Р Е Ш Е Н
И Е
№ 286 19.07.2017
година град Стара Загора
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в публично
съдебно заседание на дванадесети юли през две хиляди и
седемнадесета година, в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
При секретар Пенка Маринова
И с участието на прокурор Константин Тачев
като разгледа докладваното от
съдия ИРЕНА ЯНКОВА КАН дело № 241 по описа за 2017г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр.
второ от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Ж.В.В.
против
Решение № 165/ 27.03.2017г., постановено по АНД № 151/ 2017г. по описа
на Старозагорския районен съд, с което е потвърден като законосъобразен
електронен фиш серия К, № 1359933 на ОД на МВР
– Стара Загора.
В жалбата се съдържат оплаквания за
постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на
материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила
– касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят
оспорва като необоснован направения от въззивния съд,
че извършването на вмененото му нарушение е доказано по безспорен и несъмнен
начин. Поддържа, че с оглед на ненадлежното връчване на електронния фиш, е бил
лишен от възможността да подаде декларация за лицето, управлявало автомобила
към момента на извършване на нарушението. Сочи, че неправилно съдът е приел, че
електронният фиш съдържа всички изискуеми реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП и
че не са констатирани нарушения при неговото издаване. С подробно изложени
съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно
решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде
отменен като незаконосъобразен електронен фиш серия К, № 1359933 на ОД на
МВР – Стара Загора.
Ответникът по касационната жалба –
Областна Дирекция на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован за
съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по
основателността на жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура –
Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на
касационната жалба и предлага съдебното решение, като постановено в
съответствие и при правилно приложение на закона, да бъде оставено в сила.
Касационният състав на съда, след като
обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателката
касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на
основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната жалба е
подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт
е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Производството
пред Старозагорския районен съд се е развило по жалба на Ж.В.В. срещу
електронен фиш серия К, № 1359933 на ОД
на МВР – Стара Загора, с който на
основание чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал.2, т.4
от ЗДвП, на Ж.В. е наложена глоба в размер на 150лв, за нарушение на чл. 21,
ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 29.09.2016г., в 15.10 ч., по
автомагистрала „ Тракия” км.228 Ж.В.
управлява , в посока изток - север МПС „
Бентли континентал флаинг спур” с рег. № СА 5600 НР,
с 178 км/ч при допустима скорост 140км/ч
и отчетен километров толеранс от 3км, като извършеното нарушение е заснето с
мобилна радарна система TFR1-M.
С
Решение № 165 от 27.03.2017г. по
АНД 151/ 2017г. по
описа на Районен съд – Стара Загора, електронен фиш серия К, №№ 1359933 на ОД на МВР
– Стара Загора, въззивният съд е потвърдил електронния фиш по съображения
за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният
съд е приел, че електронният фиш съдържа всички изискуеми реквизити по чл.189,
ал.4 от ЗДвП, като не са констатирани нарушения при неговото издаване. По
съществото на спора, след преценка на събраните по делото доказателства и
установената въз основа на тях фактическа обстановка съдът е приел, че
извършеното с лек автомобил нарушение по чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП е доказано
по безспорен и несъмнен начин, като законосъобразно Ж.В. е санкциониран с
налагане на предвиденото в закона по вид и размер административно наказание за
това нарушение с издаването на електронен фиш
Решението на Старозагорския районен съд е постановено в съответствие и
при правилно приложение на закона.
Изцяло се споделя извода на въззивния
съд, че в съответствие със законово установените изисквания, електронният фиш
съдържа надлежно описание на нарушението. Нормативно, в чл. 189, ал.4,
изречение второ от ЗДвП, е определено съдържанието на електронния фиш за
налагане на глоба, при установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система нарушение на този закон. Съгласно посочената разпоредба
електронният фиш следва да съдържа данни за териториалната структура на МВР, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание
на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане, като образецът на електронния фиш се утвърждава
от министъра на вътрешните работи. В случая съдържанието на обжалвания пред
Старозагорския районен съд електронен фиш изцяло е съобразено с императивните
изисквания на специалната норма на чл.189, ал.4 от ЗДвП. В достатъчна степен е
конкретизирано и индивидуализирано мястото на извършване на нарушението.
Посочени са всички обстоятелства от значение за съставомерността
на деянието и наличието на административно нарушение , като по този начин са
описани конкретните параметри на нарушението и пределите на следващата се за
него отговорност от гл. т. на правна квалификация и вид/размер на приложимата
административна санкция. С посочената като нарушена разпоредба на чл.21, ал.1
от ЗДвП, в необходимата степен е обосновано от правна страна нарушението, за което
е санкциониран В..
Въз основа на приложените по делото писмени доказателства и с оглед
проявеното процесуално бездействие от страна на касатора
да представи декларация кое лице е управлявало описаното по-горе МПС, в
съответствие и при правилно приложение на закона е прието от съда, че В. е
извършил нарушениетоа . Твърдението на В., че
електронният фиш не му е бил връчен лично на него, се явява недоказано.
В
разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП е регламентирана възможност в 14-дневен
срок от получаването на електронния фиш собственикът на автомобила да
предостави в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с
данни за лицето, извършило нарушението. Доколкото указание за тази възможност
изрично е вписано в електронния фиш следва да се счита, че с получаването му
касационния жалбоподател е надлежно уведомена че може да представи декларация с
данни за лицето, което към момента и на мястото на регистрираното нарушение по
ЗДвП е управлявало МПС.Ж.В. не е представил такава декларация в ОД на МВР –
Стара Загора в нормативно регламентирания срок, в която да посочи, че към
момента на установяването и заснемането на нарушението, извършено с
регистрираното като собственост на „ Ренталукс” ЕООД МПС с
рег. № СА 5600НР друго
лице е управлявало автомобила. С изтичането на регламентирания в чл. 189, ал.5
от ЗДвП срок се е преклудирала възможността на
собственика на МПС да сочи информация относно водача, управлявал МПС, с което е
осъществено нарушението. Следователно законосъобразно за извършеното с
посочения автомобил нарушение по чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП, на Ж.В. е наложена глоба с
издадения електронен фиш серия К, № № 1359933 .
Изцяло се споделя извода на въззивния съд, че облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание, е приложима при установяване на нарушение по чл.21 от ЗДвП с мобилна автоматична система. При изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП/, като нормата на чл.189, ал.15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП (в действащата й редакция, ДВ бр.19 от 13.03.2015г.), е регламентирано, че „при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т.65 /нова, ДВ бр.19/ 2015г./, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл.3
от
Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата
за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. Въз основа на посочената нормативна
регламентация следва извода, че към настоящия момент нарушенията на правилата
за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен
фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и
посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол,
обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин.
Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за
използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния
орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата),
съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС.
Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение /че в хипотезата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да
се осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително
обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган/, се
основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на
приемане на ТР от гл.т. липсата на изрично разписани правила за използването на
мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически
средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се
извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания.
След измененията на ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от
13.03.2015г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36
от 19.05.2015г./, съдът приема, че издаването на електронен фиш за налагане на
административни санкции за допуснати нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е
допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, предварително обозначени
съгласно чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП, функциониращи автоматично, при условие, че
са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Присъствието
или отсъствието на контролен орган (оператор на системата) в патрулния
автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и
обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган
няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването,
регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и
записа на доказателствения видеоматериал се извършва
напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.
Регламентираното в чл.189, ал.4 от ЗДвП "в отсъствието на контролен орган
и на нарушител", следва да се тълкува граматически, като поясняващо действието по издаване на
електронен фиш, а не установяването и заснемането на нарушението с
автоматизирано техническо средство. Този извод следва и от обстоятелството, че
обективно невъзможно е нарушението да се извършва и заснема в отсъствието на
нарушителя.
Неоснователно е и въведеното като касационно
основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК възражение за допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила по см. на чл.348, ал.3, т.1 – т.4 от НПК.
Съдът е извършил цялостна проверка на законосъобразността и правилността на
електронния фиш, като при формиране на вътрешното убеждение, фактическите и
правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния
съд и не са констатирани порочни съдопроизводствени
действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение.
Надлежното връчване на електронния фиш не е елемент от неговата законосъобразност,
а дава възможност на лицето да упражни правото си на жалба в регламентирания по
ЗАНН срок..
С оглед на изложените съображения съдът
намира че не са налице твърдените касационни основания, поради обжалваното
решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно
приложение на материалния закон и при спазване на съдопроизводствените
правила, следва да бъде оставено в сила.
Водим от
горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от
АПК, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА решение № 165/
27.03.2017г., постановено по АНД № 151/ 2017г. по описа на Старозагорския
районен съд, с което е потвърден като законосъобразен електронен фиш серия К, №
1359933 на ОД на МВР – Стара
Загора.
Решението не подлежи на
обжалване и/или протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.