Решение по дело №2040/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 99
Дата: 28 февруари 2020 г. (в сила от 23 септември 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720202040
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                         В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                                  28.Февруари.2020година

Номер  40                                                                                                     гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                         01- Н. състав

На  28. І.                                                                                                  година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                                      ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Биляна Миткова

Прокурор:  

               Като разгледа докладваното от Председателя  АНД 02040  по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

                  С Наказателно постановление № 75/27.ХІ.2019год. на д-р Е.Г.Д.-Директор на ОДБХ-гр.Перник на основание чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН   на   И.Г.Р.-ЕГН **********/Продавач Консултант  в Павилион за закуски находящ се в гр.Перник кв.“Твърди ливади“ ул.“Темелко Ненков“ в сградата на ІХ-ОУ“Т.Ненков“-стопанисван от „Аляска Вест“ЕООД/    на осн. чл.48 ал.1 от “Закона за ветеринарномедицинската дейност/чл.48.Българската агенция по безопасност на храните изготвя план за действие (контингенс план), който се прилага при съмнение или възникване на болест по чл.47 ал.1./ вр. чл.53 ал.1 от „Закона за административните нарушения и наказания“ е наложено наказание Глоба в размер 1000/хиляда/лева за нарушение на чл.16а от “Закона за храните   вр.  чл.21 ал.1 и ал.2 т.1 вр. чл.33 ал.1,чл.35 ал.1 и 2 и чл.43 от „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ“,за  това, че  на 03.Х.2019г. в Павилион за закуски находящ се в гр.Перник кв.“Твърди ливади“ ул.“Темелко Ненков“ в сградата на ІХ-ОУ“Т.Ненков“-стопанисван от „Аляска Вест“ЕООД/   съхранява и предлага за продажба на деца следните храни,неотговарящи на изискванията на „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните,предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ“:

      1. Кетчуп със съдържание на подсладителите захарин и ацесулфам и консервант калиев сорбат-нарушение на чл.33 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

       2. Майонеза-нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      3.Царевичен снакс- нарушение на чл.43 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      4.Нектар от портокал Rauch Bravo с партиден номер 03072020-със съдържание на подсладителите натриев цикламат,натриев захарин- нарушение на чл.35 ал.1 и чл.33 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      5.Бананови рулца „Вива“с партиден номер 78806 с произход Румъния-екструдиран продукт с бананов кремусъс съдържание на палмовамазнина и оцветител анато- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  и чл.43 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      6.Корнфлейкс с вкус на паприка-със съдържание на палмова мазнина и овкусители-мононатриев глутамат,гуанилат и натриев инозинат- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      7.Бисквити с пълнеж Nougateli cookies с произход Холандия със съдържание на палмова мазнина- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      8.Овесени солени крекери със семена от риган с произход Северна македония със съдържание на палмово маслов- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  жалба  от И.Г.Р.-ЕГН **********  в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

  В с.з жалбоподателя не се явява изпраща адв.Пл.В.-ПАК,която развива доводите и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно и необосновано.

  Въззиваемата страна, редовно призована изпраща ЮК адв.Пл.Б.-ПАК, като  изразява становище по същество.

     Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

                 Със АУАН № 0000657/07.Х.2019год. съставен от д-р П.Г.Т.-Гл. Инспектор “Контрол на храните” в присъствието на свидетеля д-р Б.Я.Х. е посочено, че   на 03.Х.2019г. в Павилион за закуски находящ се в гр.Перник кв.“Твърди ливади“ ул.“Темелко Ненков“ в сградата на ІХ-ОУ“Т.Ненков“-стопанисван от „Аляска Вест“ЕООД/   съхранява и предлага за продажба на деца следните храни,неотговарящи на изискванията на „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните,предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ“:

      1. Кетчуп със съдържание на подсладителите захарин и ацесулфам и консервант калиев сорбат-нарушение на чл.33 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

       2. Майонеза-нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      3.Царевичен снакс- нарушение на чл.43 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      4.Нектар от портокал Rauch Bravo с партиден номер 03072020-със съдържание на подсладителите натриев цикламат,натриев захарин- нарушение на чл.35 ал.1 и чл.33 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      5.Бананови рулца „Вива“с партиден номер 78806 с произход Румъния-екструдиран продукт с бананов кремусъс съдържание на палмовамазнина и оцветител анато- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  и чл.43 от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      6.Корнфлейкс с вкус на паприка-със съдържание на палмова мазнина и овкусители-мононатриев глутамат,гуанилат и натриев инозинат- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      7.Бисквити с пълнеж Nougateli cookies с произход Холандия със съдържание на палмова мазнина- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

      8.Овесени солени крекери със семена от риган с произход Северна македония със съдържание на палмово маслов- нарушение на чл.21 ал.1 и ал.2  от Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.

с което са нарушени разпоредбите на чл.16а от “Закона за хранител.16а.(1)Производителите и търговците осигуряват и контролират спазването на нормативните изисквания към храните, произвеждани или предлагани под техен контрол. (2) Производителите и търговците носят отговорност за спазването на нормативните изисквания за хигиена на храните по време на всеки етап на производството, преработката и дистрибуцията на храни./   вр.  чл.21 ал.1 и ал.2 т.1л.21.(1)В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения се предлагат само краве масло, слънчогледово масло и зехтин. (2) Не се разрешава предлагането на храни, съдържащи:1. мазнини извън посочените в ал. 1;2. хидрогенирани и частично хидрогенирани растителни мазнини; 3. растителни мазнини, за които на етикета не е посочен видът на преработката им./ вр. чл.33 ал.1, /чл. 33.(1)Стерилизираните продукти от плодове и зеленчуци, които се предлагат в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, не трябва да съдържат консерванти, оцветители, ароматизанти и подсладители.  (2) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения не се предлагат стерилизирани продукти с нарушена херметичност и признаци на бомбаж.  (3) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения трябва да се предлага доматено пюре с не по-малко от 22 % сухо вещество (като минимално 80 % от сухото вещество се формира от домати).(4) Лютеницата, която се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да е произведена по браншови стандарт.“/ чл.35 ал.1 и 2/чл.35.(1)В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения се предлагат само 100 % плодови и/или зеленчукови сокове, плодови и плодово-зеленчукови нектари, в които съдържанието на моно- и дизахариди не превишава 20 % от общата маса на продукта. Плодовите напитки да са етикетирани в съответствие с Наредбата за изискванията към соковете от плодове и някои сходни продукти, предназначени за консумация от човека, приета с ПМС № 219 от 24 септември 2002 г. (ДВ, бр. 94 от 2002 г.).  (2) При производството на продукти, производни на плодовете и зеленчуците в замразен и изсушен вид, предназначени за детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, се предлагат разрешени добавки в количества, допустими в Наредба № 4 от 2015 г. за изискванията към използване на добавки в храните (ДВ, бр. 12 от 2015 г.) и Регламент (ЕО) № 1333/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2008 г. относно добавките в храните (ОВ, L 354, 31.12.2008 г.)./  и  чл.43 от „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните,предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ“л.43.В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения не се допуска предлагането на екструдирани храни./

 Анотирана съдебна практика     АУАН бил предявен за запознаване и подписване, при което жалбоподателя И.Г.Р.-ЕГН **********  , НЕ  е вписала  конкретно възражение.

       Срещу разписка на същата бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.

       В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя И.Г.Р.-ЕГН **********  , НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице и на основание чл.48 ал.1 от “Закона за ветеринарномедицинската дейност/чл.48.Българската агенция по безопасност на храните изготвя план за действие (контингенс план), който се прилага при съмнение или възникване на болест по чл. 47, ал. 1./  вр. чл.53 ал.1 от „Закона за административните нарушения и наказания“   е наложил  на  жалбоподателя И.Г.Р.-ЕГН **********/ наказание Глоба в размер 1000/хиляда/лева за нарушение на чл.16а от “Закона за храните   вр.  чл.21 ал.1 и ал.2 т.1 вр. чл.33 ал.1,чл.35 ал.1 и 2  и чл.43 от „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните,предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ“

 

              Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № 0000657/07.Х.2019год., както и показанията на свидетелите д-р П.Г.Т.-Гл. Инспектор “Контрол на храните” в присъствието на свидетеля д-р Б.Я.Х..

      Съобразно установената фактическа обстановка,   при извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът  констатира допуснати съществени процесуални нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.

  Съображенията са следните:

      Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения НЕ се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./  от  която  жалбоподателката  НЕ СЕ е възползувала.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган  в случая същия е оторизиран/.

       Изводът на състава е,  че при съставяне на  процесния АУАН  и издаване на Наказателното постановление, НЕ са спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42/”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5.законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно; 7.вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/, а именно:

                  Съгласно  ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ  § 1 от “Закона за храните. По смисъла на този закон:  т.49."Производство" е цялостен или частичен процес на добив, преработка, приготвяне, пакетиране, препакетиране, етикетиране и съхраняване на храни. т.60."Търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни.

       Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА  § от „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г.  1. По смисъла на тази наредба:1. "Детски заведения" са детски ясли, детски градини, обединени детски заведения, домове за медико-социални грижи за деца на възраст 0 – 3 години, домове за деца, лишени от родителска грижа, от 3 до 18 години, домове за деца с умствена изостаналост и домове за деца с физически увреждания, центрове за настаняване от семеен тип, социално-педагогически интернати, възпитателни училища – интернати, преходно жилище за деца от 14 до 18 години, звено "Майка и бебе", дневен център за деца на улицата, дневен център за деца с увреждания, звено "Спешен прием" към център за обществена подкрепа, кризисен център.2. "Организирани мероприятия за деца и ученици" са мероприятия, организирани от детски заведения и училища.3. "Предлагане на храни" включва доставяне, съхраняване, използване и предлагане на храни на територията на детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения.

       С оглед от изложената фактическа обстановка в НП и АУАН  на жалбоподателя е вменено нарушение по  чл.16а от “Закона за храните   вр.  чл.21 ал.1 и ал.2 т.1 вр. чл.33 ал.1,чл.35 ал.1 и 2 и чл.43 от „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ“,като му е наложена санкция Глоба в размер 1000 /хиляда/лева по чл.48 ал.1 от “Закона за ветеринарномедицинската дейност” /чл.48.Българската агенция по безопасност на храните изготвя план за действие (контингенс план), който се прилага при съмнение или възникване на болест по чл.47 ал.1./ вр. чл.53 ал.1  от  „Закона за административните нарушения и наказания“. Посочената разпоредба на първо място не съдържа  процесната санкция, както и не обезпечава вменената за накърнена разпоредба касаеща процесното нарушение.

     Посочения за нарушен състав се санкционира от разпоредбата на  чл.48 от „Закона за храните//чл.48.(1)Който наруши разпоредбите на този закон или наредбите по прилагането му, извън случаите по чл.38-47, се наказва с глоба от 500 до 1000лв.,а при повторно извършване на същото нарушение-с глоба от 1000 до 2000лв./, а не от “Закона за ветеринарномедицинската дейност”.

                В тази ситуация напрактика е налице липса на санкционна разпоредба респ. процесното НП е незаконосъобразно и следва да бъде отменено като такова,само на това основание без изобщо да се разглежда по същество.

     Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

   Р     Е     Ш     И:

         ОТМЕНЯВА Наказателно  постановление № 75/27.ХІ.2019год. на д-р Е.Г.Д.-Директор на ОДБХ-гр.Перник на основание чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН на  И.Г.Р.-ЕГН **********    с   което     на осн. чл.48 ал.1 от “Закона за ветеринарномедицинската дейност”/ е наложено наказание Глоба в размер 1000/хиляда/лева за нарушение на чл.16а  от  “Закона за храните   вр. чл.21 ал.1 и ал.2 т.1 вр. чл.33 ал.1, чл.35 ал.1 и 2  и чл.43 от „Наредба № 8 от 04.ХІІ.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните,предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и детските заведения,както и към храните,предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици,издадена от МЗХГ.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                СЪДИЯ:………………………………………………………

 

 

ВЯРНО СОРИГИНАЛА

ВС