Решение по дело №44/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 март 2023 г. (в сила от 31 март 2023 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20237220700044
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е    72

 

Гр. Сливен, 31.03.2023 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на седми март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора …………………….

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 44 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от „Ч.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Великокняжевска“ № 57-59, п. от у. Й.С.Й. срещу Решение № 120/21.12.2022 г. на Директора на ТД на НАП – Бургас, с което е оставена без уважение жалба вх. № 7383/06.07.2020 г., подадена от „Ч.“ ЕООД срещу Разпореждане № С-220020-137-0009974/28.11.2022 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас – офис Сливен в частта, с която е направен отказ да бъдат погасени по давност публични задължения, представляващи държавни такси и съдебни разноски по изпълнителен лист от 13.02.2015 г. на Районен съд – Сливен.

В жалбата са изложени доводи за  незаконосъобразност на административния акт. Твърди се, че възприетото от ответния орган в насока публичност на задължението в размер на 3145 лв. и лихва за забава върху него в размер на 3562,11 лв. е нелогично, тъй като при прилагане на тази логика, всички суми, по които държавата е взискател щели да бъдат публични задължения и въобще нямало да съществува институтът на частните държавни вземания. Тези два вида вземания не се деляли на признака на това дали държавата е взискател, а на правопораждащия задължението факт. В този смисъл ако правопораждащият факт е задължение, произтичащо от законова разпоредба (данъчно или друго подобно задължение), то това е публично задължение, но ако произтича от договорно задължение или от друг непосочен в чл. 162 ал. 2 от ДОПК правопораждащ факт, то задължението представлявало частно държавно вземане. В случая оспореното вземане, дължимо и платено по трудово – правен спор за назначаване на вещи лица по гр.д. № 3799/2010 г. на СлРС и в.гр.д. № 574/2011 г. на СлОС представлявало частно държавно вземане и не можело да се събира по реда на ДОПК. В първоначалния акт публичният изпълнител погасил по давност задължения в размер на 5373,70 лв. и отказал погасяване по давност на задължение за събиране на държавна такса към РС – Сливен в размер на 3145,00 лв. главница и лихва в размер на 3562,11 лв. Това действие било незаконосъобразно, както бил незаконосъобразен и начинът на определяне на лихвата. Твърди, че според трайно установената съдебна практика, лихва върху публични вземания – държавна такса по делото и държавна такса за издаване на изпълнителен лист се дължи съобразно чл. 175 от ДОПК. Лихвата се дължала от момента на поканата за заплащане на задължението, а в процесния случай такава не била изпращана до дружеството. Моли съда да отмени атакуваното административно решение. Претендира разноски в производството.

В с.з. оспорващата страна „Ч.“ ЕООД, редовно и своевременно призовано, се представлява от надлежно упълномощен адв. Д. П. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Искането за погасяване по давност на описаните задължения било основателно, тъй като те не представлявали публични държавни вземания, а частни такива и събирането им не се извършвало по реда на ДОПК и поради липса на образувано друго изпълнително производство, давностният срок за тяхното събиране изтекъл. Претендира разноски по представен списък.

В с.з. административният орган Директор на ТД на НАП - Бургас, редовно и своевременно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен ст. юрк. Д. Ж., която оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Вземанията били публични, предявени от публичен взискател в образувано вече и висящо изпълнително производство по ДОПК, като разпореждането за присъединяване не било обжалвано и влязло в сила. По отношение на точно тези публични вземания публичният изпълнител се произнесъл с акт, оспорен по административен ред, като решението на горестоящия орган влязло в сила – адм.д. № 176/2022 г. на Административен съд – Сливен. В същото било посочено, че абсолютната давност от 10 години не е изтекла, тъй като е започнала да тече на 01.01.2014 г. и е спряла по реда на чл. 172 от ДОПК. Счита, че по отношение на тези вземания са относими и приложими разпоредбите на ДОПК. Претендира разноски, с молба съдът да съобрази размера на претендираните такива от оспорващата страна с минималните такива, с оглед правната и фактическа сложност на делото.  

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Срещу оспорващото в настоящото съдебно производство дружество било образувано изпълнително дело № 20140000743/2014 г. по описа на ТД на НАП – Бургас за събиране на публични вземания, като на длъжника било изпратено съобщение за доброволно изпълнение. В хода на изпълнителното производство били наложени следните обезпечителни мерки: с постановление от 23.02.2012 г. – з. върху д. в. и в. на н. и., собственост на дружеството; с постановление от 10.05.2021 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О.“ АД; с постановление от 14.08.2013 г. – з. върху б. с. на дружеството в „Ю. б. и е. д. Б.“ АД, „О.“ АД, „У.“ АД, „Д.“ АД, „П.“ АД, „И. А. б.“ АД и „К.“ АД; с постановление от 23.07.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „А. б.“ АД, „О.“ АД, „Т. б. Д“ АД; с постановление от 31.07.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О. б.“ АД; с постановление от 10.09.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О. б.“ АД; с постановление от 21.11.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството; с постановление от 14.05.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О.“ АД и с постановление от 21.07.2017 г. – з. върху б. с. на дружеството в „Ю. И Е. Д. Б.“ АД. На 13.02.2015 г. Районен съд – Сливен издал Изпълнителен лист, с който осъдил „Ч.“ ЕООД да заплати на съда сумата от 2400 лв., представляваща държавна такса, както и сумата от 300 лева възнаграждения за вещи лица, 5 лв. за служебно издаване на изпълнителен лист и по сметка на Окръжен съд – Сливен сумата от 440 лева изплатени възнаграждения за вещи лица. Изпълнителният лист бил изпратен за изпълнение на ТД на НАП – Сливен с писмо от 13.02.2015 г. С Разпореждане за присъединяване изх. № 000743/2014/000248/24.03.2015 г. публичният изпълнител допуснал присъединяване в изпълнителното производство на публични взискатели – НАП и Районен съд – Сливен с лихви, начислени към 24.03.2015 г. Видно от разпореждането, вземането на РС – Сливен е в размер на: главница от 3145,00 лв. и лихва в размер на 428,12 лв., или общо: 3573,12 лв. За описаните вземания с Постановление за налагане на обезпечителни мерки изх. № 0743/2014/000255/14.05.2015 г. публичният изпълнител наложил з. върху н. и п. с. по б. с., д., в. в. в т., включително и съдържанието на к., както и с., предоставени за д. у., находящи се в „О.“ АД. Постановлението, ведно с приложения към него лихвен лист не било обжалвано по административен ред.

С подадено възражение вх. № 11468/19.10.2022 г. по изпълнителното дело п. „Ч.“ ЕООД заявил, че за задължения в размер на 2692,55 лв. за периода 01.01.2014 г. – 31.03.2014 г. е изтекла погасителната давност, предвид непредприемане на действия, с които давността спира. Направено било искане за погасяване на задълженията в този размер, както и на задължения за такси в размер на 3145,00 лв. по издадения от РС – Сливен изпълнителен лист. По възражението публичният изпълнител се произнесъл с Разпореждане изх. № С220020-137-0009974/28.11.2022 г., с което прекратил поради изтекла погасителна давност събирането на задължения по ИД в размер на 2692,55 лв. главница и 2681,15 лв. лихва и не прекратил поради изтекла погасителна давност събирането на вземания в размер на 3145,00 лв. главница и 3562,11 лв. лихва по издадения изпълнителен лист, съставляващи такси към съда.

С вх. № 13381/07.12.2022 г. упълномощен п. на „Ч.“ ЕООД депозирал пред Директора на ТД на НАП – Бургас Възражение срещу горното разпореждане с доводи, идентични с процесната жалба. По постъпилото възражение сезираният административен орган Директор на ТД на НАП – Бургас постановил Решение № 120/21.12.2022 г., с което оставил без уважение същото срещу разпореждането в частта, с която е формиран отказ за погасяване по давност на публични задължения, представляващи държавни такси и съдебни разноски по изпълнителен лист от 13.02.2015 г. на Районен съд – Сливен. Решението било връчено на дружеството – адресат, чрез неговия законен представител, на 19.01.2023 г., видно от разписката към същото.  

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваното решение е издадено от материално, териториално и персонално компетентен орган по смисъла на чл. 267 от ДОПК, в кръга на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден акт. Решението е издадено в производство по обжалване на Разпореждане изх. № С220020-137-0009974/28.11.2022 г., постановено от публичен изпълнител по образувано и висящо изпълнително дело № 20140000743/2014 г. по описа на ТД на НАП - Бургас, с което е формиран отказ за прекратяване събирането на публични задължения поради изтекла погасителна давност. Решението е издадено в писмена форма, след обсъждане на наличните в преписката писмени доказателства и оплакванията на лицето, подало жалбата пред решаващия орган.

Като издадено от компетентен орган и в предписаната от закона писмена и предметна форма и съдържание, съдът приема оспореното решение като валидно и постановено при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила и в съответствие с материалния закон. Съображенията на съда в тази насока са следните:

Предмет на оспорване в производството пред съда са задълженията в общ размер на 6 707,11 лв., от които главница в размер на 3 145,00 в. и лихва в размер на 3 562,11 лв., дължими по издаден по гр. д. № 3799/2010 г. по описа на Районен съд – Сливен изпълнителен лист от 13.02.2015 г. Спорът по делото касае извършване на преценка във връзка със заявеното в жалбата изтекла ли е погасителната давност по чл. 171 от ДОПК по отношение на посоченото задължение и съставлява ли същото публично държавно вземане. Видно от приобщената по доказателствата преписка и в частност – изпълнителен лист, постановен от Районен съд – Сливен по гр.д. № 3799/2010 г., цитираното задължение съставлява: 2 400 лв. държавна такса, 300 лв. възнаграждения за вещи лица и 5 лв. такса за служебно издаване на изпълнителен лист, както и 440 лв. изплатени възнаграждения за вещи лица по в.гр.д. № 574/2011 г. по описа на Окръжен съд – Сливен. Разпоредбата, която очертава вида на публичните държавни и общински вземания и разграничава тези вземания е чл. 162 от ДОПК. Съгласно чл. 162 ал. 2 т. т. 3, 6 и 9 от ДОПК, публични са държавните и общинските вземания: за държавни и общински такси, установени по основание със закон; по влезли в сила присъди, решения и определения на съдилищата за публични вземания в полза на държавата или общините, както и решения на Европейската комисия за възстановяване на неправомерно предоставена държавна помощ, включително за дължимите по тях обезщетения, глоби и имуществени санкции; лихвите за вземанията по т. 1 - 8. В настоящия случай взискател по това вземане е съдебен орган, т.е. процесните суми съставляват заплатени от бюджета на съдебната власт такива, които с влязъл в сила съдебен акт (изпълнителен лист) „Ч.“ ЕООД е осъдено да заплати. Взискатели по това задължение са Районен и Окръжен съд – Сливен, като изпълнително основание за издаване на изпълнителния лист е влязлото на 19.11.2013 г. в законна сила Решение № 487/29.07.2011 г., постановено по посоченото гражданско дело по описа на СлРС. Съгласно разпоредбата на чл. 405 ал. 6 от ГПК,  за присъдени суми в полза на държавата съдът издава служебно изпълнителен лист, както е процедирано в разглеждания правен казус. Характерът на воденото пред Районен съд – Сливен съдебно производство (трудово – правен спор) е ирелевантен, доколкото същият не променя вида на дължимите суми, за които дружеството е осъдено (съдебни разноски за експертизи и държавни такси). Плащането на последните е извършено от бюджета на съдебен орган, което налага извода за публичноправния характер на вземането. Източник на частното държавно или общинско вземане е възникнало правоотношение между гражданско - правен субект и държавен или общински орган, при което страните са равнопоставени, каквито са различните видове договорни отношения. Извън тази категория остават правоотношенията, възникващи по друг ред, в т.ч. в условия на власт и подчинение и които определят характера на вземанията като публични такива. В процесния случай между дружеството като страна по гражданско съдопроизводство и решаващият съдебен орган не са налице условия на равнопоставеност, поради което и не може да се приеме, че вземането на Районен и Окръжен съд – Сливен към дружеството е с частноправен характер. Предвид това настоящият съдебен състав намира този довод на оспорващата страна като неоснователен.

На следващо място, като неоснователно се преценява наведеното в жалбата възражение за изтекла погасителна давност за процесното задължение. Съгласно чл. 171 ал. 1 от ДОПК публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. В разпоредбата на ал. 2 от същия член е предвидено, че с изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в случаите, когато: 1. задължението е отсрочено или разсрочено; 2. вземането е предявено в производство по несъстоятелност; 3. е образувано наказателно производство, от изхода на което зависи установяването или събирането на публичното задължение; 4. изпълнението е спряно по искане на длъжника; 5. е подадена жалба за разрешаване на спор по глава шестнадесета, раздел IIа. Видно от доказателствата, изпълнителното основание - Решение № 487/29.07.2011 г. по гр.д. № 3799/2010 г. е влязло в сила на 19.11.2013 г. и по силата на издадения в полза на НАП изпълнителен лист от 13.02.2015 г. публичният изпълнител е присъединил Районен съд – Сливен като взискател по вече образуваното изп. производство № 20140000743/2014 г. срещу „Ч.“ ЕООД. Съобразно цитираната по – горе разпоредба на чл. 171 ал. 1 от ДОПК, давността за това вземане е започнала да тече на 01.01.2014 г., предвид което нормираната в чл. 171 ал. 2 от ДОПК абсолютна давност не е изтекла към датата на предявяване на процесното възражение (20.10.2022 г.). Следователно, относима към процесния случай е разпоредбата на чл. 171 ал. 1 от ДОПК, визирана по – горе. В процесуалната норма на чл. 172 от ДОПК законодателят е предвидил условия, при които давността спира, а именно: 1. когато е започнало производство по установяване на публичното вземане - до издаването на акта, но за не повече от една година; 2. когато изпълнението на акта, с който е установено вземането, бъде спряно - за срока на спирането; 3. когато е дадено разрешение за разсрочване или отсрочване на плащането - за срока на разсрочването или отсрочването; 4. когато актът, с който е определено задължението, се обжалва; 5. с налагането на обезпечителни мерки; 6. когато е образувано наказателно производство, от изхода на което зависи установяването или събирането на публичното задължение. От преписката се установява, че с Постановление изх. № 0743/2014/000255/14.05.2015 г. и Постановление изх. № С170020-022-0041559/21.07.2017 г. по изпълнителното производство публичният изпълнител е наложил обезпечителни мерки з. върху н. и п. с. по б. с., д., както и в. в. в т., включително съдържанието на к. и с., предоставени за д. у. или върху н. и п. с. по п. с., открити при доставчик на п. у. в „Ю. И Е. Д. – Б.“ АД и „О.“ АД. Въз основа на същите до посочените б. и. са изпратени (с потвърдено получаване) и запорни съобщения за събиране на дължимите по изпълнението суми. Следователно, на основание чл. 172 т. 5 от ДОПК с извършване на тези действия на публичния изпълнител в хода на изпълнителното производство давността е спряла да тече и към момента на подаване на възражение вх. № 11468/19.10.2022 г. не е изтекла. Следователно, възприетото в тази насока от ответния орган е съобразено с относимите материални и процесуални разпоредби.

Предвид изложеното процесното Решение № 120/21.12.2022 г. на Директора на ТД на НАП – Бургас, с което е оставена без уважение жалба вх. № 7383/06.07.2020 г., подадена от „Ч.“ ЕООД срещу Разпореждане № С220020-137-0009974/28.11.2022 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас – офис Сливен в частта, с която е направен отказ да бъдат погасени по давност публични задължения, представляващи държавни такси и съдебни разноски по ИЛ от 13.02.2015 г. на Районен съд – Сливен се явява постановено при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила и в съответствие с относимите материалноправни норми и целта на закона. Подадената срещу същото жалба, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 161 ал. 1 изр. второ от ДОПК, своевременно предявената от ответната страна претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение подлежи на уважаване, като същото се определи в размер на 100,00 (сто) лева на основание чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. Така определените разноски следва да се възложат в тежест на оспорващата страна.

 

Водим от горното и на основание чл.172 ал. 2 предл. последно от АПК, Административен съд Сливен

 

 

                                     Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ч.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Великокняжевска“ № 57-59, п. от у. Й.С.Й. срещу Решение № 120/21.12.2022 г. на Директора на ТД на НАП – Бургас, с което е оставена без уважение жалба вх. № 7383/06.07.2020 г., подадена от „Ч.“ ЕООД срещу Разпореждане № С-220020-137-0009974/28.11.2022 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас – офис Сливен в частта, с която е направен отказ да бъдат погасени по давност публични задължения, представляващи държавни такси и съдебни разноски по изпълнителен лист от 13.02.2015 г. на Районен съд – Сливен, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА „Ч.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Великокняжевска“ № 57-59, п. от у. Й.С.Й. да заплати на Национална агенция за приходите сумата от 100,00 (сто) лева, представляващи разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

 

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

Решението да се съобщи на страните на основание чл. 138 ал. 3 от АПК.

 

 

                                                                  

Административен съдия: