О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
2233
гр.Плевен, 06.12.2023 год.
Административен съд - гр. Плевен, втори
касационен състав, в закрито съдебно заседание на шести декември две хиляди
двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дилова ЧЛЕНОВЕ:
Цветелина Кънева
Габриела Христова-Декова
като разгледа докладваното от съдията Кънева
касационно- административно дело № 991 по описа на Административен
съд-Плевен за 2023 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:
С Решение № 500 от 25.10.2023 г.,
постановено по НАХД № 699 по описа за 2023 г., Районен съд – Плевен е отменил
Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
Закона за пътищата, с който на основание чл.187а ал.2 т.3 във вр. чл. 179 ал.3б
от Закона за движението по пътищата на „Крис Транс 03“ ООД със седалище и адрес
на управление с.М., обл.П., представлявано от управителя К. Г., е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за извършено административно
нарушение по чл. 102 ал. 2 от ЗДвП. Със същото решение АПИ гр.София е осъдена
да заплати на „Крис Транс 03“ ООД сумата от 600 лева, представляваща адвокатско
възнаграждение за производството.
Срещу решението е подадена касационна
жалба от Агенция „Пътна инфраструктура“-София, чрез процесуален представител Д.
М., в която са наведени доводи, че съдебният акт е неправилен, поради нарушение
на материалния и процесуалния закон.
Образувано е КАД №991/2023г. по описа на
Административен съд Плевен.
Настоящият касационен състав констатира,
във връзка с други дела за идентични нарушения, че е налице относимо преюдициално
запитване, по което е образувано дело С-61/2023 г. на СЕС.
Преюдициалният въпрос е формулиран в
определение на АдмС – Хасково по КАНД № 997/2022 г. по описа съда, както
следва:
Дали нормата на чл.9а от Директива
1999/62/ ЕО на Европейският парламент и на Съвета от 17.06.1999г. относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури, трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото в този член
изискване за съразмерност на установените наказания за нарушения на
националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат национална правна
уредба, като разглежданата в главното производство, която предвижда налагане на
глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на правилата
относно задължението за предварително установяване и заплащане на размера на
таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и
тежестта им, при положение, че е предвидена възможност за освобождаване от
административно-наказателна отговорност при заплащане на т. нар. „компенсаторна
такса“.
Формулираният въпрос има значение за решаването
по същество на настоящия правен спор, тъй като с Електронен фиш № № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, на „Крис Транс 03“ ООД с.М. е наложена имуществена санкция в размер на 2500лв.
именно за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, осъществено чрез неплатена
дължима пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, за която
хипотеза се отнася и отправеното преюдициално запитване.
Производството пред
Административен съд – Хасково по КАНД № 997/2022г. е със сходен на настоящото дело предмет –
производството по делото е образувано по касационна жалба от „Екострой"
ЕООД гр.С., против Решение № 98/12.07.2022г. по а.н.д. № 202256220200313/2022г.
на РС-Свиленград, с което е потвърден Електронен фиш № 8505104327за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране
на пътни такси по чл. 10, ал.1 от Закона за пътищата, издаден от Агенция
"Пътна инфраструктура" към МРРБ.
С определение № 113 от 31.01.2023г.
съдебният състав на Административен съд - Хасково е спрял производството по
цитираното дело, като е отправил преюдициално запитване до Съда на Европейския
съюз съгласно чл. 267, първи параграф, буква „б” от Договора за функционирането
на Европейския съюз.
С оглед правилното приложение на процесуалния
и материален закон, настоящият касационен състав счита, че в СЕС се разглежда
дело, произнасянето по което ще има значение за правилното решаване на
настоящия правен спор.
С оглед на горните обстоятелства са налице предпоставките, визирани в
чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК, приложим с оглед препращането на чл.63в ЗАНН във вр. с чл. 228 във вр. с чл. 144 от АПК, поради което следва да бъде спряно производството по
КАД №991/2023 г. по описа на Административен съд Плевен до произнасяне на СЕС
по дело С-61/2023.
Воден от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
СПИРА производството
по КАД № 991/2023 г. на Административен съд - Плевен до произнасяне на Съда на
Европейския съюз по дело С-61/2023г., образувано по преюдициално
запитване, отправено с определение №113/31.01.2023г. по КАНД№997/2022г. на
Административен съд - Хасково.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховен
административен съд в 7-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Деловодителят на
състава да прави ежемесечна проверка за хода на производството по дело
С-61/2023 г. на СЕС, да ги докладва на съдията- докладчик и да ги прилага по
делото.
При приключване на
производството по образуваното дело на СЕС: С-61/2023, настоящото дело да се
докладва незабавно на съдия – докладчика за възобновяване на производството.
Препис от
определението да се връчи на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/
2. /п/