Определение по дело №611/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 827
Дата: 13 декември 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20237240700611
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

827

 

Стара Загора, 13.12.2023г.

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в съдебно заседание на петнадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: РАЙНА Т.А

       

 

при секретар Пенка Маринова                                                                          и с участието

            на прокурор                                                                                                като разгледа

            докладваното от съдия    Р. Т.А    административно дело  № 611 по  описа за

2023г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                          

                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (загл. изм. ДВ бр.51/ 2022г., в сила от 01.07.2022г.).  

 

Образувано е по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христо Ботев“ № 62, представлявано от инж. Р.И.М., в качеството му на управител, срещу Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, с което на бенефициера  „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Стара Загора е определена финансова корекция в размер на 5 % от стойността на засегнатите от нарушенията и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране разходи по сключени договори по обществена поръчка с предмет „Упражняване на независим строителен надзор и оценка на съответствието на инвестиционния проект и изпълняване функциите на Инженер по ЗУТ за обекти по проект „Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия обслужвана от ВиК ЕООД Стара Загора“ по 4 обособени позиции, както следва: за обособена позиция № 1 „Стара Загора“ (обекти 1, 2 и 3) – Договор № Е-ДЗ-15/ 20.07.2021г. с изпълнител „Стройконсулт БГ“ ДЗЗД на стойност 1 072 400лв. без ДДС; за обособена позиция № 2 „Казанлък“ (обекти 4, 5 и 6) - Договор № Е-ДЗ-16/ 21.07.2021г. с изпълнител ДЗЗД „СТРОЙБУЛ 2000“ на стойност 994 500лв. без ДДС; за обособена позиция № 3 „Чирпан“ (обекти 7 и 8) - Договор № Е-ДЗ-13/ 26.03.2021г. с изпълнител „Стройконтрол-ГТ“ ООД на стойност 153 200лв. без ДДС и за обособена позиция № 4 „Раднево“ (обекти 9, 10 и 11) - Договор № Е-ДЗ-14/ 26.03.2021г. с изпълнител ДЗЗД „ТТ Консулт“ на стойност 125 650лв.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за издаването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, в несъответствие с целта на закона, както и в нарушение на основни правни принципи. Жалбоподателят счита, че решението за налагане на финансова корекция е постановено в нарушение на чл.77, ал.1 и ал.2 от ЗУСЕФСУ, тъй като е резултат от констатиран пропуск/грешка на самия административен орган. С подробно изложени съображения обосновава, че не е налице възприетото от Ръководителя на УО на ОПОС нарушение на чл.46, ал.1 от ЗОП във връзка с чл.2, ал.1, т.1 и т.2 и ал.2 от ЗОП, поради твърдяното неразделяне на обществената поръчка на обособени позиции. Като погрешно, невярно, необосновано и противоречащо на ЗОП се оспорва приетото от РУО, че възложителят е следвало да раздели предмета на обществената поръчка на обособени позиции според обекта на строителство и неговата категоризация, съгласно разрешението за строеж. Поддържа, че доколкото възложителят е разделил обществената поръчка на четири обособени позиции на териториален признак по общини, така направената от възложителя преценка за разделяне на обществената поръчка по този признак не подлежи на контрол от РУО на ОПОС, тъй като изборът на критерия, по който да се раздели обществената поръчка на обособени позиции, е само и единствено на възложителя. Твърди, че по никакъв начин не е ограничено участието на  икономически оператори в обществената поръчка чрез включване в една обособена позиция на обекти от различни категории строежи, за което излага подробни съображения. Оспорва се и наличието на твърдяното от РУО нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП - незаконосъобразна техническа спецификация и определянето на това нарушение като нередност по чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕФСУ, съответно по т.11, б. „б“ от Приложение № 1 към чл.2, ал.1 от  Наредбата за посочване на нередности. По подробно изложени в жалбата съображения,  включително за несъответствие на оспорения акт с целта на закона и с принципа на пропорционалността, е направено искане обжалваното Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, да бъде отменено, като незаконосъобразно.

 

            Ответникът по жалбата - Ръководител на Управляващия орган  на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.” - Главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда” в Министерство на околната среда и водите, чрез процесуалния си представител, в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваното решение, като издадено от компетентен орган; при спазване на административно-производствените правила; в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, с оглед  доказаното наличие на възприетото основание за определяне на финансова корекция, е правилно и законосъобразно.

 

В постъпилата по делото, в срока за произнасяне, писмена молба вх. № 6593 от 21.11.2023г. от процесуалния представител на ответника, е направено искане подадената от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора жалба срещу Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, да бъде оставена без разглеждане, като процесуално недопустима, а производството по делото – прекратено. Процесуалната недопустимост на оспорването се основава на твърдения за подаването на жалбата след изтичането на законово регламентирания 14-дневен преклузивен срок, по съображения за приложимостта на разпоредбите на чл.22, ал.3 от ЗУСЕФСУ и съотв. на чл.13, ал.1 от Наредбата на ИСУН при определянето на датата, на която Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на УО на ОПОС се счита за съобщено на бенефициера „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора.

 

След преценка на доказателствата по делото съдът намира, че жалбата е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

 Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.5 от АПК, една от тези предпоставки за надлежно упражняване правото на жалба от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно във всеки един етап от производството, е оспорването да е направено в законово регламентирания срок за подаване на жалба срещу съответния административен акт.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал.4 от ЗУСЕФСУ, решенията за определяне на финансови корекции се обжалват по реда на АПК. В чл.149, ал.1 от АПК е регламентирано, че административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им. Нормативно установеният срок за оспорване е преклузивен и с изтичането му се прекратява правото да се търси съдебна защита срещу акта.  

 

Спорният по делото въпрос се свежда до приложимата нормативна регламентация за определяне на датата, на която обжалваното Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, е било съобщено на бенефициера „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора и съотв. считано от коя дата започва да тече преклузивния 14 дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК за оспорването на решението по съдебен ред.

От доказателствата по делото се установя, а и не е спорно между страните, че съобщаването на Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на УО на ОПОС, на адресата на акта – „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора, е извършено чрез Информационната система за управление и наблюдение (ИСУН). Съгласно чл. 22, ал. 1 ЗУСЕФСУ, информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕФСУ се поддържа от Централното координационно звено и осигурява електронния обмен на информация и документи между него, органите за управление и контрол на средствата от ЕФСУ и кандидатите и бенефициентите на финансова подкрепа. В ал. 2 на чл.22 от ЗУСЕФСУ е указано, че производства пред управляващите органи по този закон може да се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл. 23 т.е по Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН (Наредбата за ИСУН). Съгласно чл. 13, ал. 3 от Наредбата, кандидатите и бенефициентите получават всички изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по чл. 2 (вкл. производството по определяне на финансови корекции), само посредством ИСУН. Съответно изпращането на електронни документи и изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН, като съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН. (чл.3, ал.2 и ал.4 от Наредбата за ИСУН). Съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредбата електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН.

По отношение на актовете за определяне на финансова корекция в чл. 35, ал. 2 от Наредбата за ИСУН е регламентирано, че решението по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕФСУ се изготвя в електронен формат, подписва се от ръководителя на управляващия орган/междинното звено с електронен подпис и се изпраща на съответния бенефициент. Съгласно разпоредбата на  чл. 22, ал. 3 от ЗУСЕФСУ, когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициер, като към съобщението е прикачен съответния акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН.

 

В случая от доказателствата по делото се установява, че производството, приключило с издаденото решение по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ - Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на УО на ОПОС, се е развило посредством ИСУН. Чрез ИСУН, в съответствие с изискванията на чл.35, ал.1 от Наредбата за ИСУН, е изпратено писмо изх. № 1-016-0013-4-250 от 27.07.2023г. на Ръководителя на УО на ОПОС /л.351/, с което бенефициерът е уведомен за образуваното производство по определяне на финансова корекция – за констатираните нарушения, представляващи „нередност“ по см. на чл. 2, т. 36 от Регламент № 1303/2013 и чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕФСУ и квалифицирането им като нередности по см. на т.3 и т. 11, б. „б“ от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ. Обжалваното Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, съгласно чл.35, ал.1 от Наредбата за ИСУН, е издадено под формата на подписан с КЕП електронен документ /представен по делото на оптичен носител - CD/ и е изпратено на бенефициера „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора чрез ИСУН на 15.09.2023г., 13.17 часа (л. 47 и л.379-380 по делото), като прикачен файл към съобщение. При прилагането на чл.22, ал.3, изр. второ от ЗУСЕФСУ и чл. 13, ал.1 от Наредбата за ИСУН, електронният документ се счита за получен от бенефициера, съответно административният акт връчен на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора, на датата на неговото изпращане чрез ИСУН - 15.09.2023г. Срокът по чл. 149, ал. 1 от АПК е започнал да тече от деня, следващ датата на съобщаване, т. е. от 16.09.2023г. и съответно е изтекъл на 29.09.2023г. (присъствен ден). Жалбата срещу Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на УО на ОПОС, е подадена в Административен съд – Стара Загора на 02.10.2023г. с вх. № 5411/ 02.10.2023г. Но към 02.10.2023г. правото на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора да оспори по съдебен ред Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, е било вече преклудирано.

 

Обстоятелството, на коя дата изпратеното на 15.09.2023г. посредством ИСУН съобщение за издаването на акта, е било прочетено, съотв. на коя дата изпратеното като прикачен файл към съобщението решение на РУО е било изтеглено, е правно ирелевантно за определяне на момента на съобщаване на административния акт. Противно на поддържаното от жалбоподателя в представеното по делото писмено становище, в случая не може да намери приложение разпоредбата на чл. 137, ал. 3 от АПК (съгласно която когато връчването се извършва по електронен път, съобщението се смята за връчено в деня на изтеглянето му от адресата), тъй като съобщаването на индивидуалните административни актове по реда на АПК се извършва единствено в случаите, когато производствата пред управляващите органи по ЗУСЕФСУ не се провеждат посредством ИСУН (чл.22, ал.4 от ЗУСЕФСУ). В случая, както беше посочено, производството е проведено посредством ИСУН, поради което редът за съобщаване на решението по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ и датата на съобщаване на акта, се определят при прилагането на специалната норма на чл.22, ал.3 от ЗУСЕФСУ, която специална правна регламентация изключва прилагането на общата такава по АПК. Ирелевантно е и обстоятелството на коя дата Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на УО на ОПОС е заведено в деловодната система на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора. Що се отнася до възражението на жалбоподателя, че в сключения от бенефициера Административен договор № Д-34-101/ 15.10.2019г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейският съюз по процедура чрез директно предоставяне BG16M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура“, не е предвидено производствата да се провеждат посредством ИСУН и съотв. че кореспонденцията се осъществява през ИСУН,  следва да се отбележи, че съгласно чл.13, ал.5 от Наредбата за ИСУН, съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН. В случая в Административния договор (л. 329 и сл.) е посочено, че същият е сключен на основание постъпило проектно предложение ИСУН №BG16М1ОР002-1.016-0013, поради което още към момента на кандидатстването „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД е дало съгласие както за изпращането от РУО на електронни документи и изявления за нуждите на производствата пред УО посредством ИСУН, така и за получаването от бенефициера на всички изявления и електронни документи от УО, свързани с производствата по чл. 2 от Наредбата (вкл. производството по определяне на финансови корекции), посредством ИСУН. Съответно моментът, в който актовете на РУО ще се считат за връчени при изпращането им чрез ИСУН, не е предмет на регулиране с административния договор, а е нормативно регламентиран.

 

Неоснователно е и направеното възражение от жалбоподателя в представената писмена защита от пълномощника му по делото, че с прилагането на необоримата презумпция по чл.22, ал.3 от ЗУСЕФСУ, се нарушава конституционно регламентираното право на жалба на гражданите и юридическите лица по чл.120, ал.2 от Конституцията на РБългария и съотв. правото по чл.47, параграф 1 от Хартата за основните права на Европейския съюз – съобщаването на актовете на РУО чрез изпращането им до бенефициерите за нуждите на производствата пред УО посредством ИСУН, е нормативно установен способ за изпращане/получаване на електронни изявления и електронни документи, като определянето на датата на изпращането на електронните документи от УО чрез ИСУН като дата на тяхното съобщаване на бенефициерите, изцяло кореспондира с предвиденото в чл.10, параграф 3 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1011/2014 на Комисията от 22.09.2014г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на образците за предоставяне на определена информация на Комисията и подробни правила за обмен на информация между бенефициерите и управляващите органи, сертифициращите органи, одитните органи и междинните звена.

 

С оглед на изложеното съдът приема, че жалбата на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора срещу Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, се явява процесуално недопустима, като подадена след изтичане на преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК за оспорването на акта по съдебен ред, което е пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. Жалбата следва да бъдат оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

            Предвид изхода на делото искането на ответника по жалбата за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 от АПК, в тежест на жалбоподателя „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100лв., съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 15.11.2023г. за даване ход на делото по същество.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христо Ботев“ № 62, срещу Решение N-181 от 15.09.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, с което на бенефициера  „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Стара Загора е определена финансова корекция в размер на 5 % от стойността на засегнатите от нарушенията и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране разходи по сключени договори за обособена позиция № 1 „Стара Загора“ (обекти 1, 2 и 3); за обособена позиция № 2 „Казанлък“ (обекти 4, 5 и 6); за обособена позиция № 3 „Чирпан“ (обекти 7 и 8) и за обособена позиция № 4 „Раднево“ (обекти 9, 10 и 11), по обществена поръчка с предмет „Упражняване на независим строителен надзор и оценка на съответствието на инвестиционния проект и изпълняване функциите на Инженер по ЗУТ за обекти по проект „Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия обслужвана от ВиК ЕООД Стара Загора“ по 4 обособени позиции, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 611/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора.  

 

ОСЪЖДАВодоснабдяване и канализация“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христо Ботев“ № 62, да заплати на Министерство на околната среда и водите, гр. София, сумата от 100лв. (сто лева), представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: