О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 998 / 21.6.2022г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, IХ-ти
състав, в закрито заседание на двадесет и първи юни две
хиляди двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА
като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 466 по описа за 2022 г., и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във
вр. чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските
структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалбата на Община
Панагюрище, срещу решение № РД-02-36-362/31.03.2022 г. на ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с
което е приключен сигнал № 1907 и е определена финансова корекция в размер на
25% върху допустимите разходи по договор № 338/BG16RFОP001-1.039-0004-C01-S-005/14.10.2020
г.
с изпълнител „Астрал Инженеринг“ ООД.
Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, след като
прецени представените по делото доказателства, намира жалбата за недопустима по
следните съображения:
С разпореждане № 1077/19.05.2022 г. съдът е оставил жалбата
без движение като е указал на жалбоподателя да внесе държавна такса и да
представи доказателства за срочност на жалбата. В указания срок, Община
Панагюрище е представила разпечатка от Информационната система за управление и
наблюдение (ИСУН), от която е видно, че решението за приключване на сигнал №
1907, с което е определен и размерът на финансовата корекция е изпратено на
31.03.2022 г. в 11.22 часа. Съгласно чл. 22, ал. 1 ЗУСЕСИФ Информационната
система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ се поддържа от
Централното координационно звено и осигурява електронния обмен на информация и
документи между него, органите за управление и контрол на средствата от ЕСИФ и
кандидатите и бенефициентите на финансова подкрепа. В ал. 2 е визирано, че
производства пред управляващите органи по този закон може да се провеждат и
посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл. 23, който акт е
Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на
Информационната система за управление и наблюдение на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове и за провеждане на производства
пред управляващите органи посредством ИСУН (Наредбата). Съгласно чл. 13, ал. 5
от Наредбата съгласието на бенефициера за приемане на електронни изявления и за
приложимия ред за съобщаване по алинея 3 и 4 на чл. 13 се приема за дадено с
подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН. Не е спорно, че
производство е започнало и се е провеждало посредством ИСУН. Съгласно чл. 22,
ал. 3 ЗУСЕСИФ, когато производствата пред управляващите органи по този закон се
провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни
актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до
съответния кандидат или бенефициер, като към съобщението е прикачен съответния
акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН. Това е
законодателно уредено в специалния закон (ЗУСЕСИФ), поради което се дерогират
общите правила за съобщаване на административния акт, заложени в АПК.
Следователно, предвид цитираната новела на чл. 22, ал. 3
ЗУСЕСИФ, която е в сила към датата на постановяване на оспорваното решение,
релевантната дата, на която същото решение се счита надлежно съобщено и връчено
на жалбоподателя е 31.03.2022 г. Решението за налагане на финансова корекция, в
качеството си на индивидуален административен акт, подлежи на оспорване в
14-дневен срок от съобщаването, предвид чл. 27, ал. 1 ЗУСЕСИФ във вр. с чл.
149, ал. 1 АПК. Четиринадесетдневният срок от съобщаването е изтекъл на 14.04.2022
г., четвъртък, присъствен ден. До изтичането на 24-тия час на 14.04.2022 г.
жалбоподателят е следвало да подаде жалбата си, като или я изпрати посредством
ИСУН, или я подаде по пощата, който факт да е удостоверен с пощенско клеймо на
обратната разписка. В случая жалбата е подадена едва на 20.04.2022 г., след
изтичането на срока по чл. 149, ал. 1 АПК, което я прави недопустима, тъй като
срокът е преклузивен и с изтичането му правото на оспорване се прекратява.
Налице е установен по надлежния ред начин на съобщаване на
индивидуалния административен акт – решение за налагане на финансова корекция
чрез използване на електронна система – ИСУН, поради което извършените действия
след датата на надлежното съобщаване на акта не могат да породят правни
последици и да новират срока за оспорване на административния акт, поради което
жалбата като недопустима следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството – прекратено.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 5 АПК,
Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на Община Панагюрище Община Панагюрище, срещу решение №
РД-02-36-362/31.03.2022 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна
програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което е приключен сигнал № 1907 и е
определена финансова корекция в размер на 25% върху допустимите разходи по
договор № 338/BG16RFОP001-1.039-0004-C01-S-005/14.10.2020 г. с изпълнител
„Астрал Инженеринг“ ООД и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 466/2022
г. на Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се
изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.
СЪДИЯ:/п/