Решение по дело №58/2019 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260021
Дата: 12 ноември 2020 г. (в сила от 10 септември 2021 г.)
Съдия: Росица Богданова Савова
Дело: 20191500900058
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 5 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ  № 260021

гр.Кюстендил, 12.11.2020 г.

 

Кюстендилският окръжен съд, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и  трети септември две хиляди и двадесета година , в състав

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: РОСИЦА САВОВА

при участие на секретаря Вергиния Бараклийска, като разгледа докладваното т.дело  №58 по описа за 2019 г. на Окръжен съд - Кюстендил, за да се произнесе , взе предвид следното:

 

 

 

СНЦ ”МУЗИКАУТОР”, БУЛСТАТ *********, е предявило срещу  „А.С.-Т." ЕООД, ЕИК: ***, обективно съединени искове с правно основание чл. 95, ал. 1 във вр.с  чл. 95б ал. 1, т. 6 и чл. 95в от ЗАПСП  за заплащане от ответника на сумата от общо 8 000 лв. (осем хиляди лева), представляваща обезщетение за претърпени вреди (под формата на пропуснати ползи) поради нарушаване на правата на авторите - членове на сродните дружества за колективно управление на права, представлявани на територията на Република България от ищеца,  което нарушаване се изразява в това, че на 17.08.2018 г. в кафе – аперитив „Iridium“, в гр. Кюстендил, ул. „Жданов“ №12, стопанисван от ответното дружество, са изпълнени публично посредством озвучаване на запис, без надлежно отстъпени за този вид използване авторски права, следните песни:

-"BOOMA YEE" /Бума Йе/ - GEO DA SILVA & JACK MAZZONI /Джео Да Силва енд Джак Мацони/

-СНЕАР THRILLS" /Чип Трилс/ - SIA /Сиа/

-"FAST CAR (TROPICAL HOUSE EDIT)"  /Фаст Кар /Тропикъл Хаус Едит/ Едит//Джонас Блу фичъринг Дакота/

-"IN AND OUT OF LOVE" /Ин енд аут ъф лов/ - Армин Ван Буурен фичъринг Шарън Ден Адел/

-"LAY IT ALL ON ME" /Лей ит ол он ми/  - RUDIMENTAL FEAT. ED SHEERAN /Рудиментал фичъринг Ед Шиърън/

-"Questions" /Куешчънс/- CHRIS BROWN /Крис Браун/

-"REGGAETON LENTO (remix) " /Регетон Ленто /Ремикс/ - /Си Ен Си Оу енд Литъл Микс/

-"WHAT DO YOU MEAN?" /Уот ду ю мийн/ - /Джъстин Бийбър/.

Исковете са предявени от ищеца в качеството му на организация за колективно управление на авторски права.

Сочи се, че на 17.08.2018 г. в търговски обект кафе – аперитив „Iridium“, който се намира в гр. Кюстендил, ул. „Жданов“ №12, стопанисван от ответното дружество, са изпълнени публично посредством озвучаване на запис следните песни:

-"BOOMA YEE" /Бума Йе/ - GEO DA SILVA & JACK MAZZONI /Джео Да Силва енд Джак Мацони/Композитор и автор на текста: Gheorghe Constantin Cristinel /Георге Константин Кристинел/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР ; Композитор и автор на текста: Giannoni Gilberto /Джианони Джилберто/, член на италианското дружество SIAE, представляван от МУЗИКАУТОР ; Композитор и автор на текста: Mazzoni Giacomo /Мацони Джакомо, член на италианското дружество SIAE, представляван от МУЗИКАУТОР ; Композитор и автор на текста: РОР МАGDА FLORIN /Поп Магда Флорин/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР.

-СНЕАР THRILLS" /Чип Трилс/ - SIA /Сиа/
Композитор и автор на текста:
FURLER SIA KATE I /Фърлър Сиа Кейт Ай/, член на дружеството на Австралия и Нова Зеландия APRA, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: KURSTIN GREG /Кърстин Грег/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

-"FAST CAR (TROPICAL HOUSE EDIT)"  /Фаст Кар /Тропикъл Хаус Едит/ - JONAS BLUE FEAT. DAKOTA /Джонас Блу фичъринг Дакота/Композитор и автор на текста: CHAPMAN TRACY L /Чапман Трейси Ел/, член на американското дружество AESCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

-"IN AND OUT OF LOVE" /Ин енд аут ъф лов/ - ARMIN VAN BUUREN FEAT. SHARON DEN ADEL /Армин Ван Буурен фичъринг Шарън Ден Адел/;Автор на текста: ADEKUNLE ADEMOLA /Адекюл Адемона/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор: GOEIJ DE MARINUS B BENNO /Джоей Де Маринус Би Бено/, член на холандското дружество BUMA, представляван от МУЗИКАУТОР;Композитор: VAN BUUREN ARMIN JJD /Ван Буурен Армин Джей Джей Ди/, член на холандското дружество BUMA,  представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: ADEL DEN SHARON J /Адел Ден Шарън Джей/, член на холандското дружество BUMA, представляван от МУЗИКАУТОР

- "LAY IT ALL ON ME" /Лей ит ол он ми/  - RUDIMENTAL FEAT. ED SHEERAN /Рудиментал фичъринг Ед Шиърън/;Композитор и автор на текста: AGGETT PIERS SEAN /Агет Пиърс Шон/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: Dryden Kesi /Драйден Кеси/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: ENGLEFIELD ADAM JOHN ROGER /Енгълфийлд Адам Джон Роджър/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: HARRIS EDWARD JONATHAN /Харис Едуърд Джонатан/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста; IZADKHAH AMIR /Изадха Амир/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: MANSON JACOB Oliver /Мейсън Джейкъб Оливър/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: MCELLIGOTT MARX ANTHONY /Макелиот Макс Антъни/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор  и  автор  на текста: NEWMAN JAMES RICHARD /Нюмън Джеймс Ричард/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: PETERSON LASSE SCHEUFENS /Питърсън Лас Шойфенс/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: ROLLE LEON ANTHONY /Рол Лион Антъни/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: SHEERAN EDWARD CHRISTOPHER /Шиърън Едуард Кристофър/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: SLATER GAVIN JOHN /Слейтър Гавин Джон/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: WOOD JAMES /Ууд Джеймс/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

-"Questions" /Куешчънс/- CHRIS BROWN /Крис Браун/ -Композитор и автор на текста: ANDERSON LYRICA NASHA /Андерсън Лариса Наша/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: BENTLEY FLOYD EUGENE /Бентли Флойд Юджийн/,  член на американското дружество BMI,  представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: BROWN CHRISTOPHER MAURICE /Браун Кристофър Маурис/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР;Композитор и автор на текста: DOTSON CHRISTOPHER /Дотсън Кристофър/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: HAMLIN BRANDON /Хамлин Брандън/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: HENNINGS ARNOLD WALKER /Хенингс Арнолд Уолкър/, член на американското дружество SESAC, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: JONES DARON TAVARIS /Джоунс Дарън Таварис/, член  на американското дружество  BMI,  представляван  от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: KEITH MICHAEL MARCEL /Кейт Майкъл Марсел/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: KEMBO PHILIP TENDAI /Кембо Филип Тендай/,   член  на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: LYTTLE KEVIN /Литъл Кевин/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: MOORE MELVIN RAY /Мур Мелвин Рей/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: PARKER QUINNES DAYMOND /Паркър Куинс Деймънд/ член на американското дружество SESAC, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: PRIMUS RAEON KARLON KARVA /Примус Рaеън Карлон Карва/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: Scandrick marvin E /Скандрик Марвин И/, член на американското дружество AESCAP, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: TURNER BOBBY JOSEPH JR /Търнър Боби Джоузеф Джуниър/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: WARD CHRISTIAN /Уорд Крисчън/, член на американското дружество AESCAP, представляван от МУЗИКАУТОР;

-"REGGAETON LENTO (remix) " /Регетон Ленто /Ремикс/ - CNCO AND LITTLE MIX /Си Ен Си Оу енд ЛИТЪЛ МИКС/- Композитор и автор на текста: ANDINO JADAN /Андино Джейдън/, член на американското дружество АSСАР, представляван от МУЗИКАУТОР ; Композитор и автор на текста: CAMACHO YASHUA /Камачо Яшуа/, член на американското дружество АSСАР, представляван от МУЗИКАУТОР ; Композитор и  автор  на текста: O`NEIL LUIS ANGEL  `Нийл Луис Ейнджъл/, член на американското дружество АSСАР, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: PERES SOTO ERIC /Перес Сото Ерик/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР ; Композитор и автор на текста: PURCELL CAMILLE ANGELINA /Пърсел Камил Анджелина/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: RODRIGUES JEAN C /Родригез Жан Си/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР;

-"WHAT DO YOU MEAN?" /Уот ду ю мийн/ - JUSTIN BIEBER /Джъстин Бийбър/

Композитор и автор на текста: BIEBER JUSTIN DREW /Бийбър Джъстин Дрю/, член на американското дружество АSСАР, представляван  от МУЗКАУТОР; Композитор и автор на текста: BOYD JASON P D /Бойд Джейсън Пи Ди/, член на американското дружество АSСАР, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор на текста: BOYD ROBERT JASON  /Бойд Робърт Джейсън/, член на американското дружество АSСАР, представляван от МУЗИКАУТОР; Композитор и автор  на текста: LEVY MASON DAVID /Леви Мейсън Дейвид/, член на американското дружество АSСАР, представляван от МУЗИКАУТОР.

Поддържа се, че визираните автори са членове на посочените организации за колективно управление на авторски права, които сдружение МУЗИКАУТОР, на основание чл.94с от ЗАПСП, представлява на територията на Република България и отстъпва правата им за използване на музика на техните произведения на тази територия. В поддържания публичен регистър на контролния спрямо ОКУП държавен орган - МК на официалната му страница в интернет са вписани съответните чуждестранни организации за колективно управление на авторски права, с които сдружение МУЗИКАУТОР има сключени договори за взаимно представителство. Видно от регистъра, сред тези ОКУП са и процесните (ASCAP,APRA, BUMA,  PRS, BMI, SIAE, SESAC).

Тъй като  ответното дружество няма отстъпени права от авторите на гореописаните произведения, осъщественото публично изпълнение, посредством озвучаване на запис на горепосочените  произведения /и за озвучаване на своя обект/, е неправомерно, с което ответният търговец е нарушил чл. 18, ал. 2, т. 3 предл. 2 ЗАПСП, и с това е причинил вреди на описаните по-горе правоносители, тъй като в резултат на неговите действия носителите на права са лишени от възнагражденията за своя творчески труд.

Доколкото авторите на песните са членове на посочените организации за колективно управление на авторски права, с които ищецът има сключени договори за взаимно представителство и в тази връзка ги представлява на територията на Република България , включително като отстъпва правата им за използване на техни произведения, ищецът счита, че ответникът му дължи обезщетение за нарушението. Поради това претендира последният да бъде осъден да му заплати такова, определено по реда на чл. 95а ал. 1, т. 1 ЗАПСП – по 500 лв. за използването на музиката /като музикално произведение/ и 500 лв. за използването на текста /като литературно произведение/ на всяка от песните - или общо 8000 лв., ведно със законната лихва, както и да разгласи за своя сметка диспозитива на съдебното решение в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на телевизионна организация с национално покритие. Претендира направените по делото разноски.

Възраженията на ответника се състоят в следното:

В отговора на исковата молба се оспорва допустимостта на исковете, доколкото в исковата молба не е посочено авторите и изпълнителите на всяко едно от произведенията граждани на коя държава са, с оглед преценката за формата на упълномощаването на ищеца по смисъла на чл.94а1, ал.2 от ЗАПСП, което е въпрос по допустимостта на иска. Липсва конкретна индивидуализация на носителите на авторските права. Не става ясно в какво се изразяват твърдените за претърпени вреди под формата на пропуснати ползи, и от какво произтича всяка от тях, т.е. с какво  ответното ТД е попречило на ищеца или авторите и изпълнителите, които представлява, да реализират печалба, при положение, че за процесния период  то не би сключило договор с ищеца при никакви условия.

По същество ответникът  оспорва предявените искове като неоснователни- както по основание, така и по размер. Оспорва всички фактически и правни твърдения и основания в исковата молба, на които се основават исковете, в това число, но не само: обективните събития, които се твърди, че са настъпили на процесната дата, и юридическите факти относно правата на третите лица върху произведенията и делегирането на права на ищеца, описани в исковата молба. Твърди, че на посочената дата и място в търговския обект на дружеството  не са възпроизвеждани публично посочените в исковата молба музикални произведения, а още по-малко по волята на дружеството .

 Противопоставя се на прилагането нормата на чл.95а, ал.1, т.1 от ЗАПСП, тъй като тя е приложима само при липса на достатъчно данни за размера на вредата, какъвто не е процесният случай. Ищецът предоставя права за ползване на музикални произведения срещу годишна такса и въз основа брой места. Счита се, че именно на тази база може да се определи дневната, почасовата и минутната такса, а от там - и размерът на пропуснатата полза - таксата, която ищецът би получил, ако бе предоставил права на ответника.

Оспорва  начина на установяване авторите и изпълнителите на произведенията от страна на свидетеля и достоверността на използваните методи.

Не оспорва удостоверението за регистрация на ищеца, но оспорва твърденията му, че то удостоверява представителните му права по отношение на процесните автори и изпълнители.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

Ищцовото сдружение е регистрирано като организация за колективно управление на авторски права и има договори със сродни чуждестранни организации, с които са му поверени за управление и защита права по отношение на процесните музикални произведения.В поддържания публичен регистър на контролния спрямо ОКУП държавен орган – Министерство на културата  на официалната му страница в интернет са вписани съответните чуждестранни организации за колективно управление на авторски права, с които сдружение МУЗИКАУТОР има сключени договори за взаимно представителство. Видно от регистъра, сред тези ОКУП са и процесните ASCAP,APRA, BUMA,  PRS, BMI, SIAE, SESAC.

Посредством заключението на в.лице Е.Т. се установява, че при проверка в база данни I. P. I  за територията на България и правата за публично изпълнение (PERFORMING RIGHTS) се установява, че посочените в исковата молба композитори и автори на процесните произведения са били и продължават да бъдат членове на посочените организации за колективно управление на авторски права, като са им предоставили права за управление, включително за публично изпълнение на съответните свои произведения , а същевременно ищецът „Музикаутор“ има двустранни договори с цитираните организации за колективно управление на права – с начин на използване публично изпълнение – с PRS /договор от 01.06.1994г.-безсрочен/ ;  с BMI - договор от 03. 01.1994г. – 1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди; с АSCAP – договор от 01.08.1993г. -1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди  ; със SIAE – договор от 20.09.1993г. - 1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди; с APRA- договор от 25.09.1993г.-1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди; с BUMA- договор от 06.09.1993г. -1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди и със  SESAC- договор от 01.02.2002г.- 1година с клауза за автоматично продължаване за нови едногодишни периоди.

В цитираното заключение е посочено още, че W. I. D е база данни, която съдържа информация за музикални произведения за изпълнения и механични права. Тази база данни е достъпна за всички организации за колективно управление на права, които са членове на СISАС (СИЗАК) -Международна конфедерация на общества от автори и композитори  Достъпът до тази база данни се осъществява посредством СIS-NЕT- СIS мрежа от бази данни. Всяка база данни представлява точка, пункт от мрежата. Такава точка е W. I. D СIS-NЕT  има 21 точки и съдържа 81,1 милиона музикални произведения,I.P.I. е база данни, която съдържа глобална идентификация на физическо или юридическо лице с интерес към произведения от всички категории, съответната роля във връзка с дадено произведение (композитор, аранжор, издател и т.н.) и съответните права в произведението. Тази система е съществен компонент в механизма за обмен на данни между обществата, членки на СISАС=Базовият номер IРN е уникален идентификатор, разпределян автоматично от I.Р.I. системата на всяка заинтересована страна (IР).

I.Р.I системата съдържа имената на всички собственици или притежатели на права както върху защитени с авторски права произведения, така и произведения, които са публично достояние. Събирането и представянето на информацията се стандартизира в съответствие с регламентите на Общата информационна система (СIS) на СISАС.

СIS-Net има глобален обхват и предоставя големи ползи за всички общества-членове, независимо от техническото им развитие или ресурси, като улеснява по-широко и ефективно лицензиране за използване на управляваните от тях произведения, както и по-бързо и по-ефективно разпределение на приходите. Поради тези причини ангажиментът за участие в СIS е условие за членство в СISАС.

СIS  системата използва международни стандарти, за да идентифицира всички притежатели на права и творбите, изпълненията и продукциите.

ISWC е международно разпознаваема идентификационна система, използвана от носителите на авторски права в цял свят за каталогизиране на музикални творби от всички жанрове - познати още като „композиции", „песни" или „произведения" (текстът, мелодията и структурата на песента, които формират произведението).ISWC е глобален уникален идентификационен код на музикални произведения в полза на композитори, автори, издатели, радио- и телевизионни оператори и т.н. За едно произведение се използва само един код. който не трябва да се използва, за да представлява друго произведение, дори и ако е изменен аранжимент или дериватно произведение. Този код идентифицира музикални произведения чрез търсене по заглавие на произведението и неговите създатели (композитори, автори и аранжори). Мрежата ISWC е публичен портал, изграден като разширение на мрежата СIS-Net. Той осигурява достъп до съществени метаданни, но не и до поверителна информация.

           От базата данни W.I.D в заключението са отразени като извлечени следните данни за процесните произведения:

-"BOOMA YEE" – дата на публикация 2013/11/20;

-СНЕАР THRILLS" – дата на въвеждане на информацията в системата  - 2016/02/20

"FAST CAR (TROPICAL HOUSE EDIT)" дата на въвеждане на информацията в системата  2010/01/27

-"IN AND OUT OF LOVE" дата на последно обновяване на информацията 2018/04/28

-"LAY IT ALL ON ME" дата на въвеждане на информацията в системата  2010/01/28

-"Questions" дата на въвеждане на информацията в системата  2019/10/22

-"REGGAETON LENTO (remix) " дата на въвеждане на информацията в системата  2019/12/23

-"WHAT DO YOU MEAN?" дата на последна актуализация 2018/08/25.

Посочени са и несъответствия между отразените в исковата молба данни – напр.по отношение на  произведението "IN AND OUT OF LOVE“- ADEKUNLE ADEMOLA не е автор на същото; както и BOYD ROBERT JASON  , посочен като автор на „WHAT DO YOU MEAN“, а същевременно композитори и автори на текст не са посочени като такива по отношение на произведенията -"Questions“ и „REGGAETON LENTO“ /последното е отбелязано от ищеца като „remix“.

От показанията на свидетеля Ч.П. /сътрудник на СНЦ „Музикаутор" с висше хуманитарно- но не музикално - образование /  се установява, че дейността му се изразява в посещения на  търговски обекти, независимо дали са заведения, магазини, хотели, с цел установяване на това, дали звучи музика в съответния търговски обект,  съответно дали има сключен  договор, за да могат да ползват тази музика лицензирано. Свидетелят посочва в показанията си , че ако звучи музика, същият установява тази музика с мобилно приложение, което се намира в неговия телефон.При посещението си на 17.08.2018 г., към 18.00 часа, в  кафе-аператив „Иридиум",в гр.Кюстендил, до магазин „Била", на ул."Жданов" №12, установил, че в същото имало  тонколони, озвучаващи цялото заведение. Консумирал в заведението около 35-40 минути, пил кафе, за което му бил издаден фискален бон, приложен по делото, като през този период установил 8 музикални произведения, които прозвучали  от тонколоните –което установяване е чрез мобилно приложение наречено „Шазам", и според свидетеля идентифицира на сто процента всяко музикално произведение в дадено помещение , а  след  като го идентифицира по този начин, свидетелят  „влиза“ в платформата YоuТuЬе, за да се увери, че това музикално произведение, което е идентифицирано от „Шазам", е същото музикално произведение – т.е. след като с „Шазам" идентифицира произведението , има линк,  който препраща към YоuТuЬе , за да се гледа клипа на това произведение и свидетелят чува съответната песен, с което установява, че това е същата песен, след което изпраща по имейл на служебния имейл на ръководител отдел „Публично изпълнение" в СНЦ „Музикаутор" за установяване на авторството на това музикално произведение. След като СНЦ „Музикаутор" установи, дали авторството на това музикално произведение е от репертоара на СНЦ „Музикаутор", се изпраща официално уведомително писмо от СНЦ „Музикаутор", адресирано до управителя на фирмата, който стопанисва този обект, с цел покана за сключване на договор със СНЦ „Музикаутор", тъй като са нарушени авторските права на тези автори.

Свидетелят посочва така установените 8 песни: "Бума Й е"- изпълнители  Джео Да Силва енд Джак Мацони, второ музикално произведение „Чип Трилс" -изпълнител Сиа, трето музикално произведение „Фаст Кар" -изпълнители Джонас Блу фичъринг Дакота, четвърто музикално произведение Ин енд аут оф лов - изпълнявано от Армин Ван Буурен фичъринг Шарън Ден Адел, пето музикално произведение „Лей ит ол он ми" - Рудиментал фичъринг Ед Шиърън, шесто музикално произведение "Куешчънс" - изпълнител Крие Браун, седмо музикално произведение „Регетон Ленто" - изпълнители Си Ен Си Оу енд Литьл Микс и осмо музикално произведение „Уот ду ю мийн" -Джъстин Бийбър, които установил и  изпратил за проверка на СНЦ "Музикаутор" , а те потвърдили, че са от техния репертоар.Свидетелят допълва, че идентификацията в YоuТuЬе е допълнителна идентификация, като поддържа, че всъщност  идентификацията е установил с два способа: с приложението и своите възприятия, както и че знае английски език.

Свидетелят не е съставял протокол, тъй като не е  контролен орган, а само установява дали звучи музика и дали е от репертоара на СНЦ „Музикаутор". За конкретния обект не е потърсил управител да предложи договор на тази дата , но седмица или две по-късно, сочи, че  е дошло уведомително писмо, което знае със сигурност, че е получено в търговския обект, адресирано до управителя на фирмата, в което официално е упоменато, че тези музикални произведения са установени в този търговски обект и съответният търговски обект няма уредени авторски права и с  това писмо СНЦ „Музикаутор" подканва управителя на търговския обект да си уреди авторските права, тъй като е в нарушение на ЗАПСП.

В показанията си свид.П.Г.  сочи, че е бил редовен посетител на заведението „Иридиум“ до ремонта през зимата на 2019-2020г., като го е посещавал поне веднъж всеки ден.През лятото на 2018 г бил редовен посетител, но за  датата 17 август не може да се сети дали е  бил там.Около заведението има други заведения - отсреща има кафе, по посока ул.„Цар Освободител" има заведение за хранене- „Астория". Посочва , че външната част на „Иридиум“ е оградена с алуминиева дограма, изцяло е стъклена тази част, лятото всичко се отваря.Не може да каже дали има озвучителна система, но свидетелят го посещавал, защото било тихо, спокойно и нямало музика. Винаги, когато ходил там, не е виждал озвучителна техника; музика преди ремонта не е звучала. Имало телевизори в заведението и  по телевизорите имало  картина, звук не е чул от тях, не е видял и тонколони в заведението. След ремонта почти не е ходил и не знае сега  дали има музика.

При така установената фактическа обстановка , съдът намира от правна страна следното:

Исковите претенции са допустими, като ищецът ги е предявил в  качеството  на организация за колективно управление на авторски права; респ. ищецът „Музикаутор“ има двустранни договори с цитираните организации ASCAP,APRA, BUMA,  PRS, BMI, SIAE, SESAC за колективно управление на права – с начин на използване публично изпълнение. За тези организации се поддържа,  че посочените в исковата  молба композитори и автори на визираните  произведения са били и продължават да бъдат членове на посочените организации .

На следващо място, твърдяното от ищеца нарушение на авторски права по описания в исковата молба начин е факт, който подлежи на установяване от него при условията на пълно и главно доказване. В тази връзка ищецът е ангажирал по делото гласни доказателства, като съдът кредитира  показанията на свид. Ч.П., за извършено от него посещение на търговския обект на ищеца на посочената дата 17.08.2018г.и престой в същия обект с извършена от свидетеля консумация в заведението , отразена във  визирания касов бон .

Недоказано при условията на пълно и главно доказване обаче е твърдението за осъществено към този момент публично използване на посочените в исковата молба музикални произведения, предвид заявеното от свидетеля П., че за разпознаването е използвал мобилното приложение на телефона си "Шазам“.

В показанията си свидетелят  заявява, че при това си посещение не е уведомявал за констатацията на нарушението съответен представител на ответното дружество, а на по-късен етап е изпратено на управителя официално уведомително писмо. Констативен акт за извършена към този момент проверка и за резултатите от нея не е съставен и подписан от този и други присъстващи по това време и на това място свидетели – такъв нито е представен по делото, нито се твърди да е съставян. Няма и съставен от правоимащия орган Министерство на културата административен акт за нарушение, а няма и твърдения същият да е бил сезиран със съответен сигнал в тази връзка. Не е представено и уведомителното писмо, което според свидетеля е съставено и връчено на ответното дружество.

Доказателства, че ищецът е уведомен незабавно за нарушението чрез имейл от свид.П. не са представени – такива имейли не са обективирани на съответен носител и не са ангажирани като доказателства по делото. Поради това категоричен извод за извършено от ответното дружество нарушение на авторски права, основан единствено на свидетелските показания на свидетеля, не може да бъде направен. Отделно от това дори показанията на свид.П.  за констатирано от него чрез използване на мобилната платформа "Шазам " публично изпълнение чрез запис на процесните музикални произведения в обекта на ищеца във времето на посещението му да бъдат кредитирани, изводът за извършено по този начин нарушение на авторски права е разколебан в достатъчна степен от липсата на категорични данни за сигурност и надеждност на посоченото приложение в посока на категоричност на такава констатация. Установено е по делото чрез експертиза, че някои от песните имат напр. ремикси; констатирани са в заключението на в.л.Е.Т.  и несъответствия между сочените от ищеца  данни за авторство –по отношение на  произведението "IN AND OUT OF LOVE“- ADEKUNLE- ADEMOLA не е автор на същото; както и визирания BOYD ROBERT JASON  , посочен като автор на „WHAT DO YOU MEAN“, а същевременно композитори и автори на текст не са посочени като такива по отношение на произведенията -"Questions“ и „REGGAETON LENTO“ , освен че последното е отбелязано и от ищеца като „remix“.

При някои от извлечените  от вещото лице  данни за визираните от ищеца  произведения пък се сочи дата, която е след датата на констатациите на свид.П.- напр. -"Questions" е с дата на въвеждане на информацията в системата  2019/10/22; -"REGGAETON LENTO (remix) " - дата на въвеждане на информацията в системата  2019/12/23.

Ето защо, не  би могло да се  направи категоричен извод за недопустимост на грешки в софтуера на приложението, а съдът няма основание да счита съществуването и действието му като общоизвестен факт - в такава насока – Решение № 11849 по т. д. № 372 / 2020г.на САС,ТО,  9 състав.

Несигурността на данните от приложението произтича и от необходимостта  от пращане на имейли, които са директен линк към платформата "Шазам ", да се подлагат на допълнителна проверка за съответствие от други служители, имащи достъп до световната база данни , като доказателства за наличие на реално извършена по този начин идентификация обаче / съобразно отразеното в цитираното заключение на в.л.Т. за идентификация на правоносители и идентификация на произведения в международната база данни/  към правнорелевантния момент  , не са ангажирани в настоящото производство – при липса на приложени имейли и др.

Горното  обосновава извод за неосъществено от ищеца пряко и пълно доказване на твърдените от него факти на извършено от ответника нарушение по ЗАПСП, поради което исковите претенции следва да бъдат отхвърлени.

     Воден от изложеното, Кюстендилският окръжен съд

 

 

 

                                                    Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от СНЦ ”МУЗИКАУТОР”, БУЛСТАТ *********, е предявило срещу  „А.С.-Т." ЕООД, ЕИК: ***, искове с правно основание чл. 95, ал. 1 във вр.с  чл. 95б ал. 1, т. 6 и чл. 95в от ЗАПСП  за заплащане от ответника на сумата от общо 8 000 лв. (осем хиляди лева), представляваща обезщетение за претърпени вреди (под формата на пропуснати ползи)- по 500 лв. за използването на музиката /като музикално произведение/ и по 500 лв. за използването на текста /като литературно произведение/ на всяка от посочените по-долу песни,  поради нарушаване на правата на авторите - членове на сродните дружества за колективно управление на права, представлявани на територията на Република България от ищеца,  което нарушаване се изразява в това, че на 17.08.2018 г. в кафе – аперитив „Iridium“, в гр. Кюстендил, ул. „Жданов“ №12, стопанисван от ответното дружество, са изпълнени публично посредством озвучаване на запис, без надлежно отстъпени за този вид използване авторски права, следните песни:-"BOOMA YEE" /Бума Йе/ - GEO DA SILVA & JACK MAZZONI /Джео Да Силва енд Джак Мацони/; “СНЕАР THRILLS" /Чип Трилс/ - SIA /Сиа/;"FAST CAR (TROPICAL HOUSE EDIT)"  /Фаст Кар /Тропикъл Хаус Едит/ Едит//Джонас Блу фичъринг Дакота/ ; "IN AND OUT OF LOVE" /Ин енд аут ъф лов/ - Армин Ван Буурен фичъринг Шарън Ден Адел/; "LAY IT ALL ON ME" /Лей ит ол он ми/  - RUDIMENTAL FEAT. ED SHEERAN /Рудиментал фичъринг Ед Шиърън/; "Questions" /Куешчънс/- CHRIS BROWN /Крис Браун/; "REGGAETON LENTO (remix) " /Регетон Ленто /Ремикс/ - /Си Ен Си Оу енд Литъл Микс/; "WHAT DO YOU MEAN?" /Уот ду ю мийн/ - /Джъстин Бийбър/; ведно със законната лихва върху претендираното обезщетение, считано  от датата на предявяване на иска, както и за разгласяване за сметка на ответника  на диспозитива на решението на съда в два всекидневника и в определен от съда часови пояс на телевизионна организация с национално покритие.

      

Решението може да се обжалва с въззивна жалба в двуседмичен срок от връчването му пред Софийския апелативен съд.

 

                                                 Окръжен съдия: