Решение по дело №82/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 13
Дата: 31 януари 2022 г. (в сила от 23 февруари 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700082
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    № 13/31.1.2022г.

 

гр. Ямбол, 31.01.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 82 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано на основание чл.53б, ал.8 ЗКИР по жалба на Д.И.Д. *** против Заповед № КД-14-3/13.01.2021 г. на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, с която на основание чл.53б, ал.5, т.2 от ЗКИР  и във връзка със заявления от СГКК-Ямбол и приложените към тях документи и материали определени по чл.58 и чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри и за отстраняване на явна фактическа грешка е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с.Маломирово, обл.Ямбол одобрени със Заповед №РД-18-1648/25.09.2018 г. на изпълнителния Директор на АГКК, състоящо се в промяна на границите на съществуващите обекти в КККР в частта касаеща собствените му поземлени имоти, а именно: поземлен имот с идентификатор 46797.11.5, нива с  площ преди промяната 11998 кв.м. и площ след промяната 11636 кв.м; поземлен имот с идентификатор 46797.34.13, нива с площ преди промяната 8999 кв.м. и площ след промяната 8187 кв.м.; поземлен имот с идентификатор 46797.36.18, нива с площ преди промяната 6310 кв.м. и площ след промяната 5977 кв.м.; поземлен имот с идентификатор  46797.36.23, нива с площ преди промяната 7647 кв.м. и площ след промяната 7222 кв.м. и поземлен имот с идентификатор 46797.37.117, нива с площ преди промяната 18456 кв.м. и площ след промяната 15782 кв.м.

В жалбата се претендира за отмяна на заповедта с твърдение, че е неправилна и незаконосъобразна, постановена при съществено противоречие на съдопроизводствените правила и необоснованост.

В съдебно заседание за оспорващия се явява процесуалния му представител, който подържа жалбата и доразвива съображенията в писмени бележки с искане за отмяна на заповедта и присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана с твърдение, че процесната заповед е издадено при спазване на всички предвидени в закона процедури и при наличие на изискуемите материалноправни предпоставки, по съображения посочени в писмена защита, поради което претендира за отхвърлянето й и за присъждане на разноските по делото.

Заинтересованите страни не вземат становище по жалбата, не представят доказателства и не правят искания за събиране на такива.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Видно от нотариални актове с №№ 89/2013 г., №198/2015 г., №71/2019 г., №102/2014 г. и №149/2012 г. оспорващия Д.И.Д. е собственик на поземлен имот с идентификатор 46797.11.5, поземлен имот с идентификатор 46797.34.13, поземлен имот с идентификатор 46797.36.18, поземлен имот с идентификатор  46797.36.23 и поземлен имот с идентификатор 46797.37.117, находящи се в землище с.Маломирово, обл.Ямбол

По силата на Договор №КД-10-34/05.03.2019 г. сключен между АГКК-София и „Геостройинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик с приложена Техническа спецификация и възлагателно писмо с изх.№20-77136/08.11.2019 г. дружеството изпълнител приема и се задължава срещу уговорено в този договор възнаграждение и при условията на този договор, да извърши услугите по изпълнение на Обособена позиция № 11 „Отстраняване на явна фактическа грешка в неурбанизираната територия на общини Тунджа и Елхово, област Ямбол” от обществената поръчка с предмет: „Отстраняване на явна фактическа грешка в неурбанизираната територия на общини Петрич, Бургас, Приморско. Созопол, Велико Търново, Горна Оряховица, Ружинци, Димово, Добрич-селска, Монтана, Вълчедръм, Плевен, Гулянци, Червен бряг, Долна .Митрополия, Нова Загора, Котел, Търговище, Върбица, Нови пазар, Велики Преслав, Тунджа и Елхово“ в частта за отстраняване на явна фактическа грешка в неурбанизирани територии на землище с.Маломирово, обл.Ямбол.

С Писмо вх.№ 07-15274-03.12.2019 г. и приемо-предавателен протокол от 03.12.2019 г. подписан от възложителя АГКК-гр.София и представител на изпълнителя е потвърдено приемането-предаването на материали, изготвени н изпълнение възлагателно писмо с изх.№20-77136/08.11.2019 г. и договор №КД-10-34/05.03.2019 г.

В Доклад от 31.12.2019 г. на СГКК-Ямбол за извършване на проверка и доклад относно предоставени материали по обособена позиция № 11 за отстраняване на явна фактическа грешка (ЯФГ) в кадастралната карта на землищата на с.Борисово, с.Бояново, с.Гранитово, с.Добрич, с.Жребино, с.Изгрев, с.Кирилово, с.Лалково, с.Малко Кирилово, с.Маломирово, с.Малък манастир, с.Мелница, с.Пчела, с.Раздел, с.Славейково, с.Стройно и с.Чернозем, общ.Елхово, обл.Ямбол по Договор № КД-10-34/05.03.2019 г., представени от изпълнителя „Геоинженеринг" ООД е посочено, че в представените проекти е включено отстраняване на ЯФГ в границите на пътища от републиканската пътна мрежа, местни пътища, ж.п. линии и поземлени имоти засегнати от установената явна фактическа грешка. Нанасянето на границите на обектите - пътища от републиканската пътна мрежа и местни пътища е извършено чрез заснемане на място и в съответствие с изискванията на Закона за пътищата и подзаконовите нормативни актове към него в горните землища. Нанасянето на границите на обектите - ж.п. линии е извършено чрез заснемане на място и в съответствие е изискванията на Закона за железопътния транспорт и подзаконовите нормативни актове към него в землището на с.Кирилово, общ.Елхово, обл.Ямбол.Геодезично заснемане на тези участъци от пътища от републиканската пътна мрежа, местни пътища и ж.п. линии е извършено с GPS приемник за високоточни измервания TRIMBLE R10 в реално време (RTK), като корекциите са получени от лицензираната мрежа на "GEON ЕТ1 при спазване на изискванията на приложение № 8 към чл.36, ал.2 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. и Инструкция № РД-02-20-25 от 20.09.2011 г. за определяне на геодезически точки с помощта на глобални навигационни спътникови системи.Проектите са изработени върху актуална кадастрална карта. Проектните идентификатори са предоставени на изпълнителя от СГКК - Ямбол.

Въз основа на направените констатации е направено заключение, че може да бъде приета работата на изпълнителя „Геоинженеринг“ ООД, като е необходимо е да се извърши частична преработка на предадените материали, съгласно настоящия доклад и в съответствие с договора, техническата спецификация, действащата нормативна уредба и поднормативните актове в срок до 20.01.2020 г.

В Протокол № 1-28.01.2020 г. за разглеждане и приемане на материалите по изработените проекти за изменение, за отстраняване на явна фактическа грешка (ЯФГ) в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти за цитираните землища по Възлагателно писмо изх.№20-77136-08.11.2019 г., представени от изпълнителя „Геоинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик на комисия, назначена със Заповед № 18-90-03.01.2020 г. па началника на СГКК-Ямбол, изменена със заповед №18-266-08.01.2020 г., е обективирано решение, с което се приема предложението на изпълнителя за изработените проекти за изменение, за отстраняване на ЯФГ в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти в неурбанизираната територия на въпросните землищата при съобразяване с направените забележки за някой от тях.

В свой Доклад  изпълнителя „Геоинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик посочва, че явна фактическа грешка се констатира, когато разликите ΔSi по чл.18, ал.5 от Наредба № РД-2-20-5 от 15.12.2016 г., между идентични точки от границите на имотите от кадастралната карта и картата на възстановената собственост са в допустимите норми, а разликите между идентични точки от границите на имотите, от картата на възстановената собственост и определените с геодезически измервания не отговарят на изискванията за точност, които са ΔS <= 60см за точки на съоръжения от техническата инфраструктура.

По отношение на процесните имоти е отразено следното:

-имот № 46797.11.30 представляват част от път ІІ клас, №79 от РПМ. Републикански път II-79 е второкласен път, част от Републиканската пътна мрежа на България, преминаващ по територията на области Ямбол и Бургас. Дължината му е 90.2 км. Обхвата на пътя е грешно отразен в одобрената КККР. Коригирани са границите по актуалното заснемане, като имотите запазват идентификаторите си. Отразяването на съществуващите ситуационни елементи налага изменение на границите на поземлени имоти с идентификатори:…….46797,11.5……. . В полученото "бяло” петно е проектирен имот, който получава проектен идентификатор 46797.10.210. Водостокът на канала е неразделна част от конструкцията на пътя и като такъв е включен в имота, отреден за път. Границите на канала са коригирани спрямо границата на пътя;

-за имот № 46797.37.230 обхвата на пътя е грешно отразен в одобрената КККР. Коригирани са границите по актуалното заснемане, като имотите запазват идентификаторите си. Отразяването на съществуващите ситуационни елементи налага изменение на границите на поземлени имоти с идентификатори …. 46797.36.18,…….., 46797.36.23,…... В полученото "бяло" петно е проектирен имот, който получава проектен идентификатор 46797.37.283;

-за новообразуван имот № 46797.37.285 обхвата на пътя е грешно отразен в одобрената КККР. Коригирани са границите по актуалното заснемане, като имотите запазват идентификаторите си. Отразяването на съществуващите ситуационни елементи налага изменение на границите на поземлени имоти с идентификатори 46797.37.117,……. Заличен е имот 46797.37.121;

-за имот № 46797.35.187 обхвата на пътя е грешно отразен в одобрената КККР. Коригирани са границите по актуалното заснемане, като имотите запазват идентификаторите си. Отразяването на съществуващите ситуационни елементи налага изменение на границите на поземлени имоти с идентификатори….46797.34.13……. Заличен е имот 46797.34.31.

В доклада е направено предложение да се коригират границите на имотите засегнати от ЯФГ по преките геодезически измервания, като относно установените разлики в площите на засегнатите имоти и допустимия начин на обезщетение от всичките засегнати имоти 38 броя са частна собственост (Приложение1) и следва да бъдат обезщетени по реда на чл.10б, ал. 1 ЗСПЗЗ/чл.6 и §8 ПЗР на ЗВСГЗГФ.

Като засегнати и подлежащи на обезщетяване са посочени имотите на жалбоподателя Д.И.Д., както следва: имот с идентификатор 46797.11.5 в списък на обезщетение на засегнатите имоти (л.68 от делото), имот с идентификатор 46797.34.13 в списък на обезщетение на засегнатите имоти от проектни ПИ 46797.35.187-път ІV клас (л.85 от делото), имоти с идентификатори 46797.36.18, 46797.36.23 и 46797.37.117 в списък на обезщетение на засегнатите имоти от проектни ПИ 46797.37.230, 46797.37.286-път ІІІ клас (л.98 от делото).

В Доклад от 10.03.2020 г. на СГКК-Ямбол за извършване на проверка и доклад относно предоставени материали по обособена позиция № 11 за отстраняване на явна фактическа грешка (ЯФГ) в кадастралната карта на землищата на с.Борисово, с.Бояново, с.Гранитово, с.Добрич, с.Жребино, с.Изгрев, с.Кирилово, с.Лалково, с.Малко Кирилово, с.Маломирово, с.Малък манастир, с.Мелница, с.Пчела, с.Раздел, с.Славейково, с.Стройно и с.Чернозем, общ.Елхово, обл.Ямбол по Договор № КД-10-34/05.03.2019 г., представени от изпълнителя „Геоинженеринг" ООД е записано, че проектите за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за отстраняване на явна фактическа грешка, отговарят на изискванията по чл.75 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, спазени са изискванията на действащата нормативна уредба, договора и техническата спецификация към него и може да бъде приета работата на изпълнителя.

С Протокол №2/09.06.2020 г. за разглеждане и приемане на материалите по изработените проекти за изменение, за отстраняване на явна фактическа грешка в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти за посочените землища, комисията назначена със Заповед № 18-4774/05.06.2020 г. на началника на СГКК-Ямбол взема решение,  че приема предложението на изпълнителя за изработените проекти за изменение за неурбанизираната територия на посочените землища, като протокол и предложението на изпълнителя за изработените проекти за изменение, за отстраняване на ЯФГ, да се предоставят на комисията по чл.45 от ЗКИР да приеме представените материали и данни.

С Протокол №21-1136/16.06.2020 г. комисията назначена със Заповед №РД-14-42/16.09.2019 г. на изпълнителния директор АГКК е констатирала, че проектите представени по Възлагателно писмо изх.№ 20-77136-08.11.2019 г.от изпълнителя „Геоинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за отстраняване на явната фактическа грешка отговарят на изискванията на чл.5 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

С Писмо изх. №20-74962/10.11.2020 г. предвид изпълнението на „Геостройинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик по Договор №КД-10-34/05.03.2019 г. по Обособена позиция № 11 „Отстраняване на явна фактическа грешка в неурбанизираната територия на общини Тунджа и Елхово, област Ямбол” началника на СГКК-Ямбол в изпълнение на изискванията на чл.53б, ал.4 от ЗКИР е изпратил на директора на ОД „Земеделие“-Ямбол проектите за изменение за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл.10б от ЗСПЗЗ, като е посочил, че при липса на основание за обезщетение същите да бъдат върнати с мотивирано становище.

С Обява на основание чл.51, ал.4 ЗКИР Агенцията по геодезия, картография и кадастър е съобщила, че започва производство по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за отстраняване на явна фактическа грешка въз основа на проекти, изработени от правоспособно лице по ЗКИР-„Геоинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик, като изменението засяга поземлени имоти, попадащи в землищата на с.Борисово, с.Бояново, с.Гранитово, с.Добрич, с.Жребино, с.Изгрев, с.Кирилово, с.Лалково, с.Малко Кирилово, с.Маломирово, с.Мелница, с.Пчела, с.Раздел, с.Славейково, с.Стройно, с.Чернозем, общ.Елхово, обл.Ямбол, като проектите за изменение се намират в Службата по геодезия, картография и кадастър-Ямбол и в 14-дневен срок от обнародването в „Държавен вестник“ заинтересованите лица могат да се запознаят с проектите и да изразят писмено становище с представяне на доказателства.

Посочено е че обявата е обнародвана в „Държавен вестник“ бр. 92/27.10.2020 г. и същата е изпратена на кмета на община Елхово за разгласяването й на подходящи места с публичен достъп в сградата на общината, на интернет страницата й и в сградите на кметствата на упоменатите села.

Със Заповед № КД-14-3/13.01.2021 г. на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър на основание чл.53б, ал.5, т.2 от ЗКИР  и във връзка със заявления от СГКК-Ямбол и приложените към тях документи и материали определени по чл.58 и чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри и за отстраняване на явна фактическа грешка е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с.Маломирово, обл.Ямбол одобрени със Заповед №РД-18-1648/25.09.2018 г. на изпълнителния Директор на АГКК, състоящо се в промяна на границите на съществуващите обекти в КККР в частта касаеща поземлен имот с идентификатор 46797.11.5, поземлен имот с идентификатор 46797.34.13, поземлен имот с идентификатор 46797.36.18, поземлен имот с идентификатор  46797.36.23 и поземлен имот с идентификатор 46797.37.117.

Заповедта е обнародвана в „Държавен вестник“ бр.11/09.02.2020 г., стр.225-229.

По искане на страните по делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещо лице геодезист, която дава отговор на въпросите 1.Каква е действителната площ на имотите, собственост на жалбоподателя на място и съответства ли тя на посочената в оспорената заповед „площ след промяната“ на всеки от имотите? Ако са налице разминавания между двете площи – реалната на място и посочената в заповедта „площ след промяната“, в какъв размер са те и на какво се дължат?  2. Съответстват ли като координатни точки границите, които всеки от имотите следва да има след промяната, предвидена в оспорената заповед с фактическите имотни граници на тези имоти на място?  3. Реализирано ли е било отчуждаване на площи от имотите – собственост на жалбоподателя и предмет на делото и кога?. Ако такова е реализирано, на какво законово основание, с какъв административен акт и какви са отчуждените площи на всеки от имотите?. Одобрени ли са изменения в парцеларния план след отчуждаването?. Отразено ли е отчуждаването на КВС и при изработката на кадастралната карта и кадастралните регистри на землището на с.Маломирово?  4. Изпратен ли е бил проектът за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, засегнати от явната фактическа грешка на Директора на ОД „Земеделие“–Ямбол за съгласуване относно обезщетяване на жалбоподателя – собственик по реда на чл.10, т.“б“ от ЗСПЗЗ и изразено ли е становища от страна на този административен орган? 5.Налице ли е явна фактическа грешка (ЯФГ) в КВС относно имотите на жалбоподателя? 6. В какво се състои тази ЯФГ? 7.Пренесена ли е тази ЯФГ от КВС в КККР при одобряването й? 8.При отстраняване на ЯФГ нанесен ли е пътя със сервитутите и принадлежностите му, съгласно Закона за пътищата и зададената техническа спецификация към договора? 9.Към момента на придобиване на имотите извършено ли е трасиране/координиране на границите на имотите от лицензиран геодезист и съставен ли е протокол за това? и 10.Да се изготви комбинирана скица върху основа от аерофотозаснемане на границите на имотите по геодезическите измервания от изпълнителя, границите на имотите по КККР преди отстраняването на ЯФГ.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.53б, ал.8 ЗКИР, като разгледана по същество се явява основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № КД-14-3/13.01.2021 г. на изпълнителния директор на АГКК, с която на основание чл.53б, ал.5, т.2 от ЗКИР  и във връзка със заявления от СГКК-Ямбол и приложените към тях документи и материали определени по чл.58 и чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри и за отстраняване на явна фактическа грешка е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с.Маломирово, обл.Ямбол одобрени със Заповед №РД-18-1648/25.09.2018 г. на изпълнителния Директор на АГКК, състоящо се в промяна на границите на съществуващите обекти в КККР в частта касаеща собствените му поземлени имоти, а именно: поземлен имот с идентификатор 46797.11.5, нива с  площ преди промяната 11998 кв.м. и площ след промяната 11636 кв.м; поземлен имот с идентификатор 46797.34.13, нива с площ преди промяната 8999 кв.м. и площ след промяната 8187 кв.м.; поземлен имот с идентификатор 46797.36.18, нива с площ преди промяната 6310 кв.м. и площ след промяната 5977 кв.м.; поземлен имот с идентификатор  46797.36.23, нива с площ преди промяната 7647 кв.м. и площ след промяната 7222 кв.м. и поземлен имот с идентификатор 46797.37.117, нива с площ преди промяната 18456 кв.м. и площ след промяната 15782 кв.м.

В съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Оспорената заповед  на изпълнителния директор на АГКК е постановена от надлежен орган съгласно чл.53б, ал.5, т.2 ЗКИР, в кръга на неговата компетентност, но е незаконосъобразна като издадена при допуснати съществени нарушения на производствените правила.

Съгласно чл.51, ал.1 ЗКИР кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на: 1.изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; 2.непълноти или грешки и 3.явна фактическа грешка.

За да издаде оспорената заповед за отстраняване на явна фактическа грешка и одобряване на изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Маломирово, обл.Ямбол относно имотите на оспорващия изпълнителния директор на АГКК се позовава на чл.53б, ал.5, т.2 от ЗКИР,  заявления от СГКК-Ямбол и приложените към тях документи и материали определени по чл.58 и чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

Доколкото няма изрично посочена процедура за издаване на заповедта за одобряване на изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка следва да се прилагат правилата на АПК, уреждащи издаването на индивидуален административен акт, още повече че чл.53б, ал.7 и ал.8 ЗКИР предвиждат същата да се съобщава по реда на АПК на заинтересованите лица, чиито права са засегнати от изменението и да се обжалва по предвидения в кодекса ред пред административния съд по местонахождение на имота, и следва да се съблюдават всички основания за незаконосъобразност посочени в чл.146 АПК.

Нормата на чл.53б, ал.2 ЗКИР сочи, че явната фактическа грешка се отстранява въз основа на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, изработен от правоспособно лице, по възлагане от Агенцията по геодезия, картография и кадастър или по възлагане на заинтересовано лице.

Според легалната дефиниция на §1, т.9 от ДР на ЗКИР по смисъла на този закон "явна фактическа грешка" е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл.31 ЗКИР.

Посоченото очертава две основания за изменение на КККР или при несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, или при несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия.

В съответствие с чл.53б, ал.2 ЗКИР с Договор №КД-10-34/05.03.2019 г. с приложена Техническа спецификация и възлагателно писмо с изх.№20-77136/08.11.2019 г. АГКК-София е възложила на „Геостройинженеринг“ ООД-гр.Пазарджик да извърши услугите по изпълнение на Обособена позиция № 11 „Отстраняване на явна фактическа грешка в неурбанизираната територия на общини Тунджа и Елхово, област Ямбол”.

В изпълнение на възложеното са изготвени проекти за отстраняване на явна фактическа грешка за землището на с.Маломирово,доклад на изпълнителя, проект за отстраняване на ЯФГ на имоти засегнати от ПИ с проектен идентификатор 46797.11.30 път II клас № 79 от РПМ, проект за отстраняване на ЯФГ на имоти засегнати от ПИ с проектен идентификатор 46797.35.187 път IV клас, проект за отстраняване на ЯФГ на имоти засегнати от ПИ с проектен идентификатор 46797.37.230 и 46979.37.285-път III клас № 7902 от РПМ, геодезическо заснемане; карта на контактната зона, скица-проект, кадастрална карта, кадастрален регистър на недвижимите имоти-съществуващо положение; кадастрален регистър на недвижимите имоти-след отстраняване на ЯФГ.

За въпросните проекти с Протокол №21-1136/16.06.2020 г. комисията назначена със Заповед №РД-14-42/16.09.2019 г. на изпълнителния директор АГКК е констатирала, че отговарят на изискванията на чл.5 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

Посочените документи представляващи част от административната преписка и са съставени в хода на развилото се производство, поради което съдържат фактическите основания, явяващи се мотиви към издадената заповед.

Видно от същите засегнатите имоти се намират изцяло в неурбанизирана територия, като в доклада на изпълнителя изрично е посочено, че обхвата на пътя е грешно отразен в одобрената КККР и явната фактическа грешка се констатира, когато разликите ΔSi по чл.18, ал.5 от Наредба № РД-2-20-5 от 15.12.2016 г., между идентични точки от границите на имотите от кадастралната карта и картата на възстановената собственост са в допустимите норми, а разликите между идентични точки от границите на имотите, от картата на възстановената собственост и определените с геодезически измервания не отговарят на изискванията за точност, които са ΔS <= 60см за точки на съоръжения от техническата инфраструктура.

Ето защо е налице хипотезата на явна фактическа грешка изразяваща се в  несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с изкуствен произход-път в неурбанизирана територия, което налага да се коригират границите по актуалното заснемане, т.к. разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл.31 ЗКИР.

Посоченото се потвърждава и от заключението на вещото лице, което съдът приема за обективно, компетентно и правилно, че при направен анализ са установени грешки в местоположението на линейни и площни обекти отразени в КВС, както и са установени ненанесените в КВС обекти, които не са били част от съдържанието на КВС, но са задължителна част от съдържанието на КККР - разделителните ивици; банкетите; крайпътните отводнителни и предпазни окопи; откосите; заснети са липсващите обекти на кадастъра, които не са били отразени в КВС, но са задължителна част от съдържанието на КККР-съоръжения на техническата инфраструктура. Експерта посочва, че за нанасянето на липсващите обекти на кадастъра и за поземлените имоти засегнати от установената явна фактическа грешка в кадастралната карта са изработени проекти за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър, в  които са включени отстраняване на ЯФГ в границите на пътища от републиканската пътна мрежа и поземлени имоти засегнати от установената явна фактическа грешка, като за установяване на точното местоположение на поземлените имоти изпълнителя е направил геодезическо заснемане на характерни точки, въз основа на което е изработена карта със съвместени данни между одобрената кадастрална карта и данните от заснемането.

Предвид обстоятелството, че производството по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри е за територия, в която попадат повече от 50 поземлени имота и в съответствие с чл.51, ал.4 ЗКИР, то за започването му АГКК е уведомила заинтересованите лица чрез обявление, обнародвано в "Държавен вестник", като обявата е разгласена на подходящи места с публичен достъп в сградата на службата по геодезия, картография и кадастър, община Елхово и кметство с.Маломирово в 5-дневния срок от обнародването.

От своя страна на основание чл.53б, ал.8 ЗКИР заповедта на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър за изменение в кадастралната карта и кадастралния регистър на въпросните недвижими имоти е съобщена по реда на чл.35, ал.3 ЗКИР.

В рамките на регламентираното производство по отстраняване на явна фактическа грешка нормата на чл.53б, ал.4 ЗКИР предвижда, че Агенцията по геодезия, картография и кадастър изпраща проекта за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти по ал.2 на директора на областна дирекция "Земеделие" за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл.10б от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, съответно на чл.6 и §8 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, като при липса на основание за обезщетяване директорът на областна дирекция "Земеделие" връща проекта с мотивирано становище.

Произнасянето на директора на ОД „Земеделие“ е заложено от законодателя като задължително изискване и част от процедурата по отстраняване на явна фактическа грешка, защото тя се дължи на несъответствие на съществуващи в местността трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия с границите на имотите, представляващи земеделски земи в плановете и картите, одобрени по реда на ЗСПЗЗ.

Видно от систематичното място на нормата, е задължително процедурата да предхожда издаването на акта по изменение на КККР, като за нейното завършване не е достатъчно само да бъде изпратен проекта за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, а е необходимо директора на областната дирекция "Земеделие" да направи съгласуване относно обезщетяването, като нещо повече, и при липса на основание за обезщетяване следва да върне проекта с мотивирано становище.

Действително съгласно чл.53б, ал.6 ЗКИР самата процедура за обезщетяване на засегнатите лица по реда на чл.10б, ал.1 ЗСПЗЗ се провежда след издаването на заповедта за изменение, която се изпраща на общинската служба по земеделие, но заповедта трябва да е придружена от скица-проект за отстраняване на явната фактическа грешка, съдържаща данни за площта на територията, за която се дължи обезщетение по посочения ред. Това не би могло да стане при липса на съгласуване относно обезщетяването от страна на директора на областната дирекция "Земеделие", поради което същото или мотивираното му становище трябва задължително да предхождат издаването на заповедта на изпълнителния директор на АГКК.

В разглеждания случай поради намаляване площите на имотите на оспорващия изрично в проекта за изменение е залегнало, че е налице основание за обезщетяване, изрично посочено за всеки от тях.

Поради това неспазването на процедурата се отразява на правата и интересите на жалбоподателя, т.к. би могла да го лиши от следващото се обезщетение. Да определи дължимостта на последното е изцяло в компетентността на директора на областната дирекция "Земеделие" и преценка за това не може да бъде извършена самостоятелно от изпълнителния директор на АГКК при издаване на процесната заповед.

От данните по делото и заключението на вещото лице е безспорно, че преди издаване на заповедта, директорът на областна дирекция "Земеделие" не е извършил съгласуване относно обезщетяване по реда на чл.10б ЗСПЗЗ, нито е върнал проекта с мотивирано становище, че липсва на основание за обезщетяване, като няма и твърдения в обратна насока.

Ето защо като не е спазил императивното изискване на чл.53б, ал.4 ЗКИР, изпълнителният директор на АГКК е издал атакуваната  заповед при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, което е основание за отмяната й, в който смисъл е съдебната практика залегнала в Решение № 7999/23.06.2020 г. на Върховният административен съд на Република България-второ отделение по адм. дело № 1107/2020 г. и Решение № 1864/12.02.2021 г. на Върховният административен съд на Република България-второ отделение по адм. дело № 5622/2020 г.

Поради това заповедта следва да бъде отменена в атакуваната й част и на основание чл.173, ал. 2 от АПК делото трябва бъде върнато като преписка на административния орган за решаване на въпроса по същество, като съобрази дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

При този изход на делото и направеното искане ответната страна следва да заплати на жалбоподателя направените от него разноски по делото в общ размер на 1910 (хиляда деветстотин и десет) лева, представляващи 10 лв. държавна такса, 1000 лв. възнаграждение за вещо лице и 900 лв. възнаграждение за един адвокат.

Освен това до настоящия момент ответната страна не е изпълнила задължението си да довнесе 650 лева за възнаграждение на вещото лице, поради което трябва да бъде осъдена да заплати посочената сума по набирателната сметка за чужди средства на съда.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № КД-14-3/13.01.2021 г. на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, с която на основание чл.53б, ал.5, т.2 от ЗКИР  и във връзка със заявления от СГКК-Ямбол и приложените към тях документи и материали определени по чл.58 и чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри и за отстраняване на явна фактическа грешка е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с.Маломирово, обл.Ямбол одобрени със Заповед №РД-18-1648/25.09.2018 г. на изпълнителния Директор на АГКК, състоящо се в промяна на границите на съществуващите обекти в КККР в частта касаеща собствените на Д.И.Д. *** поземлени имоти, а именно: поземлен имот с идентификатор 46797.11.5, нива с  площ преди промяната 11998 кв.м. и площ след промяната 11636 кв.м; поземлен имот с идентификатор 46797.34.13, нива с площ преди промяната 8999 кв.м. и площ след промяната 8187 кв.м.; поземлен имот с идентификатор 46797.36.18, нива с площ преди промяната 6310 кв.м. и площ след промяната 5977 кв.м.; поземлен имот с идентификатор  46797.36.23, нива с площ преди промяната 7647 кв.м. и площ след промяната 7222 кв.м. и поземлен имот с идентификатор 46797.37.117, нива с площ преди промяната 18456 кв.м. и площ след промяната 15782 кв.м.

ВРЪЩА делото като преписка на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър за произнасяне по същество при съобразяване с дадените от съда  с мотивите на настоящото решение задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Агенция по геодезия, картография и кадастър-София да заплати на Д.И.Д. *** направените по делото разноски в размер на 1910 (хиляда деветстотин и десет) лева.

ОСЪЖДА Агенция по геодезия, картография и кадастър-София да заплати по набирателната сметка за чужди средства на Административен съд-Ямбол сумата от 650 (шестстотин и петдесет) лева за възнаграждение на вещото лице.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                          СЪДИЯ : /п/ не се чете