Решение по дело №510/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 февруари 2021 г. (в сила от 10 февруари 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20207220700510
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта

                                    Р Е Ш Е Н И Е   № 30

 

                                 гр. Сливен, 10.02.2021 г.

 

                                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Сливен в открито заседание на втори февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                    СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 при секретаря Радостина Желева като разгледа докладваното от съдия Бозукова адм. дело № 510 по описа на Административен съд Сливен за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. с чл. 172, ал.4 от ЗДвП.

Делото е образувано по жалба от Д.П.Л. *** и И.В.Л. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 20-0804-001049/16.11.2020 г., издадена от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен, с която на Д.Л. е наложена ПАМ „прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни на основание чл.171 т.2а б.“б“ от ЗДвП.

Жалбоподателите твърдят, че лекият автомобил, чиято регистрация е била прекратена с процесната ПАМ, е съсобствен. В тази връзка, незаконосъобразно и без да е извършила административно нарушение, било засегнато правото на собственост на жалбоподателката И.Л.. Твърди се, че спрямо водача на МПС - жалбоподателя Д.Л., била приложена и ПАМ по чл. 171, т.1, б."б" ЗДвП – временно отнемане на СУМПС, която удовлетворявала целите по чл. 22 от ЗАНН, поради което процесната мярка нарушавала принципа на съразмерност, установен в чл. 6 АПК. Неправилно била приложена и материалноправната разпоредба на чл. 171, т.2а, б."б" ЗДвП, вр. с чл. 22 ЗАНН, тъй като обект на тази мярка били само ППС, които са еднолична собственост на нарушителя. Иска се отмяна на заповедта. Претендират се разноски.

В съдебно заседание оспорващият Д.Л., чрез пълномощник – адв. М.К. *** поддържа жалбата.

В съдебно заседание оспорващата И.Л., лично и чрез пълномощник – адв. М.К. *** поддържа жалбата.

Ответникът – Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Сливен не изпраща представител. В писмено становище намира жалбата за неоснователна. Счита че обжалваната заповед е законосъобразна, като издадена при спазване на процесуалните правила, съответна на материалния закон и наложена с цел осигуряване здравето и живота на гражданите. Прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар.

Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, приема за установено следното:

На 16.11.2020 г. жалбоподателят Л. е управлявал лек автомобил с рег.№ *******, в кв.“Р.“ гр.Сливен, когато при извършване на проверка от служители на РУ Сливен отказва да му бъде извършена качествена проба за употреба на упойващи наркотични вещества и не изпълнява предписание за химикотоксикологично лабораторно изследване за установяване на употребата им.  На оспорващия е съставен АУАН № GА 215381/16.11.2020 г. за нарушение на чл.174 ал.3 пр.2 от ЗДвП.

Видно от Свидетелство за регистрация на МПС лек автомобил с рег.№ *******, е собственост на И.Л. и Д.Л..

Видно от удостоверение за настоящ адрес  изх.№ 2/06.02.2020 г. оспорващата И.Л. ***, считано от 05.02.2020 г.

Видно от приложеното СУМПС №*********/09.11.2011г., изд. от МВР Сливен, оспорващата И.Л. е правоспособен водач на МПС за категории В и М.

С оспорената заповед на Д.Л. е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т.2а, б."б" от ЗДвП - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни, отнето е СРМПС № *********, както и 2 бр регистрационни табели.

По делото е приложена и Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т.1, б."б" от ЗДвП № 20-0804-001048/16.11.2020 г., издадена от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Сливен, с която, за нарушението установено с АУАН № GА 215381/16.11.2020 г. на Д.Л. е наложена и ПАМ - временно отнемане на свидетелство за управление на МПС, до решаване на отговорността, но не повече от 18 месеца.

По делото е приобщена фактура № 37125/06.01.2021г., издадена от „ГИД Комерс 1“ ООД гр.Сливен за репатриране с пътна помощ на аварирал лек автомобил Ауди с рег.№ ******.

С оглед установеното от фактическа страна, след преценка на допустимостта на жалбата, и след като извърши проверка на обжалвания акт, с оглед изложените в жалбата основания и правомощията си по чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в рамките на установения от закона 14-дневен срок от съобщаването, и от лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е и основателна.

