Решение по дело №133/2024 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 117
Дата: 6 март 2024 г.
Съдия: Валери Цветанов Цветанов
Дело: 20244430200133
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 117
гр. Плевен, 06.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Валери Цв. Цветанов
при участието на секретаря ПЕТЯ П. АНТОВА
като разгледа докладваното от Валери Цв. Цветанов Административно
наказателно дело № 20244430200133 по описа за 2024 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:


Производството е по чл. 59 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Т. Н. М., с адрес гр.Ботевград, обл.Софийска,
ул. *** против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1
от Закона за пътищата № ********** от 15.03.2021г. на Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на жалбоподателя на основание чл.179, ал.3а вр.
чл.187а ал.5 от Закона за движение по пътищата е наложено административно
наказание глоба в размер на 1800 /хиляда и осемстотин/ лева за нарушение на
чл.139, ал.7 от Закона за движение по пътищата, както и заплащане на
таксата по чл.10б, ал.5 от ЗП съобразно категорията на притежаваното пътно
превозно средство в размер на 133.00 лева.
Недоволен от издадения електронен фиш е останал жалбоподателят Т. Н.
М., който чрез адв. К. А. от АК-Хасково го обжалва в срок и моли
електронният фиш да бъде отменен като незаконосъобразен и неправилен,
издаден в нарушение на процесуално правните и материално правните
разпоредби на закона.
Административнонаказващият Агенция „Пътна инфраструктура се
представлява от юрк. Д. М., който изразява становище, че обжалваният
електронен фиш е законосъобразен и следва да бъде потвърден.
1
Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в
съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя, констатира следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок съгласно разпоредбата на
чл.189, ал.8 от ЗДвП и от лице, имащо правен интерес от обжалването, поради
което се явява допустима и следва да бъде разгледана.
Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.
На жалбоподателя Т. Н. М. е съставен електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни
такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата № ********** от 15.03.2021г. на
Агенция „Пътна инфраструктура“ за това, че на 15.03.2021г. в 12:25 часа е
установено нарушение № BЕ5В94F1111809F2Е053031F160АЕ8А3, с ППС
влекач ДАФ ***, регистрационен номер ***, с технически допустима
максимална маса 18600, брой оси 2, екологична категория Евро 5, в състав с
ремарке с общ брой оси 5, с обща допустима маса на състава 44000, в община
Долни Дъбник, за движение по път I – 3 км 100+471, с посока Нарастващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от
Закона за пътищата, тъй като посоченото ППС няма валидна маршрутна карта
или валидна тол декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство №40222, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път I-3 км 100+471.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от писмените
доказателства по делото, присъединени на основание разпоредбата на чл.283
от НПК – заверено копие на електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10, ал.1 от Закона за пътищата № ********** от 15.03.2021г. на Агенция
„Пътна инфраструктура“; Справка за установени нарушения по чл.179 ал.3-
3в от ЗДвП; Справка за собственост на МПС; Статично изображение във вид
на снимков материал на пътно превозно средство с рег. № *** – 2 бр.снимки;
Известие за доставяне ИД PS 1618 ООVG1C X; Известие за доставян ИД PS
1618 OOTOV J; Декларация за анулиране с вх. №53-00-2437/06.04.2023г.;
товарителница №1-000 6 212 205 216 4 – 142 000 189 06 1 8; Писмо с изх.
№53-00-5075/05.07.2023г.; Известие за доставяне на писмо с изх. №53-00-
5075/05.07.2023г. ИД PS 1618 00TW5S J; Декларация д вх. №94-00-
17584/02.08.2023г.; Решение за анулиране с рег. № РА-870/07.08.2023г.;
заверено копие на протокол за установяване годността за приемане на
дооборудването на съществуваща стационарна контролна точка; заверено
копие на раздел „история на обработката“; заверено копие на Заповед №РД-
11-4 от 23.01.2020г. на Председателя на УС на АПИ; заверено копие на
Заповед №РД-11-983 от 13.09.2021г. на Председателя на УС на АПИ и
заверено копие на протокол №28765/21 от 09.09.2021г. от Заседание на УС на
АПИ; справка за точното местонахождение на устройство №40222 и
2
становище от отдел „Управление на информационна система и
инфраструктура“ с включен размер на неплатената пътна такса.
Преценявайки изложената фактическа обстановка, от правна страна,
съдът прие следното:
Съгласно разпоредбата на чл.139, ал.5 от ЗДвП Движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се
извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата, а съгласно ал.7 на цитираната разпоредба водачът на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата е
длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които
ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето
лице.
Съгласно чл.102, ал.2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията
на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него.
Съгласно разпоредбата на чл.179, ал.3а от ЗДвП водач, който управлява
пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са
изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или
няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.
Съгласно чл.187а ал.4 от ЗДвП вписаният собственик, съответно
ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал.
1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, ако в
срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно
нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи
данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството
му за управление на моторно превозно средство, а съгласно ал.5 на
цитираната разпоредба в случаите по ал. 4 въз основа на първоначално
издадения акт за установяване на административно нарушение не се издава
наказателно постановление и административнонаказателното производство се
прекратява, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира, като в
тези случаи се образува административнонаказателно производство срещу
3
лицето, за което са установени данни, че е извършило нарушението. По
делото по безспорен начин се доказа, че *** ЕООД е собственик на МПС с
рег. ***, като на основание чл.187а ал.2 т.3 вр. чл.179 ал.3б от ЗДвП е издаден
Електронен фиш №********** срещу същото дружество. В деловодството на
Национално Тол управление е постъпила декларация по чл.187а ал.4 от ЗДвП
от Г.Д.Д. в качеството му на законен представител на *** ЕООД, с която е
декларирал, че на датата на нарушението – 15.03.2021г., МПС с рег. *** е
било управлявано от жалбоподателя Т. Н. М., като към декларацията е било
приложено копие на СУМПС №*********, притежавано от Т. Н. М.. С
Решение за анулиране на Електронен фиш №**********/2.08.2023г. *** на
Националното Тол управление към АПИ е анулирал Електронен фиш
№**********, издаден срещу *** ЕООД със законен представител Г.Д.Д..
Издаден бил обжалваният Електронен фиш №********** срещу
жалбоподателя Т. Н. М..
В хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, като в електронен фиш са
описани в достатъчна степен всички елементи от състава на
административното нарушение и няма съмнение, че тези факти
индивидуализират нарушението от обективна страна, както и че е издадено в
срок. При издаването на електронния фиш, също не са допуснати съществени
процесуални нарушения, направено е точно описание на нарушението, датата
и мястото на извършване, обстоятелствата, при които то е било извършено, и
законовите разпоредби, които са нарушени.
Електронен фиш № ********** срещу жалбоподателя Т. Н. М. е
издаден от компетентен орган, тъй като разпоредбата на чл. 10, ал. 10 от ЗП,
посочва, че Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на
държавата във връзка със събирането на пътните такси и функциите на лице,
събиращо пътни такси, както и по управлението на смесената система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и
на база изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане,
въвеждането, функционирането и контрола на системата за събиране на
пътните такси. При изпълнение на своите правомощия по чл. 10, ал. 10 от ЗП
Агенция Пътна инфраструктура е установила, като е и заснето от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗП, нарушение по чл. 179, ал. 3 –
3б, поради което може да бъде издаван електронен фиш в отсъствието на
контролен орган за налагане на съответното наказание в размер, определен за
съответното нарушение - чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП. В настоящия случай, след като
не е налице подадена тол декларация за пътния участък от страна на
собственика, то за съответното ППС следва да се приеме, че не е била
заплатена дължимата пътна такса. При това положение, обоснован и
съответен на материалния закон е изводът на наказващия орган за извършено
административно нарушение на чл. 139, ал. 7 от ЗДвП.
Нарушението е описано достатъчно ясно в санкционния акт и по начин,
по който наказаното лице може да разбере за какво е ангажирана
4
административнонаказателната отговорност, поради което не е нарушено
правото му на защита. Налице е осъществен състава на административното
нарушение и същото е безспорно доказано. Правният анализ на законовия
текст на чл. 187а, ал. 5 от ЗДвП по недвусмислен и еднозначен начин
разпорежда на административния орган при установяване на нарушение от
вида посочен в диспозицията на правната норма, да бъде наложена
императивно определената санкция.
В настоящия случай наказаният субект е физическо лице, а
административно наказателната му отговорност е ангажирана на
основаниечл.179 ал.3а вр. чл.187а, ал.5 ЗДвП.
При определяне на наказанието наказващият орган е съобразил
правилно основанието за налагането му и е наложил единственото
предвидено в закона наказание за това нарушение – имуществена санкция в
размер на 1800 лева. Според съда извършеното нарушение не представлява
маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. С новата разпоредба на
чл.189з от ЗДвП, в сила от 23.12.2021 год., се предвижда, че прилагането на
чл.28 от ЗАНН по отношение на нарушения по ЗДвП е недопустимо. Без
съмнение, към датата на извършване на санкционираното нарушение
/15.03.2021г. /, не е съществувало нормативно предвидено ограничение за
прилагането на чл.28 от ЗАНН за нарушения по Закона за движението по
пътищата.
Съгласно разпоредбата на чл.3 ал.1 от ЗАНН за всяко административно
нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на
извършването му, като в ал. 2 на чл. 3 е предвидено, че ако до влизане в сила
на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за
нарушителя. С оглед на посочените разпоредби на чл.3 ал.1 и ал.2 от ЗАНН,
настъпилата законодателна промяна след издаването на електронния фиш,
изключваща прилагането на чл.28 от ЗАНН за нарушения по ЗДвП /съгласно
новата разпоредба на чл.189з от ЗДвП, в сила от 23.12.2021 г./, не е
приложима в настоящия случай. Тъкмо обратното, в съответствие с принципа
по чл.3 ал.2 от ЗАНН, приложим е именно по-благоприятния за нарушителя
закон, а именно - ЗАНН преди изменението, съобразно който преценката за
законосъобразност на електронния фиш включва и преценка относно
правилното приложение на чл.28 от ЗАНН. Изцяло в тази насока виж
и Решение № 465 от 14.10.2022 г. по к. адм. н. д. № 608 /2022 г. на II състав на
Административен съд – Плевен. Съгласно легалната дефиниция, дадена в пар.
1, т. 4 от ЗАНН „ Маловажен случай" е този, при който извършеното
нарушение от физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен
търговец или юридическо лице към държавата или община, с
оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение или
на неизпълнение на задължение от съответния вид. Осъщественото от
5
жалбоподателя административно нарушение е формално. Същото не разкрива
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с останалите нарушения
от същия вид. При преценка на обществената опасност на Д.ието съдът счита,
че не са налице предпоставките за приложение на чл.28 б”А” от ЗАНН.
Съобразно Тълкувателно решение №1/12.12.2007г по Т.Н.Д.№ 1/2007г на
ОСНК на ВКС преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен
контрол. И тъй като съдът констатира, че в конкретния случай
предпоставките на чл.28 от ЗАНН не са налице, следователно това не е
основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в
противоречие със Закона.
По делото са приобщените писмени доказателства – Копие от
тристранен договор №9508 между *** АД, *** ЕАД и *** ЕООД,
Приложение към тристранен договор, валиден към 22.08.2023г. между ***
АД, *** ЕАД и *** ЕООД. Видно от издадено приложение от страна на А1 и
ТОЛ ПАС на втора страница от същото е записан товарен автомобил с peг. №
***, който към датата на подписване е с договор за наем към дружество ***
ЕООД. Представеното приложение към тристранен договор между *** АД,
*** ЕАД и *** ЕООД не отменя отговорността на дружеството да заплаща
дължимите такси, а и в случая не се спори, че причината за неподаване на
данни от бордовото устройство не е установена и не се доказва и техническа
неизправност на системата на АПИ. За конкретното ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването, а във
фактурата не е посочено основанието и товарния автомобил с peг. № ***, за
който се твърди, че е направено плащането.
От събраните по делото доказателства по безспорен начин се доказва
извършеното нарушение, а именно, че на дата 15.03.2021г. процесното ППС
се е движело в обхвата на платената пътна мрежа, без за него да е заплатена
дължимата ТОЛ такса по чл.10 ал.1 т.2 от закона за пътищата. Процесното
ППС попада в обхвата на ППС-та по чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата, за
които се дължи заплащане на ТОЛ такса, като именно заплащането й дава
право на ППС да измине съответното разстояние. За конкретното ППС няма
валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването,
поради което не е заплатена дължимата такса. По делото по безспорен начин
се доказа, че дружеството *** ЕООД е собственик на процесното ППС, а от
представената декларация по чл.187а ал.4 от ЗДвП се установи, че на датата
на нарушението – 15.03.2021г. МПС с рег. *** е било управлявано от
жалбоподателя Т. Н. М., поради което правилно е ангажирана
административнонаказателната му отговорност. Според съдебния състав
законосъобразно контролният орган не се е съобразил с разпоредбите на
РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) 2020/204 НА КОМИСИЯТА от 28
ноември 2019 година относно подробните задължения на доставчиците на
Европейската услуга за електронно пътно таксуване, минималното
съдържание на заявлението за област на Европейската услуга за електронно
пътно таксуване, електронните интерфейси, изискванията за съставните
6
елементи на оперативната съвместимост и за отмяна на Решение 2009/750/ЕО,
тъй като съгласно разпоредбата на чл.7 от Регламента той се прилага от
19.10.2021г., т.е. осем месеца след извършване на нарушението.
По изложените съображения съдът счита, че обжалваният електронен
фиш следва да бъде потвърден, като законосъобразен.
По силата на разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в производствата
пред районния съд страните имат право на присъждане на разноски по реда
на Административно-процесуалния кодекс. При този изход на делото и на
основание чл. 63д от ЗАНН, след като установи законосъобразността и
обосноваността на обжалваното наказателно постановление, съдът намери
искането на процесуалния представител на въззиваемата страна за
присъждане на разноски по реда на АПК за основателно, поради което
същото следва да бъде уважено. В полза на Агенция „Пътна инфраструктура“
на основание чл.63д ал.4 от ЗАНН следва да се присъди възнаграждение в
размер на 80 лв, тъй като учреждението е било защитавано от юрисконсулт.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.9 вр.ал.2 т.5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1
от Закона за пътищата ********** от 15.03.2021г. на Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на жалбоподателя Т. Н. М., с адрес гр.Ботевград,
обл.Софийска, ул. *** на основание чл.179, ал.3а вр. чл.187а ал.5 от Закона за
движение по пътищата е наложено административно наказание глоба в
размер на 1800 /хиляда и осемстотин/ лева за нарушение на чл.139, ал.7 от
Закона за движение по пътищата, както и заплащане на таксата по чл.10б,
ал.5 от ЗП съобразно категорията на притежаваното пътно превозно средство
в размер на 133.00 лева.
ОСЪЖДА Т. Н. М. да заплати на основание чл.143, ал. 1 от АПК и
чл.63д, ал.4 от ЗАНН на Агенция „Пътна инфраструктура“ - София
направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер
на 80 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд гр.
Плевен по реда на АПК в 14- дневен срок от съобщаването на страните.

Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7