№ 5
Гр. Силистра, 08.02.2022
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на
седемнадесети януари през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:
Съдия: Елена Чернева
при секретаря Виолина Рамова, като разгледа докладваното от съдията адм. д
№ 102 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във
връзка с чл. 148, т. 1 от ЗВМД.
Образувано е по жалба на „Екопродукт“
ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Попина, общ.
Ситово, обл. Силистра, ***, представлявано от М.А.М., действаща чрез адв. В. Д.
*** за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от
животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар,
издаден на 13. 09. 2019 г. от Директора на Областна дирекция по безопасност на
храните-Силистра, в частта му в която е определено обезщетението за унищожени
„Животни стоково стадо“, собственост на дружеството, по обособени позиции № 1
до 3 (бозайници до два месеца), № 1-10 (подрастващи 2-4 месеца), № 1 – 24
(угояване над 8 месеца).
В жалбата се изтъква, че оспореният административен
акт е незаконосъобразен поради постановяването му в противоречие с материалноправните разпоредби на чл. 144-147 от ЗВМД и
поради несъответствието му с целта на същия. Посочено е, че обезщетението в
оспорените части на акта е определено въз основа на данните, предоставени от
НСИ, вместо по пазарни цени за месеца, който предхожда възникването на
болестта, съгласно действащата към датата на постановяване на акта редакция на
чл. 144, ал. 1 от ЗВМД. Моли се за изменение на постановения акт в оспорената
част, като след установяване на действителната пазарна цена на умъртвените
животни бъде определено от съда ново общо обезщетение. Претендира се и
присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът по делото - Директорът на Областна дирекция
по безопасност на храните – Силистра (ОДБХ – Силистра), чрез процесуален
представител – юриск. И. В., изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли за отхвърлянето ѝ. Излага довод, че
поради липсата на пазарна цена в страната, оценката на умъртвените животни е
била извършена по цени, предоставени от НСИ.
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства, доводите и становищата на страните, приема за установено следното:
В периода 06-09
август 2019 г. в изпълнение на Заповед № 10-341 от 02.08.2019 г. на
Директора на ОБДХ-Силистра, издадена на основание чл. 140, ал. 1 и чл. 143, ал.
1 от ЗВМД и Заповед № РД 11-1590 / 02.08.2019 г. на Изпълнителния директор на
БАБХ – София, във връзка с констатирано огнище на болестта "Африканска
чума по свинете" в свинекомплекс с
регистрационен № 7588-0076, намиращ се в с. Ветрен, общ. Силистра, обл.
Силистра, собственост на "Екопродукт“ ЕООД с.
Попина, е извършено принудително умъртвяване по хуманен начин на всички
заразени и контактни свине, отглеждани в засегнатия обект, и обезвреждане чрез
загробване на труповете на убитите животни.
В посочената заповед № РД 11-1590 / 02.08.2019 г. е разпоредено собствениците на
идентифицираните умъртвени животни от регистрирания обект да бъдат обезщетени,
съгласно чл. чл. 141 - 148 от Закона за ветеринарномедицинската дейност и
Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на
разходите, свързани с епизоотичните рискове.
За загробването на свинете са били съставени и
съответните протоколи по реда на чл. 143, ал. 7 от ЗВМД, удостоверяващи вида,
броя, теглото, възрастта и предназначението на унищожените и загробени животни животни (л. 50-53).
На 13.08.2019 г. на основание чл. 147, ал. 1 от ЗВМД
управителят на „Екопродукт“ ЕООД подава Заявление вх.
№ ЗЖ-436 до Директора на ОДБХ - Силистра, с което иска изплащане на обезщетение
за 8264 броя унищожени свине, от които 582 бр. свине майки, 3670 бр. свине за
угояване, 2779 бр. подрастващи свине и 1233 бр. бозайници (л. 8-10 от делото).
Във връзка с определянето на размера на обезщетението
по чл. 144, ал. 1, т. 1 от ЗВМД с Писмо
изх. №РД-08-507 / 14. 08. 2019 г. Директорът на ОДБХ – Силистра е поискал от
Началника на отдел „Статистически изследвания-Силистра“ към ТСБ „Север“ на
НСИ да му бъде предоставена официална
информация за средна пазарна цена за м. юни и м. юли 2019 г. за килограм живо
тегло за животни от рода на свинете, (…) по видове животни – домашни свине.
С Писмо изх. № 07-04-784 от 26.08.2019 г. на
Председателя на Националния статистически институт до изпълнителния директор на
БАБХ (л. 58) е била предоставена следната информация, отнасяща се до цени,
важащи за цялата територия на страната: 1.
Прасета -
млади, до 20 кг. (до 2 месеца) - 4 823, 35 лева/тон; 2. Прасета млади, от 20 до
50 кг. (от 2 до 4 месеца) - 3 145, 80 лева/тон; 3. Свине с тегло от 50 до 80
кг. (от 4 до 8 месеца) - 1 732, 00 лева/тон; 4. Свине с тегло от 80 до 110 кг.
(над 8 месеца) - 2 502, 86 лева/тон; 5. Свине с тегло над 110 кг. за угояване
-1 795, 31 лева/тон; 6. Свине - майки за разплод -245, 09 лева/брой. В писмото
е посочено, че данните са към м. юни 2019 г. и са въз основа на тримесечното
наблюдение за цените на производител в селското стопанство, а събирането на
данните за периода юли, август и септември ще стартира на 01. 10. 2019 г. и ще
са налични на 15. 11. 2019 г. Отразено е, че цената е средна за страната.
Във връзка с постъпилата информация от НСИ в
преписката е приложена декларация от управителя на „Екопродукт“
ЕООД М.А.М., с която е изразено съгласие обезщетението за унищожените животни,
комбинирани фуражи и фуражни компонентни да бъде определено на база последните
официални данни за средни пазарни цени на производител на селскостопанска
продукция за месеца, предхождащ възникването на болестта – в случая за м. юни
2019 г. От страна на дружеството е оспорена автентичността на подписа върху
тази декларация и посредством графическа експертиза беше установено, че същият
не е положен от управителя на „Екопродукт“ ЕООД.
Поради липса на доказателства по какъв начин тази декларация е приобщена към
преписката и че е представена действително от дружеството, не може да се
разсъждава за приложението на чл. 301 от ТЗ във вр. с
чл. 43 АПК, поради което доказателствената стойността на документа е
дискредитирана.
На 13.09.2019 г. изпълняващият длъжността директор на
ОДБХ – Силистра издава Акт № 2 за обезщетение на умрели/убити животни,
унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини,
фуражни добавки и инвентар, като в частта за "Животни стоково стадо",
собственост на дружеството, е определил оценка и обезщетение, съобразявайки
данните предоставени от НСИ с Писмо с изх. № 07-04-784 от 26.08.2019 г., като
релевантните за настоящото производство са както следва: по обособени позиции с
№ 1 до № 3 (бозайници до два месеца) – 34 195. 07 лева; по обособени позиции с № 1 до № 10 (подрастващи 2-4
месеца) - 362 241. 10 лева; по обособени позиции с № 1 до 24 (угояване над
8 месеца) – 948. 107. 88 лева.
Във връзка с оспорванията на
жалбоподателя по делото е назначена съдебно-ценова експертиза относно
определянето на действителната пазарна стойност животните по оспорените позиции
от акта за обезщетение. Вещото лице е коментирало, че нито наличния пазар на
регионално ниво в страната, нито НСИ и отдел „Агростатистика“
на МЗХГ предоставят данни, отнасящи се до цена на живи свине по възраст и
категории, каквато е задачата. Във връзка с изпълнението на задачата вещото
лице е приложило сравнителния метод, базиран на пазарния подход, като е
използвало публикуваните цени от европейски сайтове. Изготвеното експертно
заключение не е оспорено от ответника. Въпреки че му е била дадена възможност
да поиска разширяване на поставената задача и да поиска възлагане на
допълнителни такива с Разпореждане № 510 / 30. 09. 2021 г., това не е сторено.
Предмет на настоящото производство е
законосъобразността на оценката, определена за унищожени „Животни стоково
стадо“ по обособени позиции № 1 до 3 (бозайници до два месеца), № 1-10
(подрастващи 2-4 месеца), № 1 – 24 (угояване над 8 месеца ) с Акт № 2 за
обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински
произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 13.
09. 2019 г. от Директора на Областна дирекция по безопасност на
храните-Силистра, като съдът следва да провери законосъобразността на издадения
административен акт в оспорената част на всички основания по чл. 146 АПК.
Частично оспореният административен акт е издаден от
компетентен административен орган – Директорът на Областна дирекция по
безопасност на храните- Силистра, в кръга на неговите правомощия, съобразно
разпоредбата на чл. 148, ал. 1 от ЗВМД. В настоящия случай актът е издаден в хипотезата на
заместване в периода от 02. 09. 2019 г. до завръщане на титуляра,
но не повече от шест месеца, за което е налице надлежно учреден мандат със
Заповед № ОСПД – 3566 / 30. 08. 2019 г. на изп.
директор на БАБХ (л. 79 и 80). Актът е
издаден в съответната писмена форма, съдържа мотиви – фактически и правни
основания за неговото издаване, като е издаден по образец, съгласно Приложение
№ 5 към чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на
средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотичните
рискове и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден.
При издаването на акта са спазени процесуалните
правила, предвидени в чл. 147 от ЗВМД, като административният орган не e
допуснал съществени нарушения, които да ограничат правото на защита на
жалбоподателя, респ. да обосноват незаконосъобразността и отмяната на частично
оспорения акт само на това основание.
Допуснатите от административния орган нарушения са
свързани с нарушаване на процесуалните му задължения служебно да изяснява
фактите по случая преди издаването на административния акт – чл. 35 от АПК и да
събере доказателства относно основното спорно по делото обстоятелство – каква е
пазарната цена на унищожените животни за месеца, предхождащ възникването на
болестта, включително чрез служебното назначаване на експертиза в административното
производство – чл. 36, ал. 1 и чл. 49 от АПК. Доколкото обаче тези нарушения са
рефлектирали върху начина, по който е приложен материалният закон, те следва да
се разгледат в светлината на допуснатото от органа негово нарушение, съставляващо
отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК.
Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на
административния акт с материалния закон се преценява към датата на издаването
му, като при осъществяването на съдебния контрол върху законосъобразността на административния
акт не следва да бъдат вземани предвид последващи изменения, дори и да уреждат
материята, в областта на която е издаден обжалвания административен акт по
друг, различен от досегашния, ред (в този смисъл Решение № 13696 от 14.12.2016
г. на ВАС по адм. д. № 6056/2016 г., II о. и много други).
Съгласно чл. 144, ал. 1 от ЗВМД, редакция ДВ бр.
58/2017 г., действала към момента на издаване на административния акт,
обезщетението за животни се определя по:
1. пазарни
цени за месеца, който предхожда възникването на болестта, или
2. оценка, включително по породна
принадлежност и развъдна стойност,направена от Изпълнителната агенция по
селекция и репродукция в животновъдството за животни, за които се прилага
развъдна програма, одобрена от министъра на земеделието, храните и горите или
от компетентен орган на друга държава членка.
В настоящата хипотеза посочената разпоредба задължава
административния орган при определяне на обезщетението да приложи пазарни цени
за месеца, който предхожда възникването на болестта. В тази връзка ответникът
по жалбата е изискал данни за пазарната цена от НСИ, но в отговор НСИ е заявил,
че е в обективна невъзможност да предостави такава информация и вместо това е
представил данни за цени на производител на национално ниво на база тримесечно
наблюдение за цените на производител в селското стопанство. При това положение
административният орган е следвало да назначи експертиза за определянето на
размера на обезщетението за унищожените животни по пазарни цени към м. юли 2019
г., но вместо това и в нарушение на чл. 144, ал. 1, т. 1 от ЗМВД е приел за база
предоставената цена на производител в селското стопанство към м. юни 2019 г. В
случая критерият, въз основа на който се определя в най-висока степен
справедливо и пълно обезщетяване, е нормативно определен и това е пазарната
цена. Определеният в ЗВМД критерий съответства напълно на възприетия на ниво
Европейски съюз критерий за изчисляване на компенсацията за щети, причинени от
болести по животните – това е тъкмо пазарната стойност на животните, които са
били заклани или умъртвени, или са умрели, или на свързаните с тях продукти – арг. в т. 1.2.1. 3., съображение (377), б. "(а)"
от Насоки на Европейския съюз за държавната помощ в секторите на селското и
горското стопанство и в селските райони за периода 2014-2020 г. (OJ C 204,
1.7.2014, p. 1–97) - в този смисъл
Решение № 4126 от 31.03.2021 г. на
ВАС по адм. д. № 10725/2020 г., V о.
В настоящото производство е изслушана и приета
съдебно-ценова експертиза, вещото лице по която е констатирало липса на пазар
на всички категории животни не само на регионално, но и на национално ниво.
Поради това е дало заключение за пазарните цени на унищожените животни, валидни
за територията на Европейския съюз. С оглед приетото от съда и неоспорено от страните заключение на вещото
лице пазарната стойност на умъртвените животни по обособени позиции с № 1 до №
3 (бозайници до два месеца) следва да се увеличи от 34 195. 07 лв. на 67 142. 30 лева, по обособени позиции с № 1 до № 10 (подрастващи 2-4
месеца) следва да се увеличи от 362241.
10 лв. на 503514. 60 лева, а по
обособени позиции с № 1 до 24 (угояване над 8 месеца) – от 948 107. 88 лв.
на 1 329 338. 00 лева, като общия размер на увеличението по
посочените пунктове е с 555 450. 85
лв.
По изложените съображения оспореният акт следва да
бъде изменен в частта по отношение на определената с него оценка за умъртвените
животни по оспорените позиции, в резултат на което определеното с акта общо
обезщетение, включващо и обезщетението за умъртвените животни и унищожения
фураж по неоспорените позиции от акта, следва да бъде увеличено от обезщетение
от 2 128 179. 15 лева на 2 683 630. 00 лв.
Предвид изхода на делото и на чл. 143, ал. 1 от АПК, в
полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски
пред настоящата инстанция. Същите, предвид представения списък и приложените
доказателства за извършването им, възлизат общо на 10 501. 40 лв., като на
основание § 1, т. 6 от ДР на АПК следва да бъдат възложени в тежест на ОДБХ –
Силистра, която дирекция има статут на юридическо лице съгласно чл. 12, ал. 5
от Устройствения правилник на Българската агенция по безопасност на храните.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ по жалба на „Екопродукт“
ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Попина, общ.
Ситово, обл. Силистра, ***, представлявано от М.А.М., Акт № 2 за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и
храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и
инвентар, издаден на 13. 09. 2019 г. от Директора на Областна дирекция по
безопасност на храните-Силистра, в частта по отношение на определената оценка за унищожени „Животни стоково стадо“, както
следва:
·
по
обособени позиции с № 1 до № 3
(бозайници до два месеца)- от 34 195. 07
(тридесет и четири хиляди сто деветдесет и пет лв. и седем ст.) лева на 67
142. 30 (шестдесет и седем хиляди сто четиридесет и два лв. и тридесет ст.)
лева,
·
по
обособени позиции с № 1 до № 10 (подрастващи 2-4 месеца) - от 362 241. 10 (триста
шестдесет и две хиляди двеста четиридесет и един лв. и десет ст.) лв. на 503
514. 60 (петстотин и три хиляди
петстотин и четиринадесет лв. и шестдесет ст.) лева,
·
по
обособени позиции с № 1 до 24
(угояване над 8 месеца) – от 948 107. 88
(деветстотин четиридесет и осем хиляди сто и седем лв. и осемдесет и осем
ст.) лв. на 1 329 338. 00 (един милион триста двадесет и девет хиляди триста
тридесет и осем) лева,
поради което УВЕЛИЧАВА общия размер на определеното с
акта обезщетение от 2 128 179. 15 (два
милиона сто двадесет и осем хиляди сто седемдесет и девет лв. и петнадесет ст.)
лева на 2 683 630. 00 (два милиона
шестстотин осемдесет и три хиляди шестстотин и тридесет) лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните –
Силистра, с адрес гр. Силистра, ул. „Тутракан“ № 3, представлявана от директора
д-р С.Х., да заплати на „Екопродукт“ ЕООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: с. Попина, общ. Ситово, обл.
Силистра, ***, представлявано от М.А.М., направените по делото разноски в
размер на 10 501. 40 (десет хиляди петстотин и един лв. и 40 ст.) лева
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: