Решение по дело №264/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1292
Дата: 15 октомври 2024 г.
Съдия: Галин Косев
Дело: 20247090700264
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1292

Габрово, 15.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Габрово - IV състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГАЛИН КОСЕВ
   

При секретар ЕЛКА СТАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИН КОСЕВ административно дело № 20247090700264 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. /глава Х/ от АПК.

Образувано е по жалба на „БГ Индустрия“ЕООД, ЕИК ***************, [населено място], срещу писмо изх. № ЗТ2-04-02-03142#27 от 05.06.2024г. на директор на Дирекция "Бюро по труда" [населено място] при Агенция по заетостта.

В жалбата се развиват доводи за неправилност и незаконосъобразност на оспорения административен акт, както се твърди че същия не отразява правилно фактическото положение във връзка с изпълнението на сключения договор. Според жалбоподателя не било налице неизпълнение на сключения договор за осигуряване на заетост по Проект „Заетост за теб“ от 05.02.2021г. В жалбата се посочват и допуснати процесуални нарушения, като според жалбоподателя оспорения акт не отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК- не е посочено наименование на органа, който го е издал, както и самото наименование на акт. Според жалбоподателя липсват посочени правни и фактически основания за издаване на акта, както и пред кой орган и в какъв срок същия може да се обжалва.

По тези съображения се иска отмяна на административния акт, както и присъждане на разноски. Представени са и подробни писмени бележки.

Ответната страна чрез проц. представител юрисконсулт, в с.з. изразява становище по основателността на жалбата като счита същата за неоснователна, а оспореното писмо за правилно и законосъобразно. Прави се искане за присъждане на юриск. възнаграждение като се прави изявление за прекомерност на разноските на насрещната страна.

След цялостна преценка в тяхната съвкупност и поотделно на събраните по делото писмени доказателства и като взе предвид доводите на страните, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Фактическа обстановка:

П. Л. П., като управител на „БГ ИНДУСТРИЯ„ ЕООД, с адрес [населено място], [улица] е подал заявка по Проект BG05M9OP001-1.106-0001 “Заетост за теб“ за разкриване и субсидиране на 2(две) работни места.

Проекта се реализира по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. Целта на проекта е да се предостави подкрепа за реинтеграция в заетост на безработните лица, останали без работа вследствие от възникналата пандемия и разпространението на коронавируса COVID-19. Проекта цели да окаже навременна подкрепа на работодатели за наемане на безработни лица чрез осигуряване на субсидия за заетост. Разходите по изпълнението на проекта се финансират по линия на ЕСФ и националния бюджет на Република България. Условията допустими за кандидатстване са разписани в т. 4 от Ръководство за работа на конкретния бенефициент по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG05M9OP001-1.106-0003 “Заетост за теб“.

След преценка на подадените документи за допустимост на подадената заявка, на 05.02.2021г. е сключен договор № ЗТ2-04-02-03142#4 за осигуряване на заетост по проект „Заетост за теб“ между страни „Агенция по заетостта“ и фирма „БГ ИНДУСТРИЯ„ ЕООД, ЕИК************ В договор № ЗТ2-04-02-03142#4 са описани условията, които трябва да бъдат спазени и от двете страни. Фирмата е кандидатствала по проекта за субсидия за две работни места. Преди подписване на рамковия договор представляващия работодателя се е запознал с тях, като е удостоверил това с подписа си.

В чл. 6, Раздел II в договора, е предвидено, че „Заетостта на включените лица от целевата група се финансира от Възложителя до изтичане на предвидените в чл. 2 срокове, (6 месеца субсидирана заетост и половината от субсидираната заетост - 3 месеца за сметка на работодателя), но не по късно от 30.06.2022г. В чл. 9 от Раздел II от Договора е записано, че Работодателят се задължава да осигури заетост на избрано/и от него лице/лица по чл. 2 на заявените работни места и длъжности , посочени в Заявката (Приложение 1) по проекта, като запази заетостта на не по-малко от 75% от заетите свободни работни места, /като от така записаното става ясно, че се отнася за брой хора, а не за брой часове или месеци/, за период равен на половината на периода на субсидираната заетост. Работодателят е кандидатствал по проекта за 2 (две) работни места, за тези работни места заетостта в 100% от хората да са заети за периода описан в договора., за 3 работни места е 100% заетост, за 4- ри работни места 75% са да бъдат заети минимум 3-ри лица на 100%.

Р. А. Т. е едното от двете лица назначени по трудово правоотношение по проект „Заетост за теб“, на основание чл. 67, ал. 1, т. 1 от КТ, във връзка с чл. 70, ал. 1 от КТ на дата 09.02.2021г. във фирма „БГ ИНДУСТРИЯ“ ЕООД. Едно от условията на сключения договор между страните е субсидираната заетост от датата на сключване на трудовия договор да е 6 месеца и половината на субсидирания период – 3 месеца несубсидирана (устойчива) заетост, т.е. до 09.11.2021г. фирмата е трябвало да осигури заетост на Р. Т.. На 12.07.2021г. Р. Т. подава Молба до работодателя фирма „БГ ИНДУСТРИЯ“ ЕООД с предизвестие вх. № 3/12.07.2021г. с което на осн. чл. 326 от КТ, моли да му се прекрати трудовото правоотношение. От направена справка в НАП за лицето се установи, че трудовото му правоотношение с Дружеството е прекратено на 13.08.2021г. от което става видно, че фирмата не е спазила условията по договор № ЗТ2-04-02-03142#4/05.02.2021г., а именно да запази заетостта не по-малко от 75% от заетите работни места за периода. За да бъдат изпълнени посочените условия, заетостта (субсидирана и устойчива) на наетите лица по договора за осигуряване на заетост, сключен с работодател „БГ ИНДУСТРИЯ“ ЕООД, следва да е приключила на 10.11.2021г. След освобождаването на Р. Т., работодателя е трябвало да назначи друго лице за да спази условията по договор № ЗТ2-04-02-03142#4/05.02.2021г. за да не търпи неизпълнение на договора съответно санкция.

Това обстоятелство е дало основание на административния орган да приеме, че „БГ Индустрия“ЕООД не е спазила условията по договор № ЗТ2-04-02-03142#4/05.02.2021г., а именно да запази заетостта не по-малко от 75% от заетите работни места за периода. За да бъдат изпълнени посочените условия, заетостта (субсидирана и устойчива) на наетите лица по договора за осигуряване на заетост, сключен с работодател „БГ ИНДУСТРИЯ“ ЕООД, следва да е приключила на 10.11.2021г. След освобождаването на Р. Т., работодателя е трябвало да назначи друго лице за да спази условията по договор № ЗТ2-04-02-03142#4/05.06.2024г.

От правна страна:

Законосъобразността на административния акт се преценява към момента на издаването му.

Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК същият следва да съдържа фактическите и правните основания за издаването му. Първите са необходим реквизит на акта и липсата им го опорочава съществено. Липсата на фактически основания представлява винаги съществено административнопроизводствено нарушение, водещо до отмяна на административния акт. Обратно, макар и да е административнопроизводствено нарушение, непосочването или погрешното посочване в акта на правното основание за издаването му не е съществено такова при условие, че актът съдържа фактическите основания за издаването си.

Съдът, в настоящият съдебен състав намира, че процесната заповед е издадена от компетентен орган, предвид наличие на изрично възложени му със съответен акт правомощия, посочени в договора от 05.02.2021г..

Безспорно е по делото, че проект "Заетост за теб" се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014- 2020(ОП "РЧР"), съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Същата е одобрена с решение на МС и за периода 2014 – 2020г. и отговаря на определението, дадено в чл. 2, т. 1 от Регламент /ЕО/ № 1083/2006 г. на Съвета от 11 юли 2006 г. за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999 /Регламент /ЕС/ № 1083/06/, според което оперативна програма е документ, представен от държава-членка и одобрен от Комисията, който определя стратегия за развитие съгласно набор от приоритети, които следва да се осъществят с помощта на фонд, или в случая на цел сближаване, с помощта на Кохезионния фонд и на ЕФРР.

Съгласно одобрената оперативна програма Управляващ орган по смисъла на чл. 60 от Регламент /ЕС/ № 1083/06 и ПМС № 965/16.12.05г. е Министерството на труда и социалната политика /МТСП/. Агенцията по заетостта, съгласно чл. 7, ал. 1 от Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ, създадена към министъра на труда и социалната политика за изпълнение на държавната политика по насърчаване заетостта, защита на пазара на труда, професионално ориентиране, обучение на възрастни, както и за извършване на посреднически услуги по заетостта, и е юридическо лице. В същия смисъл е и текстът на чл. 2 от Правилник на Агенцията по заетостта, която според програмата е междинно звено, имащо за задачи да провежда процедури по набиране и оценка на проектопредложения, да организира подбор на проекти, да сключва договори с бенефициерите, да изготвя отчети към управляващия орган и пр. Съгласно определението, разписано в чл. 2, т. 6 от Регламент /ЕС/ № 1083/06 "междинно звено" е всяка публична или частна организация или служба, която действа под отговорността на орган за управление или сертификация или която изпълнява задачи от името на такъв орган спрямо изпълняващите операциите бенефициенти, а според чл. 2, т. 2 от Регламент /ЕС/ № 1083/06 "приоритетна ос" е една от целите на стратегията в оперативна програма, която включва група операции, които са свързани и имат специфични измерими цели. Приоритетна ос № 1 на ОП "РЧР" е насърчаване икономическата активност и развитие пазара на труда, както насърчаване на включването. Приоритетна ос № 1 попада в сферата на действие на Европейския социален фонд /ЕСФ/ и е подчинена на чл. 3 /1/ /в/ от Регламент /ЕС/ № 1081/2006 г. Агенцията по заетостта в качеството си на междинно звено по ОП "РЧР" стартира процедури за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проект "Заетост за теб" по приоритетна ос № 1. Договарящ орган е Агенцията по заетостта, а приложимата нормативна база включва общностното и националното право, в т.ч. ПМС № 107 от 10 май 2014г. за определяне на реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд на Европейския съюз и Европейския фонд за морско дело и рибарство за периода 2014г. – 2020г. Безвъзмездна финансова помощ по реда на посоченото по- горе постановление може да се предоставя и от ръководител на междинно звено на програма, в случай че тази функция му е делегирана по съответния законов ред.

Политиката за насърчаване на заетостта както е посочено в самата оперативна програма се осъществява от компетентните органи по реда на ЗНЗ и ППЗНЗ, видно и от приложената по делото заявка на „БГ Индустрия“ЕООД, за реализиране на 2 бр. работно място по проект "Заетост за теб", е подадена до директора на Дирекция "Бюро по труда" Габрово при Агенция по заетостта.

По силата на чл. 30, ал. 1 от ЗНЗ програми и мерки за насърчаване на заетостта се реализират по реда на този закон след одобряването им от Националния съвет за насърчаване на заетостта и от комисиите по заетостта и след финансовото им осигуряване с бюджета за съответната година както и по реда на ОП "РЧР". Разпоредбата на чл. 30б, ал. 1 от ЗНЗ предвижда, че средствата по чл. 30а се предоставят въз основа на сключен договор между Агенцията по заетостта, представлявана от нейния изпълнителен директор, или упълномощено от него длъжностно лице и безработното лице или работодателя. В разпоредбата на чл. 30, ал. 1 от ППЗНЗ е уредено, че изпълнителният директор на Агенцията по заетостта утвърждава образци на писмени договори по чл. 30б, ал. 1 от ЗНЗ, които се сключват между Агенцията по заетостта чрез дирекция "Бюро по труда" и безработното лице или работодателя. Според чл. 30, ал. 5 от ЗНЗ условията, редът и критериите за ползването на преференции за реализация на насърчителни мерки се определят с правилника за прилагане на закона.

Така, договорът по проект "Подкрепа за заетост", който се осъществява с финансовата подкрепа на ОП "РЧР", съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз, се сключва между работодателя, след подадена от него заявка и компетентния административен орган по предварително утвърден образец и нормативно регламентирани условия, които не подлежат на обсъждане и договаряне между страните като равнопоставени правни субекти. По съдържание същият представлява административен договор, а отказът на административният орган да го сключи е индивидуален административен акт.

Видно от представения по делото договор №ЗТ2-04-02-03142#4 от 05.02.2021г. с „БГ Индустрия“ЕООД, същият е подготвен по подадената от дружеството заявка в Дирекция "Бюро по труда" Габрово и е подписан от изпълняващия длъжността директор към момента. Съгласно изготвената бланка като възложител в договора фигурира директорът на Агенция по заетостта, който е упълномощил със заповед №РД-11.00-1049/24.06.2020г. Директор на дирекция „Бюро по труда Габрово“, както и със Заповед №895/09.06.2020г., който го е подписал.

Не се оспорва факта, че Дружеството е трябвало до 09.11.2021г. да осигури заетост на Р. Т.. На 12.07.2021г. Р. Т. подава Молба до работодателя фирма „БГ ИНДУСТРИЯ“ ЕООД с предизвестие вх. № 3/12.07.2021г. с което на осн. чл. 326 от КТ, моли да му се прекрати трудовото правоотношение. От направена справка в НАП за лицето се установи, че трудовото му правоотношение с Дружеството е прекратено на 13.08.2021г. от което безспорно следва извод, че фирмата не е спазила условията по договор № ЗТ2-04-02-03142#4/05.02.2021г., а именно да запази заетостта не по-малко от 75% от заетите работни места за периода. За да бъдат изпълнени посочените условия, заетостта (субсидирана и устойчива) на наетите лица по договора за осигуряване на заетост, сключен с работодател „БГ ИНДУСТРИЯ“ ЕООД, следва да е приключила на 10.11.2021г. Вярно е, че съгласно чл. 26, ал. 2 от Договора работодателя не търпи санкция, в случай че трудовия договор с наетото/ите лице/а е прекратен на основание на някоя от хипотезите по чл. 19 от същия договор. Договорът с Р. Т. е прекратен на основание, попадащо в хипотезата на чл. 19. След освобождаването на Р. Т., работодателя е трябвало да назначи друго лице за да спази условията по договор № ЗТ2-04-02-03142#4/05.02.2021г. за да не търпи неизпълнение на договора съответно санкция. В тази връзка е и изпратеното писмо от ДБТ Габрово №ЗТ2-04-02-03142#25/10.10.2023г. с цел спазване на поетия с договора ангажимент за устойчива заетост. Трудовото правоотношение с Р. Т. е прекратено считано от 13.08.2021г. На негово място е назначена А. И. Г. съгласно Трудов договор №1/31.10.2023г., като същата е постъпила на работа считано от 01.11.2023г. По този начин, сключвайки значително по- късно договор с А. Г., а не непосредствено след прекратяване на договора с Р. Т. и след като е бил известен с посоченото по- горе писмо от ДБТ Габрово №ЗТ2-04-02-03142#25/10.10.2023г. с цел спазване на поетия с договора ангажимент за устойчива заетост, правилно е прието от административния орган, че е налице нарушение на така сключения договор, което има като последица възстановяване на получената по него сума от Агенция по заетостта.

По така изложените доводи, настоящия съдебен състав на АдС Габрово намира, че правилно административния орган в лицето на Агенция по заетостта е приел, че е налице нарушение на сключения договор и е постановил оспорения административен акт, предмет на съдебен контрол в настоящото производство. Не се споделят доводите на пр. представител на жалбоподателя, че не е налице нарушение на сключения договор. Факта на осъществяването му се обуславя от това, че не е налице непрекъснатост на установените и визирани в договора трудовоправни отношения, а именно след прекратяване на договора с Р. Т. считано от 13.08.2021г. е назначаване на място А. И. Г. съгласно Трудов договор №1/31.10.2023г., като същата е постъпила на работа считано от 01.11.2023г., за този период от повече от два месеца не е имало назначено лице на мястото на Т.. За това обстоятелство не са уведомени ДБТ Габрово, които имат възможност да насочат лица, търсещи работа с подходяща квалификация и опит към Дружеството за сключване на трудов договор.

Не се споделят доводите на жалбоподателя за допуснати нарушения на чл. 59, ал. 2 от АПК при провеждане на административното производство по издаване на процесния акт.

Твърди се, че е нарушен чл. 59, ал. 2, т. 1 и т. 2 от АПК, а именно не е посочен издател на оспорения акт и наименование на същия. Фактът, че акта не е наименован не е от съществено значение, тъй като значимо в случая е властническото волеизявление на административния орган, съдържащо се в акта. В същия е посочено, че издателя е директор на Д Бюро по труда Габрово, на когото са делегирани правомощия от Агенция по заетостта. В случая не е предвиден административен ред за обжалване на процесния административен акт от което се налага извод, че няма пречка същия да бъде оспорен пред съответния административен съд, а при положение че не е посочен срок за обжалване, то такъв следва да се счита съобразно разпоредбата на чл. 140 АПК, а именно срокът за обжалване се удължава с два месеца.

При преценка на изложените мотиви в оспорения акт, настоящия съдебен състав намира, че същия съдържа достатъчно фактически и правни основания, които кореспондират напълно с установената по делото фактическа обстановка.

По така изложените мотиви съдът намира заявеното оспорване от на „БГ Индустрия“ЕООД [населено място] ЕИК*********** против писмо изх. № ЗТ2-04-02-03142#27 от 05.06.2024г. на директор на Дирекция "Бюро по труда" [населено място] при Агенция по заетостта , за неоснователно.

При този изход от спора, а именно отхвърляне на оспорването, основателна се явява претенцията на ответника за присъждане на съдебно-деловодни разноски. Такива в случая са възнаграждение за юрисконсулт, което съдът определя в размер на 80 лева, предвид фактическата и правна сложност на делото и неговата продължителност и следва да бъдат понесени от Дружеството жалбоподател „БГ Индустрия“ЕООД [населено място].

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорване по по жалба на „БГ Индустрия“ЕООД [населено място] против писмо изх. № ЗТ2-04-02-03142#27 от 05.06.2024г. на директор на Дирекция "Бюро по труда" [населено място] при Агенция по заетостта, като неоснователно.

ОСЪЖДА „БГ Индустрия“ЕООД [населено място] да заплати на Агенция по заетостта [населено място] сума в размер на 80 /осемдесет/ лева, представляваща разноски по делото – възнаграждение за юрисконсулт.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от уведомяване на страните.

 

 

Съдия: