Р Е Ш Е Н И Е
гр.К.,
26.09.2019 година
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Районен съд - К., гражданска колегия, в публично заседание на 26.09.2019
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:НЕЙКО НЕЙКОВ
при секретаря Детелина Д., като разгледа докладваното от
съдията гр. дело № 1986 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Гражданско дело № 1986/2019 г. по описа на Районен съд- К. е образувано
от адв. Т. Д.,***, в качеството й на пълномощник на С.С.Х., със съдебен адрес:***
против „Е.Б.е.“ ЕАД със седалище и адрес на управление *** с правно основание
чл. 55, ал. 1 ЗЗД с цена на иска 640,93 лева.
Ищецът, чрез процесуалния си
представител, сочи, че е клиент на ответника за
имот, находящ се в гр. К., ул. „******“
№ *********с клиентски номер **********..
Сочи, че на 04.12.2018 г. му била
издадена корекционна фактура № *********за периода от 03.06.2017 г. до
01.09.2017 г. за 90 дни на стойност 640,93 лева, която заплатил на 20.12.2018
г., за да не бъде прекъснато ел.захранването му на имота.
Твърди, че не дължи процесната сума,
ответникът не разполагал с валидно правно основание да извърши преизчисление на
сметката му за минал период. Констативен протокол № ******/01.09.2017 г. не бил
съставен в негово присъствие, същият бил подписан от двама свидетели, не бил
посочен и представител на РУ-Полиция. Същият не му бил представен и не бил уведомен
за проверката.
Моли съда да постанови решение, с
което да осъди ответника „Е.Б.Е.“ ЕАД,
да му заплати на осн. чл. 55, ал-. 1 ЗЗД сумата от 640,93 лева, представляваща
недължимо платена сума, вследствие на установено неизмерване, непълно или
неточно измерване на ел.енергия за периода 03.06.2017 г. – 01.09.2017 г.,
начислена с фактура № ********/04.12.2018 г. за обект на потребление, находящ
се в гр. К., ул. „******“ № *********.
Претендира за разноски.
В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил
писмен отговор от ответника.
Счита предявения иск за недопустим,
неоснователен и недоказан, поради което моли съда да го отхвърли изцяло.
Сочи, че твърденията на ищеца, че
липсвало правно основание за извършената корекция на сметка за минал период, не
отговаряли на приложимата правна уредба. В ДВ 35/30.04.2019 г. били публикувани
нови ПИКЕЕ. Съгласно пар. 2 от предходните и заключителни разпоредби на новите
ПИКЕЕ: 2. Процедурите по преизчисляване на количество електрическа енергия,
фактуриране и уреждане на финансовите отношения
с клиентите, които са започнали въз основа на констативни протоколи,
съставени в сила на тези правила, се довършват по реда, действал към датата на
съставяне на констативния протокол, като в случаите на съставените след
1.07.2018 г. констативни протоколи, се взема предвид и действащата прогнозна
пазарна цена на електрическата енергия за покриване на технологичния разход на
операторите на съответните мрежи, определена от Комисията за енергийно и водно
регулиране“. Действащите към датата на съставяне на констативния протокол за
установяване на манипулацията от ЕР ЮГ и на Констативния протокол на БИМ са
ПИКЕЕ, обн. ДВ, бр. 98, 2013 г. на базата и в изпълнение на които била извършена и процесната корекция.
Сочи, че на 01.09.2017 г. служители
на оператора на разпределителната електрическа мрежа за територията на
Югоизточна България - „Електроразпределение Юг“ ЕАД (ЕР Юг) извършили проверка на електромер № ********,
отчитащ доставената електрическа енергия в обекта на потребление с ИТН *******.
Проверката била извършена от двама служители на мрежовия оператор, които демонтирали електромера, поставили го в
безшевна торба, като на мястото на демонтирания електромер бил монтиран нов. За
тези действия, извършилите проверката лица, съставили Констативен протокол за
техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване № ******.
Проверката била извършена в присъствието на двама свидетели, които не били
служители на оператора, същите подписали и Констативния протокол, който бил
изпратен на клиента, но писмото не било потърсено от него.
Сочи, че процесният електромер бил
предаден на Българския институт по метрология (БИМ) за извършване на
метрологична експертиза, като заключението на лабораторията било, че бил
осъществен нерегламентиран достъп до вътрешността на електромера. За
извършената проверка от БИМ бил изготвен Констативен протокол от метрологична
експертиза на средство за търговско измерване № ***/04.05.2018 г.
Твърди, че на осн. чл. 48, ал. 1,
ПИКЕЕ, операторът на разпределителната електрическа мрежа извършил
преизчисление на количеството електрическа енергия, при спазване на
инструкциите, съдържащи се в чл. 48, ал. 1, т. 1 б.“б“ от ПИКЕЕ, като начислил допълнително
количество електрическа енергия на клиента в размер от 3715 кв/ч, като
дължимата сума била в размер 640,93 лв. с ДДС. Периодът от време, за който била
извършена корекцията бил 90 дни. ЕР Юг
предоставило тази информация на ЕВН ЕС, което от своя страна издало и
процесната фактура № ********/04.12.2018 г. за допълнително начислената сума,
вследствие на установеното непълно измерване на електрическа енергия и с писмо
с изх. № ******-1/05.12.2018 г. изпратило на адреса на му кореспонденция за
извършеното допълнително начисление.
Размерът на допълнително
начислената сума бил определен при
спазване на нормативната уредба в чл. 51, ал. 1 ПИКЕЕ, във вр. с чл. 48, ал. 1
ПИКЕЕ. Счита за
неоснователни доводите на ищеца, че имало съществено значение кой точно е
извършил това въздействие, и че то не може и не следва да се вмени във вина на
него.
Излага подробен правен анализ, като посочва и
съдебна практика.
Сочи, че ищецът не бил заплатил
претендираната от него сума, искът се явявал неоснователен и следвало да бъде
отхвърлен.
След като обсъди
събраните в хода на производството доказателства, ведно със становищата на
страните, съдът намери за установено следното:
Безспорно
е, че ответникът „Е.Б.Е.“ ЕАД е търговско дружество с предмет на дейност:
обществено снабдяване с електрическа енергия на потребителите и предоставяне на
други услуги, свързани с ел.енергия. Следователно, съгласно Закона за енергетиката
ответникът е доставчик на ел.енергия, с която снабдява всички потребители,
присъединени към електрическата мрежа.
Ищецът С.С.Х. е клиент на ответното дружество за имот,
находящ се на адрес в гр. К., ул. „******“ № *********с клиентски номер **********
и ИТН *******.
От
представените писмени доказателства – констативен протокол за техническа
проверка и подмяна на средство за търговско измерване № ****** от 01.09.2017 г.
се установява, че на 01.09.2017 г., при извършена проверка на състоянието на
измервателното устройство на имот, находящ се в гр. К., ул. „******“
№ ******, монтираният за него електромер бил свален за експертиза. На
проверката не е присъствал представител на ищеца. Констативният протокол
за техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване е съставен
в присъствието на свидетелите Н. Н. и Г. Ц. и подписан от тях.
При извършената експертиза, отразена в констативен протокол № ***/04.06.2018
г. било установено, че бил осъществен достъп до вътрешността на
електромера. Имало във вътрешността на електромера допълнително присъединено
електронно устройство, непринадлежащо към схемата на електромера, имало
изменение на ел.схема, което не съответствало на одобрения тип.
Ответното дружество преизчислило количеството ел.
енергия, като начислило допълнително 3715
кв/ч на електромер с фабричен номер ******** от ИТН *******
в гр. К., ул. „******“ № *********с клиентски номер **********, равняващи се на 640,93 лева, видно от справка за коригиране на сметката за
електроенергия и издало фактура № ********/04.12.2018 г. /приложена по делото/
за сумата от 640,93 лева за неточно измерване на установеното количество енергия за електромер № ******** за период от 03.06.2017 г. до 01.09.2017 г.
Видно
от разписка № ***********/20.12.2018 г., издадена от Easy Pay, сумата от 640,93 е
платена на „Е.Б.Е.“ ЕАД, като наредител на превода е С.Х., с клиентски номер **********
и ИТН *******, с адрес: гр. К., ул. „******“ № *********.
По
делото е изготвена и приета съдебно-техническа експертиза. Заключението на
вещото лице е, че процесният електромер е манипулиран. В измервателната му
верига било монтирано допълнително устройство, непринадлежащо на към схемата на
електромера, с дистанционно управление. Електромерът не съответствал на
техническите и метрологичните изисквания и не отчитал реално консумираната
ел.енергия. методът на изчисляване на прогнозната неотчетена ел.енергия и
методиката за остойностяването й в конкретния случай били приложени правилно в
съответствие с чл. 48, ал. 1, т.1Б и чл. 51 от ПИКЕЕ.
При така установената фактическа обстановка,
се налагат следните правни изводи:
Предявеният иск е с правно
основание чл. 124 ал.1 от ГПК.
„Е.Б.Е.“
ЕАД в качеството си на „краен снабдител” по смисъла на §1, т.28а от ДП на ЗЕ
продава електрическа енергия на клиентите си съгласно чл.98а от Закона за
енергетиката в съответствие с публично известните общи условия, одобрени с
решение №ОУ-13/10.05.2008 г. и решение №ОУ-14/10.05.2008 г. на ДКЕВР. Ищецът е
клиент на електроснабдителното дружество.
Съдът намира, че в настоящия случай ответникът не установи по
делото да е възникнал посоченият от него в отговора
му правопораждащ факт по чл.28 ал.1 от Общите условия на договорите
за продажба на електрическа енергия на „Е.Б.Е.“ ЕАД /ОУ на ЕВН ЕС/, във връзка
с чл.54 ал.2 т.2 от Общите условия на договорите за пренос на електрическа
енергия през електроразпределителната мрежа на ЕВН България
Електроразпределение АД /ОУ на ЕВН ЕР/ – констатирано по реда на тези ОУ на ЕВН
ЕР неправомерно въздействие върху процесните средства за търговско
измерване, което да се дължи на причина, за която ищецът да е отговорен.
В чл. 35 от Общите условия на договорите за пренос на
електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на „ЕВН България
Електроразпределение” АД е
предвидено, че при поискване на потребителя или по инициатива на
електроразпределителното дружество, електроразпределителното дружество извършва
проверка на СТИ, като при установяване на неизправности и нередности се съставя
констативен протокол. При поискване на метрологична експертиза, същата следва да се извърши, като
средствата, платени за нея са за сметка на инициатора на тази
експертиза, но в случай че се установи от експертизата, че метрологичните и техническите характеристики не
съответстват на нормираните, то
тогава електроразпределителното дружество възстановява на потребителя разходите в срок до 7 дни от установяването им.
Съгласно чл. 91,
ал.1 вр. с чл. 92, т. 1 и 4 от ЗЕ, които са приложими в разглеждания случай
сделки с електрическата
енергия могат да се сключват по регулирани от комисията цени, по свободно
договорени цени между страни и на борсов пазар, както и на балансиращ пазар на електрическа
енергия, като страни по тях са общественият
доставчик на електрическа
енергия и крайният клиент. Количеството електрическа енергия се измерва по
Правила, приети от ДКЕВР с Решение № П-1/10.04.2007г., обн. в ДВ,
бр.38/2007 г. Приложима в случая е и Наредба №6/2004г. за присъединяване на производители и потребители на електрическа енергия към преносната
и разпределителните електрически
мрежи. Доставката на електрическа енергия от обществения доставчик на
потребители на електроенергия за
битови нужди и при предприятия с персонал до 50 души и оборот под определен размер съгласно чл. 97 и чл.
98а от ЗЕ се осъществява при публично известни общи условия, предложени от
доставчика и одобрени от ДКЕВР и по
регулирани от комисията цени. Писмена форма на договора за доставка на електрическа енергия не е предвидена. Не е
необходимо и изрично приемане на Общите условия от потребителите,
но при несъгласие от потребителя, той има право на писмено възражение и предложение до доставчика за специални условия.
Съгласно § 1, т. 42 на ДР на Закона за енергетиката „потребител на енергия
или природен газ за битови
нужди“ е физическо лице - собственик или ползвател на имот, което ползва електрическа или топлинна
енергия с топлоносител гореща вода или пара за отопление, климатизация и горещо
водоснабдяване, или природен газ за домакинството си.
Разпоредбата
на чл.
120, ал.1 от ЗЕ
предвижда, че електрическата енергия, доставена на крайни клиенти, се измерва със средства за
търговско измерване - собственост на оператора
на електропреносната мрежа или на оператора на съответната
електроразпределителна мрежа, разположени до или на границата на имота на клиента.
Изхождайки от горепосочените разпоредби, съдът приема,
че ответникът
е обществен доставчик на електроенергия за територия, в чийто обхват
попада имот с адрес: гр. К., ул. ул. „******“ № ******. Ето защо задължение на ответника е
да поддържа СТИ в изправност съгласно ЗЕ и ОУ на ответника. В случая
отношенията между страните се уреждат от разпоредбите на ЗЕ, Наредба №
6/09.06.2004 г. и Правилата за измерване на количеството електрическа енергия.
В тези нормативни актове липсват конкретни разпоредби за определяне на
количеството доставена и неотчетена електроенергия
при неизправност на средството за търговско измерване. В конкретния случай за определяне на
количеството електрическата
енергия, уредените в Общите условия на ответника правила са ирелевантни.
Те не могат да послужат за установяване на
конкретно потребеното количество електроенергия по начин, който да
обвързва страните. Съдът приема обаче,
че енергийните предприятия и потребителят
не разполагат с правомощия да уреждат правилата, по които се измерва
количеството потребена електроенергия. Това е така, защото
разпоредбата на чл. 83, ал.1, т. 6 вр. с ал. 2, предл. 2 от ЗЕ сочи
изрично, че компетентна да уреди правилата за измерване на количество доставена
електрическа енергия е единствено Комисията
за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Законът не предоставя възможност на ДКЕВР да делегира тези си
правомощия на друг орган, а още
по-малко на страна по правоотношението за доставка на електроенергия. Не е
предвидено и КЕВР да предостави възможност на страните по
правоотношението сами да
регулират този елемент от правоотношението си. Тази част от правоотношението по доставка на електрическа
енергия не може да се урежда свободно
и доброволно от потребителя и доставчика. Целта на законодателя е, независимо от това кой е страна по
правоотношението, за всички тези правоотношения
да има единни правила за измерване на електрическата енергия. Предоставянето на възможност на страна или на
страните по конкретното правоотношение
за доставка на електроенергия да уредят начина, по който ще се измерва енергията, би довело до липса на единна
политика в областта на енергетиката.
Действително в разпоредбата на чл. 83, ал.1 т. 6 вр. с ал.2 от ЗЕ е посочено, че правилата за измерване на
електрическата енергия се приемат от ДКЕВР по предложение на енергийните предприятия. Това обаче не означава,
че ДКЕВР може с приетите от нея
правила просто да препрати към общите условия на отделните енергийни предприятия. Законодателят
изрично е определил поредността на изявленията на ДКЕВР и на енергийните предприятия
по повод на тези правила: енергийните
предприятия предлагат на ДКЕВР, а едва след преценка на същите, ДКЕВР приема такива правила за измерване на
електрическата енергия.
Според
ПИКЕЕ, всички СТИ подлежат на първоначална и последващи проверки
по реда на Закона за измерванията, Наредбата за средствата за измерване, които
подлежат на метрологичен контрол и Наредбата за съществените изисквания и
оценяване съответствието на средствата за измерване. При неизпълнение от страна
на ЕВН на задълженията по поддържане годността на СТИ, дружеството, а не
клиентът, следва да отговаря за възникналите вреди. Само при отклонение от
нормалната работа на средството за техническо измерване в резултат на
въздействие от клиента-потребител върху електромера, би било налице виновно
неизпълнение на задължението на потребителя да не препятства работата на
средството за търговско измерване. В основата на преизчисляването по реда на
ПИКЕЕ са принципите на разпределението на вредите и поемане на риска, тъй като
корекцията на сметки почива на предположение за ползване на ел.енергия. В разпоредбата на чл.8, т.5 от ОУ на
договорите за пренос на ел.енергия през електроразпределителната мрежа са
регламентирани основните задължения на клиента в т.ч. „да не променя самоволно
схемата на свързване на електрическите съоръжения, да не снема самоволно или
поврежда средствата за търговско измерване, знак, пломба или друго контролно
приспособление, поставено на тях от представител на ЕВН ЕР
или овластен орган, да не препятства правилната им работа”, а в
чл.10, т.2 на същите Общи условия са визирани задълженията на ЕВН да упражнява
контрол за спазването на задълженията на клиента, като при установяване на
тяхното неизпълнение – да съставя констативни протоколи.
Както
беше посочено по-горе обаче, действащите ПИКЕЕ не уреждат процедура за
едностранно коригиране на сметката от страна на доставчика на електрическа
енергия. Освен това следва да се
посочи, че не съществува законово основание за доставчика на електрическа енергия да коригира едностранно
сметките на потребителите за доставена
за изминал период от време електрическа енергия. Такова право доставчикът не може да обосновава и с клаузи, сдържащи се в приетите
от доставчиците на ел.енергия Общи условия, поради неравноправния характер на тези клаузи по смисъла
на чл. 143, т.6 и т.18 от Закона зазащита
на потребителите (ЗЗП). Такива клаузи са нищожни по смисъла на чл. 146, ал.1 от ЗЗП
и чл. 26, ал.1 от ЗЗД, защото нарушават
основни принципи за равнопоставеност на
страните в договорното правоотношение и за защита на интересите на
потребителите при търговия с електрическа енергия. Коригирането на сметка само въз основа на обективния
факт на констатирано неточно отчитане на доставена електроенергия противоречи и на регламентирания в чл. 82 от ЗЗД виновен характер на
договорната отговорност. Съдът приема, че при липса на доказано виновно поведение от страна на
потребителя, препятствало правилното отчитане на доставената
електроенергия, в тежест на същия не може да се постави отговорността за заплащане на енергия, определена
едностранно от доставчика на същата. Правомерност на корекция не
може да произтича от чл. 54 от Общи условия, защото същата е нищожна, доколкото не се основава
на закона /в този смисъл са Решение № 189/11.04.2011г. по т.д. № 39/2010г. на ВКС, ІІ
Т.О.; Решение № 165/19.11.2009г. по т.д. № 103/2009 г. на ВКС, ІІ Т.О.; Решение №
104/05.07.2010 г.по т.д. № 885/2009 г. на ВКС, ІІ Т.О.;
Решение № 26/04.04.2011 г. по т.д. № 427/2010 г. на ВКС, ІІ Т.О., Решение №
177/12.12.2011 г.по т.д.№ 1008/2010 на ВКС, ІІ Т.О./.
Следователно, първото необходимо условие, за да възникване право
на ответника да коригира за минал период сметката за ел. енергия на ищецът е,
да е установено преди това по реда на ОУ на ЕВН ЕР неправомерно въздействие на
средството за търговско измерване /чл.54 ал.2 от ОУ на ЕВН ЕР/. Според чл.35
ал.4 от ОУ на ЕВН ЕР, последното се установява със съставен констативен
протокол, а според чл.63 от същите ОУ на ЕВН ЕР в случаите, в които по силата
на последните се съставя констативен протокол, той се подписва от представители
на ЕВН ЕР и Клиента, а ако последният не присъства и/или откаже да подпише
протокола, то ЕВН ЕР има право да го състави само в присъствието на свидетели,
в който случай констативният протокол се изпраща след това на клиента с
препоръчано писмо с обратна разписка и тогава се счита връчен в деня на
неговото получаване. Този ред на чл.63 от ОУ на ЕВН ЕР в случая не е бил спазен
при съставянето на представените от ответника констативни протоколи за
техническа проверка на електромерното стопанство. Видно от същите при
извършването на проверката не е присъствал представител на ищеца. В този случай
обаче ЕВН ЕР е имало право да състави тези протоколи само в присъствието на
свидетели, които да ги подпишат след това в удостоверение на това обстоятелство
и чийто имена да бъдат вписани в този протокол. Действително в протоколите има
име и подпис на свидетели, присъствали на отразената в тях проверка, но няма
данни да е спазено изискването на чл.63 ал.3 от ОУ на ЕВН ЕР. Тези протоколи не
могат да бъдат противопоставени на ищеца, защото представляват само неподписани
от него частни свидетелстващи документи, в които са удостоверени изгодни за
ответника факти, които поради това, тези протоколи не доказват. / Решение
№ 166 от 17.04.2015г. по възз.гр.д. № 1138/2015 по описа на ОС- Стара
Загора/.
По
въпроса за правото на доставчика на електрическа енергия едностранно да
коригира сметките на потребителите в периода след влизане в сила на промените
на чл. 98а, ал.2, т.6и чл. 83, ал.1, т.6 ЗЕ е налице задължителна съдебна практика. Съгласно
задължителните разяснения, дадени с решение № 111/17.07.2015 г. по т. д. №
1650/2014 г. и решение № 173 от 16.12.2015 г. по т. д. № 3262/2014 г. на ВКС,
ТК, ІІ ТО, постановени по реда на чл. 290 ГПК,
със ЗИД ЗЕ ДВ бр.54/2012 г., в сила от 17.07.2012 г., е въведено законово
основание крайният снабдител да коригира сметката на клиент при доказано
неточно отчитане на потребената ел. енергия, ако е изпълнил задълженията си
по чл. 98, ал.2, т.6 и
по чл. 83, ал. 1, т.6 ЗЕ, т. е. само при предвиждане в Общите условия на договорите
на ред за уведомяване на клиента, че има основание за корекция и при
налични правила за измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване, начините и местата
за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително за
установяване на случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена
електрическа енергия и за извършване на корекция на сметките за предоставена
електроенергия. Законодателят е вменил изрично в задължение на
електроразпределителното дружество да създаде посочените правила със
съответното съдържание на новата законова уредба, както съответно и Общи
условия на договорите с крайния потребител на електрическа енергия, предвиждащи
ред за уведомяване на клиента при наличие на основание за корекция.
Параграф 199, ал.2 ПЗР на ЗИД ЗЕ предвижда до приемането на подзаконови нормативни
актове и общи административни актове по приложението на новата уредба или до
привеждането им в съответствие с нея, да се прилагат действащите, доколкото не
противоречат на закона. Общите условия на договорите за продажба на
електрическа енергия на ответното дружество не съставляват подзаконов
нормативен акт или общ административен акт, поради което посоченият параграф 199, ал.2 ПЗР ЗИД ЗЕ не намира приложение по отношение на тях. С
изменението на чл. 98а ЗЕ в
сила от 17.07.2012 г. е предвидено в съдържанието на Общите условия да се
включи и задължително уреждане на реда за уведомяване на клиента при извършване
на корекция на сметки, съгласно чл. 83, ал.1, т.6 ЗЕ. Такова изискване не е предвидено в предходните редакции на
ЗЕ, както и за заварените от новата уредба Общи условия на ответника. В чл. 28,
ал.2 от действащите Общи условия на последния е предвидено задължение на
последния за уведомяване, но не и реда за това. Ето защо и с оглед
задължителните разяснения, дадени с горепосочената съдебна практика, следва да
се приеме, че не е осъществен фактическият състав, пораждащ правото на крайния
снабдител да коригира сметката на клиент при доказано неточно отчитане на
потребената ел. енергия, тъй като снабдителят не е изпълнил задълженията си
по чл. 98, ал. 2, т.6 ЗЕ.
Ответното
дружество твърди, че е налице законово основание за начисляване на процесната
сума, като се позовава на публикуваните нови ПИКЕЕ, обнар. в ДВ бр.35/30.04.2019
г. Според параграф 2 от ПЗР процедурите по преизчисляване на количествата
електрическа енергия, уведомяване, фактуриране и уреждане на финансовите
отношения с клиентите, които са започнали въз основа на констативни протоколи,
съставени до влизане в сила на тези правила, се довършват по реда, действал към
датата на съставяне на констативния протокол.“
По
делото се установи и категорично се доказа, че съставеният констативен протокол
№ ****** от 01.09.2017 г. за техническа проверка и подмяна на средства за търговско
измерване за електромер № ********, бил предаден за експертизна проверка в БИМ
и същият не отговаря на изискванията на чл. 47 от ПИКЕЕ. Същият е подписан от
двама свидетели, на които не са посочени трите имена и адрес, не може да се
установи дали са служители на ответника. Не е посочен представител на РУ-К.,
който да е присъствал на проверката. Ищеца не е уведомен за проверката.
Количеството отчетена ел. енергия не е надлежно удостоверено по начините и реда
на ПИКЕЕ.
Цитираната
практика на ВКС касае единствено уведомяването на клиента при извършване на
процедурата по корекция на сметка, но не и вменяването му във вина при
установяване на манипулация върху средството за измерване.
Независимо,
че с измененията на Закона за енергетиката, на които се позовава ответника, се
предвижда възможност да бъдат извършени корекции на сметки на потребителите в
случай на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена ел. енергия (чл. 98а
ал.2, т.6 вр. чл. 83, ал.1. т.6 от ЗЕ). при спазване на приетите от ДКЕВР на
14.10.2013 г. ПИКЕЕ (чл. 83, ал.2 от ЗЕ), тази законова възможност за корекция
на сметка за ел.енергия за изминал период обаче не означава автоматично
начисляване на суми за неточно измерена ел.енергия, а само и единствено след
надлежно доказване на всички предпоставки за ангажиране отговорността на клиента-потребител.
На
основание чл. 78, ал.1 от ГПК следва да бъде осъден ответникът да заплати на
ищеца направените по делото разноски в размер на 351,41 лв., представляващи
държавна такса – 50,00 лева; 1.41
лв. банкова комисионна и
адвокатско възнаграждение – 300,00 лева.
Присъдените суми следва да бъдат превеждани по банкова
сметка: ***: ***, BIC: ***.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА на
осн. чл. 55, ал. 1 ЗЗД „Е.Б.Е.“ ЕАД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на
управление ***, да заплати на С.С.Х., ЕГН **********,***, сумата
в размер на 640,93 лева /шестстотин и четиридесет
лева и 93 стотинки/ допълнително начислена ел. енергия за периода
от 03.06.2017 г. до 01.09.2017 г. за 90 дни, отчетена
чрез електромер с фабричен номер № ******** от ИТН ******* за обект с адрес: гр. К., ул. „******“
№ ******, с клиентски №
**********.
ОСЪЖДА Е.Б.Е.“ ЕАД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на
управление *** да заплати на С.С.Х., ЕГН **********,*** направените по делото
съдебни разноски в размер на 351,41 лв./триста
петдесет и един лева 41 ст./.
Решението подлежи на
обжалване в двуседмичен срок от съобщаването му пред Окръжен съд- Стара Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: