Определение по дело №105/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 153
Дата: 28 януари 2021 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180700105
Тип на делото: Касационно частно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

  

№. 153

 

гр. Пловдив, 28.01.2021 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХХVI състав в закрито заседание на двадесет и осми януари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                              

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:           ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

         ПЕТЪР КАСАБОВ

 

като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ ч.к.дело № 105 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 135, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

С определение от 07.10.2020 година по н.а.х.д №11737/2020 г. Софийският районен съд е прекратил производството по делото, образувано по жалба на Н.М. *** срещу заповед за задържане на лице №226зз-2666/03.09.2020 г., издадена на основание чл. 72, ал., т.1 от Закона за Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/ от полицейски орган при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ - Пловдив, и е изпратил същото по подсъдност на Районен съд - Пловдив.

С определение №260005/19.10.2020 г. по адм. дело №30/2020 г. Районен съд - Пловдив е повдигнал спор за подсъдност между Районен съд - Пловдив и Софийският районен съд като по реда на чл. 135, ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс е изпратил делото за разглеждане от Върховния административен съд.

С определение № 164/06.01.2021г., постановено по адм. дело № 11684/2020 г. по описа на  Върховния административен съд, Пето отделение, делото е изпратено на Административен съд - Пловдив на основание чл. 122 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/ за разрешаване на спор за подсъдност между Районен съд - Пловдив и Софийски районен съд.

За да се произнесе по повдигнатия спор за подсъдност настоящия състав на Административен съд - Пловдив взе предвид следното:

Оспореният административен акт е издаден на 02.09.2020 г. на територията на Столична дирекция на вътрешните работи /СДВР/ във връзка с охрана на масово мероприятие – протест до сграда на Народно събрание, находяща се на бул. „Дондуков“, гр. София.  Видно от представена по делото докладна записка на Хр. Х.– мл. полицейски инспектор в сектор СПС при ОДМВР- Пловдив, на 02.09.2020г. последният е бил назначен за охрана на посоченото масово мероприятие, в която именно връзка при изпълнение на служебните си задължения е издал заповед за задържане на Н.М. на основание чл. 72, ал. 1 от ЗМВР, поради извършено от същия нарушение на обществения ред. Заповедта за задържане е регистрирана в Столична дирекция на вътрешните работи под №226зз-2666/03.09.2020 г. Задържаното лице е приведено в помещение за задържане във Второ Районно управление – София.

Според правилото на чл. 72, ал. 4 от ЗМВР задържаното лице има право да обжалва законността на задържането пред районния съд по седалище на органа.

Съгласно чл. 14, ал. 1 вр. ал. 2, т. 5 от ЗМВР охранителната дейност е дейност по опазване на обществения ред и осигуряване безопасността на движението по пътищата в Република България, която се осъществява от полицейските органи съобразно компетентността им чрез предвидени в закона дейности, сред които и осигуряване на обществения ред при провеждане на мероприятия.

Нормата на чл. 35 от Закона за администрацията предвижда при осъществяване на своите правомощия органите на изпълнителната власт да се подпомагат от администрация. Съгласно легалните дефиниции по §1, т. 1 и т. 1а от ДР на АПК - "Административен орган" е органът, който принадлежи към системата на изпълнителната власт, както и всеки носител на административни правомощия, овластен въз основа на закон, включително лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги; а "Териториална структура на администрацията" е създадено с нормативен акт териториално организационно звено на администрацията, независимо дали е обособено като юридическо лице, което подпомага административния орган при осъществяване на правомощията му.

По аргумент от чл. 42, ал. 1 вр. ал. 2 от ЗМВР основните структури на МВР за осъществяване на дейността по охрана са областните дирекции на МВР, които се създават на териториален принцип, като районите им на действие се определят с акт на Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи.

Според чл. 181а, ал. 1 от ЗМВР при служебна необходимост служителите на МВР могат да бъдат командировани временно да изпълняват задълженията си в друго населено място.

При тази фактическа и правна обстановка се установява, че процесният административен акт е издаден от полицейски орган, служебно зает при ОДМВР – Пловдив, при и по повод изпълнение на възложени му по реда на чл. 181а, ал. 1 от ЗМВР конкретни задължения на територията на град София, попадащ в района на действие на СДВР. Именно тази структура на МВР се явява и подпомагащата териториална администрация във връзка с реализираните от полицейския орган правомощия. В този аспект, доколкото административният орган следва седалището на подпомагащата го администрация, следва да се заключи, че компетентен да разгледа делото се явява Софийският районен съд. С оглед изложеното и на основание чл. 135, ал. 3 от АПК, Административен съд - Пловдив, XXVI състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

КОМПЕТЕНТЕН да се произнесе по жалбата на Н.М. *** срещу заповед за задържане на лице №226зз-2666/03.09.2020 г., издадена на основание чл. 72, ал., т.1 от Закона за Министерство на вътрешните работи от полицейски орган при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - Пловдив е Софийски районен съд.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Софийски районен съд.

Препис от определението да се изпрати на Районен съд - Пловдив за сведение.

Определението не подлежи на обжалване.

 

       

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       

 

  ЧЛЕНОВЕ:           1.

                       

                     2.