Присъда по дело №1267/2014 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 100
Дата: 13 ноември 2014 г. (в сила от 29 ноември 2014 г.)
Съдия: Трайчо Георгиев Атанасов
Дело: 20143100201267
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 17 октомври 2014 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

 Номер       /13.11.2014 г.                  гр.Варна

 

В  И М Е Т О   Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД,             Наказателно отделение

На тринадесети ноември                      две хиляди и четиринадесета

В публично заседание в следния състав:

 

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ТРАЙЧО А.

        СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:Г.Г.

                                                        В.Н.

      

                                                                                                     

Секретар Д. В.

Прокурор МИЛЕН СТАВРЕВ

като разгледа докладваното от съдия     А.

НОХД № 1267 по описа за 2014  г.

 

П Р И С Ъ Д И :

ПРИЗНАВА подсъдимия Ю.Г.Д. - роден на *** г. в гр. Русе, живущ ***, български гражданин, със средно образование, разведен, не работи, неосъждан, ЕГН **********

ЗА ВИНОВЕН  В ТОВА, ЧЕ:

 

На 21.03.2014 год. в гр. Варна при управление на МПС товарен автомобил „Мерцедес" с д. к. № А 12 48 MB, теглещ цистерна с д. к. № А 1826 ЕК, нарушил правилата за движение - чл. 16 ал. 1 т.З от Закона за движение по пътищата „ На пътно платно с двупосочно движение на водача на ППС е забранено : Когато платното за движение има две и повече пътни ленти да навлиза и да се  движи в лентите за насрещно движение”,  чл. 63 ал.2 т.2 от ППЗДвП: „ Двойна непрекъсната линия М2 на пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат”,  чл. 20, ал.2, пр.2 от ЗДвП : „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, и по непредпазливост причинил смъртта на Виктор Пламенов Д. с ЕГН:**********,  поради което и на основание чл. 343, ал.1, б.В, вр.чл.58а, ал.4, вр.чл.55, ал.1, т.1 от НК му налага наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ЕДНА ГОДИНА И ШЕСТ МЕСЕЦА,  изпълнението на което ОТЛАГА с изпитателен срок от ТРИ ГОДИНИ.

 

На основание чл.343 Г, вр. чл.37, ал.1, т.7 от НК НАЛАГА на подсъдимия наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ЕДНА ГОДИНА И ШЕСТ МЕСЕЦА.

 

 

ОСЪЖДА подс.Д. да заплати направените по делото разноски  в размер на  510  лева в полза на държавния бюджет, както и 30 лв. в полза на ВСС, по сметка на ВОС.

 

Присъдата може да се обжалва или протестира пред Апелативен съд гр. Варна в 15-дневен срок от днес.

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:                                                                   

                                                                        

Съдържание на мотивите

 

М О Т И В И

 

към присъдата по НДОХ № 1267/14г. по описа на Окръжен съд - Варна

 

         Окръжна прокуратура – Варна е внесла в Окръжен съд - Варна обвинителен акт срещу :

 

Ю. Г.Д.  ЕГН ********** – за престъпление по чл.343 ал.1  б.”В” от НК.

 

Срещу подсъдимият е възведено обвинение в това, че на   21.03.2014 г. в гр. Варна при управление на МПС - товарен автомобил „*******" с д. к. № * ** ** **, теглещ цистерна с д. к. № * ** **, нарушил правилата за движение - чл. 16 ал. 1 т.3 от Закона за движение по пътищата „ На пътно платно с двупосочно движение на водача на ППС е забранено : Когато платното за движение има две и повече пътни ленти да навлиза и да се  движи в лентите за насрещно движение”,  чл. 63 ал.2 т.2 от ППЗДвП: „ Двойна непрекъсната линия М2 на пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат”,  чл. 20, ал.2, пр.2 от : „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, и по непредпазливост причинил смъртта на В. П. Д. с ЕГН: **********.

В съдебно заседание представителят на ВОП поддържа изцяло предявеното  обвинение и счита същото за доказано по безспорен и категоричен начин. С оглед на реда на провеждане на съдебното следствие – по глава ХХVІІ от НПК предлага налагане на наказание “Лишаване от свобода” за срок от две години, изпълнението на което да бъде отложено с подходящ изпитателен срок. Пледира за налагане и на наказание “Лишаване от право да управлява МПС” в рамките на  срока на лишаване от свобода.

 Наследниците на пострадалия В. Д., чрез процесуалния си представител адв. В. *** молят  за конституирането им като частни обвинители и не желаят да предявят граждански искове. Като такива, чрез повереника си не възразяват против реда на съдебното следствие  и в пледоарията си по същество молят за налагане на по – тежко по размер наказание.

Защитата на подс. Д.  в лицето на адвокатите А.Д. и Ж. Г. *** заявяват признаване на фактите в обстоятелствената част на обвинителния акт от страна на подзащитния им и молят разглеждането на делото да се проведе при условията на глава двадесет и седма от НПК “Съкратено съдебно следствие в производството пред първата инстанция” при условията на чл.371 т.2 от НПК. С оглед на реда на съдебното следствие след задължителното приложение на чл.58А от НК пледират за налагане на наказание “Лишаване от свобода”, както и “Лишаване от право да управлява МПС” за срок сходен с предложения от държавното обвинение.

         Подсъдимият Ю. Д. се признава за виновен, признава фактите изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и в последната си дума изразява съжаление за стореното.

От фактическа страна  и в съответствие с разпоредбата на чл.373 ал.3 от НПК съдът счита за установени следните обстоятелства :

Подсъдимият Ю. Г.Д. живее в гр. Бургас, българин, български гражданин, със средно образование, разведен неосъждан. Работи като шофьор на товарен камион. От брака си има дете за което се грижи и упражнява родителските права.

Подсъдимия Ю.Д. работил в „Мед Петрол" ЕООД -Бургас, като водач на товарен автомобил.

На 21.03.2014 г. му е възложена задача да транспортира гориво -втечнен нефтен газ до бензиностанция „Еко" находяща се на бул. „Цар Освободител" в гр. Варна. За изпълнение на същата потеглил към посоченото място с управлявания от него влекач марка „*******" с  рег.№ * ** ** ** и прикачена към него цистерна с рег. № * ** ** **.

Малко преди 15,30 часа движейки се по бул. „Цар Освободител" приближил бензиностанцията. Платното за движение се състояло от четири ленти -  по две във всяка посока, разделени помежду си с двойна непрекъсната бяла линия. При подхода за влизане в бензиностанцията предприел завой наляво при наличие на двойна непрекъсната хоризонтална маркировка, забраняваща тази маневра и отнел предимството на движещия се в посока от квартал „Възраждане" към центъра на града мотоциклет „*****" с рег. № * ** ** *, управляван от В. П. Д. с ЕГН: **********.

Водачът на мотоциклета възприел опасността и предприел действия за спиране, но поради високата скорост на движение не могъл да стори това и се блъснал в задната дясна част на цистерната, в областта на двата моста, в резултат на което починал.

От заключението на  назначената в хода на досъдебното производство Съдебно - медицинската експертиза, прочетено по реда на чл.282 от НПК и прието от съда като обективно и компетентно дадено е видно, че причината за смъртта на В. П. Д. е тежкото несъвместимо с живота увреждане на мозъка - разкъсване и размачкване.

Съобразно заключенията по назначените в хода на досъдебното производство авто-техническа и допълнителна такава експертизи, приети от съда като обективни и компетентно изготвени, подсъдимия Ю. Д. е имал възможността да възприеме движещият се срещу него мотоциклет управляван от пострадалия В. Д. и да не допусне възникване на произшествието от техническа гледна точка. Пострадалия В. Д. е управлявал мотоциклет марка “*****” със скорост не – по ниска от 80-100 км/ч. При движение със скорост от 50 км/ч. опасната зона за спиране на мотоциклета е 30,34 м. и удара между двете ППС е бил предотвратим чрез спиране.

От протокол за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта с № 340/24.03.2014 год., се установява, че подсъдимият не е употребил алкохол преди възникването на ПТП.

От справка за нарушител, издадена от Сектор „Пътна полиция"- Бургас, е видно, че Ю.Д. е правоспособен водач, като последното му наложено наказание за допуснато нарушение на правилата за движение е от м. май 2010 г.

От същата справка издадена за пострадалия В. П. Д. е установено, че същият е бил правоспособен водач на МПС за категориите А, В, В1 и АМ. За периода от 2009г. до 2014г. е бил наказван общо 16 пъти за извършени нарушения на ЗДвП и ППЗДвП – 11 пъти с наказателни постановления и пет пъти с глоба по фиш. Два пъти е лишаван от право да управлява МПС поради движение с превишена скорост.

За да приеме гореизложената фактическа обстановка като безспорна съдът изцяло кредитира събраните в хода на наказателното производство гласни доказателства -  самопризнанията на подсъдимия дадени при условията на чл.371 т.2 от НПК, показанията на свидетелите П.Д., К.Т., Е.Ж., Д.Д., П.Н. и К.В., писмените доказателства – протоколи за оглед на местопроизшествие с приложени фотоалбуми,  съдебно автотехнически  и медицински експертизи, справка за съдимост и справки от сектор “КАТ” при ОД на МВР – Варна. Гореописаните доказателства са последователни и непротиворечиви и водещи до единствено възможен  извод за виновността на подсъдимия.

        

Гореизложените установени обстоятелства водят до следните правни изводи:

         След преценка на всички доказателства по делото съобразно разпоредбата на чл. 14 от НПК – поотделно и в тяхната съвкупност съдът счита, че подсъдимият Ю. Г.Д. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление наказуемо по чл. 343  ал.1  б.”В” от НК, тъй като на  21.03.2014 г. в гр. Варна при управление на МПС - товарен автомобил „*******" с рег. № * ** ** **, теглещ цистерна с д. к. № * ** **, нарушил правилата за движение - чл. 16 ал. 1 т.3 от Закона за движение по пътищата „ На пътно платно с двупосочно движение на водача на ППС е забранено : Когато платното за движение има две и повече пътни ленти да навлиза и да се  движи в лентите за насрещно движение”,  чл. 63 ал.2 т.2 от ППЗДвП: „ Двойна непрекъсната линия М2 на пътните превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат”,  чл. 20, ал.2, пр.2 от : „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, и по непредпазливост причинил смъртта на В. П. Д. с ЕГН: **********.

 

Субект на престъплението е вменяемо, пълнолетно, неосъждано физическо лице.

Изпълнителното деяние е изразено в действие – подсъдимият е управлявал МПС и е нарушил правила за движение установени в ЗДвП и ППЗДвП – предприемайки маневра за завой наляво и за навлизане в крайпътна бензиностанция е навлязъл  в платно предназначено за движение на насрещно движещи се ППС с което е нарушил чл.16 ал.1 т.3 от ЗДвП. При извършване на същата маневра е пресякъл намиращата се на пътното платно в района на местопроизшествието пътна маркировка - двойна непрекъсната линия М2 с което нарушил чл.63 ал.2 т.2 от ППЗДвП. Нарушил е и разпоредбата на чл.20 ал.2 пр.2 от тъй като не е намалил скоростта и не е спрял в момента когато е възникнала опасност за движението. Тази опасност е възникнала при навлизане на ППС управлявано от подсъдимия в платното за насрещно движение, но той не е възприел движещия се срещуположно мотоциклетист въпреки, че е имал възможност да стори това. Цитираните по-горе нарушения са в пряка причинно – следствена връзка с настъпилото ПТП и с настъпилия съставомерен резултат.

Наред с това следва да се отчете, че за настъпването на този резултат с поведението си е допринесъл и пострадалия мотоциклетист. Същият се е движил с неразрешена за движение в населено место скорост – над 80 км/ч. В тази насока не могат да бъдат споделени възраженията на повереника на частните обвинители обективирани в пледоарията му по същество, че независимо от скоростта пътно - транспортното произшествие е било непредотвратимо. Съобразно обективните данни по делото, че при навлизане на товарния автомобил в платното за насрещно движение мотоциклетиста се е намирал на разстояние от около 70-80 м. и заключението на двете Авто технически експертизи се установява, че  пострадалия е възприел опасността за него на значително разстояние и ако бе управлявал мотоциклета си със разрешената за движение в населено место скорост от 50 км./ч би имал възможност да спре след 30,34 м. и удар между двете ППС не би настъпил. Именно извършеното от пострадалия нарушение на чл.21 ал.1 б.”А” от е в пряка причинно – следствена връзка със смъртта на пострадалия и е едно от основанията за настъпване на пътния инцидент.

Съдебния състав не споделя възраженията направени и в досъдебното производство и в пледоарията на защитата в хода на съдебните прения, че пострадалия е бил неправоспособен водач за пътно – превозно средство за категория “А” каквото е управлявания от него мотоциклет. Същия е придобил правоспособност за управляване на ППС от категория “А” на 15.05.2012г. – преди изменението в чл.151 ал.1 т.4 от – ДВ бр.54/2010г. в сила от 19.01.2013г. предвиждащо минимална възраст на водача от 24 години и е имал право да управлява мотоциклет в мощност над 15 киловата.

         От субективна страна деянието е извършено при форма на вината непредпазливост – деецът не е предвиждал настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

         Накърнени са обществените отношения свързани с реда на функциониране на транспорта в страната.

Причина за извършване на деянието е нарушаването на императивни разпоредби в ЗДвП и ППЗДвП.

         За да определи вида и размера на наказание удовлетворяващо целите на чл.36 от НК съдът съобрази конкретните особености на престъпното посегателство и неговия извършител, както и мотивиралите осъществяването му подбуди.

         Степента на обществена опасност на деянието настоящият състав намира за  сравнително висока, с оглед на настъпилия тежък вредоносен резултат – причинена е смъртта на млад човек в началото на жизнения му път.

        Степента на обществена опасност на дееца е  ниска. Същия е неосъждан, през дългогодишната си работа като  професионален шофьор не е допускал други ПТП. Извършването на настоящите нарушения на закона регламентиращ поведението на участниците в движението и на правилника за неговото приложение съдебния състав счита за инцидентна проява.

Вида на наказанието което настоящият състав следва да наложи е “Лишаване от свобода”.

За да определи размера на наказанието съставът отчете :

 

Като смекчаващи такива съдът прецени :

- доброто процесуално поведение на подсъдимия в хода на  наказателния процес и изразеното съжаление за стореното

      - липса на предходна съдимост

      - обстоятелството, че до момента на ПТП е бил примерен водач на ПТП

      - съпричиняване на съставомерния престъпен резултат от пострадалия

 

Отегчаващи отговорността обстоятелства не бяха отчетени.

С оглед на гореизложеното настоящият състав намира, че наказанието следва да се определи при отчетлив превес на многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства и отчитайки, че и минимално предвиденото в закона наказание от “Лишаване от свобода” за срок от 2 години се явява несъразмерно тежко и неадекватно на обществената опасност на деянието и дееца, определи наказанието при условията на чл.58А ал.4 вр. чл.55 ал.1 т.1 от НК, като го отмери в размер на една година и шест месеца.

Като взе предвид, че за поправянето на дееца не е необходима изолацията му от обществото, съдът на осн. чл.66 ал.1 от НК отложи изпълнението на наказанието като определи изпитателен срок от 3 /три/ години.

На осн. чл.343Г вр. чл.37 ал.1 т.7 от НК съдът лиши подсъдимия от право да управлява МПС за срок от 1 година и шест месеца. За да прояви подобна снизходителност съдебния състав отчете факта, че подсъдимия е професионален шофьор, препитава се от тази си дейност и сам се грижи за непълнолетното си дете

Съдът намира, че така определения размер на наказанието ще спомогне подсъдимият да се поправи и превъзпита към спазване на законите, ще се въздейства предупредително върху него и ще въздейства възпитателно и предупредително спрямо останалите членове на обществото, като по този начин ще бъдат постигнати целите на наказанието визирани в чл.36 ал.1 от НК.

На основание чл. 189, ал. 3 от НПК съдът възложи съдебните и деловодни разноски в тежест на подсъдимия.

         По гореизложените съображения, съдът постанови присъдата си.

                                                                 

                                                                 

 

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :