административната преписка  не съществуват. Освен това още във фазата за отстраняване на нередовности на жалбата и преди размяната на книжата , жалбоподателят е заявил, че не поддържа жалбите в тази им част , тъй като вече е получил изричен отказ постановен от комисията с Решение № 61 / 18.01.2021 г. , жалбата против което поддържа. При това положение с оглед ясно очертаване на пределите на административния спор, съдът счита , че подадените от жалбоподателя жалби извън жалбата против изричен отказ с Решение № 61 / 2021 г. / в частта относно   твърдян от него предходен изричен отказ или акт за спиране на производството по административната преписка/, следва да бъдат оставени без разглеждане, тъй като липсва правен интерес от такова обжалване ,  с оглед липсата на така постановени от административния орган актове / преди решение № 61 / 2021 г. /.

При този изход от административния спор и предвид, наличието на предпоставките за частично прекратяване на производството по настоящото дело , още преди размяната на книжата, съдът счита за неоснователно искането на заинтересованата страна – Кмета на гр. Сърница за присъждане на разноски за възнаграждение за юрисконсулт съгласно представения по делото списък по чл. 80 ГПК във връзка с чл. 144 АПК.

По изложените съображения и на основание чл. 200 ал.1 АПК , ПАЗАРДЖИШКИ АМНИНИСТРАТИВЕН СЪД :

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 61/ 18.01.2021 г. , постановено от петчленен заседателен състав на Комисия за защита от дискриминация  по преписка № 717 / 2019 г. образувана по жалба вх. № 44-002854/10.09.2019 г.  и допълнение към нея с вх. № 44-00-3183/09.10.2019 г. подадени от Али К.А. *** -  с което производството пред комисията е прекратено и ВРЪЩА преписката на административния орган за произнасяне по същество.

ОСТАВЯ  без разглеждане като процесуално недопустима жалбата на Али К.А. *** в останалата й част  и прекратява производството по настоящото дело в тази му част.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС в 7- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

           СЪДИЯ: /П/