Решение по дело №560/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 38
Дата: 26 януари 2023 г. (в сила от 26 януари 2023 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20227120700560
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 26.01.2023 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали  в открито заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет и трета  година в състав:

                                              СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело560/2022 г. по описа на КАС и за да се произнесе,  взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.13, ал.6 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/. Образувано е по жалба от Т.Р.И. от *** против Заповед №ЗСП/Д-К/4921 от 01.11.2022 г., издадена от директора на дирекция „Социално подпомагане“ - Кърджали, с която на жалбоподателя е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2022/2023 г.  Жалбоподателят намира оспорената заповед за немотивирана. Твърди, че по време на извършените посещения от социалните служители се е лекувал в ***. В съдебно заседание поддържа жалбата си и иска отмяна на оспорената заповед.  

Ответникът – директор на дирекция “СП”- Кърджали, в депозирано писмено становище, намира жалбата за неоснователна. Излага подробни съображения за законосъобразността на оспорената заповед. Сочи, че същата е издадена след провеждане на процедурата по чл.27 ал.6 и ал.7 от ППЗСП, и е съответна на материалния закон.

Съдът, като взе предвид доказателствата по делото и становищата на страните, приема за установено следното:

Със заявление-декларация с вх. №ЗСП/Д-К/4921 от 12.10.2022 г. до директора на дирекция "Социално подпомагане" - Кърджали, Т.Р.И. е поискал отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво. В заявлението са отразени доходи от пенсии в размер на *** лв. месечно. Декларирано е, че е неженен, лице с увреждане с ТНР от ***% до ***%, както и че живее в двустайно жилище, съвместно с още две лица.

По делото са приложени и две уведомления, според които, на 14.10.2022 г. и на 20.10.2022 г. социални работници са посетили посочения от заявителя адрес в ***, но лицето не било намерено в дома си. В горните уведомления се съдържа и указание, заявителят да се яви в ДСП-Кърджали, в 3-дневен срок, за справка.

На 26.10.2022 г. е изготвен социален доклад, в който е отразено, че лицето е със степен на увреждане  от ***% до ***%; посочен е общият доход на семейството от предходните 6 месеца, както и други относими обстоятелства. Посочено е, че не е извършена социална анкета, поради отсъствие на заявителя, при извършените на адреса посещения на 14.10.2022 г. и 20.10.2022 г. Посочено е също, че при повторното посещение на 20.10.2022 г., по сведения на съжителстващото лице - М. И. – *** на заявителя, от месец юли 2022 г., жалбоподателят се намира в ***, ***. Въз основа на горното е направено предложение за отказ да се отпусне социална помощ, тъй като при направените два опита за социална анкета, заявителят не е бил открит на адреса, поради което не може да се направи преценка за наличие на основанията за подпомагане.

Със Заповед №ЗСП/Д-К/4921/01.11.2022 г., издадена от директора на дирекция "Социално подпомагане" - Кърджали, на жалбоподателя Т.И.  е отказано отпускане на целева помощ за отопление за отоплителен сезон 2022/2023 г., със следните мотиви: "При условията на чл. 4, ал. 3 от Наредба РД 07-5 на МТСП са направени два опита за осъществяване на социална анкета. Деклараторът не е открит в дома на посочения настоящ адрес. Не може да се направи преценка за наличие на подпомагане с целева помощ за отопление".

На 15.11.2022 г., Т.И. е обжалвал горната заповед, като в жалбата си посочил, че по време на извършените посещения се е лекувал в ***.

Във връзка с подадената жалба, директорът на РДСП-Кърджали се е произнесъл с Решение №09-РД04-0534/29.11.2022 г.,  с което отхвърлил жалбата, като възприел изцяло и доразвил  мотивите, изложени в проверяваната заповед.

По делото е приложено и медицинско удостоверение №***/*** г., издадено от лекар в ***, според съдържанието на което, най-късно от *** г. жалбоподателят е ***.

При така описаната фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При извършената служебна проверка по чл.168, ал.1 от АПК, съдът констатира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган по чл.13, ал.2 от ЗСП,  при спазване на изискуемата от закона форма . При издаването й не се констатираха и съществени нарушения на процесуалните правила, нито нарушения на  материалния закон.

Съгласно чл. 12, ал. 4 от ЗСП, условията и редът за предоставянето на социалните помощи се уреждат с правилника за прилагане на закона с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика.

В разпоредбата на чл.4, ал.3 от Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление е предвидено, в  20 дневен срок от подаване на заявление-декларацията социален работник в съответствие с изискванията на чл.27 ППЗСП, да извърши социална анкета и посещение по настоящия адрес, посочен в заявлението, и да изготвя социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ.

Административният орган е мотивирал отказа си с невъзможността да се направи преценка за наличие на предпоставките за отпускане на целева помощ, поради това, че при направени два опита за извършване на социална анкета, заявителят не е открит на посочения от него адрес.

Съгласно чл.27, ал.5-7 от ППЗСП,  в случай че поради отсъствие на лицето или семейството проверката не може да бъде извършена в дома, социалният работник оставя уведомление по образец, в което се определя 3-дневен срок на лицето да се яви в дирекция "Социално подпомагане" за справка. Ако в 3-дневния срок лицето не се яви, се прави повторно посещение в дома и ако лицето или семейството отново не може да бъде намерено, се оставя второ уведомление с указан 3-дневен срок за явяване в дирекция "Социално подпомагане". Ако в указания срок лицето не се яви за справка, социалният работник отразява в социалния доклад всички установени факти и обстоятелства по ал. 3, т. 2 и 3 и прави мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална анкета.

В конкретния случай, от приложените уведомления по чл. 27, ал. 5 и ал. 6 от ППЗСП, се установява по безспорен начин, че декларираният от заявителя адрес е бил посетен два пъти от социалните работници, но лицето не било открито, нито се е явило в ДСП, в срока, указан в оставените на адреса уведомления. Следва да се отбележи, че извършването на социална анкета и посещението по настоящия адрес на заявителя са задължителна част от процедурата по предоставяне на заявената помощ за отопление, поради необходимостта от установяване на всички обстоятелства, относими към правото да се получи такава помощ. Ето защо, при надлежно изпълнена процедура по чл.27, ал.5-7 ППЗСП, правилно административният орган е отказал да отпусне исканата от жалбоподателя помощ за отопление. 

Отделно от горното, според чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, отговарящи  на условията по чл. 10 и 11 от ППЗСП.

В разпоредбата на чл.11, т.3 от ППЗСП е предвидено, че месечна помощ нямат право да получават лицата, настанени за повече от 30 дни в лечебни, учебни и военни заведения, и социални и интегрирани здравно-социални услуги за резидентна грижа.

Установи се от приложените по делото доказателства, че жалбоподателят е настанен за *** лечение в ***, най-късно на *** г., като ***. Т.е., лицето е настанено в лечебно заведение за повече от 30 дни и по отношение на него е налице отрицателната предпоставка на чл.11, т.3 от ППСП, вр. с чл. 2, ал.1 от Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г., поради което няма право на заявената помощ.

Предвид горното, съдът намира оспорената заповед за законосъобразна, а жалбата, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  Т.Р.И. от *** против Заповед №ЗСП/Д-К/4921 от 01.11.2022 г., издадена от директора на дирекцияСоциално подпомагане - Кърджали,  като неоснователна.

Решението е окончателно.

 

 

 

                                            С Ъ Д И Я :