Определение по дело №715/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 август 2023 г.
Съдия: Петър Найденов Вунов
Дело: 20237260700715
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юни 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

770/14.08.2023 г., гр. Хасково

 

 

Административен съд – Хасково, Седми административен състав 

на четиринадесети август две хиляди двадесет и трета година

в закрито заседание в следния състав:

                                                                            Председател: Петър Вунов            

 

като разгледа докладваното от съдията Петър Вунов частно административно дело № 715 по описа за 2023 г. на Административен съд - Хасково, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 103, ал. 3 .

Образувано е по жалба на Д.Н.Ч., чрез адв. М.А. ***, срещу Отказ на ВПД Директор на ОДМВР – Хасково за възобновяване на административното производство по искане с вх. № 272000-5723/29.03.2023 г.

В жалба са развити доводи за незаконосъобразност и неправилност на оспорвания административен акт. Твърди се, че на 15.02.2023 г. на Д.Н.Ч. бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия GA № 822797 от С.Г.С.на длъжност мл. автоконтрольор при ОДМВР - Хасково, РУ Харманли, за това, че на същата дата в 15.00 ч. в гр. Харманли, на кръстовището на ул. „***“ и ул. “***“, като водач на лек автомобил „Пежо 107“ с рег. № *******, в посока към ул. „Македония“ управлявал горепосоченото МПС неправоспособен, с което нарушил разпоредбата на чл. 150 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).  На основание чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) била издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 23-0271-000030/15.02.2023 г. от актосъставителя, с която на основание чл. 171, т. 2 б. „а“ ЗДвП му бил наложена принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година, а именно 184 дни. Поддържа се, че в проведеното административно производство по издадената ЗППАМ било допуснато съществено, неотстранимо процесуално нарушение, което довело до пълна невъзможност за осъществяване правото му на защита. В тази връзка се сочи, че Д.Н.Ч. бил роден на *** г. в Гърция, гръцки гражданин и не владеел български език, а при връчване на ЗППАМ не бил извършен превод от български на гръцки език, поради което бил лишен от възможността да разбере в какво нарушение бил обвинен и да направи възражения. Ето защо се счита, че били налице основанията по чл. 99, т. 1 и т. 6 АПК за възобновяване на административното производство, но ВПД Директор ОДМВР – Хасково отказал да стори това.

Предвид изложеното се иска да се отмени Отказ на ВПД Директор на ОДМВР – Хасково за възобновяване на административното производство по искане с вх. № 272000-5723/29.03.2023 г., да се възобнови същото и да се отмени ЗППАМ № 23-0271-000030/15.02.2023 г. г. на С.Г.С.на длъжност мл. автоконтрольор при ОДМВР - Хасково, РУ Харманли.

Ответникът по жалбата - Директор на ОДМВР – Хасково, не изразява становище по него.

Съдът, като прецени представените по делото доказателства, поотделно и в съвкупност, както и доводите на страните, в пределите на своите правомощия, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежнo легитимирано лице, имащо правен интерес от оспорването, срещу годен за обжалване административен акт, като с оглед липсата на доказателства за съобщаването му (обстоятелство, което изрично се признава от самия ответник в негово писмо с рег. вх. № 272000-12573/11.07.2023 г.) следва да се приеме, че е спазен законоустановеният срок за това, поради което е процесуално допустима.

Със ЗППАМ № 23-0271-000030/15.02.2023 г. на С.Г.С.- мл. автоконтрольор при ОДМВР Хасково, РУ Харманли, е наложена на Д.Н.Ч. ПАМ по чл. 171, т. 2а, б. „б“ ЗДвП – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца до 1 година, а именно 184 дни. В мотивите на заповедта е посочено на жалбоподателя е съставен АУАН № 822797/15.02.2023 г. за това, че на 15.02.2023 г., в 15,00 часа в гр. ***, на кръстовището, образувано с кръгово движение от ул. „***“ и ул. „***“ в посока към ул. „Македония“, управлявайки собствения си лек автомобил „Пежо 107“ с регистрационен номер ********, при проверка не е представил СУМПС, поради което е прието, че е неправоспособен водач и че с това виновно е нарушил чл. 150 ЗДвП.

Видно от разписката в самата ЗППАМ, препис от нея е връчен на лицето срещу подпис на 15.02.2023 г., като по делото не се спори, а и не се установява тя да е била обжалвана, поради което е влязла в сила на 02.03.2023 г.

На 29.03.2023 г. Д.Н.Ч. е подал искане вх. № 272000-5723 до Директора на ОДМВР – Хасково за възобновяване на административното производство по ЗППАМ № 23-0271-000030/15.02.2023 г.

С писмо рег. № 272000-8387/10.05.2023 г. Директорът на ОДМВР – Хасково е оставил без уважение искането, защото не били налични законовите предпоставки за възобновяване на административното производство, като по конкретно е посочено, че при налагането на този вид ПАМ органите на МВР не били длъжни да осигуряват преводач.

При така установената фактическа обстановка и като извърши на основание чл. 168, ал. 1 АПК проверка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е основателна, но по различни от изложените в нея съображения:

Съгласно чл. 99 АПК влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда, може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред - от органа, който го е издал, когато е налице някое от основанията, посочени в т. 1 до т. 7 от с.з.

Според настоящия съдебен състав обжалваният административен акт е издаден от материално некомпетентен орган, поради което е нищожен. Това е така, защото съгласно чл. 172, ал. 5 ЗДвП ЗППАМ № 23-0271-000030/15.02.2023 г., чиято отмяна се иска, подлежи на обжалване по реда на АПК. В чл. 81, ал. 1 АПК е предвидена възможност индивидуалните административни актове да бъдат оспорени по административен ред пред непосредствено по-горестоящия административен орган, с изключение на тези, които са изброени в чл. 82 АПК. Те могат да се оспорят и пред съда без да е изчерпана възможността за оспорването им по административен ред, освен ако не е предвидено друго - чл. 148 АПК. Следователно, тази заповед е подлежала на оспорване от адресата й както по административен ред пред непосредствено по-горестоящия административен орган, който в случая е Началникът на РУ Харманли при ОДМВР – Хасково, определен като такъв по арг. чл. 54 от Закона за Министерството на вътрешните работи и доколкото е издадена от служител на именно това районно управление, така и пред съответния административен съд. Както се посочи по-горе, ЗППАМ не е обжалвана нито по административен, нито по съдебен ред и е влязла в сила. При това положение се налага обоснованият извод, че материално компетентен да се произнесе по искането за възобновяване на административното производство по влязлата в сила ЗППАМ № 23-0271-000030/15.02.2023 г. и за нейната отмяна по реда и на основанията в чл. 99 АПК е Началникът на РУ Харманли при ОДМВР – Хасково, а не Директорът на ОДМВР – Хасково. По аргумент от разпоредбата на чл. 31, ал. 2 АПК последният, като сезиран в случая орган, е следвало незабавно да изпрати искането с преписката на компетентния орган. След като не го е сторил, а се е произнесъл вместо него, без да разполагал с материалната компетентност за това, ответникът е постановил нищожен акт. Тук е уместно да се отбележи, че липсата на компетентност на органа, издал акта, винаги е основание за прогласяването му за нищожен. Касае се за порок, който не може да бъде отстранен и за чието наличие съдът следи служебно.

Ето защо следва да бъде обявена нищожността на оспорения акт, без да се обсъждат наведените по същество доводи, а преписката трябва да се изпрати на компетентния орган - Началник на РУ Харманли при ОДМВР – Хасково, за произнасяне по направеното от жалбоподателя искане вх. № 272000-5723/29.03.2023 г. по описа на ОДМВР – Хасково.

Мотивиран от горното, съдът  

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Отказа на ВПД Директор на ОДМВР – Хасково за възобновяване на административното производство по Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0271-000030/15.02.2023 г. на С.Г.С.на длъжност мл. автоконтрольор при ОД МВР Хасково, РУ Харманли, обективиран в негово писмо рег. № 272000-8387/10.05.2023 г.

 ИЗПРАЩА преписката на компетентния орган – Началник на РУ Харманли при ОДМВР – Хасково за произнасяне по направеното от Д.Н.Ч., роден на *** г. в Гърция, с лична карта №********, с адрес: ***, гр.***, съдебен адрес:***, офис *, чрез адв. М.А. ***-5723/29.03.2023 г. по описа на ОДМВР – Хасково.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                     СЪДИЯ:

 

/Петър Вунов/