Решение по дело №4185/2022 на Софийски градски съд

Номер на акта: 767
Дата: 1 декември 2022 г. (в сила от 8 декември 2022 г.)
Съдия: Николай Младенов
Дело: 20221100204185
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 767
гр. София, 30.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО 22 СЪСТАВ, в публично заседание
на тридесети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Николай Младенов
Членове:Веселина Ставрева

Теодора Анг. Карабашева
при участието на секретаря Красимира Й. Динева
в присъствието на прокурора Р. Ст. Б.
като разгледа докладваното от Николай Младенов Частно наказателно дело
№ 20221100204185 по описа за 2022 година
РЕШИ:

ОТКАЗВА ПРИЗНАВАНЕ на


Решение № 2050 Js 44817/20 за налагане на финансова санкция от 06.07.2021 г. /в
сила от 30.10.2021 г./,изд. от РС,гр.Бад Кройцнах ,провинция Райнланд Пфалц,ФРГ, с което
на българския гражданин Е. С. Е.,род. на **** г. в гр.София,жив. същия град,жп.гара
Кремиковци,бл.****, му е била наложена финансова санкция в размер на 481 евро
/равностойни на 941,87 лв/ ,за това че след като е подал молба и е получавал детски
надбавки от семейна каса „Райнланд Пфалц“ ,не е съобщил незабавно за промени в своята
житейска ситуация, които са важни за тази придобивка или за промени в декларираните
факти свързани с придобивката/което е нарушение според Параграф 68,ал.1,т.1 от немския
закон за данък върху доходите-Специални задължения за съдействие и право за получаване
на информация,
тъй като не е налице условието на чл.30,ал.1 от ЗПИИРКОРНФС ,решението за
1
налагане на финансова санкция да се отнася за деяние ,което да е административно
нарушение и по българското законодателство

Решението подлежи на обжалване и протест в 7-дневен срок пред САС.
На основание чл.38,ал.1,т.2 от ЗПИИРКОРНФС следва да се изпрати уведомление
незабавно до компетентния орган на издаващата държаво, както и до Министерството на
правосъдието на Република България/на основание чл.38,ал.2 от ЗПИИРКОРНФС/.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите


Мотиви към Решение по НЧД№ 4185/2022 г. по описа на СГС,НО,22-ри състав


Постъпило е Удостоверение въз основа на чл.4 от РР 2005/214 на Съвета от 25.02.2005 г.
издадено от Федерална Служба "Правосъдие" относно съд.решение на РС,гр.Бад Кройцнах,ФРГ с
което се предлага на бълг. съд да признае решението на немския съд за налагане на финансова
санкция по отношение на българския гражданин Е. С. Е..
В ОСЗ се явяват исканото лице Е. Е., упълномощен защитник и прокурор от СГП.
След докладването на Удостоверението ,бяха приети и прочетени писмените
доказателства,съдът намери за установена фактическата обстановка и обяви за приключено
съдебното следствие, като даде ход на делото по същество.
Прокурорът намира,че са налице формалните предпоставки на чл.5 от
ЗПИИРКОРНФС,тъй като представеното Удостоверение е по образец и е придружено с превод на
български език.Санкционираното лице има адрес в гр.София, което детерминира подсъдността на
СГС касателно този казус.Това изисква на следващо място нормата на чл.31,ал.6 от
ЗПИИРКОРНФС.Налице е влязъл в сила съдебен акт/визираното в Удостоверението съд.
решение/, издаден от компетентен орган на страна - членка на ЕС.В решението е наложена санкция
за нарушение на финансовата и данъчната система на ФРГ,счита още прокурорът.Българският
гражданин Е. Е. е получавал от семейна каса във ФРГ детски надбавки от м.май 2019 г. до м.
февруари 2020 г. за своето дете Доника С.а,но не е съобщил по-късно ,че е напуснал ФРГ на
30.04.2019 г., като от тази дата не са му се полагали тези надбавки.По този начин , счита още
прокурорът Е. е получил данъчна изгода в размер от общо 2020 евро.Тези нарушения , според
СГП попадат в приложното поле на чл.30,ал.2 от спец.закон , за тях не се изисква двойна
наказуемост,тъй като извършеното се явявало данъчно престъпление.Не са налице основанията за
отказ от признаване по смисъла на чл.35 от спец.закон.Няма доказателства за пълно и частично
плащане,поради което и на основание чл.32,ал.1,вр.чл.16,ал.8 от ЗПИИРКОРНФС следва да бъде
признато решението.Санкцията от 400 евро и разноски 81 евро прави според прокурора общо 480
евро , равностойни на 940,75 лв.
Защитникът лаконично посочва ,че съдът следва да се произнесе съобразно събраните
доказателства.
Засегнатото лице заявява по същество,че няма какво да добави.
От фактическа страна ,съдът намери за установена следната обстановка :
Българският гражданин Е. С. Е. ,като гражданин на страна-членка на ЕС, упражнявайки
правото си на свободно придвижване в рамките на Съюза, се намирал на 24.04.2019 г. във
филиала на Семейна Каса Rheinland Pfalz Saarland, находящ се в градчето Bad
Kreuznach.Съгласно текста на горното Удостоверение/издадено от немските власти/ той подал
Молба за получаване на детски надбавки за неговата малолетна дъщеря Д.Е. С.а,родена на
13.04.2018 г. В тази Молба посочил ,че е адресно регистриран на ул."Kremelstrasse" № 26,55774 в
Baumholder.Съгласно същото Удостоверение ,Е. се е отписал от адреса в Baumholder и се
завърнал в Република България, като от текста на Удостоверението няма конкретика дали и кога
засегнатото лице е живяло на горния адрес.Е. е бил уведомен ,че съгласно Параграф 68,ал.1,т.1
des/от Закона за данък върху доходите/, той следва от момента на молбата да информира
семейната каса за смяната на местоживеенето си.Въпреки това той не е информирал семейната
каса.Последната , на 08.05.2019 г. е одобрила молбата му/вероятно от 24.04.2019 г./и изплаща на Е.
детски надбавки в размер на по 194 евро за месеците май и юни 2019г. , както и по 204 евро за
периода от м.-юли 2019 г. до февруари 2020 г.Общо Е. е получил 2020 евро от тази Семейна Каса.
Деянието , за което е санкционирано засегнатото лице Е. Е. е наказуемо съгласно
посочените в Удостоверението приложими законови разпоредби на ФРГ , а именно Параграф
370,ал.1,т.2/Данъчен кодекс/, Параграф 68,ал.1,т.1 от Закона за данък върху
доходите/.Текстово деянието по Параграф 370,ал.1,т.2 "Укриване на данъци" предвижда
наказание до 5 години "Лишаване от свобода или парична глоба" за онзи , който въпреки
задължението си , остави в неведение финансовите служби относно данъчно значими
факти.Втората приложима разпоредба Параграф 68,ал.1,т.1 - "Специални задължения за
1
съдействие и право за получаване на информация" предвижда който подаде молба или
получава детски надбавки е длъжен да съобщи незабавно на съответната семейна каса промени в
своята житейска ситуация , които са важни за тази придобивка или промени в декларираните
факти ,свързани с придобивката.
Решението за налагане на горепосочената финансова санкция е постановено от РС
,гр.Бад Кройцнах на 06.07.2021 г., влязло е в сила на 30.10.2021 г. и е постановено по дело № 2050
Js 44817/20 г.
Така установената фактическа обстановка се подкрепя от материалите по
преписката,които са изпратени от молещата държава/вкл.Удостоверение в оригинал на немски
език и в превод на български език/,Съдебно Решение № 2050 Js 44817/20 г., както и в другите
писмени документи ,съдържащи се в приложената преписка.
От правна страна, съдът намира че не са налице условията за признаване на решението за
налагане на финансова санкция , посочено в Удостоверението.Поради това следва да се откаже
признаване на същото на територията на Република България.
В Глава Трета,Раздел 1 на ЗПИИРКОРНФС "Условия и ред за признаване и изпълнение
в Република България/РБ/ на решения за налагане на финансови санкции,постановени в други
държави-членки на ЕС" ,основополагащо значение има принципът залегнал в чл.30,ал.1.Според
тази разпоредба "Решения, постановени в наказателни или административнонаказателни
производства в държава-членка на ЕС , се признават и изпълняват на територията на РБ, ако се
отнасят за деяния , които съставляват престъпления или административни нарушения и по
българското законодателство,независимо от елементите на състава им по законодателството на
издаващата държава.
Съгласно чл.30,ал.2 двойна наказуемост не се изисква за деянията , посочени в
чл.14,ал.2,т.1-32 от ЗПИИРКОРНФС/касателно решенията за конфискация и отнемане/ и за
едно или повече деяния съгласно чл.30,ал.2,т.1-7 от ЗПИИРКОРНФС.
На л.5-6 от Удостоверението/респективно л.12 от делото/, което е унифициран образец за
целия ЕС, съобразно горното Рамково Решение, са посочени с квадратчета деянията , за които не
се изисква проверка за наличието на двойна наказуемост. Няма отбелязване в нито едно квадратче
от съставителя на Удостоверението, което обстоятелство задължава българския съд/а и всеки друг
в рамките на Общността/да извърши проверка за двойна наказуемост-
Двете основания , посочени в Удостоверението "Укриване на данъци" и "Специални
задължения за съдействие и право за получаване на информация" се намират в отношение на общ
към специален закон,доколкото получаването на семейни/детски/надбавки е специална хипотеза
на получен доход спрямо общото задължение да се заплащат данъци и такси.
В Република България е в сила Закон за семейни помощи за деца/ЗСПД/,Обн.ДВ
,бр.32/2002 г., в който при аналогична ситуация на т.нар. недобросъвестно получаване на
помощи,въз основа на сигнал по реда на чл.14,ал.3 от Закона Директорът на Дирекция "Социално
подпомагане" издава мотивирана заповед за възстановяване на неправомерно получената помощ
за деца ведно със законната лихва.В чл.16 от същия закон са предвидени глоби ,но за
длъжностните лица , които са нарушили разпоредбите на този закон/по повод отпускането на
семейните помощи/.Тъй като Е. не е действал като длъжностно лице , а като недобросъвестен
получател ,то българското законодателство не предвижда санкция от категорията на глобата за
такова неправомерно поведение , а изисква от такова лице възстановяване на предишното
фактическо положение/чрез връщане на получените суми/.Последното задължение не е наказание,
доколкото и систематическото място на горната разпоредба не е в раздел "Контрол и санкции" на
ЗСПД, а е в Раздел 2 "Семейни помощи при бременност , раждане и за отглеждане на
деца".Наказания има само за длъжностните лица,които са наредили или допуснали да се отпусне
или получи неправомерно такава семейна помощ.Въз основа на горното ,съдът счете ,че не е
налице изискването за двойна наказуемост.На последно място , немските съд.власти в горното
решение налагат глоба от 400 евро като наказание , а не разпореждат връщане на недобросъвестно
получените детски надбавки в размер от 2020 евро/като само за последното има еквивалент в
българското законодателство/.
Предвид горните си съображения, както и на основание
чл.32,ал.1,вр.чл.16,ал.7,т.2,вр.чл.35,т.7 от ЗПИИРКОРНФС ,съдът постанови отказ да признае
решението за налагане на финансова санкция.
2
В този смисъл съдът постанови Решението си
ПРЕДСЕДАТЕЛ :

1. ЧЛЕНОВЕ
:
2.
3