РЕШЕНИЕ
№
444
гр. Враца, 16.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, пети състав, в публично заседание на 24.11.2021 г. /двадесет
и четвърти ноември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:
АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА
РАДЕНКОВА
при
секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с
участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия
РАДЕНКОВА адм. дело № 622 по описа на
АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано
е по жалба на А.К.А. *** против Решение № 195 по Протокол № 15 от 10.11.2020 г.
на Общински съвет – Козлодуй, с което е дадено съгласие за поемане на дългосрочен
дълг от Община Козлодуй за финансиране на инвестиционни проекти при определени
параметри и е възложено на кмета да представлява общината и да проведе
процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия с решение № 548/12.12.2018 г. на ОбС –
Козлодуй ред, да подпише договор за заем с избраната институция, както и да
извърши всички необходими правни и фактически действия за изпълнение на
решението, след
отмяна с определение № 9022/04.08.2021 г. по адм. д. №
2129/2020 г. на ВАС на определение № 575/03.12.2020 г., постановено по
настоящето дело.
В
жалбата са изложени доводи, че
Решението е нищожно, поради липса на изискуемите реквизити по чл. 16 и чл. 17
от Закона за публичните финанси (ЗПФ) и незаконосъобразно поради допуснати
съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила.
Иска се да бъде прогласена нищожността
му, респ. да бъде отменено.
Ответникът - Общински
съвет – Козлодуй, редовно призован, чрез процесуалния си представител, оспорва
жалбата. Претендира присъждане на направените по делото разноски, съобразно
представен списък.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на
жалбата.
По
делото са представени писмени доказателства, както и заверено копие от
образуваната пред органа административна преписка.
Административният съд, като се запозна
с доводите и съображенията на страните, доказателствата в административната
преписка и след служебна проверка на оспорения акт, съобразно вмененото му
задължение по чл. 168, ал. 1 от АПК, намира за установено следното:
С предложение вх. №
410-01-235/28.10.2020 г. - л. 22 и сл., Кметът на Община Козлодуй е обосновал необходимостта от финансиране на
инвестиционни проекти в полза на местната общност и е предложил на Общински
съвет – Козлодуй да даде съгласие община Козлодуй да поеме дългосрочен дълг за
финансиране на инвестиционни проекти, при конкретни условия.
Към предложението е приложен протокол
от публично обсъждане на намерение за поемане на дългосрочен общински дълг от
07.10.2020 г.
Видно от т. 3 на Протокол №
11/05.11.2020 г., на свое заседание Постоянната комисия по здравеопазване и
социални дейности е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на
община Козлодуй предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на дългосрочен общински дълг.
По т. 3 на Протокол № 7/05.11.2020 г., на свое
заседание Постоянна комисия образование, култура, младежта, спорта и туризма е
взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на община Козлодуй
предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на дългосрочен общински дълг.
С т. 3 на Протокол № 7/05.11.2020 г.,
на свое заседание Постоянна комисия по земеделие, горско стопанство и опазване
на околната среда е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на община
Козлодуй предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на дългосрочен общински дълг.
Съгласно т. 5 на Протокол №
12/05.11.2020 г., на свое заседание Постоянната комисия по бюджет, финанси и
общинска собственост е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на
община Козлодуй предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на дългосрочен общински дълг.
Видно от т. 3 на Протокол №
5/05.11.2020 г., на свое заседание Постоянната комисия по икономическо
развитие, инвестиции, европейски проекти и трудова заетост е взела становище, с
което подкрепя внесеното от Кмета на община Козлодуй предложение вх. №
410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на
дългосрочен общински дълг.
Въз основа на Предложение вх. №
410-01-255/03.12.2018 г. на Кмета на Община Козлодуй - л. 48 и сл., подкрепено от Постоянната
комисия по бюджет, финанси и общинска собственост със становище по т. 4 от
протокол № 43/10.12.2018 г., Общински съвет – Козлодуй е приел Процедура за
избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник с Решение № 548
по Протокол № 58 от заседание, проведено на 12.12.2018 г.
По
допустимостта на жалбата ВАС се е произнесъл с определение № 9022/04.08.2021 г.
по адм. д. № 2129/2020 г. и същата е
приета за допустима като предявена в законоустановения преклузивен срок, от
страна с правен интерес от обжалването, против административен акт, подлежащ на оспорване.
С
оспореното в настоящето производство Решение № 195 по Протокол № 15 от
10.11.2020 г. на Общински съвет – Козлодуй, е дадено съгласие за поемане на
дългосрочен дълг от Община Козлодуй за финансиране на инвестиционни проекти при
определени параметри и е възложено на кмета да представлява общината и да
проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия с решение № 548/12.12.2018 г. на ОбС –
Козлодуй ред, да подпише договор за заем с избраната институция, както и да
извърши всички необходими правни и фактически действия за изпълнение на решението.
Разгледано по същество, оспорването се явява неоснователно по следните
съображения:
Решение № 195 по Протокол № 15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет –
Козлодуй изхожда от компетентен орган, доколкото именно съответният ОбС има
правомощие съгласно чл. 21, ал. 1, т.
10 от ЗМСМА да приема решения за ползване на банкови кредити, за
предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг
чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за
издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон.
Решението
съставлява индивидуален административен акт, обективирано в изискуемата писмена
форма. Фактическите основания за необходимостта от приемане на такъв вид
Решение се черпят от предложение
вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. на Кмета на Община Козлодуй, протокол от публично обсъждане на намерение за
поемане на дългосрочен общински дълг от 07.10.2020 г. и становищата на Постоянните
комисии към ОбС – Козлодуй.
Проверката
от съда следва да се сведе до проверка за наличието на взето решение за поемане
на дълг със съдържание съобразно изискванията на Закона за общинския дълг,
което може да създаде задължения за общината като публичноправен субект и
следва да намери опосредено действие чрез общинския бюджет, като параметрите на
дълга се предвидят в съответните му части.
Съобразно
горното съдът счита, че Общински съвет – Козлодуй е взел Решение, за което е
овластен, както вече беше посочено, от общата разпоредба на чл. 21, ал. 1, т.
10 от ЗМСМА, а така също и от специалната разпоредба на чл. 13 от Закона
за общинския дълг, съгласно която Кметът на общината внася
предложенията за поемане на дългосрочен и краткосрочен дълг, които се
разглеждат и одобряват от общинския съвет. Видно от Протокола за проведеното
заседание, присъствали са 19 от общия брой 21 общински съветници. При гласуване
на решението са присъствали и гласували 19 общински съветници, от които „за“
14, „против“ 5 и 0 „въздържали се“. Гласуването е поименно. При тези
обстоятелства налице е валидно взето решение от компетентен орган, при спазване
на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в разпоредбите на чл. 27, ал. 2,
ал. 4 и
ал. 5 от ЗМСМА.
Решението
е и със съответстващо съдържание по чл.
17, ал. 1 от Закона за общинския дълг. Със същото е определен
максималният размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност (четири
милиона сто шестдесет и шест хиляди осемстотин четиридесет и осем); валутата на
дълга (лева); вид на дълга (дългосрочен дълг, поет с договор за общински заем);
начин на обезпечаване (учредяване на залог върху конкретно посочени вземания,
постъпления, настоящи и бъдещи парични вземания, представляващи настоящи и
бъдещи приходи на Община Козлодуй по указани текстове от Закона за публичните финанси);
условията за погасяване (със срок до 5 години от датата на подписване на
договора за кредит); максималният лихвен процент (1,5 , определен в зависимост
от конкретното предложение на избрания изпълнител).
С
приетото Решение е възложено на Кмета на Община Козлодуй да проведе процедура
за избор на финансова или кредитна институция по приетия ред, съгласно Решение № 548 по Протокол № 58 от заседание, проведено на
12.12.2018 г. на ОбС – Козлодуй, да подпише договор за заем с избраната
институция, както и да извършва всички необходими правни и фактически действия
за изпълнението на решението.
Настоящият съдебен състав счита, че
поемането на общински дълг и приемането на бюджета са правни актове с
еднократно правно действие и засягат неопределен кръг лица, но въздействието на
поемането на дълга върху правната сфера на адресатите на това решение е
опосредено от общинския бюджет. Доколкото бюджетът представлява по естеството
си финансов акт, който се приема с решение на общинския съвет, проверката за
законосъобразност на този именно акт се свързва със спазване на процедурните
правила за приемането му и на императивните законови изисквания за съдържанието
му.
В хода на извършения съдебен контрол в
настоящото производство се установи, че е налице валидно взето решение, при
спазване на изискванията за кворум и мнозинство и гласуване, със съответстващо
съдържание, съобразно предвиденото в ЗПФ, и в корелация с предходното взето
решение по Протокол № 15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет – Козлодуй.
В
заключение настоящият
състав счита, че по отношение на оспореното Решение не са налице твърдените
отменителни основания. Решението е взето от компетентен орган, при ясно
изразена воля, при редовно проведена процедура и в съответствие с материалния
закон. Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна и като такава следва
да бъде оставена без уважение.
При
този изход на спора и изрично стореното в тази насока искане от процесуалния
представител на ответника и приложените писмени доказателства, съдът следва да
присъди в полза на ответника сторените по делото разноски за възнаграждение за
един адвокат в размер на 1320,00 (хиляда триста и двадесет)лева.
Мотивиран от горното, Административен съд
- Враца, V-ти състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.К.А. ***
против Решение № 195 по Протокол № 15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет –
Козлодуй.
ОСЪЖДА А.К.А. *** ДА ЗАПЛАТИ на Общински съвет - Козлодуй
направените по делото разноски в размер на 1320,00 (хиляда триста и двадесет) лева за
адвокатско възнаграждение.
Решението може да се обжалва с касационна жалба
пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните.
АДМ.
СЪДИЯ: