Решение по дело №231/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 168
Дата: 5 октомври 2022 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700231
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 168/5.10.2022 г.

 

05.10.2022г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На двадесет и трети септември                                                     2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                              

Секретар В. Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 231 по описа на 2022 година.

        За да се произнесе, взе предвид следното:

        Производството по делото е  образувано  по жалба на Профит“ АД,  със седалище и адрес на управление гр. ***, ЕИК *********, чрез пълномощника си адв. Д.К. срещу  извършеното от СГКК/Служба по геодезия, картография и кадастър/,Ямбол изменение на КРНИ/Кадастрален регистър на недвижимите имоти/, обективирано в уведомление изх. №  24-21232-20.07.2022г. на Началник на СГКК, гр. Ямбол относно ПИ с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол в частта, с която Община Ямбол е вписана като собственик на имота.

В жалбата се сочи, че търговско дружество „Профит“ АД се легитимира като собственик на поземлен имот с идентификатор 87374.541.76 по кадастралната карта на гр. Ямбол с нотариален акт № 124/05.06.2003 г., с който Кооперативен съюз * прехвърля на „* КООП 2“ АД /преименувано впоследствие на „Профит“АД/ собствения си недвижим имот, а именно: дворно място, съставляващо УПИ VIII в кв.83 по действащия към момента на прехвърлянето регулационен план на гр. Ямбол, целият с площ от 3150 кв.м., с граници: от север- ул. „С.С.“, от юг- ул. „Т." от изток- УПИ IX и УПИ VI и от запад- общински имот. С частичното изменение на ЗРП на гр. Ямбол от 2001 г. в границите на бившия УПИ VIII е образуван нов УПИ VII, като последният е отразен в кадастралната карта на гр. Ямбол като ПИ с идентификатор 87374.541.76. Твърди се, че от деня на придобиване на имота и към настоящият момент „Профит АД е във фактическа власт на целия имот в границите му, описани в нотариален акт № 124/5.06.2003 г., вкл. и на частта, включваща новия УПИ VII, за който е създаден ПИ 87374.541.76 по кадастралната карта на града, приобщена към основната част на имота и представляваща паркинг към хотела на дружеството, ползваща се и към момента като такъв.

          Сочи се, че основание за извършеното вписване на Община Ямбол като собственик на имота е разпоредбата на чл.53 ал.2 от ЗКИР, според която при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на правото на собственост за един и същи имот, в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи. Излага доводи в жалбата, че извършеното вписване в тази му част е незаконосъобразно. Счита, че направеното изменение на КРНИ относно ПИ с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол с вписване на Община Ямбол като собственик на имота, въз основа на (АОС)Акт за общинска собственост № 54, том 7, от 14.04.2022г. е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

В съдебно заседание, оспорващият „Профит  АД, редовно призован, се представлява от адвокат Д. К., който поддържа жалбата и изразява съображения в насока, че следва „Профит“, АД да бъде вписан като единствен собственик на процесния имот. За  АОС счита, че няма правопораждащо, а само удостоверяващо действие. Представя подробни писмени бележки.

Ответникът по делото Началника на Служба по Геодезия, картография и кадастър - Ямбол, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от адвокат С., редовно упълномощен. Счита, че оспореното изменение на кадастралния регистър представлява единствено вписване на документ за собственост Акт за публична общинска собственост, който съгласно чл.5 от Закона за общинската собственост удостоверява възникване право на собственост. Службата по кадастър като административен орган няма правомощия да изследва кой е действителния собственик и поради това в производството по поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри, не може да бъде игнориран този документ. Моли за отхвърляне на депозираната  жалба. Иска присъждане на направените по делото разноски. Представя подробни писмени бележки.

Заинтересована страна Община Ямбол, в съдебно заседание се представлява от М.К.-Началник отдел „Правни дейности“ в общината, редовно упълномощена. Счита, че от събраните по настоящото дело доказателства е безспорно установено, че съставения Акт за публична общинска собственост № 2941/14.04.2022 г. легитимира община Ямбол като собственик на посочените правни основания, а именно § 42 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за общинска собственост на поземлен имот с идентификатор 87347.541.76 по кадастралната карта на град Ямбол. В тази връзка, законосъобразно е инициирано производството по реда на Глава Шест от Закона за кадастъра и имотния регистър за вписване на общината като собственик на имота. В този смисъл се присъединява към твърдението на процесуалния представител на ответника, че на това основание е следвало да бъде вписан като собственик на имота, поради което се явява неоснователно оспорването на Уведомление изх.№ 24-21232/20.07.2022 г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър, Ямбол. Представя и подробни писмени бележки.

          ЯАС, като прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища на страните и след извършена проверка за законосъобразност по реда на чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, прие за установено от фактическа и правна страна следното:      

 Началото на административното производство е поставено по повод служебно Заявление № 09-81087/28.04.2022 г. регистрирано на основание чл.51, ал.3 от ЗКИР, относно служебно постъпила информация по писмо с изх. №2801-08364/27.04.2022г. от Община Ямбол до Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК)-Ямбол и заявление 01- 374102/30.06.2022г., СГКК гр. Ямбол извършва изменение в кадастралния регистър на недвижимите имоти (КРНИ) за поземлен имот с идентификатор 87374.541.76, с адрес гр. *, ул.Т..

Производството е инициирано със служебно постъпила информация по писмо с изх. №2801-08364/27.04.2022г. от Община Ямбол до Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК)-Ямбол, по която е регистрирано на основание чл.51, ал. 3 от ЗКИР служебно Заявление № 09-81087/28.04.2022 г. По това заявление Служба по геодезия, картография и кадастър /СГКК/- Ямбол уведомила заинтересованите лица с уведомление на основание чл.26, ал.1 от АПК с изходящ №24-12946/29.04.2022г.

В законоустановения срок постъпило възражение с вх. № 02-531-11.05.2022 г. от „Профит“ АД. В него се възразява срещу исканото изменение на КРНИ, като се посочва, че с договор за продажба на недвижим имот от 05.06.2003 г. Кооперативен съюз, * продал на „* кооп 2" АД гр. * /преименуван впоследствие на „Профит"АД/ недвижим имот, съставляващ УПИ VIII в кв.83 по действащия към него момент регулационен план на гр. Ямбол с площ от 3150 кв.м. Продажбата е оформена с нотариален акт за продажба на недвижим имот № 124/5.06.2003 г. на нотариус Д. Л.. Целият имот на дружеството, съставляващ УПИ VIII в кв.83 по действащия към момента на придобиването му регулационен план на гр. Ямбол, с площ от 3150 кв.м. , включващ УПИ IX 75 и УПИ VII /вкл. ПИ по сега действащия ЗРП на града, представлява производствената площадка на „Профит" АД, в рамките на която дружеството осъществява търговската си дейност. От деня на придобиване на имота и към настоящият момент „Профит" АД е във фактическа власт на целия  имот по нотариален акт. Посочено е, че за установяване правото на собственост върху ПИ  е образувано гр.дело пред ЯРС. С уведомление изх. №24-14265/16.05.2022 г. възражението е изпратено на Община Ямбол за становище. В отговор Община Ямбол постъпило становище с писмо вх. № 07-13677- 30.05.2022 г. Твърди се, че в случая не е налице и хипотезата на чл.54, ал.2 от ЗКИР и се иска, независимо от възражението да се впише Община Ямбол като собственик на ПИ с идентификатор 87374.541.76.

 

       След като заинтересованото лице „Профит“ АД е запознато със становището на Община Ямбол със заявление вх. №01-374102/30.06.2022 г. е поискана промяна в КРНИ на поземлен имот с идентификатор 87374.541.76 на основание нотариален акт № 61, том X, вх. рег.3405, дело 2085 от 05.06.2003г. вписан в СВ гр. Ямбол. Във връзка с това заявление СГКК- Ямбол на основание  чл.26, ал.1 АПК и с уведомление  №24-19314/01.07.2022г. уведомява заинтересовано лице Община Ямбол за започналото производство. В отговор на уведомлението, макар и след изтичане на предоставения срок за становище, постъпило писмо вх.№07-18193/15.07.2022г. В него е изложена историята на имота, като се твърди, че със заповеди на Градски народен съвет са отчуждени недвижими имоти в кв.79 по плана на гр.Ямбол.

          В случая, адм. орган приема, че и двете заявления са основателни, тъй като за всяко от тях е налице основанието по чл.53, ал.1, т.1 от ЗКИР за изменение на КРНИ относно поземлен имот с идентификатор 87374.541.76. Към служебно регистрираното заявление е представен АПОС № 54, том 7, вх. рег.2120/15.14.2022г. вписан в СВ, гр. Ямбол. Адм. орган е приел, че този документ е редовен от външна страна, съставен е от компетентно лице и касае поземлен имот с идентификатор 87374.541.76.

Към заявление вх. №01-374102/30.06.2022г. е представен нотариален акт № 61, том X, вх. рег.3405, дело 2085 от 05.06.2003г. вписан в СВ гр. Ямбол, който също е редовен от външна страна. При направена проверка се установи, че този документ за собственост е с предмет УПИ VIII в кв.83 с площ от 3150 кв.м. След съпоставяне на действащия тогава регулационен план на гр.Ямбол се установи, че УПИ VIII в кв.83 включва поземлени имоти с идентификатори 87374.541.75 и 87374.541.76. Следователно представения нотариален акт № 61, том X, вх. рег.3405, дело 2085 от 05.06.2003г. е с предмет поземлен имот с идентификатор 87374.541.76.

Адм. орган е извел извод, че  правомощията на СГКК - Ямбол се изчерпват с проверка на горните обстоятелства, както и че в административното производство не е допустимо да се установява дали лицата, легитимиращи се с документ за собственост са действителните собственици и при наличие на противопоставими права на собственост на повече от едно и също лице за един и същи имот, в КРНИ на основание чл.53, ал.2 ЗКИР се записват данните за всички лица и документи.

С оглед гореизложеното на осн. чл.53, ал.1, т.1 и чл.53, ал.2 от ЗКИР СГКК гр. Ямбол извършва:

1.           Вписване в КРНИ на Община Ямбол като собственик в имота с АЧОС № 54, том 7, вх. рег.2120/15.14.2022 г. вписан в СВ гр. Ямбол.

2. Вписване в КРНИ на „Профит“АД като собственик с нотариален акт №61, том X, вх. рег.3405, дело 2085от 05.06.2003г. вписан в СВ гр. Ямбол. Следва да се посочи, че жалбата е депозирана срещу  извършеното от СГКК-Ямбол изменение на КРНИ, обективирано в уведомление изх. №  24-21232-20.07.2022г. на Началник на СГКК, гр. Ямбол относно ПИ с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол е в частта, с която Община Ямбол е вписана като собственик на имота.

Следва да се посочи, че към адм. преписка е представен Акт за публична общинска собственост № 2941 от 14.04.2022г., акт № 54, том 7, вписан с вх. Рег. № 2120 в служба по вписванията, Ямбол, т.е. в уведомителното писмо адм. орган е допуснал техническа грешка, касае се за акт за публична общинска собственост, а не за частна такава.

Между страните не  е спорно обстоятелството, че същите са страни и по гражданско дело № 1171/2022г. на ЯРС, което не  е приключило и е за имот 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол за установяване собствеността на този имот.

       Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

Предмет на контрол по законосъобразност е Уведомление изх. № 24-21232-20.07.2022г. на Началник СГКК, Ямбол, издадено по повод служебно заявление рег. № 09-81087/28.04.2022г., съгласно  писмо с изх. № 2801-08364/27.04.2022г. от община Ямбол до СГКК, Ямбол, подаден на основание чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, с което е извършено изменение на КРНИ по партидата на ПИ с идентификатор: 87374.541.76 в гр. *, ул.“Т.“, като на основание чл. 53, ал. 1 т. 1 и чл. 53, ал. 2 от ЗКИР, СГКК, Ямбол извършва: 1. Вписване в КРНИ на Община Ямбол като собственик в имота с АЧОС № 54, том 7, вх. Рег. № 2120/15.14.2022г. вписан в СВ, Ямбол. 2.  Вписва в КРНИ на „Профит“ АД като собственик с нотариален акт № 61, том Х, вх. Рег.  3405, дело 2085 от 05.06.2003г., вписан в СВ, Ямбол.

Както се посочи по-горе, жалбата по отношение на извършеното изменение на КРНИ по партидата на ПИ с идентификатор е в частта на т.1, а именно вписване на община Ямбол като собственик в имота с АЧОС № 54, том 7, вх. Рег. № 2120/15.04.2022г. вписан в СВ, Ямбол.

Жалбата в частта на обжалваното уведомление е неоснователна. В този смисъл в частта, в която е оспорено уведомлението, последното се явява мотивиран административен акт.

Съгласно чл. 51, ал. 1 - 3 от ЗКИР кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на: 1. изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; 2. непълноти или грешки. 3. явна фактическа грешка. Измененията се извършват от службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община.

       Разпоредбата на чл. 46, ал. 3 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), визира, че изменения в кадастралната карта на недвижимите имоти се извършват при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи, съгласно чл. 53, ал. 2 от ЗКИР.

При съществуващата правна регламентация и при наличие на акт за държавна собственост би било законосъобразно и правилно от страна на СГКК - Ямбол да извърши вписване в кадастралния регистър  за визирания тук недвижим имот, с посочен собственик Държавата, за което е налице изрично разписано правило, обективирано в нормата на чл. 53, ал. 2 ЗКИР. „При наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи.“ Нормата е императивна и администрацията не само трябва да запише данните за всички лица и документи, но е длъжна да го направи, т.е., действа в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка кое от няколкото лица, претендиращи да притежават право на собственост или друго ограничено вещно право върху един и същ поземлен имот, трябва да бъде вписано в кадастралния регистър по партида на даден недвижим имот.

Съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗОС, общината удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост върху имоти с акт за общинска собственост.

Макар АОС да няма правопораждащо действие (чл. 5, ал. 3 от ЗОС), същият, като официален документ, се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила (чл. 5, ал. 2 от ЗОС), като единствената възможност за оборването й е разрешаване на спора по общия исков ред – чл. 64, ал. 2 от ЗОС.

Освен това административният орган не разполага с правомощия да преценява валидността на документите за собственост, извън извършването на формална проверка на външен вид за тяхната действителност, както и да разрешава евентуален спор за собственост. Това не е в компетенциите и на административните съдилища. Предвид изложеното, за административния орган е било налице единствено законовото задължение за вписване на данните за противопоставимите права на собственост в кадастралния регистър по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗКИР, както правилно е приел и адм.орган.

 

         По изложените съображения ЯАС приема, че оспореният административен акт в обжалваната му част е законосъобразен, а жалбата срещу него неоснователна.

         При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК и своевременно направеното искане от  ответната и от заинтересованата страна   следва да бъде осъдена оспорващата страна да им заплати разноски по делото за адвокатско възнаграждение в размер на 900 лв, съответно за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лева. По делото е представен договор за правна помощ за защита по настоящото дело, с упълномощен адвокат и договорено и внесено адвокатско възнаграждение, в размер на 900лева, съобразен с чл. 8, ал. 2, т. 1   от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

        Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

        ОТХВЪРЛЯ жалбата на Профит“ АД,  със седалище и адрес на управление гр. ***, ЕИК *********, чрез пълномощника си адв. Д.К. срещу  извършеното от СГКК(Служба по геодезия, картография и кадастър), Ямбол изменение на КРНИ(кадастрален регистър на недвижимите имоти), обективирано в уведомление изх. №  24-21232-20.07.2022г. на Началник на СГКК, гр. Ямбол относно ПИ с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол в частта, с която Община Ямбол е вписана като собственик на имота, като неоснователна.

 

         ОСЪЖДА  Профит“ АД,  със седалище и адрес на управление гр. ***, ЕИК *********, да заплати на Агенция по геодезия, картография и кадастър, София направените разноски по делото в размер на 900/деветстотин/ лева за  адвокатско възнаграждение.

 

          ОСЪЖДА  Профит“ АД,  със седалище и адрес на управление гр. ***, ЕИК *********, да заплати на Община Ямбол разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лева.

 

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.   

                                   

              

                СЪДИЯ: /п/ не се чете