Решение по дело №3381/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260130
Дата: 22 февруари 2024 г.
Съдия: Ели Димитрова Анастасова
Дело: 20201100103381
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                        Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                            от 22.02.2024
                                                           град София

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, I-9 състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЕЛИ АНАСТАСОВА

                                                                                        

при участието на секретаря Ю. Асенова, като разгледа докладваното от съдия Анастасова гражданско дело № 3381 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Дял І, глава ХІІ от ГПК.

Предявени са субективно съединени искове с правно основание  чл.124, ал.1 от ГПК  от „С.“ АД срещу Държавата, представлявана от М.Р.Р.Б., и Областна администрация на област София-град за установяване, че ищецът е собственик на следния недвижим имот: САМОСТОЯТЕЛЕН ОБЕКТ с идентификатор 68134.1377.1084.5 по кад. карта и регистри на гр.София, представляващ двуетажна сграда със застроена площ от 860 кв.м. с адм. адрес гр.София, район „Надежда“, ул. „******.

В исковата молба са изложени съображения, че ищецът е собственик на процесния недвижим имот, но при опит да се снабди кадастрална схема за имота разбира, че същият е актуван като публична държавна собственост с АДС№08408/25.03.2014г. Към датата на исковата молба ищецът упражнявал фактическа власт върху имота, който е негова собственост по силата на приватизационни договори от 1996г. и 1998г. Върху имота е вписана законна ипотека през 2017г. От предоставяне на сградата до датата на исковата молба същата се ползва от ищеца и държавата не е имала претенции към него.  Неуспешни останали опитите имотът да бъде деактуван поради неправилното му вписване като публична държавна собственост  с АДС 08408/25.03.2014г.  на Областния управител на София-град. След отказа бил сезиран Областният управител на София град, като заявлението е препратено на МРРБ, от което е получен отговор с неверни твърдения относно правото на собственост върху недвижимия имот.

Ответниците Държавата, представлявана от М.Р.Р.Б. и Областна администрация на област София-град не представят писмени отговори в срок.

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, 9 състав, като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 235, ал. 2, във вр. с чл. 12 ГПК, по свое убеждение, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

 

Предявен е установителен иск с правно основание чл. 124, ал. 1 ГПК.

Настоящият съдебен състав намира, че предявеният иск срещу ответника Областна администрация на област София-град е недопустим като в тази връзка следва да изложи следните съображения: поначало процесуалната легитимация на страните в исковия процес се определя от твърденията, обективирани в исковата молба, относно притежаването на спорното материално право от ищеца и оспорването му от конкретния ответник. В дадения случай изложеното в обстоятелствената част на исковата молба сочи на наличие на спор за собственост между ищеца и държавата. По отношение на правния си интерес от депозирането на иск срещу Областна администрация на област София-град ищецът е аргументирал само и единствено с обстоятелството, че съответната областна администрация е компетентна да преценява и води регистрите на недвижимите имоти държавна собственост като отказът да бъде деактуван имота е постановен от Областната администрация /л. 150/. В тази връзка обаче следва да се посочи, че надлежен ответник по иска за собственост е самата държава, а определянето на конкретния правен субект, който да вземе участие в съдопроизводствените действия, е въпрос не на процесуална легитимация, а на процесуално представителство, което по отношение на държавата е уредено в закона по императивен и нетърпящ отклонения начин. Независимо кой държавен орган е предизвикал правния спор, пред съда държавата се представлява поначало от министъра на финансите, а при спор за недвижими имотидържавна собственост представителството се осъществява от М.Р.Р.Б. /чл.31 ГПК/. В тази връзка следва да се посочи, че Областният управител може да представлява държавата, само ако е упълномощен от органите, посочени в нормата на чл.32, т.4 ГПК, но в никакъв случай не разполага със собствена процесуална легитимация в спор, по който страна е самата държава. Обстоятелството, че в исковата молба е посочен ненадлежен представител на държавата, не прави процеса недопустим, нито исковата молба- нередовна, защото в изпълнение на основополагащия за процеса принцип за законност /чл.5 ГПК/ съдът е длъжен служебно да приложи императивните законови правила относно представителството на държавата, като конституира надлежния й представителв случая Министърът на регионалното развитие и благоустройството, на когото да връчи за отговор съдебните книжа по реда на чл.131 ГПК. Без всякакво значение е кой е органът, упражняващ поначало правото на собственост на държавата върху процесния имот по смисъла на чл.14, ал.1 ЗДС, и дали този или друг орган е предизвикал с поведението си правния спор- веднъж повдигнат пред съда, същият подлежи на разглеждане по реда на приложимия процесуалния закон, който урежда и представителството на държавата. /в този смисъл е Решение № 181/14.06.2012г. по гр. дело № 96/2012г. по описа на ВКС, II ГО/.

С оглед изложените съображения производството по делото по отношение на предявения иск срещу ответника Областна администрация на област София-град следва да бъде прекратено като недопустимо.

 

За уважаване на иска срещу ответника Държавата, представлявана от М.Р.Р.Б., ищецът носи доказателствената тежест да установи чрез пълно и главно доказване правопораждащия правото му на собственост върху процесния имот факт, в рамките на очертаното в исковата молба придобивно основание, чрез установяване на кумулативното наличие на следните предпоставки: обстоятелството, че ищецът е правоприемник на „О.“ АД; наличието на сключени приватизационни договори от 01.08.1996г., от 13.05.1998г. и от 20.05.1998г., по силата на които ищецът е придобил правото на собственост върху процесния недвижим имот.

При анализа на предпоставките от фактическия състав на предявения иск следва да се посочи следното: от представения  по делото договор за продажба на акции от „С.“ ЕАД от 01.08.1996г. /л. 6 и сл./ се установява, че на 01.08.1996г. между държавата, в качеството й на продавач и „О.“ АД, в качеството му на купувач е сключен договор за продажба на 2752 акции от „С.“ ЕАД /еднолично търговско дружество с държавно имущество/, с номинал по 1000 лева, представляващи 80% от капитала на дружеството.

От представения по делото договор за продажба на акции от „С.“ ЕАД от 13.05.1998г. /л. 9 и сл./ се установява, че на 13.05.1998г. между Министерство на промишлеността, в качеството му на продавач и „О.“ АД, в качеството му на купувач е сключен договор за продажба на 627 акции от „С.“ ЕАД /еднолично търговско дружество с държавно имущество/, с номинал по 1000 лева, представляващи 18.23 % от капитала на дружеството.

        От представения по делото договор за продажба на акции от „С.“ ЕАД от 20.05.1998г. /л. 11 и сл./ се установява, че на 20.05.1998г. между Министъра на промишлеността, в качеството му на продавач и „О.“ АД, в качеството му на купувач е сключен договор за продажба на 61 акции от „С.“ ЕАД /еднолично търговско дружество с държавно имущество/, представляващи 1.77 % от капитала на дружеството.

    От представената по делото Заповед № РД-16-219/20.03.1997г. на Министерство на промишлеността /л. 13/ се установява, че с посочената заповед е определена комисия, която да организира и проведе предаването на движимото и недвижимото имущество на  „С.“ ЕАД.

От представения по делото Протокол за предаване и приемане владението върху имуществото от  „С.“ ЕАД на „О.“ АД от 01.10.1997г. /л. 14 и сл./ се установява, че на посочената е предадено и прието владението.

От представеното по делото Решение с № 8/07.07.1999г. по фирм. дело № 23201/1991г. по описа на СГС, Фирмено отделение /л. 20/ се установява, че на посочената дата в Регистъра за търговски дружества по партидата на „С.“ АД са вписани следните промени: на основание чл. 270а ТЗ е вписано вливане на „О.“ АД – в ликвидация в „С.“ АД; вписано е прекратяване на ликвидацията на „О.“ АД и заличаването му от Търговския регистър без ликвидация, поради вливането му в „С.“ АД.

От представената по делото справка за притежаваните дълготрайни активи земи и сгради на             „С.“ АД, съгласно годишния финансов отчет за 2016г. /л. 21/ се установява, че дружеството притежава земя от 1800 кв. м. и земя от 924 кв. м. и следните сгради: инженерен корпус 2, топъл преход и инженерен корпус 3, находящи се в гр. София, бул. „Рожен“ № 5 /съобразно отразената забележка/.

От представения по делото Акт № 11371/17.06.1987г. за държавна собственост /л. 22/ се установява, че инженерен корпус 2 с площ от 419 кв. м. /построен през 1986г./ и топъл преход  с площ от 129 кв. м. /построен през 1987г./, находящи се в гр. София, район II, квартал № 8, ул. „Ал. Толстой“ № 101 са с цена на имота 300000 лева са държавна собственост, съгласно Заповед № 9 на Министъра на финансите от 25.11.1986г. като е отразен, че и преди това е бил държавен имот като имотът е предоставен за оперативно управление на държавната организация Център „С.“.

По делото са представени писмо от 16.02.2017г., издадено от Агенция за приватизация и следприватизационен контрол /л. 29/ и Удостоверение /л. 30/, от които се установява, че ищцовото дружество няма задължения, произтичащи от неизпълнение на сключените три договори за продажба на акции от „С.“ ЕАД.

По делото е представен Акт с № 08408/25.03.2014г. за публична държавна собственост /л. 32/, от който се установява, че същият е съставен на основание чл. 68, ал. 1, чл. 2, ал. 2, т. 4 и чл. 71, ал. 1 ЗДС, чл. 10, ал. 2 ЗНП, вр. чл. 103 и чл. 104 ППЗДС  като в него е посочен и процесният недвижим имот: самостоятелен обект с идентификатор 68134.1377.1084.5 по кад. карта и регистри на гр.София, представляващ двуетажна сграда със застроена площ от 860 кв.м. с адм. адрес гр.София, район „Надежда“, ул. „****** /л. 32, стр. 2/.

От приетата по делото СТЕ /л. 107 и сл./, кредитирана от съда като компетентно и обективно изготвена се установява следното: съвкупността от сградите по АДС 11371/17.06.1987г. и Разрешение за строеж с № 11/21.03.1990г. са идентични и отговарят на сграда с идентификатор 68134.1377.1084.5 с обща площ от 860 кв. м. като корпус 2 е с площ от 373.20 кв. м. /по АДС – 419 кв. м./; топла връзка е с площ от 108.88 кв. м. /по АДС – 129 кв. м./ и корпус 3 /временна сграда/ е с площ от 377.67 кв. м. /по писмо за продажба на л. 28, стр. 2 – 370 кв. м.

От представеното по делото Решение 1/30.10.1991г. по описа на СГС, Фирмено отделение /л. 134 и сл./ се установява, че СГС е регистрирал Акционерно дружество с държавно имущество „С.“ АД.

От приетата по делото съдебно-икономическа експертиза /л. 167 и сл./, кредитирана от съда като обективно и професионално изготвена се установява следното: процесните сгради, идентифицирани от вещото лице П. в приетата СТЕ, а именно: инженерен корпус 2 – 373.20 кв. м. – по АДС 419 кв. м.; Топъл преход – 108.88 кв. м. – по АДС 129 кв. м.; инженерен корпус 3 – 377.67 кв. м. – по писмо за продажба 370 кв. м. са включени в баланса на „С.“ АД при неговата приватизация, в изготвения за целта приключителен баланс към 30.09.1997г.; при извършената проверка в счетоводството на ищцовото дружество не се установи наличие на счетоводни регистри и счетоводен баланс към 31.03.1991г. и към 28.06.1991г. – датата на преобразуване на държавно предприятие Център „С.“, поради което експертизата не може да отговори на поставения въпрос какво е било имуществото на Център „С.“ към датата на преобразуването му, дали е включвало процесния имот и дали този имот е преминал към „С.“ ЕАД.

От приетата по делото допълнителна съдебно-икономическа експертиза /л. 197 и сл./, кредитирана от съда като обективно и професионално изготвена се установява следното: в учрежденския актив не са били открити търсените счетоводен баланс към 31.03.1991г. на преобразуваното държавно предприятие Център „С.“ и разделителен протокол за предадените и поети от акционерна фирма „С.“ активи и пасиви, с придружаващите го счетоводни регистри и инвентарна книга към 31.03.1991г., поради което експертът не може да отговори на поставения въпрос какво е било имуществото на Център „С.“ към датата на преобразуването му, дали е включвало процесния имот и дали този имот е преминал към „С.“ ЕАД.

Във връзка с представения по делото акт за държавна собственост /л. 32/ следва да се вземат предвид и следните съображения: със ЗДС и ЗОС се определят и прецизират основанията за придобиване от Държавата и общината на право на собственост. Тези закони определят правното основание, на което държавата, респективно общината придобива правото на собственост. То следва да бъде посочено в Акта за държавна общинска собственост, респективно в Акта за частна общинска собственост. Когато това основание изисква настъпването на конкретен юридически факт, или реализиране на сложен фактически състав – завещание, дарение, отчуждаване, реституция, които не настъпват по силата на закона, в акта следва да се посочи и фактическото основание освен правното. Съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗОС, Общината удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост с акта за общинска собственост Последователна е съдебната практика, че Актът за държавна общинска собственост и Актът за частна общинска собственост се ползват с доказателствена сила, съгласно разпоредбата на  чл. 5, ал. 2 от ЗОС и ЗДС, но тя при оспорване може да бъде опровергана, защото самият акт не създава права за държавата, респективно за общината /аргумент от нормата на чл. 5, ал. 3 от ЗОС/. Правото на собственост за тях възниква с реализиране на фактическото и правно основание за придобиване правото на собственост, което при оспорване, подлежи на доказване от държавата, респективно от общината /в този смисъл е и Решение № 541 от 6.07.2010 г. по гр. д. № 661/2009 г. по описа на ВКС, II гр. о./.

В тази връзка следва да се посочи още, че актовете за държавна, съответно за общинска собственост, са официални документи, съставени от длъжностни лица по определен ред и форма, с които се удостоверява възникването, изменението и погасяването на държавната, съответно на общинската собственост. Освен описание на имота и неговото местонахождение, в акта се посочва и основанието - както правното, така и фактическото, по силата на което имотът е станал държавна /общинска/ собственост. Това е така, тъй като актовете за държавна /общинска/ собственост нямат правопораждащо действие, а само конституират придобитото по някой от предвидените в чл. 77 ЗС способи право на собственост /в този смисъл са Решение № 321 от 14.10.2011 г. на ВКС по гр. д. № 1167/2010 г., I г. о., ГК и Решение № 269 от 3.08.2012 г. на ВКС по гр. д. № 643/2011 г., I г. о., ГК/.

В случая в представения по делото Акт с № 08408/25.03.2014г. за публична държавна собственост /л. 32/ е посочено, че същият е съставен на основание чл. 68, ал. 1, чл. 2, ал. 2, т. 4 и чл. 71, ал. 1 ЗДС, чл. 10, ал. 2 ЗНП, вр. чл. 103 и чл. 104 ППЗДС като в него е посочен и процесният недвижим имот: самостоятелен обект с идентификатор 68134.1377.1084.5 по кад. карта и регистри на гр. София, представляващ двуетажна сграда със застроена площ от 860 кв. м. с адм. адрес гр. София, район „Надежда“, ул. „****** /л. 32, стр. 2/.

В случая обаче от подробно анализираните по-горе доказателства безспорно се доказа, че ищецът е собственик на процесния имот въз основа на сключените приватизационни сделки като ответникът не е ангажирал каквито и да било доказателства, че е собственик на имота на посоченото в акта за държавна собственост придобивно основание.

Предвид изложените съображения предявеният иск се явява основателен и доказан изцяло.

 

По отговорността за разноските:

С оглед изхода на спора, право на разноски възниква за ищеца, като съобразно представения списък по чл. 80 ГПК /л. 199/, същите възлизат на сумата от 15592.74 лева /ДТ – 3083.74 лв.; такса за вписване на ИМ – 309 лв.; депозит за вещи лица – 700.00 лв.; адвокатско възнаграждение – 11 500 лв./.

На основание чл. 78, ал. 4 ГПК ищецът следва да заплати на ответника ОБЛАСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ НА ОБЛАСТ София сумата от 700.00 лева – разноски за производството пред СГС /сумата от 600 лева – депозити за вещи лица и сумата от 100.00 лева – юрисконсултско възнаграждение/.

 

Мотивиран от изложеното Софийски градски съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по гр. дело № 3381/2020г. по описа на СГС, 9 с-в В ЧАСТТА по отношение на предявения от „С.“ АД, с ЕИК ******, със съдебен адрес:*** срещу ОБЛАСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ НА ОБЛАСТ София, с ЕИК ******, с адрес: гр. София, ул. „******иск с правно основание чл. 124, ал.1 ГПК за признаване за установено, че ищецът е собственик на следния недвижим имот: САМОСТОЯТЕЛЕН ОБЕКТ с идентификатор 68134.1377.1084.5 по кад. карта и регистри на гр. София, представляващ двуетажна сграда със застроена площ от 860 кв. м. с адм. адрес гр. София, район „Надежда“, ул. „******.

ОСЪЖДА „С.“ АД, с ЕИК ******, със съдебен адрес:*** да заплати в полза на ОБЛАСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ НА ОБЛАСТ София, с ЕИК ******, с адрес: гр. София, ул. „******, на основание чл. 78, ал. 4 ГПК сумата от 700.00 лева – разноски за производството пред СГС.

РЕШЕНИЕТО в тази си част има характер на определение и подлежи на обжалване с частна жалба от страните в 1-седмичен срок от съобщението пред Софийски апелативен съд.

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, на основание чл. 124, ал.1 ГПК, по иск, предявен от „С.“ АД, с ЕИК ******, със съдебен адрес:*** срещу ДЪРЖАВАТА, с адрес: гр. София, ул. ******, представлявана от М.Р.Р.Б., че С.“ АД е собственик на следния недвижим имот: САМОСТОЯТЕЛЕН ОБЕКТ с идентификатор 68134.1377.1084.5 по кад. карта и регистри на гр. София, представляващ двуетажна сграда със застроена площ от 860 кв. м. с адм. адрес гр. София, район „Надежда“, ул. „******.

ОСЪЖДА ДЪРЖАВАТА, с адрес: гр. София, ул. ******, представлявана от М.Р.Р.Б., да заплати, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК в полза на „С.“ АД, с ЕИК ******, със съдебен адрес:*** сумата от 15592.74 лева – разноски за производството пред СГС.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

                                                                             

                                                        СЪДИЯ: