Решение по дело №66/2022 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 декември 2022 г.
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20225340200066
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 46
гр. Първомай, 14.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, ПЪРВИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на деветнадесети юли през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Спасимир Сп. Здравчев
при участието на секретаря Венета Ж. Хубенова
като разгледа докладваното от Спасимир Сп. Здравчев Административно
наказателно дело № 20225340200066 по описа за 2022 година
и за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 38 / 15.02.2022
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор - София, с което на Община Първомай, ЕИК ****, със седалище и
адрес на управление: ***, представлявана от Н. Г. М. - кмет, за нарушение по
чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на
основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.
В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на
Наказателното постановление като незаконосъобразно с изложени
съображения, че след получаване на констативния протокол от проверката
незабавно е уведомен операторът с указания за почистване и осигуряване на
пълна проводимост на съоръженията с цел поддръжка на язовира в изправно
състояние, че изпълнението по осигуряване и поддържане чрез премахване на
храстовидната и дървесна растителност по въздушния откос на язовир „Дебър
1“ не следва да се счита за задължително с оглед разпоредбата на чл. 141а, ал.
1
3, т. 2 от Закона за водите, че са неверни констатациите в Акта за
установяване на административното нарушение за аварии, злополуки и щети
с непредвидими последици, поради малкия обем на язовира, несъздаващ
заплаха за човешки жертви и незастрашаващ инфраструктурни обекти, и че
от наказващия орган не е изпълнена разпоредбата на чл. 190б, ал. 3 от Закона
за водите да се изпрати копие от констативния протокол на оператора на
язовирната стена и съоръженията към нея.
Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява
никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с
което се поддържа Жалбата и се излагат доводите в нея.
За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, редовно призована чрез Председателя, също не се явява никой;
депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се
поддържа искане за отхвърляне на Жалбата и оставяне в сила на
Наказателното постановление, като е изложена подробна мотивировка за
законосйъобразнотта и основателността му, както и на Акта, въз основа на
който е издадено.
И от двете страни се претендира юрисконсултско възнаграждение
съобразно чл. 63д от ЗАНН.
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с
направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във
връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери
изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо
от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално
допустима, а разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа страна:
Община Първомай е собственик на язовир „Дебър-1 Ялънлъка“ в
землището на квартал Дебър на град Първомай, област Пловдив, по сила на
Акт № 76 / 02.06.1998 година за общинска собственост за поземлен имот с
площ 90,597 дка, с № **** с ЕКАТТЕ ***, идентичен с № *** с ЕКТТЕ ***, с
начин на трайно ползване: изкопаема водна площ (в който поземлен имот е
2
водното огледало, чашата на язовира) и по силата на Акт № 462 / 28.08.2019
година за публична общинска собственост за поземлен имот с площ 2,335
дка, с № *** с ЕКТТЕ ***, с начин на трайно ползване: предпазна дига (в
който поземлен имот се намират язовирната стена и съоръженията).
На 31.03.2021 година комисия в състав двама служители при Регионален
отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Южна
Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните
стени съоръженията към тях“ при Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор – старши инспектор *** Г. С. и главен инспектор К. Д. Н.,
и служител по сигурността на информацията в Община Първомай Д. Г. С.
извършват проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир
„Дебър-1 Ялънлъка“.
Язовирът се намира на около 4 км южно от квартал Дебър на град
Първомай, област Пловдив, изграден е на дере като второ (по-ниско) стъпало
на каскада от два язовира, първият от които (над него) – язовир „Брягово 1“ в
землището на село Брягово, община Първомай.
При извършения от проверяващите обход и оглед не се констатират
нарушения по преливника (челен, земен, в левия скат на стената) – чист е от
растителност; бързоотокът след преливника (частично бетониран) е с добра
проводимост и също чист от растителност.
Установено е още, че короната на земно-насипната язовирната стена е
равна, проходима, без видими нарушения, чиста от растителност; водният
откос също е без видими нарушения във видимата част над водното ниво
(около 2,5 м под кота преливен ръб) и чист от растителност, но въздушният
откос е обрасъл с храстовидна растителност и е невъзможно да бъде обходен
и огледан, като няма достъп до изходната шахта на основния изпускател
(тръбен, 400 мм, в бетонова шахта в петата на сухия откос), за който са
представени документи, че е в изправно състояние.
Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-59 /
31.03.2021 година, в който като оператор на язовирната стена и съоръженията
към нея е посочен П.Д.П. по силата на безсрочен Граждански договор от
05.06.2017 година, а по осъществяване на безопасността на техническата
експлоатация са дадени предписания да се почисти въздушният откос от
храстовидната растителност и да се осигури достъп до основния изпускател с
3
указан срок за изпълнение до 31.05.2021 година. Два екземпляра от
Протокола – един за собственика и един за оператора на язовира, са връчени
на Община Първомай чрез Кмета на 14.04.2021 година.
На 13.07.2021 година комисия в състав П.Ж.Ц. (Началник на Регионалния
отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ в град Пловдив)
и Г. В. К. (старши инспектор в Регионалния отдел) – актосъставител, чрез
обход по короната му правят проверка на язовир „Дебър-1 Ялънлъка“ във
връзка с дадените на 31.03.2021 година предписания и този път констатират,
че не само, че не са изпълнени указанията за почистване на въздушния откос
от храсти, но същите са се уголемили и дори са изникнали дървета и отново е
невъзможен достъпът основния изпускател, а вече и до язовирната стена.
Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-183 /
13.07.2021 година, като Протоколът е изпратен на собственика на язовира с
екземпляр за оператора с нарочно писмо от 27.07.2021 година и е получен в
Община Първомай на 28.07.2021 година и по Покана от 06.08.2021 година на
17.08.2021 година в Регионалния отдел „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“ в град Пловдив се явява упълномощен от Кмета на
Община Първомай представител, в чието присъствие е съставен и му е връчен
срещу подпис Акт за установяване на административно нарушение № 07-036
за неизпълнението до 31.05.2021 година на язовира да се почисти въздушният
откос от храстовидната растителност и да се осигури достъп до основния
изпускател.
Въз основа на Акта е издадено процесното Наказателно постановление №
НЯСС - 38 / 15.02.2022 година.
Съгласно представеното от въззиваемата страна Писмо изх. № 85-03-66-
(4) / 24.06.2022 година с приложено копие на Класификация по степен на
потенциална опасност съгласно чл. 141б от Закона за водите – Приложение №
1 към чл. 10, ал. 2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им
състояние (приета с ПМС № 12 от 28.01.2020 година, обн., ДВ, бр. 9 от
31.01.2020 година, в сила от 31.01.2020 година) – язовир „Дебър-1 Ялънлъка“
е класифициран първа висока степен на потенциална опасност по критерия:
засегнати елементи от инфраструктурата, водещи до отрицателни
4
последствия за обществото и човешкото здраве и стопански такива от първа и
втора категория по смисъла на чл. 2 и чл. 4, ал. 5 от Наредба № 1 за
номенклатурата за видовете строежи.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена
от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция
като свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични,
и от приобщените по надлежния по НПК ред писмени доказателства,
включително по приложената административнонаказателна преписка,
подробно посочени в протокола от съдебно заседание.
От правна страна:
Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите визира:
Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да
изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а текстът на
чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или
оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да
дават предписания на собствениците на язовирни стени и / или на
съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и
наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия
за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на
контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към
чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява
съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното
изпълнение.
Не се спори, че Община Първомай е собственик на язовир „Дълбокото
дере“ в землището на квартал Дебър на град Първомай, област Пловдив, като
обектът не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и значими
язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при
проверките на който на 31.03.2021 година и на 13.07.2021 година са
констатирани технически неизправности, а от приложените към преписката
Заповед № А - 218 / 19.04.2021 година, Заповед № А - 276 / 18.05.2021 година
и Заповед № А - 466 / 11.08.2021 година на Председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор е видно, че и задължителните
предписания, и съставеният Акт за установяване на административно
5
нарушение изхождат от оправомощени лица.
По посоченото правилно от наказващия орган е квалифицирано
извършеното от жалбоподателя нарушение.
Във връзка възразителните доводи от страна на жалбоподателя, че на
оператора на язовирната стена и съоръженията към нея е изпратен
Констативен протокол № 07-01-59 / 31.03.2021 година с указания за
почистване на, поддръжка и осигуряване пълна проводимост на съоръженията
следва да се отбележи, че това обстоятелство не освобождава от отговорност
Община Първомай, тъй като по императива на чл. 190а, ал. 2 от Закона за
водите задължението за изпълнение на дадените предписания е за
собствениците. Нещо повече – приетата с ПМС № 12 от 28.01.2020 година
Наредба, уреждаща условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, и
въз основа чиито критерии язовир „Дебър-1 Ялънлъка“ е класифициран като
първа висока степен на потенциална опасност по смисъла на чл. 141б, ал. 1, т.
1 от Закона за водите, указва, че собственикът е този, който отговаря за
изпълнението на всички изисквания по Закона за водите и по Наредбата за
осигуряването на безопасна експлоатация на язовирите (чл. 7 от подзаконовия
нормативен акт).
Точно е определена и следващата се за нарушението на чл. 190а, ал. 2 във
връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите санкция по чл. 200, ал. 1, т. 39
от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице,
което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл.
190а, ал. 2 – от 1000 до 20000 лв.
Наказанието е в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – наложено е за
неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейност, и
с чл. 27, ал. 1 от ЗАНН – в рамките на предвиденото е по закон.
Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от
обичайните нарушения от същия вид – не покрива критериите за маловажен
случай по легалната дефиниция на § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН за евентуалното
приложение от въззивната инстанция на чл. 63, ал. 4 във връзка с чл. 87 от
ЗАНН, още по-малко пък да е налице явно маловажен случай съгласно § 1, т.
5 от ДР на ЗАНН – да разкрива явно незначителна степен на обществена
6
опасност. От една страна, жалбоподателят е адресат на задължителните
предписания и осъществява деянието на просто извършване чрез бездействие,
т. е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без значение
дали от неизпълнението настъпват последващи обществено опасни
последици; от друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените
отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на
язовирните стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и
има пряко значение за човешките здраве и живот, за стопанската дейност, за
културното наследство и за околната среда.
Нарушението, описано в Акта и в Наказателното постановление, е
конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други
изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени
от компетентен орган и липсват допуснати процесуални нарушения,
ограничаващи правото на защита на жалбоподателя.
Предвид изхода на спора по разпоредбите на чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от
ЗАНН, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ (приета с ПМС № 4 от 06.01.2006 година,
обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 година, в сила от 01.01.2006 година) на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София
(юридическо лице на бюджетна издръжка съгласно чл. 2, ал. 1 от
устройствения й правилник) се дължи възнаграждение за защита в
производството по ЗАНН, което е от 80 лева до 150 лева.
Настоящото дело не е със завишени фактическа и / или правна сложност,
разглеждането му протича в едно съдебно заседание с разпит на един
свидетел и справедливият размер на възнаграждението за защита от
юрисконсулта е минималният от 80 лева.
Мотивиран от посоченото и на основание чл. 63, чл. 63в и чл. 63д от
ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав


РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление № НЯСС - 38 / 15.02.2022
7
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор - София, с което на Община Първомай, ЕИК ****, със седалище и
адрес на управление: ***, представлявана от Н. Г. М. - кмет, за нарушение по
чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на
основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена
санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.
Осъжда Община Първомай, ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление: ***, да заплати в полза на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор - София сумата от 80 (осемдесет) лева разноски за
процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
СЗ / ВХ

Съдия при Районен съд – Първомай: ________п_______________
8