Определение по дело №197/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 септември 2020 г.
Съдия: Росица Радкова Цветкова
Дело: 20207250700197
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

 

гр. Търговище, 17.09.2020г.

 

 

 

Административен съд - Търговище, втори състав, в закрито съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА

 

            като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 197 по описа на АС – Търговище за 2020г., при преценка на редовността и допустимостта на производството, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е образувано по обективно и субективно съединени жалби на П.Г.Д. ***, Д.Г.И. ***, В.М.З. ***, М.М.Х. ***, Х.Ц.П. *** и С.И. *** срещу заповед № З – 0 – 27 от 31.07.2020г. на Кмета на Община Търговище и разрешение за строеж № РС – 01 – 71 от 31.07.2020г. на главен архитект на Община Търговище, съставляващи части на комплексен проект за инвестиционна инициатива, чието изготвяне е разрешено със заповед № З – 0 – 24 от 05.06.2020г. на Кмета на Община Търговище. Жалбоподателите обосновават правния си интерес с обстоятелството, че са жители на с. Алваново, част от инициативен комитет за опазване на околната среда и за възстановяване на водата във вододайната зона на селото. По подробно изложени съображения правят искане съдът да отмени оспорените актове.

            Законът за устройство на територията /ЗУТ/ изчерпателно определя кръга на заинтересуваните лица, които могат да обжалват частите на комплексния проект за инвестиционна инициатива с разпоредбата на чл. 150, ал.3 от ЗУТ, която препраща към чл. 131 от същия закон. Законът предвижда, че заинтересувани лица в производството по одобряване на подробните устройствени планове и на техните изменения са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана. Непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план недвижими имоти са:

1. имотите - предмет на самия план;

2. съседните имоти, когато се включват в свързано застрояване и/или се предвижда промяна в застрояването им;

3. съседните имоти, включително имотите през улица, когато се допускат намалени разстояния;

4. съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана;

5. имотите, за които с предвижданията на плана се въвеждат ограничения в режима на застрояване и ползване.

            Съдът приема, че правният интерес на оспорващите не може да бъде изведен и от разпоредбите на т. нар. Орхуска конвенция, ратифицирана от България със закон, обн. ДВ. бр.91/14.10.2003 г., като част от вътрешното ни право, на основание чл. 5, ал.4 от Конституцията на РБ, доколкото оспорените актове са извън процедурата по преценка на необходимостта от извършване на екологична оценка на планове и програми е регламентирана в чл. 85 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми.

В тази връзка на оспорващите следва да се даде възможност в седмодневен срок от уведомяването да представят доказателства, с която да обосноват наличието на правен интерес от оспорването съобразно регламента на ЗУТ. При неизпълнение – производството по делото ще бъде прекратено.

Отделно от това, жалбата не отговаря на изискванията на чл. 151, ал.1, т. 3 и т. 4 от АПК: не е представен препис от жалбата за страната, която следва да бъде конституирана като заинтересована страна в процеса  - „Енола Фарм“ ЕООД, както и доказателства за платена държавна такса от всеки от жалбоподателите за всеки от двата акта, които оспорва. Всеки от жалбоподателите, като лице, което не е търговец, дължи плащане на държавна такса в размер на 10лв. по сметка на Административен съд – Търговище (Банкова сметка ***:  ***, при ОББ АД клон Търговище, BIC ***: UBBS BGSF), определена като размер на основание т. 2б от Тарифа № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерство на правосъдието, за всеки един от актовете, които обжалва. Всеки от жалбоподателите дължи плащане на такса в размер на общо 20лв. Таксата може да бъде платена и на място в Административен съд – Търговище на ПОС терминал чрез банкова карта. В случай, че дължимата държавна такса бъде платена частично, следва изрично да се посочи в чия полза е плащането и по отношение на оспорването на кой акт е направено то.

На жалбоподателите следва да бъде даден седмодневен срок за поправка на констатираните нередовности на производството, като се укаже, че при неизпълнение, както и в случай на недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес,  производството по делото ще бъде прекратено.

             По изложените съображения и на основание чл. 158, ал.3 от АПК във връзка с чл. 151, ал.1, т. 3 и т. 4 от АПК и във връзка с чл. 219, ал. 3 от ЗУТ, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

                ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ производството по адм. д. № 197/2020г. по описа на Административен съд – гр. Търговище.

УКАЗВА на всеки от жалбоподателите, че в седмодневен срок от уведомяването следва да се представят по делото доказателства, които да обосноват извод за наличието на правен интерес от оспорването, съобразно регламента на ЗУТ, по отношение на всеки от оспорващите, за платена държавна такса в размер на 20лв. за всеки от жалбоподателите, както 1 брой препис от жалбата за връчване на заинтересованата страна. При неизпълнение – частично или пълно, жалбата ще бъде оставена без разглеждане – частично или изцяло, а производството по делото – прекратено. 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати на всеки от жалбоподателите чрез посочения съдебен адресат.

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: