Решение по дело №647/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 622
Дата: 30 октомври 2023 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20237150700647
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  622/30.10.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – Трети административен състав, в открито съдебно заседание на трети октомври, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Десислава Ангелова

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 647 по описа на съда за 2023 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП и е образувано по жалбата на Е. Ж. Р. А., ЛНЧ ********** ***, подадена чрез адв. У. *** против Заповед за прилагане на принудителни административни мерки № 57/30.05.2023 г. на Т. Д. Т.– мл. инспектор в РУ Хисаря към ОД на МВР Пловдив, с която е наложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство, за срок от шест месеца.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, издадена при липса на основание и съществено нарушение на материалноправните и административнопроизводствените правила. Жалбоподателят поддържа, че отразените в обстоятелствената част на заповедта факти и обстоятелства са неверни. Сочи, че водачът на МПС не е извършил твърдяното нарушение, както и че към момента на проверката е представил валидно международно свидетелство за управление на МПС, валидно до 04.02.2031 г. Твърди, че като чужд гражданин не е разбирал в какво е обвинен, какви са правата му и как може да ги защити, поради което е следвало да му бъде назначен преводач. Моли съда да уважи подадената жалба и отмени оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна. Представя доказателства в подкрепа на твърденията си.

В съдебно заседание жалбоподателят – Е. Ж. Р. А., редовно уведомен, не се явява. По делото е постъпило писмено становище от адв. У. ***, който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна. Претендира направените по делото разноски, съгласно правилата на чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

Ответникът по жалбата – Т. Д. Т.– мл. инспектор в РУ Хисаря към ОД на МВР Пловдив, редовно уведомен, се явява лично. Моли съда да потвърди издадената заповед, счита същата за правилна и законосъобразна.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на административното производство е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 57/30.05.2023 г. на Т. Д. Т.– мл. инспектор в РУ Хисаря към ОД на МВР Пловдив, с която на Е. Ж. Р. А., ЛНЧ ********** ***, е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, на водач, който не е правоспособен, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

Обжалваният административен акт е връчен лично на жалбоподателя на 30.05.2023 г., като получаването му е удостоверено с подпис в разписката към обжалваната заповед. В законоустановения 14-дневен срок е упражнено и правото на жалба пред Административен съд гр. Пловдив.

С оспорената заповед на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство, за срок от шест месеца“. Заповедта е мотивирана с обстоятелството, че на 30.05.2023 г. на път ІІ-6435 км посока на движение гр. Карлово гр. Пловдив, жалбоподателят управлява „Пежо Боксер“ с рег. № ***, лична собственост, без да е правоспособен, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето.

Към делото са приобщени писмените доказателства, представляващи цялата административна преписка по издаване на обжалваната заповед, в т. ч. АУАН серия АД № 237/23 от 3.05.2023 г.; справка за нарушител/водач; Заповед № 317з-3162/15.04.2022 г.на Директор на ОД МВР – Пловдив.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Настоящият състав намира, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, в изискваната от закона форма, но при допуснати нарушения на материалния закон, поради което същата е незаконосъобразна.

Принудителната мярка е наложена от компетентен орган. Съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1 се прилагат от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност. Младши  инспектор в РУ Хисаря към ОД на МВР Пловдив, упълномощен със Заповед № 317з-3162/15.04.2022 г.на Директор на ОД МВР – Пловдив, е компетентен да налага ПАМ.

Заповедта е обективирана в изискуемата писмена форма, но не съдържа необходимите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК и чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. В същата са посочени правните основания за издаването й, но липсва пълно описание на фактическите обстоятелства довели до постановяването й. За да приложи процесната принудителна мярка, административният орган е приел, че е осъществено нарушение на чл. 150 от ЗДвП - водачът на автомобила  е управлявал без да притежава СУМПС – неправоспособен водач.

Както бе посочено по-горе разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП  предвижда за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, да се прилагат предвидените в закона принудителни административни мерки, една от които е тази по т. 2а „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да притежава съответното свидетелство за управление...“ за срок от 6 месеца до една година.

Нормата на чл. 171, 2а от ЗДвП съдържа няколко хипотези, които са предвидени алтернативно, а не кумулативно, самостоятелното осъществяване на която и да е от тях дава възможност на органа да упражни властническата си компетентност с цел преустановяване на констатираното нарушение на правилата за движение по пътищата. Редакцията на цитираната разпоредба, относима в процесния случай, гласи, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

В случая, за да приложи ПАМ по отношение на оспорващия, административният орган е следвало да конкретизира на коя от посочените в текста на закона хипотези се е позовал. Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК административният орган трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт и дали са изпълнени законовите изисквания при издаването му. С изменението на чл. 177, ал. 1, т. 2 от ЗДвП (ДВ бр. 2/2018 г., в сила от 03.01.2018 г.), законодателно е направено разграничение между управление на МПС от неправоспособен водач и управление на МПС без водачът да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното МПС, като две самостоятелни и различни административни нарушения. За да бъде приложената процесната ПАМ, е следвало от страна на административния орган по безспорен начин да бъде установено правонарушение по смисъла на ЗДвП изразяващо се в непритежаване на СУМПС; неправоспособност на водача или и двете, доколкото не е ясно точно на кое от посочените основания или и на двете последният се е позовал.

В случай, че се приеме, че административният орган се е позовал и на двете хипотези визирани в чл. 171, т. 2а от ЗДвП касаещи непритежаване на СУМПС и неправоспособност на водача на МПС, следва да се има предвид, че от събраните по делото доказателства се установява, че от една страна необосновано административнонаказващият орган е приел, че водачът на МПС е неправоспособен, а от друга неправилно е приел, че е налице управление на МПС без водача да притежава СУМПС.

Съдът намира, че в случая не е съобразена нормата на чл. 161 от ЗДвП, която предвижда, че свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено в друга държава, е валидно на територията на Република Б. за категорията, за която е издадено, в следните случаи: 1. държавата, в която е издадено, е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията; 2. държавата, в която е издадено, е договаряща страна по Споразумението между страните по С. договор относно статута на техните въоръжени сили при условията на чл. IV, буква „а“ от него; 3. свидетелството е придружено от легализиран превод на български език; 4. свидетелството е международно и отговаря на изискванията на приложение № 7 към Конвенцията за движението по пътищата; 5. (нова - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) свидетелството е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария.

В случаите за налагане на ПАМ по чл. 171, т. 2а от ЗДвП, административният орган не е обвързан само с данните установени при проверката, следвало е с оглед на установяване на фактите, служебно да изясни притежавал ли е водачът на провереното МПС валидно към дата на проверката СУМПС, като за това уведоми жалбоподателя по реда на чл. 26 от АПК за започналото административно производство и изиска от водача на автомобила документ, удостоверяващ правото му да управлява МПС, съответно превод на същото и да извърши преценка дали са изпълнение изискванията на чл. 161 от ЗДвП. С оглед обстоятелството, че жалбоподателят е чуждестранен гражданин е следвало на същият да се осигури превод, за да може да разбере какви документи се изисква да представи.

С оглед на това, съдът намира, че като не е сторил това административният орган е провел административно производство в нарушение на чл. 14, ал. 2 и 3 от АПК. По силата на чл. 14, ал. 2 от АПК административният орган е длъжен да назначи преводач в случите, в които участник в производството не владее български език. Също така, по реда на чл. 14, ал. 3 от АПК, при представяне на документ на чужд език, непридружен с превод административният орган следва да назначи преводач за сметка на лицето, представило документа. В случая административният орган не е изпълнил тези свои задължения, поради което и фактическата обстановка не е изцяло изяснена. При извършената проверка от жалбоподателя е представено международно свидетелство за управление на МПС, валидно до 04.02.2031 г., поради което не е налице хипотезата на липса на свидетелство за правоуправление. С оглед обстоятелството, че същото не е било преведено е следвало да се назначи преводач, за сметка на чуждестранния гражданин, както и на същия да се осигури преводач и да му се разясни какви доказателства следва да представи, за да се извърши преценка дали са изпълнени изискванията на чл. 161 от ЗДвП.

Провеждането на административното производство в нарушение на чл. 36, ал. 1 от АПК  се явява особено съществено, тъй като заповедта за налагане на ПАМ е издадена при неизяснена фактическа обстановка и без да са събирани други доказателства. С оглед изложеното оспорената заповед се явява незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

Заповедта е незаконосъобразна и на още едно основание.

Видно от диспозитива на оспорената заповед липсва ясно и несъмнено индивидуализиране на пътното превозно средство, чиято регистрация се прекратява. Разпоредбата на чл. 171, т. 2а от ЗДвП съдържа две различни понятията „пътно превозно средство“, чиято регистрация се прекратява и „моторно превозно средство“, което е управлявано, като смисълът на понятията по ЗДвП е изяснен в § 6, т. 10 и т. 11 на Допълнителните разпоредби на ЗДвП. Описанието на управляваното моторно превозно средство в мотивите на заповедта за прилагане на ПАМ не замества необходимостта от посочване в диспозитива на същия административния акт на конкретното пътното превозно средство, чиято регистрация се прекратява. Още повече, че от смисловото и граматическо тълкуване на разпоредбата на чл. 171, т. 2а от ЗДвП, се установява, че законодателят разграничава управляваното МПС от това ППС, чрез което ще се приложи ПАМ срещу лицето нарушител. В акта, с който се налага ПАМ, трябва да е разпоредено върху кое пътно превозно средство ще бъде изпълнена принудата. Тоест разпоредителната част на индивидуалния административен акт, каквато е Заповедта за налагане на ПАМ, следва да е ясна, да определя правата или задълженията съгласно чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, съответно да разпорежда на кое пътно превозно средство се прекратява регистрацията съгласно чл. 171, т. 2а от ЗДвП.

С оглед на гореизложеното, съдът намира жалбата за основателна, а оспорената заповед за неправилна и незаконосъобразна, поради което ще следва да бъде отменена.

По направеното искане за присъждане на направените по делото разноски, съдът намира следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 2 и т. 3 Закона за адвокатурата, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на материално затруднени лица и роднини, близки или на друг юрист, като на основание чл. 38, ал. 2 Закона за адвокатурата в случаите по ал. 1, ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз има право на адвокатско възнаграждение. Съдът определя възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл. 36, ал. 2 Закона за адвокатурата - Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения и осъжда другата страна да го заплати. Посоченото води до извода, че в разглежданата хипотеза предоставената правна помощ е безплатна, поради което и не могат да се представят доказателства за направени в този смисъл разноски.

За да упражни обаче правото си на присъждане на адвокатско възнаграждение, адвокатът следва да представи сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който да посочи, че такава се предоставя безплатно на някое от основанията по чл. 38, ал. 1, т. 1 - 3 от Закона за адвокатурата, като наличието на конкретно посоченото основание не се нуждае от доказване.

В конкретния случай по делото не е налице договор за правна защита и съдействие, от който да е видно, че на жалбоподателя е предоставена адвокатска помощ и съдействие на някое от изрично изброените основания, поради което и направеното искане от адв. У. съдът намира за неоснователно. В този смисъл е и практиката на ВАС - Определение № 5550 от 12.04.2019 г., постановено по адм. д. № 7892/2018 г. на ВАС – Трето отделение.

Предвид изхода на делото, ответникът ще следва да заплати на жалбоподателя единствено направените по делото разноски за държавна такса в размер на 10 лева.

Съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, решението на административния съд не подлежи на обжалване.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Пазарджик, Трети състав,

 

                                        

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителни административни мерки № 57/30.05.2023 г. на Т. Д. Т.– мл. инспектор в РУ Хисаря към ОД на МВР Пловдив.

ОСЪЖДА Районно управление - Хисаря към ОД на МВР - Пловдив, да заплати от бюджета на ОД на МВР – Пловдив на Е. Ж. Р. А., ЛНЧ ********** ***, направените по делото разноски в размер на 10 (десет) лева.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на адв. У. *** за заплащане на направените по делото разноски, за адвокатско възнаграждение, на основание на чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                         

 

 

                                                         СЪДИЯ: (П)