Решение по дело №4068/2017 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 ноември 2017 г. (в сила от 27 ноември 2017 г.)
Съдия: Наталия Петкова Петкова
Дело: 20172230104068
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 28 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е     № 994

гр. С., 10.11.2017 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

               С. районен съд, гражданска колегия в публично заседание на двадесет и седми октомври, през две хиляди и седемнадесета година, в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАТАЛИЯ ПЕТКОВА

 

при секретаря  В. К., като разгледа  докладваното от председателя гр.дело № 4068 по описа за 2017 год.,  за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е бързо и се движи по реда на Глава ХХV ГПК.

Предявени са в условията на обективно кумулативно съединение искове за признаване на уволнението, извършено със Заповед № З ЛС-25/07.07.2017 г. на командира на Център за подготовка на специалисти, военно формирование 22220, поправена със  Заповед № З ЛС-26/07.07.2017 г. на командира на центъра, за незаконно и за неговата отмяна, и за възстановяване на ищцата на заеманата преди уволнението длъжност "старши счетоводител".

Предявените искове намират правното си основание в чл.344, ал.1, т.1 и т. 2 КТ.

Ищцата твърди, че от 21 години работи в армията като цивилен служител, а от 19 години като счетоводител и до 09.07.2017 г. като "старши счетоводител" във военно формирование 22220 С., сега Център за подготовка на специалисти. Получила заповед № З ЛС-25/07.07.2017  г. на командира на Център за подготовка на специалисти, военно формирование 22220, гр. С., с която на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ поради съкращаване на щата й било прекратено трудовото правоотношение на длъжност "старши счетоводител", считано от 10.07.2017 г. Ищцата твърди, че в заповедта били допуснати съществени грешки и пропуски при определяне на дължимите обезщетения и се наложило издаването на заповед № З ЛС-26/07.07.2017 г., издадена от командира на центъра полк. Л.В., с която се поправя заповед № З ЛС-25/07.07.2017 г. по т.2 и т. 3 в размера на обезщетенията и сроковете. Счита, че заповедта за уволнение е незаконосъобразна, ведно с допълнението и моли съда да я отмени на следните основания: В заповедта било посочено правно основание чл. 328, ал. 1 т. 2 КТ за прекратяване на трудовото правоотношение - съкращаване в щата, но реално не било извършено такова, като дейността на ищцата като старши счетоводител не била премахната и трудовата функция и сега продължавала да съществува. Длъжностите със счетоводна и икономическа дейност в новото щатно разписание, които ищцата можела да изпълнява били повече, както по отношение на основни функции, така и функциите които фактически извършвала в работата си. Счита, че при промяна на щатното разписание не били спазени изискванията на закона за промяната и одобрението от страна на министерството към искането за промяна в щата. В КТД била въведена забрана за нови назначения в тримесечния срок до провеждане на щатни и структурни промени, което не било спазено по отношение на длъжността "главен счетоводител" с назначаването на А.Д. На ищцата преди уволнението формално била предложена длъжност за лице със средно образование, а тя била с висше образование. В КТД било въведено изискване преди съкращаване в щата, работодателят да поиска и получи писмено съгласие на синдикалните комитети, каквото съгласие не било дадено. В новото щатно разписание имало четири длъжности, за които ищцата имала необходимата квалификация и които можела да изпълнява, като едната длъжност била новооткрита, а другите три се заемали от пенсионери, което също било нарушение на КТД, както можела да изпълнява и длъжността "главен счетоводител", доколкото имала необходимата квалификация, стаж и познания за длъжността. Наред с това, при извършване на уволнението на ищцата не били съобразени изискванията на чл. 333, ал. 4 КТ и на работодателя не му било дадено предварително писмено съгласие от съответния синдикален комитет в МО.

Иска се от съда да признае уволнението на ищцата със заповед № З ЛС-26/07.07.2017 г., издадена от командира на центъра полк. Л.В., поправена със заповед № З ЛС-25/07.07.2017 г., издадена от командира на центъра полк. Л.В., за незаконосъобразно и да го отмени, и възстановяване на ищцата на заеманата преди уволнението длъжност "старши счетоводител".

Претендират се и деловодни разноски.

В срока по чл.131 ГПК ответникът-работодател е депозирал писмен отговор на исковата молба.

Предявените искове били допустими, но неоснователни по следните съображения: неоснователно било твърдението, че съкращаването на длъжността "старши счетоводител" било формално. На основание чл. 31, ал. 1 ЗОВСБР и във връзка с Постановление 382/31.12.2015 г. на МС за приемане на План за развитие на въоръжените сили до 2020 г. /обн. ДВ, бр. 3/12.01.2016 г./, министърът на отбраната издал заповед № ОХ-014/15.03.2017 г. Цитираната заповед била относно извършване на организационно-щатни промени и преподчиняване на структури на пряко подчинение на министъра на отбраната и на военни формирования от БА през 2017 г. В заповедта министърът заповядал от 01.07.2017 г. да се извършат организационно-щатни промени. В частта, касаеща Център за подготовка на специалисти, в т.12.1 от заповедта било заповядано, че управлението се реорганизира и изменя числеността по длъжностно разписание № СВ-370 и се отменя длъжностно разписание № СВ-304.

Длъжности за цивилни служители, които били предвидени в "Управление на Центъра за подготовка на специалисти" в длъжностно разписание СВ № 304, действащ до 01.07.2017 г. били: младши юрисконсулт в командване - 1 бр.; старши експерт в отделение "Сигурност на информацията" - 1 бр.; главен специалист в регистратура за класифицирана и некласифицирана информация - 2 бр.; главен счетоводител, бюджетен в отделение "Финанси" - 1 бр.; старши счетоводител в отделение "Финанси" - 2 бр.; психолог в отделение  "Административно" - 1 бр.; старши експерт в отделение "Административно" - 1 бр.; главен специалист в отделение "Личен състав" - 1 бр.; старши експерт в отделение "Логистика" - 1 бр.; старши експерт в отделение "Планиране, бюджетиране и оперативна съвместимост" - 1 бр.; главен специалист в КИВ - 1 бр., общо 12 длъжности за цивилни служители.

Длъжности за цивилни служители, които са утвърдени в "Управление на Центъра за подготовка на специалисти"  по ново длъжностно разписание № СВ 370, считано от 01.07.2017 г. са: младши юрисконсулт в командване - 1 бр.; главен специалист в регистратура за класифицирана и некласифицирана информация - 3 бр.; главен счетоводител, бюджетен в отделение "Финанси" - 1 бр.; главен специалист в отделение "Финанси" - 1 бр.; психолог в отделение  "Административно" - 1 бр.; старши експерт в отделение "Административно" - 1 бр.; главен специалист в отделение "Личен състав" - 1 бр.; старши експерт в отделение "Логистика" - 1 бр.; старши експерт в отделение "Планиране, бюджетиране и оперативна съвместимост" - 1 бр.; главен специалист в КИВ - 1 бр., общо 12 длъжности за цивилни служители.

От 01.07.2014 г. до 01.07.2017 г. отделение "Финанси", на основание длъжностно разписание № СВ-304/14.09.2012 г. и Заповед на Началника на отбраната № 3Z-5/02.06.2014 г. било комплектовано със следните длъжности: главен счетоводител, бюджетен в отделение "Финанси" - 1 бр.; старши счетоводител в отделение "Финанси" - 2 броя. В състава на отделението било включено звено "Счетоводен отчет на финансовите и материалните ресурси", което се състояло от 2 бр. военнослужещи на длъжност "Оператор".

От 01.07.2017 г. отделение "Финанси" съгласно длъжностно разписание СВ № 370 било комплектовано със следните длъжности:  главен счетоводител, бюджетен в отделение "Финанси" - 1 бр. и главен специалист в отделение "Финанси" - 1 брой. Създадена била нова длъжност "главен специалист", а двете бройки на длъжността "старши счетоводител" били съкратени. В състава на отделението било включено звено "Счетоводен отчет на финансовите и материалните ресурси", което се състояло от 2 бр. военнослужещи на следните длъжности: "началник на звено" и "младши специалист по отчета на финансовите и материалните ресурси". Цивилните служители в отделение "Финанси" по отмененото длъжностно разписание № СВ-304 били общо 3 броя, а по длъжностно разписание № СВ-370 - общо 2 броя.

До 01.07.2017 г. отделение "Финанси" било комплектовано с 2 щатни бройки на длъжност "старши счетоводител". Считано от 01.07.2017 г. двете щатни бройки натази длъжност се съкращават, тъй като вече не съществува като сбор от трудови функции и не продължава да съществува. Съкращаването не било формално. В отделение "Финанси" била разкрита нова длъжност "главен специалист" - 1 брой, с различна като същност трудова функция, а именно извършване на касова и документална дейност, свързана с финансова средства, т.е. длъжността била със спомагателни функции.

Понятието "съкращаване в щата" като основание за едностранно прекратяване на трудовия договор по инициатива на работодателя с предизвестие на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ най-често се свързвало с намаляването на отделни щатни бройки или с общо намаляване на работните места по длъжностното разписание /щата/. Съкращаване на щата можело да е налице при запазване или дори при увеличаване на бройките в щата. Тази хипотеза била налице когато се съкращавали отделни длъжности по щата, но на тяхно място се създавали нови длъжности, нови не само по наименование, но и по същността на извършваната работа, т.е. с друг различен предмет на трудова дейност. В този случай, ако работниците, заемащи съкратените длъжности не могат по обективни причини /липса на правоспособност, образование, квалификация и пр./или не желаят да заемат новосъздадените длъжности, те следвало да бъдат уволнени на основание ч. 328, ал. 1, т. 2 КТ - поради съкращаване в щата.

В настоящия случай, с длъжностно разписание № СВ-370, влязло в сила на 01.07.2017 г. се запазвал броя на цивилните служители - 12 на брой, от които 9 броя се запазвали, 3 броя се съкращавали и 3 броя били нови. Ищцата М.К. е заемала една от двете щатни бройки на длъжността "старши счетоводител", като двете бройки се съкращавали, за тях не се извършвал подбор, тъй като били единствени по рода си. Ако по новото длъжностно разписание се съкращавала само едната длъжност и оставала другата, то тогава за работодателя било задължително да извърши подбор съгласно изискванията на чл. 329 КТ. В процесния случай се съкращавали и двете щатни бройки на единствената по рода си длъжност "старши счетоводител", поради което подбор не бил задължителен.

За работодателя нямало законово изискване в КТ да предлага на служителите, заемащи съкратените длъжности, да заемат новосъздадените длъжности. Въпреки това, на основание чл. 21 КТД, обявен с МЗ № ОХ-892/29.12.2005 г. и във връзка с т. 8.3 от протокол рег. № 3-2377/29.06.2017 г. от проведени консултации, на ищцата било предложено да заеме новосъздадената длъжност "главен специалист" в отделение "Финанси", но същата отказала. Отказът бил отразен в протокол от проведена беседа с рег. № 3-2429/30.06.2017 г.

След отказа на ищцата да заеме предложената й длъжност, същата била поканена с писмо рег. № 3-2430/30.06.2017 г. да подаде декларация по чл. 333 КТ. Ищцата с декларация  вх. № 2-1506/30.06.2017 г. е декларирала, че не се ползва със закрила по чл. 333 КТ.  С писмо вх. № 2-1513/03.07.2017 г.  синдикалният комитет на синдикалната организация  на военно формирование 22220 е дал писмено съгласие за прекратяване на трудовия договор на цивилен служител М.К.. След получаване на съгласието, т.е. след преодоляване на защитата по чл. 333, ал. 4 КТ на ищцата било връчено предизвестие рег. № 3-2451/03.07.2017 г. за прекратяване на договора й поради съкращаване в щата.

Със заповед № 3 ЛС-25/07.07.2017 г., изменена със заповед № 3 ЛС-26/07.07.2017 г. на ищцата бил прекратен трудовия договор на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ - поради съкращаване в щата, считано от 10.07.2017 г. Със същата заповед било заповядано да й се изплатят и полагащите й се обезщетения.

От съда се иска да отхвърли исковете като неоснователни. Претендират се деловодни разноски.

В с.з. ищцата, редовно призована се явява лично и се представлява от процесуален представител по пълномощие, съгл.чл.32, т.1 ГПК, който поддържа предявените претенции и моли за уважаването им.

Ответникът Център за подготовка на специалисти, военно формирование 22220, редовно призован, се представлява от пълномощник по реда на чл.32, т.3 ГПК, който счита предявените искове за неоснователни и моли за отхвърлянето им.

По делото, като писмени доказателства са приети и приложени: заповед № З ЛС-25/07.07.2017 г. на командира на център за подготовка на специалисти; заповед № З ЛС-26/07.07.2017 г. на командира на център за подготовка на специалисти; служебна бележка от 21.08.2017 г. на председателя на СО при ВФ 22220-С.; трудов договор № 32-23/06.07.2012 г.; предизвестие за прекратяване на безсрочен трудов договор, рег. № З-2451/03.07.2017 г.; заповед на министъра на отбраната на РБългария № ОХ-615/26.07.2011 г.; длъжностна характеристика за длъжността "старши счетоводител", рег. № З-3929/24.10.2016 г.; длъжностна характеристика за длъжността "главен счетоводител, бюджетен", рег. № З-3930/24.10.2016 г.; длъжностна характеристика за длъжността "главен счетоводител, бюджетен", рег. № З-2386/29.06.2017 г.; длъжностна характеристика за длъжността "главен специалист", рег. № З-2381/29.06.2017 г.; заповед на командира на център за подготовка на специалисти № 3РД-417/29.06.2017 г.; формуляр за оценка на индивидуалното изпълнение към заповед № ЗРД-417/29.06.2017 г.; формуляр за оценка на индивидуалното изпълнение, рег. № 2399/29.06.2017 г.; писмо рег. № З-2361/28.06.2017 г.; писмо вх. № 2-1487/28.06.2017 г.; протокол за проведени консултации, рег. № з-2377/29.06.2017 г.; протокол от общо събрание на цивилните служители от центъра за подготовка на специалисти, рег. № з-2421/30.06.2017 г.; списък на членовете на синдикалната организация по ДРД във в.ф. 22220 - С.; становище на синдикалната организация на ФНСО-БА във в.ф. 22220-С.; списък на членовете на синдикалната организация към рег. № З-2422/30.06.2017 г.; протокол от работата на комисия за извършване на подбор между цивилните служители в Център за подготовка на специалисти, рег. № З-2424/30.06.2017 г.; списък на цивилните служители към рег. № З-2424/30.06.2017 г.; заповед на министър на отбраната № ОХ-892/29.12.2015 г.; Колективен трудов договор от 29.12.2015 г.; протокол от проведена беседа с цивилен служител, рег. № З-2429/30.06.2017 г.; писмо рег. № З-2430/30.06.2017 г.; декларация по чл. 333 КТ; писмо рег. № З-2450/03.07.2017 г.; писмо вх. № 2-1513/03.07.2017 г.; писмо рег. № 10.02.09.531/13.09.2017 г.; писмо рег. № З-943/07.03.2017 г.; писмо рег. № З-944/07.03.2017 г.; протокол от заседание на синдикалния комитет на СО при военно формирование 22220-С..

           От събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

 На основание чл. 67, ал. 1, т. 1 КТ, между ищцата М.И.К. и Център за подготовка на танкови подразделения - С., с адрес гр. С., ул. "Р.Л." № 1, БУЛСТАТ 1290101710162, представлявано от полк. Х. С. - Командир на центъра, бил сключен трудов договор № 32-23/06.07.2012 г. , с който й било възложено да изпълнява длъжността „Старши счетоводител” в отделение "Финанси", за неопределен срок, при пълно работно време и условията, предвидени в длъжностната характеристика. Със Заповед на командира на Центъра за подготовка на танкови подразделения № 372/03.07.2012 г., считано от 09.07.2012 г. М.И.К. е назначена на длъжността "Старши счетоводител". С Допълнително споразумение № 32-37/03.12.2012 г. към трудов договор № 32-23/06.07.2012 г. между Военно формирование 22220, с адрес гр. С., ул. "Р.Л." № 1, ЕИК 1290101710162, представлявано от Х.С. - командир, и М.И.К., е постигнато съгласие за изменение на сключения между тях трудов договор, считано от 03.12.2012 г. от длъжност "Старши счетоводител" в Центъра за подготовка на танкови подразделения, на длъжност "Старши счетоводител" в Център за подготовка на специалисти. Със Заповед на командира на Център за подготовка на специалисти № 724/14.12.2012 г. е обявено допълнителното споразумение № 32-37/03.12.2012 г., сключено с цивилен служител М.И.К. относно промяна на длъжността от "Старши счетоводител" в отделение "Финанси" на военно формирование 22220 с код по длъжностни нива 81-04 и код по НКПД 24116004, на длъжност "Старши счетоводител" в отделение "Финанси" на военно формирование 22220 с код по длъжностни нива 65-05 и код по НКПД 24116004, считано от 03.12.2012 г.

М.И.К. е членувала в синдикалната организация при военно формирование 22220-С., за времето от 09.07.2012 г. до 09.07.2017 г. включително./съгласно служебна бележка от 21.08.2017 г./

Със Заповед на командира на Център за подготовка на специалисти № З ЛС-25/07.07.2017 г., поправена със Заповед на командира на Център за подготовка на специалисти № З ЛС-26/07.07.2017 г., на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ - съкращаване в щата, е прекратен трудов договор № 32-23/09.07.2012 г. и е освободена от заеманата длъжност "Старши счетоводител" М.И.К., считано от 10.07.2017 г. За неспазване срока на предизвестието за прекратяване на трудовия договор, рег. № З-2451/03.07.2017 г., на основание чл. 220, ал. 1 КТ, на М.К. е изплатено обезщетение за неспазен срок за периода от 10.07.2017 г. до 04.09.2017 г. в размер на 1705,60 лева.

На основание МЗ № ОХ-014/15.03.2017 г. относно извършване на организационно-щатни промени и преподчиняване на структури на пряко подчинение на министъра на отбраната и на военни формирования от БА през 2017 г., управлението на Център за подготовка на специалисти било реорганизирано, била изменена числеността по длъжностно разписание  № СВ-370 и било отменено длъжностно разписание № СВ-304, считано от 01.07.2017 г. Причина за извършване на тези организационно-щатни промени било Постановление № 382/31.12.2015 г. на Министерски съвет за приемане на План за развитие на въоръжените сили до 2020 година /обн. ДВ, бр. 3/12.01.2016 г./.  Със своя заповед № ОХ-615/26.07.2011 г. министъра на отбраната е оправомощил Началника на отбраната да утвърждава и изменя длъжностните разписания на военните формирования от Българската армия и временните задгранични щатове на военните формирования от Българската армия, които участват в мисии и операции извън територията на страната. Длъжностно разписание № СВ-304, в сила от 01.07.2017 г.  било утвърдено от Началника на отбраната.

Във връзка със  МЗ № ОХ-014/15.03.2017 г. относно извършване на организационно-щатни промени в Центъра за подготовка на специалисти, командира на центъра е издал Заповед № ЗРД-417/29.06.2017 г. , с която е назначил комисия за извършване на подбор между цивилните служители. В т. 10 на заповедта е посочено, че когато се съкращава единствена по рода си длъжност подбор не се извършва. За започването на консултации и преговори за сключване на  споразумение по повод предстоящите организационно-щатни промени, командира на Центъра е изпратил покана до Председателя на Синдикалната организация в Центъра.

На 29.06.2017 г., на основание чл. 130 КТ са били проведени консултации между Командира на ЦПС, негови представители и представители на синдикатите, във връзка с Постановление № 382/30.12.2015 г. на МС на РБългария за приемане на План за развитие на въоръжените сили на РБ до 2020 г. и МЗ № ОХ-014/15.03.2017 г. за извършване на организационно-щатни промени през 2017 г. От протокол за проведените консултации, рег. № З-2377/29.06.2017 г. се установява, че длъжности за цивилни служители, които са утвърдени в "Управление на Центъра за подготовка на специалисти" по новото длъжностно разписание № СВ-370, считано от 01.07.2017 г., са: младши юрисконсулт в командване - 1 бр.; Главен специалист в регистратура за класифицирана и некласифицирана информация - 3 бр.; Главен счетоводител, бюджетен в отделение "Финанси" - 1 бр.; Главен специалист в отделение "Финанси" - 1 бр.; Психолог в отделение "Административно" - 1 бр.; Главен специалист в отделение "Личен състав" - 1 бр.; Старши експерт в отделение "Логистика" - 1 бр.; Старши експерт в отделение "Планиране, бюджетиране и оперативна съвместимост"  - 1 бр.; Главен специалист в КИВ - 1 бр., общо 12 длъжности за цивилни служители.

На 30.06.2017 г. е било проведено общо събрание на цивилните служители от ЦПС, на което командира на ЦПС е запознал цивилните служители с предстоящите организационно-щатни промени, считано от 01.07.2017 г.

На 30.06.2017 г. е бил извършен подбор между цивилните служители в ЦПС, като в т. 3 от съставения протокол, рег. №  З-2424/30.06.2017 г.  са отразени длъжностите, които се съкращават и за които не се извършва подбор. Това са: длъжността "Старши експерт" в отделение "Сигурност на информацията" на ЦПС - 1 длъжност, в момента вакантна, и длъжността "Старши счетоводител" в отделение "Финанси" на ЦПС - 2 длъжности. Едната длъжност към момента на подбора се заемала от ищцата М.И.К.. Поради съкращаване на длъжността, комисията е предложила на същата да се прекрати трудовото правоотношение на основание чл. 328, ал. 1 т. 2 КТ - съкращаване на щата. Другата длъжност към момента на подбора се заемала от Р.Д.К. Поради съкращаване на длъжността, комисията е предложила на същата да се прекрати трудовото правоотношение на основание чл. 328, ал. 1 т. 2 КТ - съкращаване на щата.

На 30.06.2017 г. е била проведена беседа с цивилен служител М.И.К. във връзка с предложение да заеме новоразкритата в отделение "Финанси" длъжност "Главен специалист" поради съкращаване на длъжностите "Старши счетоводител". Ищцата е отказала да заеме предложената й длъжност, за което е бил съставен протокол рег. № З-2429/30.06.2017 г.

С писмо рег. № З-2430/30.06.2017 г. на командира на ЦПС на М.И.К. е указано в срок до 03.07.2017 г. да подаде декларация по чл. 333 КТ по образец. На 30.06.2017 г. ищцата е подала декларация по чл. 333 КТ, с която е декларирала, че: не е работничка, която е майка на дете до 3-годишна възраст; не е трудоустроена; не страда от заболяване, което й дава право да ползва предварителна закрила при уволнение; не е работничка, избрана за представител на работниците по чл. 7, ал. 2 и чл. 7а КТ; не е работничка, избрана за представител на работещите по безопасност и здраве при работа от общото събрание; не е работничка, член на специален орган за преговори, на европейски работнически съвет или на представителен орган в европейско търговско или кооперативно дружество; не е член на синдикална организация във военно формирование 22220; не е бременна работничка, както и работничка в напреднал етап на лечение ин-витро.

С писмо, рег. № З-2450/03.07.2017 г. до синдикалното ръководство на синдикалната организация в ЦПС, командира на военно формирование 22220 е поискал съгласие относно прекратяването на трудовото правоотношение на цивилен служител М.И.К., ползваща се от закрила по чл. 333, ал. 4 КТ.

С писмо рег. № 2-1513/03.07.2017 г. Председателя на синдикалната организация във военно формирование 22220-С. е дал писмено съгласие за прекратяване на трудовия договор на цивилен служител М.И.К., на длъжност "Старши счетоводител" в отделение "Финанси", на основание чл. 129, ал. 5, т. 6 КТД, във връзка с чл. 333, ал. 4 КТ и чл. 25 КТД.

 

 

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, които  съдът кредитира изцяло, като неоспорени от страните.

            От така установеното, съдът прави следните правни изводи:

Релевантните за спора обстоятелства са установени по категоричен начин, а преценката им налага извод за неоснователност на исковете: Съображенията на съда са следните:

Не е спорно, че между страните по делото е съществувало трудово правоотношение и въз основа на сключен трудов договор № 32-23/06.07.2012 г. до 09.07.2017 г. ищцата е заемала длъжността "Старши счетоводител" в отделение "Финанси" в Център за подготовка на специалисти, военно формирование 22220 - С.. Не е спорно и обстоятелството, че до 09.07.2017 г. ищцата е членувала в Синдикалната организация в ЦПС.

Спорно е обстоятелството доколко работодателят е упражнил законосъобразно правото на уволнение при съкращаване в щата и налице ли е реално съкращаване в щата.

Върховният касационен съд в ТР № 3/16.01.2012 г. по т.д. № 3/2011 г., ОСГК, е приел, че при съкращаване в щата на единствената щатна длъжност /трудова функция/, работодателят  може да уволни съответния работник или служител, заемащ тази длъжност или да направи подбор между него и друг /други/, заемащ близка или сходна длъжност. Ако правото на подбор бъде упражнено, работникът или служителят може да оспори уволнението във връзка с проведения подбор. Преценката на работодателя, кой от служителите има по-висока квалификация и работи по-добре подлежи на съдебен контрол в производството по иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ. Предмет на съдебната проверка е въпросът за законосъобразното упражняване на правото на подбор. Правото на подбор е субективно материално право, което се характеризира още като преобразуващо право и се упражнява от работодателя при конкретни основания за уволнение по чл. 328, ал. 1 КТ - закриване на част от предприятието, съкращаване на щата или намаляване обема на работа. При една част от тях - съкращаване на единствената щатна длъжност и закриване на част от предприятието, прекратяването на трудовия договор с работника или служителя, който заема длъжността, или с работниците и служителите в закриваната част от предприятието, се предхожда от подбор по преценка на работодателя. При съкращаване на една или няколко от съществуващите в щата няколко на брой еднородни длъжности /трудови функции/ и при намаляване обема на работа, прекратяването на трудовите договори с работниците и служителите, заемащи съкращаваната длъжност, съответно работници и служители на длъжности в намаления обем работа задължително се предпоставя от подбор, който става част от правото на уволнение.

Към момента на връчване на предизвестието на ищцата - 03.07.2017 г., е било налице реално съкращаване в щата, тъй като са били съкратени двете щатни бройки на единствената длъжност "Старши счетоводител" в отделение "Финанси", като е била създадена една нова длъжност в отделение "Финанси" - "Главен специалист". Организационно-щатните промени са били извършени от работодателя във връзка с МЗ № ОХ-014/15.03.2017 г., Постановление № 382/31.12.2015 г. на Министерски съвет за приемане на План за развитие на въоръжените сили до 2020 г. и утвърденото от 01.07.2017 г. ново длъжностно разписание № СВ-370. Съкращаването на двете щатни бройки на длъжността "Старши счетоводител" е въпрос на преценка на работодателя за целесъобразност и ефективно осъществяване на дейността във военното формирование и не подлежи на правораздавателен контрол. В този смисъл е практиката на ВКС по реда на чл. 290 ГПК - Решение № 106/30.03.2015 г. на ВКС по гр.д. № 5857/2014 г., IV г.о., докладчик съдията Борис Илиев, Решение № 265/28.09.2012 г. на ВКС по гр.д. № 1456/2011 г., III г.о., докладчик председателя Ценка Георгиева, Решение № 179/20.02.2003 г. на ВКС по гр.д. № 2834/2001 г.,  III г.о., докладчик съдията Ваня А..

Съдът може да преценява единствено дали съкращаването на щата е реално. Съгласно цитираното Решение № 106/30.03.2015 г. на ВКС по гр.д. № 5857/2014 г., IV г.о., на съдията Б.И., преценката се извършва не само с оглед доказателствата за щатните бройки преди и след съкращаването, а като се съобразява дали е премахната щатната бройка за изпълнение на определени трудови функции. Реално съкращаване на щата може да бъде извършено при съкращаване на щатна бройка за определена длъжност при едновременно разкриване на нови или увеличаване на щатните места за съществуващи други длъжности с различни трудови функции, т.е. при запазване или увеличаване общия брой на работниците. Реално е съкращаването на щата и когато се премахва щатна бройка за определена длъжност, без да отпадат трудовите й функции - когато част от тях се запазват и преминават към друга длъжност, или трудовите функции изцяло се разпределят между други длъжности. Съкращаване на щата е налице и когато трудовите функции за една или няколко длъжности бъдат обединени в едно  при премахване на щатни бройки /решение № 275/04.06.2012 г. по гр.д. № 1369/2010 г., IV г.о., ВКС/.  

Съкращаване на щата може да е налице при запазване или дори при увеличаване на бройки по щатното разписание. Това е така при т.н. трансформация на длъжности. Тази хипотеза е налице, когато се съкращават отделни длъжности по щата, но на тяхно място се създават нови длъжности, нови не само по наименование, но и по същността на извършваната работа, т.е. с друг различен предмет на трудовата дейност. В този случай, ако работниците, заемащи съкратените длъжности не могат по обективни причини / липса на правоспособност, степен на образование или квалификация и пр./ или не желаят да заемат новосъздадените длъжности /предложени им от работодателя, без той да е длъжен да стори това на законово основание/, те следва да бъдат уволнени на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ - поради съкращаване в щата.  Уволнението в този случай ще бъде законно, ако извършеното съкращаване в щата е реално, т.е. ако съответната длъжност, като конкретна трудова функция действително е съкратена или съществено променена и промяната в щата е извършена по законоустановения ред. В този смисъл са Решение № 1002/18.05.2000 г. на ВКС по гр.д. № 2000/99, III г.о., докладчик съдията Н.З., Решение № 319/22.01.2013 г. на ВКС по гр.д. № 437/2012 г., III г.о., докладчик съдията Л.Б.

Такъв е конкретния случай.

Преди уволнението ищцата е заемала длъжността "Старши счетоводител" в отделение "Финанси" на ЦПС, военно формирование 22220-С.. С утвърденото по съответния ред от Началника на отбраната ново длъжностно разписание № СВ-370, считано от 01.07.2017 г. двете щатни бройки на единствената длъжност "Старши счетоводител" са били съкратени и е била разкрита нова длъжност в отделение "Финанси" "Главен специалист". Цивилните служители по новото длъжностно разписание № СВ-370 са общо двама, а по старото - СВ-304 - трима.

Съгласно длъжностна характеристика, рег. № 3-3930/24.10.2016 г. на длъжността "Главен счетоводител, бюджетен", трудовата функция е свързана с организация, ръководство и контрол на финансово-счетоводната дейност.

Съгласно длъжностната характеристика рег. № 3-3929/24.10.2016 г. на длъжността "Старши счетоводител" по отмененото длъжностно разписание, трудовата функция е свързана с финансово-счетоводна дейност с изпълнителски характер. Същността на трудовата функция е на обикновен счетоводител.

В отделение "Финанси" е била създадена нова длъжност "Главен специалист", с различна като същност трудова функция, а именно: извършва касова и документална дейност, свързана с финансови средства, т.е. длъжността е със спомагателна функция. Същността на трудовата функция е на касиер. Специфичните задължения за новата длъжност са: приема, съхранява и предава парични средства, извършва касовата операции по предварително оформени от упълномощени лица приходно-разходни документи, води касовата книга по форма и ред, установени с вътрешните разпоредби на счетоводната документация, проверява фактическата наличност на паричните суми с касовия остатък, ежедневно приключва касовата отчетност, подготвя ведомости за заплати и проверява тяхното съответствие с подадените данни, предава и получава оформени документи, парични средства в/от обслужващите финансови институции; изготвя удостоверения и служебни бележки по изплатените възнаграждения, както и за доходите на военнослужещите  и цивилните служители; инициира платежни нареждания; подготвя информация за начислените осигурителни и здравни осигуровки и приемо-предавателен протокол и ги изпраща в Специален регистър на НОИ; носи отговорност за действията или бездействията си; изпълнява и други задачи, поставени от главен счетоводител и от командира, свързани със заеманата длъжност.

Ищцата е заемала длъжността "Старши счетоводител" с трудова функция на обикновен счетоводител - финансово-контролна работа с изпълнителски характер. В новата длъжност "Главен специалист" не са вменени и отпадат задълженията на "Старши счетоводител". Липсват задълженията за осчетоводяване на касата, аванса, заплатите, фактури и други финансови документи. Липсват задължения за изпълняването на бюджета и за спазване на финансова дисциплина. Осчетоводяването, изготвянето и подписването на отчети, както и изчисленията на допълнителните възнаграждения и обезщетения са вменени на Главния счетоводител, бюджетен. Изпълнението на бюджета и финансовата дисциплина са задължение на главния счетоводител и финансовия контрольор на формированието. Това прави новата длъжност "Главен специалист" със спомагателни функции, и по същност различна от длъжността "Старши счетоводител", т.е. различна от тази на обикновен счетоводител. Затова тази промяна в щата е по съществото си реално съкращаване в щата на формированието и това е основанието, на което ищцата е била уволнена.

В настоящия случай двете щатни бройки "Старши счетоводител" са съкратени, считано от 01.07.2017 г., тъй като длъжността вече не продължава да съществува, не само по наименование, но и като сбор от трудови функции. Съкращаването в щата е реално, а не формално. Както е приел ВКС в ТР № 3/16.01.2012 г. по т.д. № 3/2011 г., ОСГК и в свои решения, постановени по реда на чл. 290 ГПК, при уволнение поради съкращаване в щата, когато съкращаването се отнася до единствена по естеството си трудова функция - щатна длъжност, работодателят по своя преценка може да уволни съответния работник или служител, който заема тази длъжност, или да направи подбор съобразно критериите и с оглед целите, посочени в чл. 329 КТ. Ако той реши да не упражнява правото си на подбор, уволненият работник или служител не може да оспори уволнението като незаконно за това, че работодателят е уволнил него, а не е използвал правото си на подбор, в резултат на което би уволнил друг работник, чиято длъжност не се съкращава. /Решение № 255/11.02.2015 г. на ВКС по гр.д. № 194/2014 г., IV г.о., докладчик съдията З.А., Решение № 625/01.10.2010 г. на ВКС по гр.д. № 1773/2009 г., IV г.о., докладчик съдията С.Б../ В тях е прието, че извършването на подбор по чл. 329 КТ не е задължително, когато приложеното основание за прекратяване на трудовото правоотношение по чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ засяга единствена щатна бройка. В конкретния случай, със Заповед на командира на военното формирование № ЗРД-417/29.06.2017 г. изрично е заповядано да не се извършва подбор, когато се съкращава единствена по рода си длъжност. Извършването на подбор по чл. 329 КТ в настоящия случай би било задължително, ако от двете щатни бройки на длъжността "Старши счетоводител" се съкращаваше само едната и тогава работодателят щеше да има задължение да извърши подбор между ищцата М.К. и цивилен служител Р.К.

Неоснователно се явява твърдението на ищцата, че при извършването на уволнението не са съобразени изискванията на чл. 333, ал. 4 КТ. Съгласно посочената разпоредба при прекратяване на трудовите правоотношения поради съкращаване в щата на цивилните служители се извършва само след предварителното писмено съгласие на синдикалния комитет на синдикалната организация за всеки отделен случай. С покана рег. № 3-2430/30.06.2017 г. командира на военното формирование е поканил ищцата да представи декларация по чл. 333 КТ. С декларация вх. № 2-1506/30.06.2017 г. ищцата е декларирала, че няма закрила по чл. 333 КТ. На основание чл. 129, ал. 5, т. 6 КТД на МО с писмо вх. № 2-1513/03.07.2017 г. синдикалния комитет на синдикалната организация във военното формирование е дал предварително писмено съгласие за прекратяване на трудовото правоотношение на цивилен служител М.К., поради съкращаване на щата.

Предвид изложеното съдът счита уволнението на ищцата със заповед № З ЛС-25/07.07.2017 г., поправена със заповед № З ЛС-26/07.07.2017 г. на командира на Център за подготовка на специалисти, военно формирование 22220-С., считано от 10.07.2017 г.  на основание чл.328, ал. 1, т. 2 КТ поради съкращаване в щата, за законосъобразно, тъй като е осъществен фактическия състав на чл.328, ал.1, т. 2 КТ. Предявеният иск с правно основание чл.344 ал.1 т.1 от КТ е  неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

          Следва да бъдат отхвърлен като неоснователен и обективно съединения иск с правно основание чл.344 ал.1 т.2 КТ за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност "Старши счетоводител", тъй като е обусловен от иска по чл.344 ал.1 т.1 КТ и предпоставя незаконно уволнение, за да бъдат уважен.   

  С оглед изхода на правния спор, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК деловодните разноски, сторени от ответната страна следва да се присъдят в тежест на ищцата, която бива осъдена да заплати разноски в размер на 300 лева възнаграждение за юрисконсулт на основание чл. 78, ал. 8 ГПК.

С оглед разпоредбата на чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК, ищцата е освободена от заплащане на такси и разноски по производството, поради което въпреки изхода на правния спор, не следва да бъде осъдена да заплаща държавна такса.

 

                 Водим от гореизложеното съдът

 

                                                              Р   Е   Ш   И :

 

                ОТХВЪРЛЯ предявения от М.И.К., с ЕГН: ********** ***, със съдебен адрес:***, офис 10, чрез адв. Л. А. ***, против ЦЕНТЪР ЗА ПОДГОТОВКА НА СПЕЦИАЛИСТИ, ВОЕННО ФОРМИРОВАНИЕ 22220-С., с адрес на управление” гр. С., ул.”Р.Л.” № 1, представляван от Командира полк. Л.В., иск за признаване на уволнението със Заповед № З ЛС-25/07.07.2017 г., поправена със заповед № З ЛС-26/07.07.2017 г. на командира на Център за подготовка на специалисти, военно формирование 22220-С. за незаконно и неговата отмяна, с правно основание чл.344, ал.1, т.1 КТ,  като НЕОСНОВАТЕЛЕН.

                ОТХВЪРЛЯ предявения от М.И.К., с ЕГН: ********** ***, със съдебен адрес:***, офис 10, чрез адв. Л. А. ***, против ЦЕНТЪР ЗА ПОДГОТОВКА НА СПЕЦИАЛИСТИ, ВОЕННО ФОРМИРОВАНИЕ 22220-С., с адрес на управление” гр. С., ул.”Р.Л.” № 1, представляван от Командира полк. Л.В., обективно съединен  иск  за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност “Старши счетоводител” в отделение "Финанси" на ЦПС, с правно основание чл.344, ал.1, т.2 КТ, като неоснователен.

                  ОСЪЖДА М.И.К., с ЕГН: ********** ***, със съдебен адрес:***, офис 10, чрез адв. Л. А. ***, да заплати на ЦЕНТЪР ЗА ПОДГОТОВКА НА СПЕЦИАЛИСТИ, ВОЕННО ФОРМИРОВАНИЕ 22220-С., с адрес на управление” гр. С., ул.”Р.Л.” № 1, представляван от Командира полк. Л.В., деловодни разноски в размер на 300 лв.

                 Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд гр. С. в  двуседмичен срок, който тече от 10.11.2017 година - деня, обявен в протокола от последното с.з.

 

 

 

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: