Решение по дело №1250/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 77
Дата: 9 февруари 2021 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20207150701250
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 77/ 9.2.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Пазарджик, в открито заседание на тринадесети януари, две хиляди двадесет и първа година в състав:

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИАНА ШОТЕВА

                                       ЧЛЕНОВЕ:  1. НИКОЛИНКА ПОПОВА

2. ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова и с участието на прокурора Стефан Янев, разгледа докладваното от съдия Юрукова КАНД № 1250, по описа на съда за 2020 год., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по касационна жалба на МБАЛ „Уни Хоспитал“ ООД против Решение, постановено по АНД № 114/2020 г. по описа на Районен съд – Панагюрище, с което е потвърдено Наказателно постановление № 13-680-5/14.04.2020 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с което на касатора на основание чл. 221, ал. 2 от Закона за здравето и за нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от същия закон, е наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева. В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Моли се да бъде отменено решението на районния съд и потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът – Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, ангажира писмено становище, чрез надлежно упълномощен процесуален представител, с което моли да се потвърди като правилно, обосновано и законосъобразно оспореното съдебно решение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик счита, че решението на РС Панагюрище е правилно и законосъобразно. Изразява становище, че нарушението е безспорно установено от събраните по делото доказателства, поради което моли да се остави без уважение жалбата и да се потвърди решението на районния съд.

 

Административен съд Пазарджик, като взе предвид събраните доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че същото е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон. Събрани са достатъчно доказателства, установяващи фактическата обстановка, при преценката на които са възприети законосъобразни правни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

С решението си Районен съд Панагюрище е потвърдил Наказателно постановление № 13-680-5/14.04.2020 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с което на касатора на основание чл. 221, ал. 2 от Закона за здравето и за нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от същия закон, е наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът правилно е възприел фактическата обстановка по делото, а именно, че на 17.05.2019 г. в МБАЛ „Уни Хоспитал“ ООД гр. Панагюрище след оперативна интервенция на лицето Д. А. А. е изискана от същата и получена без правно основание сума в размер на 150 лева за работа с лигашур (специален медицински уред, повишаващ качеството на интервенцията), с което е нарушен чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от Закона за здравето. В резултат на това е съставен АУАН и е издадено обжалваното наказателно постановление на основание чл. 221, ал. 2 от Закона за здравето, на нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от същия закон.

При така установената фактическа обстановка първоинстанционният съд правилно е приел, че е осъществен съставът на административното нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от Закона за здравето, във връзка чл. 221, ал. 2 от същия закон. Съгласно чл.81, ал.2, т.4 от Закона за здравето правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на принципа на зачитане на правата на пациента, а съгласно чл.86, ал.1, т.1 от Закона за здравето, като пациент всеки има право на зачитане на неговите граждански, политически, икономически, социални, културни и религиозни права.

Съгласно чл.2, ал.3 от  Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ: „Здравноосигурените лица имат право на достъп до медицинска помощ извън тази по ал. 1 и 2, както и на допълнително поискани услуги, свързани с оказването на медицинска помощ, които се заплащат по цени, определени от съответните лечебни заведения при спазване изискванията на наредбата.“ В чл. 24а от Наредбата допълнително поисканите услуги са лимитативно изброени: „По време на своя престой в лечебно заведение, сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, включващи: 1. подобрени битови условия – самостоятелна стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента; 2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи – самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим; 3. избор на лекар или екип от медицински специалисти“. Видно от анализа на визираните нормативни текстове, че лечебните заведения нямат право да изискват и получават от пациентите такси за допълнителни услуги извън изброените,  в т.ч. и такси свързани с допълнителен медицински уред по време на операцията като лигашур, за който липсват доказателства, че пациентът го е пожелал като услуга. До същия извод е достигнал и РС Панагюрище.

 Нарушението е безспорно установено от събраните по делото писмени и гласни доказателства. В мотивите на постановеното решение районният съд е обсъдил подробно и задълбочено както представените писмени доказателства, така и показанията на разпитаните по делото свидетели. В тази връзка настоящият касационен състав изцяло споделя изложените съображения, с които е потвърдено наказателното постановление. Първоинстанционният съд в оспореното решение е отговорил на всеки един от повдигнатите с жалбата въпроси, като правилно е приел, че изложените в обстоятелствената част на АУАН и НП факти по никакъв начин не са въвели в заблуждение нарушителя относно предявеното му административно нарушение. Не се пораждат съмнения и относно наличието на трите основни предпоставки в административнонаказателния процес – нарушение, нарушител и вина. Описаното нарушение както в АУАН, така и в обжалваното наказателно постановление е конкретизирано в достатъчна степен, поради което и не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.

В решението на районния съд правилно е отхвърлено възражението, направено и пред касационната инстанция възражение, свързано с допуснати нарушения при съставянето на  АУАН. Установява се от доказателствата, че на санкционираното дружество надлежно е била връчена покана по чл. 40 ал. 2 от ЗАНН за съставянето на АУАН  и едва след като на посочената дата не се е явил представител на дружеството, е пристъпено към съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя. Неотносими към спора са твърденията на касатора, свързани с работното време на служителите на ИАМН. Ако представител на нарушителя е бил възпрепятстван да се яви на указаната дата и час за съставянето на АУАН, е следвало изрично да уведоми актосъставителя за това. Нещо повече, АУАН е надлежно връчен на представител на дружеството на 27.02.2020 г., респективно дружеството е могло да се запознае със съдържанието на АУАН и да релевира съответните възражения срещу фактическите правни констатации, обективирани в посочения процесуален документ, т.е. нито правото му на участие в производството, нито правото му на защита по някакъв начин са нарушени.

Неоснователно е и възражението, че въведената цена за доплащане на услугата за допълнителен медицински уред, тъй като не е в обхвата на основния пакет, не следва да се счита за нарушение по забрана в нормативен акт. Както и РС Панагюрище е обосновал – липсват доказателства за желанието на пациента за ползване на тази услугата, което е нарушение и незачитане на неговите права по чл. 86, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето.

Районен съд Панагюрище е коментирал и възможността по казуса да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, като следва да се приеме, че случаят не е маловажен с оглед обществената значимост на засегнатите обществени отношения, свързани с осигуряването на навременна и достъпна медицинска помощ на нуждаещите се пациенти. 

При разглеждане на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му. Решението на Районен съд гр. Панагюрище да бъде оставено в сила, а касационната жалба като неоснователна - без уважение.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, пр.1 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, Административен съд Пазарджик, ХІІ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260010/14.09.2020 г. постановено по АНД № 114/2020 г. по описа на Районен съд Панагюрище.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

  

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

 

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

 

 

                                                                                      2./п/