№ 350
гр. Дупница, 04.10.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, V-ТИ СЪСТАВ НО в публично
заседание на четвърти октомври, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Страхил Н. Гошев
при участието на секретаря Юлия Д. Йорданова Вукова
Сложи за разглеждане докладваното от Страхил Н. Гошев Наказателно дело
частен характер № 20211510200697 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
Сложи за разглеждане докладваното от Страхил Н. Гошев Административно
наказателно дело № 20211510200697 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
Жалбоподателят ИВ. С. М., редовно уведомен, не се явява. Вместо него
адв. К., с пълномощно по делото.
Административнонаказващият орган Регионална инспекция по
околната среда и водите гр. Благоевград, редовно уведомен, се представлява
от юрк. Т., с пълномощно по делото.
Адв. К.: Да се даде ход на делото.
Юрк. Т.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ счита, че не са налице процесуални пречки за даване ход на
делото, с оглед което
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Адв. К.: Водим допуснатите ни до разпит свидетели.
1
СЪДЪТ снема самоличността на свидетелите:
К.И.С – 30 години, българка, българска гражданка, неомъжена,
неосъждана, без дела и родство с жалбоподателя, работи като еколог в
Община Кочериново.
Л.Н.Д. – 51 години, българка, българска гражданка, разведена,
неосъждана, без дела и родство с жалбоподателя, работи като Зам. Кмет на
Община Кочериново.
Р.С.Д. – 52 години, българка, българска гражданка, неомъжена,
неосъждана, без дела и родство с жалбоподателя, служител на Община
Кочериново.
Свидетелите предупредени за наказателната отговорност при
условията на чл. 290 от НК. Обещаха да кажат истината, след което бяха
изведени от залата.
О П Р Е Д Е Л И :
ПРОДЪЛЖАВА ХОДА НА СЪДЕБНОТО СЛЕДСТВИЕ.
Юрк. Т.: Във връзка с протоколно определение от предходно съдебно
заседание представям копие от представена по време на проверката
информация относно имотите, влизащи в терена за рекултивация на депото,
подробно описани в съставените при проверките два броя констативни
протоколи от дати 11.11.2020 г. и 15.01.2021 г., както и посоченото писмо
изх. № РД-01-33-18 от 04.02.2021г. на Община Кочериново.
Адв. К.: Да се приемат представените писмени доказателства с
изключение на представената схема проект за ПУП-ПЗ, която представлява
наслагване на различни скици една върху друга и от нея не е видно каква е
ситуацията на място. В тази връзка представям одобрен специализиран ПУП
на обект от първостепенно общинско значение „За рекултивация на
замърсени терени – разширено сметище“ в м. „Айдере“, в землището на с.
Бараково, общ. Кочериново, план за застрояване, скица с обяснителна записка
към нея. Тези документи са представени в РИОСВ-Благоевград във връзка с
2
входирано инвестиционно намерение № 3966/11.12.2019 г. във връзка с
произнасяне относно допустимостта на инвестиционно намерение
рекултивация на депо за твърди отпадъци, находящ се в имот с
идентификатор 02748.1.813 по кадастралната карта на с. Бараково. В тази
връзка РИОСВ са уведомили, че има промяна в терените, тъй като са
констатирани замърсявания, по-специално в терена, който е бил държавна
собственост, и за който е актувано от Областния управител, и това е станало с
договор от 08.01.2021 г., който е представен по делото. Договорът касае имот
с идентификатор 02748.1.11, който се явява основна част от депото и без да е
прехвърлен на общината няма как общината да процедира в този имот
каквито и да е процедури. Представям 4 бр. актове за публична общинска
собственост на имотите, включени в депото ведно със скици към тях,
актуални към 09.09.2021 г., и които представляват последно определените
имоти за рекултивация на депото.
Юрк. Т.: Не възразявам да се приемат представените от жалбоподателя
писмени доказателства.
СЪДЪТ, след като взе предвид така представените от страните писмени
доказателства, включително техния вид и съдържание, както и становищата
на всяка от страните по тяхното приемане счита че, същите следва да бъдат
прочетени и приети като писмени доказателства по делото, тъй като са
относими, допустими и необходими с оглед предмета на доказване по
същото. Конкретно по отношение на представената скица от проект за
специализиран ПУП от страна на РИОСВ съдът счита, че същата визуално в
голяма степен съвпада с представените по делото и в днешното съдебно
заседание от процесуалния представител на жалбоподателя скици съгласно
обозначените на тях с номера имоти и тяхното разположение, допълнително
наличните на същата имоти вдясно на скицата, са принципно неотносими към
изследвания в настоящото дело въпрос относно рекултивация на
ограниченото депо за битови отпадъци. Поради това съдът счита, че няма
пречка това доказателство да бъде прието, като относно неговата
достоверност и доказателствена стойност съдът ще се произнесе с крайния си
съдебен акт и след съпоставката му надлежно с всички останали
доказателства по делото.
3
Водим от горното
Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПРОЧИТА, ПРИЕМА и ПРИСЪЕДИНЯВА представените от страните
в днешното съдебно заседание писмени доказателства, а именно информация
относно имотите, влизащи в терена за рекултивация на депо с. Бараково;
Договор за безвъзмездно прехвърляне правото на собственост върху имот –
частна държавна собственост; писмо изх. № 08-05-7(14)/09.11.2020 г. на
Областен управител на обл. Кюстендил; Заповед № ДС-26-248 от 22.10.2020
г. на Областен управител на обл. Кюстендил; Акт № 1641 за частна държавна
собственост; 4 бр. обявления за публично състезание за „Избор на външни
експерти към екипа за управление на проект Рекултивация на общинско депо
за неопасни твърди битови отпадъци“, в землището на с. Бараково, общ.
Кочериново; писмо изх. № РД-01-33-18/04.02.2021 г.; специализиран ПУП-
ПЗ; план за застрояване; скица с обяснителна записка; Акт № 2928 за
публична общинска собственост; Акт № 2927 за публична общинска
собственост; Акт № 2928 за публична общинска собственост; Акт № 2926 за
публична общинска собственост; писмо изх. № 3966(27)/12.02.2021 г.;
Решение № БД07-ПР/2021 г.; писмо изх. № 08-00-228/05.03.2021 г. ОП „ОС
2014-2020 г.“; Административен договор № Д-34-13/05.04.2021 г.
Пристъпва към разпит на явилите се в днешното съдебно заседание
свидетели.
В залата е въведен свидетелят Л.Д..
Свидетелят Л.Д.: Знам, че съм призована във връзка с акт и издадено
по-късно наказателно постановление от РИОСВ-Благоевград спрямо Кмета на
Община Кочериново. Присъствах на проверка, която беше в началото на 2021
г. Обадиха се от РИОСВ на секретаря на Общината, като помолиха
представители на Общината да присъстват по време на проверката, която
извършваха в района на депото в м. „Айдере“, в землището на с. Бараково,
общ. Кочериново. Отидох на място с еколога на Общината г-жа С., там
видяхме двама представители на РИОСВ, мъж и жена, представиха ни се. Те
4
бяха вече обходили, като се намираха почти на ската на замърсената от
депото територия. Времето беше много дъждовно и кално, те се приближиха
към нас и се прибрахме в Общината за приключване на проверката. В моя
кабинет се написа протокол и се изискаха документи. Тогава разбрах, че е
имало и предишна проверка, но тогава не съм била запозната с констатациите
на длъжностните лица. Започнаха да пишат протокол, че са извършили
проверка във връзка с издадени предписания за рекултивация на депото.
Според техните твърдения такава рекултивация не е започната и завършена.
Посочих пред тях, че една от основните причини, за да не се започне
рекултивация е прехвърлянето на имот от частна държавна собственост в
частна общинска собственост, което отне много дълго време. Още март м.
2019 г. Общината започна постъпки за придобиване на този имот от
държавата. Нищо не отговориха на моите възражения. Копирахме им
заповедта на Областния управител относно прехвърлянето на този имот. Във
връзка с тази проверка Кмета ми изготви пълномощно за получаване на
АУАН. Явих се в сградата на РИОСВ и получих акта срещу подпис, подписах
го с възражение, тъй като не бях съгласна написах, че ще изготвя възражения,
които представихме в тридневен срок. От времето, от когато работя в Община
Кочериново от 2011 г. винаги е имало регулярни проверки във връзка с
депото. Депото е закрито м.12.2017 г. Не ми е известно РИОСВ да са давали
срокове за рекултивация на депото след закриването му. Получавани са през
годините писма от РИОСВ, които не са минавали през мен, на по-късен етап
са писмата не е от края на 2017 г. Писмата се получават в деловодството от
служител - Директор на специализирана информация, и той е резулирал
кореспонденцията, която е била насочена. Бях назначена за Председател на
комисия за определяне на границите и размера на терена за рекултивация на
депото. Това беше през 2019г. Тогава конкретно се запознах със ситуацията
на депото, имаше геодезическо заснемане на имотите, което се проведе през
м.09.2019 г., а м.02.2020 г. имаше заседание на комисия, назначена от Кмета
за определяне на терена, тъй като първата комисия не се произнесе с решение.
Не ни беше известен крайния срок за рекултивация на депото докато
работехме в комисията.
Втората комисия определи терените, които трябваше да бъдат
рекултивирани. Депото се ползва от близо 70 години. Пред първата комисия
5
се представи Акт за общинска собственост на имот около 13 дка., който е
определен за депо, но в действителност на място замърсените територии са в
по-голям имот и включват съседни имоти, които при първата комисия на
място се установи, че различен процент е замърсеността в тези съседни имоти
и следва да се направи ново геодезическо заснемане, за да се отчете реалното
замърсяване. Поради нуждата от такова те не определиха терена. Още през
2019 г. беше констатирано това и са предприети мерки през м. март чрез
Общинския съвет за придобиване на имота, уведомен е Областния управител.
Не съм участвала във водените разговори, но е имало събиране в областта и са
изискани съответните документи. Предполагаме ЯФГ в КАВС при
отразяването на имотите. В последствие от Областния управител е искано да
се видят на място и са предложени документи, с които Р.Г. е запозната. Аз
лично на място не мога да се ориентирам докъде са границите на депото. Не
съм видяла служителите на РИОСВ да правят някакви замервания или да
четат картен материал за установяване границите на депото. Има довеждащ
път от АМ „Струма“, пътя Благоевград-София и отбивка към депото, дълга
около 600 м. Достъпа до депото е свободен, тъй като има земеделски имоти в
близост до депото, които се обслужват. Искахме да изсипем инертни
материали на пътя за прекратяване достъпа с автомобили, но това се оказа
невъзможно, тъй като така ще попречим на много земеделци да си обработват
земите. Покрай пътя имаше изхвърлени боклуци. Редовно се почиства около
пътя и пак се появяват боклуци впоследствие. Общината през 2017 г. извърши
запръстяване и се преустанови експлоатацията на депото, като събраните
отпадъци се карат на фирма „Унитрейд“ с. Зелен дол, с която Общината има
сключен договор и след това се извозват съгласно ПМС. Имаше много
проверки и многократно почиствахме пътя, затова сложихме една бариера на
пътя преди девет месеца, имаме и портиер през деня. Но за бариерата имат
ключ всички земеделци и се получават нерегламентирани замърсявания. Има
достъп до депото и откъм Благоевград.
Не мога да отговоря кое точно е депото, тъй като трябва да гледаме
карти и да се определи на място. Проверяващите бяха в края, вдясно на
замърсената територия на депото, до ската. Аз бях на пътя. Отпадъците там са
тонове и са наслагвани през годините. Запознала съм Кмета с получения от
мен АУАН. Възраженията бяха подписани лично от Кмета срещу съставения
6
акт, който аз получих.
СЪДЪТ ПРЕДЯВЯВА на свидетелката АУАН, разписка и пълномощно.
Свидетелят Л.Д.: Това е представеното от мен пълномощно, подписала
съм представената ми разписка и АУАН на посочените места.
Аз подписах акта като пълномощник, това ми беше възложено от Кмета
да свърша в РИОСВ.
Страните поотделно: Нямаме повече въпроси към свидетеля.
Свидетелят остава в залата.
В залата е въведен свидетелят Р.Г..
Свидетелят Р.Г. : Знам за кой случай съм призована като свидетел.
Моята съпричастност е във връзка с първия констативен протокол за
проверка, извършена от РИОСВ в Община Кочериново по повод
рекултивация на депо за неопасни битови отпадъци. Не помня имената на
служителите на РИОСВ, те бяха двама, от страна на Общината бях само аз.
Изискаха от мен документи, за да установят какво сме направили до момента
относно рекултивацията на това депо. Представихме документи, които
имахме до момента на Община Кочериново от другите институции във връзка
с рекултивацията на депото. Представихме документацията за обществени
поръчки чрез системата „ЦАИС ЕОП“. Аз подписах протокола и се входира в
деловодството.
СЪДЪТ ПРЕДЯВЯВА на свидетелката констативен протокол от
11.11.2020 г.
Свидетелят Р.Г. : Това е протокола, подписан от мен при проверката в
Община Кочериново, който съм получила и е входиран в деловодството на
Общината. Препоръката беше депото да бъде рекултивирано. Сроковете за
това ги има и са определени с оперативната програма. Не си спомням дали в
конкретния протокол е даден конкретен срок за изпълнение на дадените
предписания. Предписанията бяха адресирани към Общината, тъй като аз не
7
мога да ги изпълня. Принципно аз работя по проекта за рекултивация на това
депо. Проблемът е, че нямахме собственост върху част от терените, което
беше пречка за изпълнение на проекта за рекултивация. Това беше проблема
и за неизпълнението на рекултивацията в поставените срокове. Придобихме
въпросния държавен имот м.01.2021 г. Организирахме и проведохме
обществени поръчки за избор на изпълнител на рекултивацията. За съжаление
процедурата по инженеринг, която включва различни дейности, в момента се
обжалва от участник в процедурата. На място на депото не съм ходила, не съм
запозната с терена. На проверката в Общината присъстваше и госпожа С.,
която е еколог и работи с мен по проекта за рекултивация, тя представяше
наличните при нея документи.
Това, което предоставихме на проверяващите е цялата преписка, която
сме водили чрез Областния управител с Министерство на земеделието и
горите, МРРБ, обл. Кюстендил, Областния управител, като всичко това беше
във връзка с придобиването на държавния имот, като във всички преписки
акцента беше, че имота ни е необходим, за да започнем рекултивацията, и че е
във връзка с наказателна процедура, в която участва Р България. Тъй като не
получихме необходимото съдействие и затова и толкова се проточи във
времето процедурата. Едва в края на 2020 г., след оказано съдействие от Зам.
министъра на МОСВ, започна отново да се движи процедурата по
придобиване на имота между посочените институции. Подавали сме искане
за съгласуване на идейния проект с РИОСВ-Благоевград. Не си спомням коя
година беше това. Имаме резултат от това искане с произнасяне от Директора
на РИОСВ, който ни отговори пак през 2020 г. Кандидатствали сме за
безвъзмездна финансова помощ през ОП „ОС“. Това беше през м.02.2020 г.
Имаме подписан договор м.04.2021 г. с финансиращия орган, но в момента не
я изпълняваме, тъй като има обжалване.
Естествено, че през деловодната система нещата трябва да отидат до
Кмета. Информирала съм кмета за това, което съобщих, което е отразено в
протокола.
Не мога да кажа дали служителите на РИОСВ преди да дойдат при мен
са търсили Кмета на Община Кочериново, не са говорили за него, не си
спомням. Не мога да кажа дали Кмета е бил в Общината по време на тази
8
проверка. Аз съм компетентния служител по този проект и имам
информацията, която им е нужна във връзка с проверката, и заради това
дойдоха при мен. Как е установена комуникацията не мога да кажа.
Страните поотделно: Нямаме повече въпроси към свидетеля.
Свидетелят остава в залата.
В залата е въведен свидетелят К. С..
Свидетелят К. С.: Знам, че се явявам във връзка с общинското депо.
Депото е с преустановена експлоатация със Заповед на РИОСВ-Благоевград
от м.12.2017 г. Направена е проверка м.11.2020 г., в която сме участвала аз и
Р.Г.. Тази проверка беше в Община Кочериново по документи. Представихме
изисканите ни документи на служителите на РИОСВ. Дадоха предписание да
се извърши техническа рекултивация на депото до края на 2020 г. Не мога да
кажа към кого беше адресирано това предписание. Техническа рекултивация
не е извършена до момента на депото, тъй като един от имотите, влизащ в
терена на депото беше държавна собственост. Служителите на РИОСВ
съставиха протокол за проверката, запознахме се със съдържанието на същия
и с дадените предписания. Протоколът беше входиран в деловодството и е
насочен към отговорните служители, към мен като присъствал, и г-жа Г..
Втората проверка на РИОСВ беше през м.02.2021 г. Тази проверка беше
извършена първоначално на терен, на депото. Когато пристигнах на депото с
Л.Д. служителите на РИОСВ бяха вече там, правеха обход и оглед на депото.
Имаше разпилени отпадъци, най-вероятно от граждани на общината и реално
не може да се установи върху кой имот са отпадъците и дали са в границите
на депото. Познавам терена покрай работата ми, ходила съм и преди това там.
Реално няма поставени на място ограда или някакви граници за депото и не
може да се фиксира границата на същото. От главния път се стига до депото
по черен път, по който на места има асфалт. Не мога да кажа в момента дали
имаше изхвърлени отпадъци покрай пътя. Те проверяваха на място дали е
изпълнена техническата рекултивация. Реално не беше направена такава на
място. Проверката продължи в сградата на Община Кочериново. Присъствах
и на втората част от проверката. Каквито документи са ни потърсили сме ги
9
предоставили. На втората проверка в Общината присъстваше Л.Д.. Състави се
констативен протокол за тази проверка. Подписан е от нас като присъствали
на проверките и е входиран в деловодството. Към настоящия момент все още
не е извършена техническа рекултивация, тъй като имаше имот държавна
собственост, за който казах. Този проблем е отстранен към момента, в
началото на 2021 г., тогава имота беше прехвърлен на общината.
При различните ми посещения на депото винаги установявам нови
отпадъци, изхвърлени от гражданите, обема му се разширява. Ние след това
ги почистваме и после се хвърлят нови. Кметът не е присъствал при първата
проверка, в която бяха дадени предписания. Не мога да посоча конкретна
дата, но през 2019 г. е входирано искане за преценяване на ОВОС в РИОСВ-
Благоевград. Имаме решение да не се извършва оценка, което получихме в
началото на тази година, м. февруари. В началото на 2020 г. Общината, чрез
платформата на ИСУН, кандидатства по ОП „ОС 2014-2020 г.“ за
безвъзмездно финансиране на рекултивация на депото. Имаме сключен
договор тази година м. април. Не съм запозната с обществените поръчки и не
мога да дам отговор дали има проведени такива.
Работя от м.12.2016 г. като еколог в Общината. Към тази дата депото
функционираше и съм го посещавала. Като цяло мястото, което съставляваше
функциониращо депо към 2016 г. е идентично с това към момента на
проверката, но не мога да кажа точно върху кои имоти е разположено и
докъде са границите му. Част от имотите попадат в една местност, а други в
друга местност. Съвпадат терените, за които говоря, като достъп откъм
главния път. Не съм запозната с водената от Общината кореспонденция с
РИОСВ. Не мога да кажа дали всички постъпили писма от РИОСВ във връзка
с депото са адресирани до мен. Ако е имало адресирани до мен съм запозната.
Спомням си, че имаше заповед на РИОСВ-Благоевград за преустановяване на
експлоатацията на депото през 2017 г. Нямам спомен за други последващи
кореспонденции. Не си спомням текста на тази заповед.
СЪДЪТ ПРЕДЯВЯВА на свидетелката два броя констативни протоколи
от 11.11.2020 г. и 15.01.2021 г.
Свидетелят К. С.: Подписала съм и двата представени ми от Вас
констативни протоколи, съставени при всяка от проверките. Не сме поемали
10
ангажимент при подписване на протоколите за уведомяване на Кмета.
Страните поотделно: Нямаме повече въпроси към свидетеля. Не
възразяваме свидетелите да бъдат освободени от залата.
Съдът освобождава свидетелите от залата със съгласието на страните.
Адв. К.: Уважаеми господин Съдия, във връзка с гласните
доказателства, събрани днес, представям и моля да приемете Решение № БД-
07-ПР/2021 г. на Директора на РИОСВ-Благоевград за преценяване
необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната
среда. Оказва се, че последващите действия следва да бъдат съобразени с това
решение. Във връзка с установеното, че Общината е кандидатствала за
безвъзмездно финансиране представям писмо изх. № 08-00-228/05.03.2021 г.
от ОП „ОС 2014-2020 г.“ до Кмета на Община Кочериново, както и
Административен договор № Д-34-13/05.04.2021 г. за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ от ОП „ОС 2014-2020 г.“ на Община
Кочериново съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие във
връзка с „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по
нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14“.
Юрк. Т.: Не възразявам да бъдат приети.
СЪДЪТ, след като взе предвид така представените от процесуалния
представител на жалбоподателя писмени доказателства, както и становищата
по тяхното приемане счита че, същите следва да бъдат прочетени и приети
като писмени доказателства по делото, тъй като са относими, допустими и
необходими с оглед предмета на доказване по същото.
Водим от горното
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И :
ПРОЧИТА, ПРИЕМА и ПРИСЪЕДИНЯВА представените от
процесуалния представител на жалбоподателя писмени доказателства, а
именно: Решение № БД-07-ПР/2021 г. на Директора на РИОСВ-Благоевград,
писмо изх. № 08-00-228/05.03.2021 г. от ОП „ОС 2014-2020 г.“ до Кмета на
11
Община Кочериново, както и Административен договор № Д-34-
13/05.04.2021г.
Страните поотделно: Нямаме доказателствени искания моля да дадете
ход по същество.
СЪДЪТ, с оглед липсата на допълнителни доказателствени искания,
както и съобразно липсата на необходимост от събиране служебно на други
такива намира, че делото е изяснено в необходимата степен от фактическа и
правна страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО СЛЕДСТВИЕ.
ДАВА ХОД НА СЪДЕБНИТЕ ПРЕНИЯ.
Адв. К.: Уважаеми господин Съдия, оспорвам наказателното
постановление. Поддържам жалбата. Моля да ми дадете срок за представяне
на писмено становище. Моля да ни бъдат присъдени сторените по делото
разноски съгласно списък, който представям по чл. 80 ГПК. Моля да ми се
изпрати препис от протокола.
Юрк. Т.: Уважаеми господин Председател, оспорвам така депозираната
жалба, намирам същата за неоснователна. Моля да ми бъде даден срок за
представяне на писмено становище. Моля в полза на РИОСВ да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. Моля да ми
се изпрати препис от протокола.
СЪДЪТ след като изслуша пледоариите на страните счита, че следва
да даде петдневен срок на същите за представяне на писмени бележки, поради
което
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНИТЕ ПРЕНИЯ.
Обяви, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.
Препис от протокола да се изпрати на страните по имейл.
12
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 11:25 ч.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
Секретар: _______________________
13