О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 1229 Година 2018, 18.06. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен Съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ
състав
на 29 Май Година 2018
в открито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
СЕКРЕТАР: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа
докладваното от съдия ТАНЯ КОМСАЛОВА
адм. дело номер 3550 по описа за
2017 година
Образувано е по жалба
на Д.С.М.,***, против „Писмо-виза“ за изготвяне на
инвестиционен проект за строителство на мансарден етаж на жилищна сграда в УПИ ** /ПИ *****по КК и КР на г*А., изх. № 94-В-273 от 20.06.2017г. на Главния
Архитект на Община А..
Твърденията са за
незаконосъобразност.
Излагат се съображения в
жалбата. Претендират се разноски, представя се списък по чл.80 от ГПК.
Ответникът – Главният
архитект на Община А. не взема становище.
Заинтересованата страна
– В.Я. чрез процесуалния си представител адв. С., настоява да се приеме, че
съдебният контрол е недопустим. Алтернативно се излагат доводи за
законосъобразност на акта, ако се приеме че е на лице индивидуален
административен акт, който да подлежи на съдебен контрол. Претендира разноски,
представя списък по чл.80 от ГПК.
Съдът, като разгледа
становищата и възраженията на страните по делото, след
преценка на материалите по административната преписка и събраните по
делото доказателства, намери за установено следното:
Оспорено е писмо изх. № 94-В-273 от
20.06.2017г. на Главния Архитект на Община А., с което по повод Заявление вх.
№ 94-В-273 от 09.06.2017г. на основание чл.140 във в* с чл.50 т.1 б.“б“ от ЗУТ
е разрешено изготвянето на инвестиционен проект за преустройство на таванско
помещение в жилище с надзид от 1,50 м. в УПИ II-170 /ПИ с идентификатор *****по КК и
КР на г*А.. Към същото не е приложена графична част, което е безспорно по
делото че липсва такава, както и е видно от приетото по делото заключение по
допусната СТЕ.
Трайна е съдебната
практика, че характеристиката
и предназначението на писмото/скицата-виза за проектиране по чл.140 ал.3 от ЗУТ я определят като индивидуален административен
акт по чл.21 ал.1 от АПК във в* с чл.214 ал.1 от ЗУТ.
Като такава тя
подлежи на съдебно оспорване по реда на чл.215 ал.1 от ЗУТ.
В случая с оспореното
писмо, издадено на посочените по-горе правни основания, е допуснато именно
временно строителство в хипотезата на чл.50 ал.1 т.“б“ от ЗУТ, за което по
силата на закона се изисква издаването скица-виза проектиране, поради което и
аргументите на заинтересованата страна за противното не се споделят от състава
на съда.
Безспорно е по делото,
че оспореният индивидуален административен акт е и съобщен на оспорващия – така
собственоръчно поставен от същия подпис върху Съобщение изх. № 94-В-273 от
28.11.2017г. с поставена дата 28.11.2017г., поради което и жалбата подадена на
11.12.2017г. е в срок.
Конкретно в случая обаче
във връзка с допустимостта на съдебния контрол съдът изследва обстоятелството
дали жалбоподателят е активно процесуално легитимиран да оспори процесния
индивидуален административен акт или не, в качеството си на носител на вещни
права по отношение на имот, съседен на имота, за който е издадена процесната
скица-виза за проектиране.
Касае се до абсолютна
положителна процесуална предпоставка, за която съдът следи и служебно, като при
липсата й оспорването е недопустимо – чл.159 т.4 от АПК.
По принцип активна легитимация за
обжалване притежават онези лица, които са засегнати от разпоредителната част на
оспорения административен акт. Това се касае както до случаите в които актът се
оспорва като незаконосъобразен, така и в случаите в които се претентира
нищожността на същия.
Задължително условие за допустимост на
оспорването е актът да засяга лицето, което го обжалва, като елементът
"засягане" е предпоставка за възникване на процесуалния правен
интерес от търсената съдебна защита. По смисъла на чл.120 ал.2 от Конституцията
на Република България "засегнати" са онези лица, които са носители на
материалноправни последици от волеизявлението на органа, респ. в чиято правна
сфера се отразява неблагоприятно порочния административен акт. Процесуалноправният
интерес от съдебното обжалване следва да е насочен към премахване на неблагоприятни
правни последици, респ. към предотвратяването им или към постигането на благоприятни
правни резултати. Във всеки отделен случай релевантно за установяване на
процесуалноправния интерес е наличието в правната сфера на жалбоподателя на субективното
право или защитения от правото интерес, засегнат с акта. Административният акт
следва да засяга правната сфера на жалбоподателя, а не други чужди права.
Интересът следва да е личен и пряк.
В случаите на одобряване на скица-виза
за проектиране нормата на чл.131 от ЗУТ определя кръга на засегнатите лица.
Съгласно разпоредбата
на чл.131 от ЗУТ заинтересовани лица в производството по одобряване на
подробните устройствени планове /ПУП/ и на
техните изменения, са собствениците и носителите на ограничени вещни права
според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане-данните от
кадастралния регистър, както и лицата, на които е предоставена
концесия, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати
от предвижданията на плана.
Отговорът на въпроса кои
са непосредствено
засегнати от предвижданията на ПУП /в случая на скица по
чл.140 ал.3 от ЗУТ/ недвижими имоти е даден с изричната
разпоредбата на чл.131 ал.2 от ЗУТ, което изброяване съгласно константната
съдебна практика е изчерпателно. Именно в аспекта на всяка една от хипотезите
на посочения чл.131 ал.2 от ЗУТ следва да бъде преценен и правния интерес от
оспорването за жалбоподателя.
Тази преценка относно
твърденията за незаконсъобразността на акта, следва да бъде сторена всякога към
датата на издаване на самият индивидуален административен акт, а не към
последваща такава, вкл. в случаите на оспорване на същия като нищожен
преценката е към момента на подаване на жалбата в съда.
В конкретната хипотеза не се спори, по
делото, че жалбоподателят не е собственик или носител на вещни права върху
имота, засегнат от издадената виза. Имотът, в който същият се легитимира като
носител на вещни права, е съседен – в този смисъл правният интерес не може да
произтече от нормата на чл.131 ал.2 т.1 от ЗУТ.
На следващо място от събраните по
делото доказателства съдът противно на застъпеното в жалбата в случая не може
да се обоснове правен интерес и от разпоредбата на чл. 131 ал.2 т.2 от ЗУТ,
поради следните аргументи.
На практика както от съдържанието на
оспорената скица-виза за проектиране, така от приетото по делото заключение на
вещото лице по допусната СТЕ, така и от приложените писмени доказателства, се
установява че не с писмото-виза за проектиране се предвижда свързаното
застрояване между имота в който оспорващия се легитимира като носител на вещни
права и този на заинтересованата страна, нито се предвижда такова различно от
предвиденото с действащия за процесната територия ПУП, който в частта му за
застрояването е този одобрен със Заповед № А-312 от 08.06. 1992г. на Кмета на
Община А. /л.50, 52 и 108/.
Тази заповед – текстова и графична
част са налични като заверен препис по делото и оспореното писмо – виза за
проектиране не установява нещо различно от същите.
Така действащия ПУП – ПЗ относно двата
имота, одобрен със Заповед № А-312-08.06.1992г. на Кмета на Община А.,
установява свързаното застрояване, т.е. това е сторено с предходен влязъл в
сила подробен устройствен план, а не с оспорения в това производство
административен акт.
От същите тези писмени доказателства
се установява, че с процесното писмо -виза за проектиране не е променян нито
начина на застрояване /свързано в конкретния случай/, нито характера на
застрояването /ниско/, нито устройствените показатели за процесната територия,
установено с този предходен влязъл в сила подробен устройствен план. В този
смисъл относно начина и характера на застрояването е на лице и изричен
експертен извод в приетото заключение на вещото лице -
Раздел В, т.1, като се държи сметка че установената от експерта височина
на сградата е 7,45 м., поради което и промяната на подпокривното пространство в
жилище, посредством надзид от 1,50 м, не би преминало височината от 10,00 м.
/чл.23 ал.1 т.1 от ЗУТ/.
Или в обобщение се
налага категоричният извод на съда, че свързаното застрояване между имота на
оспорващия и този на заинтересованата страна е установено с предходен влязъл в
сила ПУП, като с процесното писмо – виза за проектиране не се установява ново
и различно от предвиденото вече свързано застрояване, нито е на лице промяна в
характера на застрояването, нито е на лице промяна в устройствените показателите,
всички те установени с предходния влязъл в сила ПУП – така изрично е посочено
в самото писмо, че следва да бъдат съобразени при изготвянето на инвестиционния
проект вкл. и изискванията на Наредба № 7 от 22.12.2003г. за правила и норми за
устройство на отделните видове територии и устройствени зони“.
Или в обобщение съдът
приема, че оспорващия не е заинтересовано лице и по смисъла на чл.131 ал.2 т.2
от ЗУТ, както неправилно се поддържа от същия.
В този смисъл съгласно съдебната практика под „промяна в застрояването“ се
разбира промяна в начина, характера на застрояване, респ. в устройствените
показатели за процесната територия, а не случаи като процесния, с който на
практика тези същностни елементи на действащия влязъл в сила ПУП не са
променяни.
В този смисъл е Решение № 4942 от 15.04.2010г., постановено по адм.дело №
15332/2009г. на ВАС, II о.
Както е посочено и във влязлото в сила Определение, постановено по адм.дело
№ 2539/2016г. по описа на Административен съд – Пловдив, „по въпроса, че
правният интерес се обосновава с факта на засягане на правната сфера на
конкретния субект от конкретния индивидуален административен акт, а не
предходен такъв, е формирана трайна съдебна практика по приложението на чл.131
ал.2 от ЗУТ в различните му хипотези – така освен цитираното по-горе
определение, в този смисъл са и Определение № 2625 от 25.02.2013г., по
адм.дело № 1784/2013г. по описа на ВАС /където изрично е прието, за да се
потвърди изводът на първоинстанционния съд за недопустимостта на съдебния
контрол, че „Назначената
по делото тройна съдебно-техническа експертиза
установява намалени разстояния между строежите в процесния УПИ I-620 и съседния
такъв, собственост на жалбоподателката, но правното основания за тяхното
наличие не е новопредвидено с визата за проектиране.“, Определение
№ 1728 от 19.02.2007 г. на ВАС по адм. д. № 1221/2007 г., II о. /в което за да се потвърди изводът за недопустимостта на съдебния контрол
изрично също така и прието, че „не се предвижда
свързано застрояване, а предвиденото такова е по предходен
план“/ и д*“.
На следващо място не се
установява да се допускат намаления отстояния, т.е. не е на лице хипотезата на
чл.131 ал.2 т.3 от ЗУТ, още повече че се касае за застрояване на калкан, т.е.
свързано такова със съществуващата в имота на оспорващия жилищна сграда,
отделно от това видно от приложения снимков материал на практика сградата в
имота на оспорващия, разрешена и изградена при същият действащ план за
застрояване видимо надвишава височината на сградата в имота на заинтересованата
страна.
С обжалваната виза не се
променя предназначението на УПИ **, който е предмет на
самата виза, т.е. правен интерес не може да се черпи и от правната норма на
чл.131 ал.2 т.4 от ЗУТ.
УПИ ** не попада в сервитут, в защитена територия за опазване на културното
наследство или в забрана, охранителна или защитна зона, вкл. такава за обекти,
свързани с отбраната и сигурността на страната, за които с нормативен акт и/или
специфични правила и нормативи са въведени ограничения в режима на застрояване
и ползване на поземления имот, а и дори да бе обратното това само по себе си не
може да обоснове правен интерес от оспорването за конкретния жалбоподател, т.е.
неприложима е и хипотезата на чл.131 ал.2 т.5 от ЗУТ /така доказателство на
л.97-98/.
Или в обобщение за
оспорващия, като лице което не попада в кръга измежду лимитативно изброените
такива с нормата на чл.131 ал.2 от ЗУТ, не е на лице правен интерес от
оспорването на процесния индивидуален административен акт.
Всички въпроси повдигнати с жалбата,
касаят спорът по същество, поради което и не се коментират от състава на съда.
Или в обобщение безспорно
е, че М.
би бил активно легитимирано да обжалва
писмото – виза за проектиране, единствено и само ако
същото /а не предходен административен акт и/или друг такъв/ засяга
недвижимия имот, по отношение на който
е носител на вещни права, каквото в случая не е на лице.
При горната
констатация съдът достига до правилния извод, че жалбата до съда е процесуално
недопустима, като подадена от лице, за което липсва правен интерес от
оспорването, поради което и на основание чл.159 т.4
от АПК следва да бъде оставане без разглеждане, а производството по делото -
прекратено.
За тази цел се следва отмяна на определението с която е даден ход на делото
по същество.
От ответника не е поискано присъждане на съдебни разноски, поради което и
съдът не дължи произнасяне по този въпрос.
При този изход на спора, на основание чл.143 ал.3 от АПК и своевременно сторена претенция за присъждане на
разноски, на заинтересованата страна /за която административният акт е
благоприятен/ се следват такива в размер на 500 лева /съгласно списък по чл.80
от ГПК и доказателства за изплатено възнаграждение за адвокат съгласно Договор
за правна защита и съдействие от 12.02.2017г., л.79-гръб/, които оспорващият
следва да бъде осъден да заплати.
Водим от горното, съдът:
О
П Р Е
Д Е Л И
ОТМЕНЯ протоколно определение
от 29.05.2018г. с което е даден ход на делото по съществото на спора.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.С.М.,***, против „Писмо-виза“ за изготвяне на инвестиционен проект
за строителство на мансарден етаж на жилищна сграда в УПИ ** /ПИ *****по КК и
КР на г*А., изх. № 94-В-273 от 20.06.2017г. на Главния Архитект на Община
Асеновград, като ПРОЦЕСУАЛНО НЕДОПУСТИМА и
ПРЕКРАТЯВА
производството
по адм. дело № 3550/2017г. по описа
на Административен Съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав.
ОСЪЖДА
Д.С.М.,***
да заплати на В.Д.Я.,***, сумата от 500
/петстотин/ лева, разноски по делото.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /П/