Решение по дело №86/2020 на Районен съд - Провадия

Номер на акта: 260026
Дата: 13 октомври 2020 г. (в сила от 7 ноември 2020 г.)
Съдия: Катя Ганева Савова
Дело: 20203130200086
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№……..

Гр.Провадия, …………….г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд- Провадия, четвърти състав, на седми октомври, през две хиляди и двадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав:

 

                                                 Председател: Катя Савова

 

Секретар Мариана Ангелова

като разгледа докладваното от съдията АНД №86 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Д-р Димитър Колев Д.-***- Ветрино против Наказателно постановление №НЯСС-32/28.02.2020 г., издадено от зам. - председател на ДАМТН, с което на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5 000 /пет хиляди лева/ за нарушение на чл. 141. ал. 1, т. 2 от Закона за водите.

Въззивникът- Кмета на Община- Ветрино се представлява в с. з от адв.И.И.,***, надлежно упълномощена. Както в подадената жалба, така и в с. з по същество въззивникът оспорва приетата от наказващия орган за установена фактическа обстановка като твърди, че наказателното постановление е издадено при съществени процесуалноправни и материалноправни нарушения и е незаконосъобразно и необосновано. В с. з по същество, процесуалният представител на въззивника твърди, че при издаването на атакуваното НП, наказващият орган не е събрал всички необходими и относими по преписката доказателства. Моли, атакуваното НП да бъде отменено или в условията на алтернативност изменено, като на въззивника бъде наложена предвидената санкция в минимален размер.

Въззиваемата страна- ДАМТН е редовно призована и не изпраща процесуален представител. Депозира в съда писмено становище, с което се оспорва жалбата срещу издаденото НП. Твърди, че АУАН и НП са издадени при спазване на разпоредбите както на ЗАНН така и на Закона за водите, като моли атакуваното НП да бъде потвърдено.

Контролиращата страна- ВРП- ТО- Провадия, редовно призована, не се представлява.

Съдът, след преценка на събраните по делото гласни и писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 04.10.2019 г. от служители в ДАМТН- регионален отдел "Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях"- Североизточна България е извършена проверка на язовир "Средно село", находящ се в поземлен имот с идентификатор № 49000.23.115 в землището с. М., община Ветрино, Акт за публична общинска собственост № 165/10.10.2000г., собственост на община Ветрино, за което е съставен констативен протокол № 05-01- 58/15.10.2019г. В следствие на проверката, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е било установено, че не са налични:геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН;изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена;нивомерен стълб в язоврното езеро за измерване на наносите, т.е. че не са изпълнени изискванията за задължително необходимите налични елементи на контролно- измервателна система за мониторинг на дейността на язовирна стена и съоръженията към нея, съгласно чл.174, ал.4 на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние.

За така установеното нарушение бил съставен АУАН. Административно – наказващия орган- зам. председател на ДАМТН, след като се запознал със съдържанието на съставения АУАН, преценил, че в действителност е извършено описаното там нарушение на Закона за водите и издал атакуваното НП.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена въз основа на писмените доказателства, приложени към административно – наказателната преписка, както и тези, приложени към жалбата от страна на въззивника, които са безпротиворечиви и анализирани в своята съвкупност не налагат различни изводи.

При така установената по делото фактическа обстановка, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление по отношение законосъобразността, обосноваността и правилността му, съдът прави следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена на 30.03.2020 г. в законоустановения срок / атакуваното НП е връчено на въззивника на 23.03.2020г., поради което е приета от съда като допустима.

Относно компетентният орган:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган-зам. председателя на ДАМТН – гр. София, съгласно правомощията му описани в заповед №А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН.

Относно процесуалната законосъобразност на обжалвания административен акт:

Служебната проверка на въззивния съд констатира, че при съставянето на АУАН и при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Не са установени и съществени противоречия между съдържанието на АУАН и НП.

Относно материално- правната законосъобразност и обоснованост на обжалвания административен акт:

Съдът счита, че нарушението описано в АУАН е установено по безспорен и категоричен начин, като правилно е било подведено под материално- правната норма на чл. 141, ал. 1 от Закона за водите. Установеното от служителите на ДАМТН- регионален отдел "Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях"- Североизточна България нарушение от страна на собственика на язовир "Средно село" – община Ветрино се състои в неизпълнение на изискванията за задължително необходимите налични елементи на контролно- измервателната система за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея. Неизпълнението на тези изисквания пречи да бъде наблюдавано техническото състояние на язовира и съоръженията към него и е предпоставка за възникване на аварийни ситуации.

Относно размера на наложената санкция:

В разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите е предвидена имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лева за неизпълнение на задължение по чл. 141, ал. 1 от Закона за водите. В случая имуществената санкция е наложена в размер на средния - 5 000 лева, като АНО не е изложил никакви аргументи защо санкцията е наложена именно в този размер. В НП само декларативно е посочено, че нарушението не представлява маловажен случай, но липсва анализ относно обществената опасност на деянието и на дееца и най- вече с обстоятелството, дали на въззивника не са налагани санкции за други такива нарушения. Съдът намира, че налагането на санкцията в този размер е неправилно и необосновано. Липсват данни и друг път да са налагани санкции за нарушения свързани с неизпълнение на задълженията описани в Закона за водите. Съдът счита, че целите на превенцията биха могли да бъдат постигнати и с налагането на по – ниска по размер санкция.

При тези съображения, обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено, като наложената от наказващия орган "имуществена санкция" се намали в размер от 1000 /хиляда/ лева.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 пр. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-32/28.02.2020 г., издадено от зам. - председател на ДАМТН, с което на Д-р Димитър Колев Д.-*** на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5 000 /пет хиляди лева/ за нарушение на чл. 141. ал. 1, т. 2 от Закона за водите, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкцията на 1000 /хиляда/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Варна в 14- дневен срок от съобщаването на страните.

След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне по компетентност на ДАМТН гр. София.

 

 

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: