№ 1784
***, 06.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, III ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети ноември през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Дияна Ат. Николова
при участието на секретаря Габриела Ст. Василева
като разгледа докладваното от Дияна Ат. Николова Гражданско дело №
20224430105671 по описа за 2022 година
и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Делото е образувано въз основа на постъпила молба от ***,
представлявана от ***, на основание чл.28 вр. чл.25 ал.1 т.2 и т.3 от ЗЗДетето
/ЗЗД/ и чл.33 ал.1 и ал.2 от ППЗЗД, в която се твърди следното : *** работи
по случая на детето Г., след подаден па НТЛД- 116 111 сигнал, регистриран в
*** с вх.№ СИГ/Д-ЕН/443/21.10.2021год., касаещ дете, обект на упражнено
домашно насилие от страна на родителите му. Родители на непълнолетната
са А. Ю. М., ЕГН********** и баща - неизвестен. М. съжителства на семейни
начала с ***, ЕГН **********, който през последните 11 години е
изтърпявал присъда с наложено наказание лишаване от свобода за
престъпление срещу личността - убийство. Пуснат предсрочно през месец
февруари. От раждането си непълнолетната е живяла в ***. Детето е най-
малкото от десетчленното семейство. Има седем по-големи братя и сестри :
** ********** сестра, *** ********** брат, *** ********** брат, ***
********** сестра, *** ********** брат, ***. ********** сестра, ***.
********** сестра.
1
На 21.10.2021 г. в *** е постъпил устен сигнал от НТЛД - 116 111,
подаден от анонимен жител на ***, за дете, спрямо което е извършено
домашно насилие от страна на родителите. От ***, със съдействието на
служители от ***, е извършена незабавна проверка на адрес: ***. С оглед
защита правата, живота, здравето и психо - емоционалното състояние на
непълнолетната, с административна заповед № ЗД/Д-ЕН-258/21.10.2021 г. на
Директора на ***, потвърдена с влязло в сила Решение № 1498/21.12.2021 г.
на Районен съд - Плевен, за срок от 6 месеца, считано от 05.01.2022 г., детето
Г. А. Ю., ЕГН ********** е настанено в ****.
На 17.01.2022 г. А. Ю. и определящият се за биологичен баща на детето
*** са заявили желание да полагат грижи за детето си в семената им среда. За
целта *** е депозирал заявление в ЕСГРАОН - Плевен за припознаване на
детето по административен ред. Предвид факта, че подрастващата е с
навършени 16 г. относно припознаването й от *** *** е нужно и тя да изяви
съгласие. Г. е отказала да бъде припозната от представящия се за неин баща
***. Това й решение е било уважено и процедурата по припознаване е спряна.
В подаденото заявление родителите са заявили желание да им бъде
предоставена помощ, под формата на социална услуга - работа с психолог, за
повишаване родителския им потенциал, справяне с подрастващата и
овладяване на методи на възпитание, без упражняване на физическо насилие.
Във връзка с постигнатите до този момент положителни резултати от
социалната работа със семейството на детето в посока реинтеграция, след
изтичане на постановения срок и изявеното желание на детето и майката А.,
за Г. А. е предприета нова мярка за закрила - "Съдействие, подпомагане и
услуги в семейна среда".
За периода на отглеждане на подрастващата в дома на родителите й са
извършени няколко посещения, както и проведени разговори със
семейството. Обсъдени са начините на комуникация между детето и
родителите, както и желанието на подрастващата за продължаване
образователния си процес. По информация на детето и майката, *** е оказал
натиск над непълнолетната, състоящ се в ограничаване и прекратяване
образованието на девойката, въпреки заявеното от нея желание. Въпреки
заявеното пред служителите на ***, съгласие за продължаващо обучение на
детето, непосредствено преди началото па новата учебна година,
2
представящият се за баща на непълнолетната е накарал Г. да направи избор -
или семейството или училището. След посещението на първия учебен ден -
15.09.2022 г., както и последвалите учебни дни, *** е наредил на дъщеря си
да си събере багажа и да напусне дома му, след като предпочела училището
пред семейството. Съпроводена от майка си до автобусната спирка в ***, Г.,
заедно с всичкия си багаж е качена на автобуса за ***. Преди да се качи в
автобуса помолила майка си да я съпроводи до *** и да даде обяснения защо
е изгонена. А. отказала да тръгне с детето. След като пристигнала в ***,
девойката е отишла в ****, взела си дипломата за завършен 10 клас и е
заминала в ***, при нейна приятелка на име ***. Престояла в дома й една
седмица. На 22.09.2022 г. се прибрала в *** и нощувала в дома на познат на
баща й ***, тъй като е приятелка с дъщеря му ***. На сутринта на 23.09. 2022
г. непълнолетната посетила ***, оставила си сака с дрехите при служителите,
след което посетила ***, търсейки помощ. В собственоръчно написано и
подписано заявление регистрирано с вх. № СЛ/Д-ЕН/1087-058/23.09.2022 г. Г.
е изявила желание да бъде настанена в сигурна и спокойна среда - ***, където
ще може да посещава училище и да продължи своето образование.
Предвид сложността на създадената ситуация е потърсено съдействие
от Директора на 6 *** - ****. В проведената беседа и запознаване със случая
на детето, от Цанкова е оказано съдействие и извършена спешна
опознавателна среща в ***, между служител на *** - *** и непълнолетната Г.
А.. След запознаване с профила на подрастващата и провеждане на беседа, от
служител *** е дадено положително становище за предприемане на действия
по настаняване на подрастващата.
Предвид настъпилите нови обстоятелства е установено, че
непълнолетната Г. А. Ю. е "дете в риск" съгласно § 1 от ДР на ЗЗДет. - детето
е останало без родителска грижа и подкрепа, без дом, поради умишленото му
изгонване от жилището на неговите родители. В тази връзка, със спешна
Заповед № ЗД/Д-ЕН-177/23.09.2022 г. за непълнолетната е предприета нова
мярка за закрила - настаняване в 6 ***, ***. За настоящата 2022/2023 учебна
година подрастващата е записана в 11 клас, редовна форма на обучение, в
***. Посещава редовно учебните часове. Г. извършва производствена
практика във фирма за изработка на облекло и текстил - ***. Детето
специализира работа с производствени машини – оверлог; за обучителния и
3
производствен процес за детето са осигурени необходимите учебници и
производствени материали. При проведените беседи с девойката, същата е
мотивирана да продължи образованието си, да се обучи в специалността, в
която е записана, да затвърди знанията си в областта, както и да продължи
своето образование в по - горна степен. Като основен мотив при Г. се явява
желанието й за промяна на досега наложения й начин на живот в семейството
и в общността, от която произлиза. Чрез продължаване образованието си се
стреми към едно по - добро бъдеще. По данни на педагогическия персонал
подрастващата не е конфликтна, не създава проблемни ситуации, отзивчива, с
готовност да оказва помощ и подкрепа при необходимост; в помощ и
подкрепа на непълнолетната са класен ръководител, директор и всички
преподаватели, персонал в ***.
От извършената работа с подрастващата с установено следното: Г.
проявява постоянство и уравновесеност в чувствата си, ясно очертава
рамките на нормалното и анормалното, разсъждава трезво относно живота.
Непълнолетната е уравновесена, няма индикации да е лесно манипулируема.
В отношения та си с постоянна - не изпитва уважение към ***, не го приема
за член от семейството, няма изразена доверителна връзка с него и не го
приема за баща. За Г. А. Ю. са установени следните рискове: нарушаване
правата, интересите и достойнство то на детето; застрашаване живота,
здравето и психо-емоционалното развитие на подрастващата; отпадане от
образователната система; дискриминация, предвид полова принадлежност;
пренебрегване от страна на родителите.
Непълнолетната е "дете в риск" по смисъла на § 1, т.! I, буква "в" и "д"
от ДР на ЗЗдст. Настаняването на детето в *** по административен ред, е в
негов интерес и ще се осигури нормалното му физическо, умствено,
нравствено и социално развитие, капо и закрила правата и интересите му по
смисъла на чл.10, ал.1 от ЗЗДст, В социалната услуга детето ще продължи
своето образование и ще получи нужната подкрепа, за правилно развитие и
оформяне на личността. С девойката се провежда психологическа и социална
работа, с цел адаптиране към социалната услуга. Работи сс к посока за
изграждане на пови социални умения. Осъществява се подкрепа в процеса на
придобиване на умения за разпознаване видовете насилие и механизми за
предпазване от попадане в рискова среда, и др.
4
Съдът е сезиран с искане да постанови решение, с което да потвърди
Заповед №ЗД/Д- ЕН-177/23.09.2022 г. на Директора на *** за настаняването й
в ***, *** за срок до навършване на пълнолетие, а ако учи до завършване на
средно образование, но не по - вече от 20 годишна възраст или до промяна в
обстоятелствата, свързани с детето, ако са в негов интерес, считано от датата
на настаняване по административен ред - 23.09.2022год.
В о.с.з. молителят се представлява от *** който поддържа молбата и
посочената мярка за защита на детето.
Явява се заинтересованата страна – майка на непълнолетната – А.М.,
изслушана в о.с.з.
В о.с.з. се явява адв.М.М., назначена за особен представител на
непълнолетната Г., която поддържа молбата и изразява становище в о.с.з.
Непълнолетната Г. се явява и е изслушана при закрити врата.
Съдът като взе предвид доводите на страните, доказателствата по
делото и разпоредбите на закона, намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Молбата е допустима, а по същество - основателна и доказана и следва
да бъде уважена.
На л.5 от делото е приложена и приета като доказателство временната
административна заповед от 23.09.2022год. за настаняване на непълнолетната
в ***-***., до произнасяне на съда с решение. Представен е писмен социален
доклад, в който подробно е отразено какви са причините, наложили
предприемането на мярката за закрила спрямо непълнолетната Г.. При
изслушването й при закрити врата, в присъствие на соц. служител ***,
същата излага твърдения относно семейната си среда и проблемите, които има
там, напълно съответстващи на изложеното в социалния доклад и молбата, с
която съдът е сезиран, като тези й твърдения не се опровергават от други
доказателства, събрани в хода на делото. От изслушването й се установява, че
непълнолетната не се чувства добре в семейната си среда, не разчита на
подкрепа на никого от най-близките си - независимо, че фамилията е голяма.
***, определящ се като неин биологичен баща, е лице, което момичето не
приема за свой родител, не е близка с него и не желае да контактува с него.
Заявява, че двамата не се разбират, както и че той не е авторитет за нея;
5
непрекъснато е недоволен от нея, случва се да й нанася физически удари и
твърдо е против това тя да ходи на училище. От обясненията й също така се
установява, че майката А. също не е осъществила каквато и да било подкрепа
на дъщеря си и е допуснала тя да напусне дома им в ***, изпращайки я до
автобус, без ясната представа къде точно отива дъщеря й и какво ще се случи
с нея. При изслушването на майката в о.с.з. същата заявява, че Г. не желае да
ходи на училище, че тя самата насила я карала да го посещава. Видно от
обясненията й обаче е, че същите са напълно голословни, не се подкрепят от
доказателства по делото и като цяло са нелогични и трудно разбираеми.
Цялостното поведение на майката на непълнолетната и изказванията й не
могат да обосноват извод същата да е искрено заинтересован за развитието,
отглеждането и възпитанието на детето си родител. Независимо от порядките
на съвременния живот, от традициите и разбиранията на семейството на
непълнолетната, не може да се пренебрегне факта, че заради заявеното й
желание да продължи да учи и да не напуска училище, е принудена от
определящия се като неин биологичен баща *** да напусне семейното
жилище. При изслушването й прави впечатление, че тя се държи спокойно,
уравновесено, със достатъчна зрялост за възрастта си; разбира задаваните
въпроси и дава адекватни отговори. Твърди заявява, че не желае да има нищо
общо със семейството си, дори и с майка си вече, т.к. те не желаят тя да
продължи образованието си в училище и й налагат стереотипи, които същата
наистина отхвърля и няма желание да приема за в бъдеще. Заявява, че желае
да продължи да учи и след това да работи. Следва да се отбележи, че в това
производство заинтересованите лица имат възможността да попълват делото
с доказателства, за да подкрепят поддържаната от тях теза. В тази връзка по
делото нито се явява, нито е заявил желание да се яви, за да бъде изслушан,
***, който живее с майката на Г. и е сочен като неин баща, респ. като баща на
всички останали нейни братя и сестри. Съответно никой от последните не се е
явил по делото, за да бъде изслушан и да даде информация, която ще е от
значение за делото.
С оглед изложеното, молбата се явява изцяло основателна и доказана и
следва да бъде уважена.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
6
НАСТАНЯВА на основание чл.28 вр. чл.25 ал.1 т.2 и т.3 от ЗЗД и чл.33
ал.1 и ал.2 от ППЗЗД, непълнолетната Г. А. Ю., ЕГН ********** в ***, *** за
срок до навършване на пълнолетие, а ако учи до завършване на средно
образование, но не по - вече от 20 годишна възраст или до промяна в
обстоятелствата, свързани с детето, ако са в негов интерес, считано от датата
на настаняване по административен ред – със Заповед № ЗД/Д- ЕН-
177/23.09.2022 г. на ***
Решението може да се обжалва с въззивна жалба чрез Плевенски районен
съд пред Плевенския окръжен съд в 7- дневен срок от връчването му.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7