Съгласно чл. 172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква "а", т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Заповедта е издадена от компетентен орган – началника на сектор "Пътна полиция" към ОДМВР – Сливен, явяващ се ръководител на служба за контрол по ЗДвП, съгласно Заповед №343з-86/20.01.20217 г. на директора на ОДМВР Сливен. Заповедта съдържа необходимите реквизити по чл. 59, ал.2 АПК, както и относимите правни и фактически основания за издаването й.

При прилагането на процесната мярка, съдът констатира нарушение на материалния закон.

С разпоредбата на чл. 171, т.2а, б."б" ЗДвП ( ДВ бр. 2 от 2018 г., в сила от 03.01.2018 г.), въз основа на който е наложена процесната ПАМ, е предвидено прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда – за срок от 6 месеца до една година. Мярката цели да се предотврати извършването на административни нарушения с пътното превозно средство, с което вече е извършено нарушение на чл. 5, ал.3, т.1 ЗДвП. т.е, прилагането на мярката предполага извършено конкретно нарушение на ЗДвП, от собственика на ППС и има възпираща функция по отношение на последния.

 В конкретния случай процесният лек автомобил не е собствен само на извършителя на установеното нарушение на ЗДвП, а и на оспорващата Л., за която няма данни да е извършила административно нарушение, което да оправдае ограничението. В тази връзка, и предвид съдържанието на разпоредбата на чл. 171, т.2а, б."б" от ЗДвП, в която е визиран собственик, а не собственици на ППС, съдът намира, че процесната ПАМ е приложима само спрямо водачите, които са еднолични собственици на ППС, чиято регистрация се прекратява.

Настоящият съдебен състав съобрази обстоятелството, че жалбоподателката Л. е правоспособен водач на МПС за категории М и В, поради което намира, че при прилагане на процесната ПАМ е нарушен принципът за съразмерност, указан чл. 6, ал.2 АПК, според който административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Както беше посочено по-горе, с прилагането на процесната ПАМ се цели, да се препятства възможността, извършилия нарушение по чл. 5, ал.3, т.1 ЗДвП, отново да застраши живота и здравето на участниците в движението по пътищата, управлявайки собственото си МПС след като е отказал извършване на изследване за употреба на алкохол или други упойващи вещества. В случая обаче, прекратяването на регистрацията, чрез сваляне на регистрационните табели на автомобила, препятства и правото на другия съсобственик да ползва автомобила по предназначение, без да е извършил нарушение на ЗДвП. В тази връзка съдът съобрази и Заповед № 20-0804-001048/16.11.2020 г., издадена от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Сливен, с която, за нарушението установено с АУАН № GА 215381/16.11.2020 г. на Д.Л. е наложена и ПАМ - временно отнемане на свидетелство за управление на МПС, до решаване на отговорността, но не повече от 18 месеца, поради което съдът намира, че с процесната мярка се засягат права и законни интереси, в степен, по-голяма от най-необходимото за целта, за която се издава актът.

Предвид изложеното, оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна, с произтичащите от това правни последици по отмяна на наложената с нея принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на ППС с рег.№ ******за срок от 190 дни, както и отнемане на свидетелството за регистрация на МПС № *********, както и 2 бр. регистрационни табели с номер *******.

При този изход на спора, на основание чл. 143, ал.1 от АПК, следва ответникът да заплати на жалбоподателите направените в настоящото дело разноски, общо в размер на 420 лева, от които: 20 лв. за внесена държавна такса и 400 лв. за изплатеното адвокатско възнаграждение, което съдът не намира за прекомерно.

Ето защо и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                    Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № № 20-0804-001049/16.11.2020 г., издадена от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР Сливен, с която на Д.П.Л. е наложена ПАМ „прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни на основание чл.171 т.2а б.“б“ от ЗДвП.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Сливен да заплати на Д.П.Л. *** и И.В.Л. ***, направените по делото разноски в размер на 420 /четиристотин и двадесет/ лв.

 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.172 ал.5 изр.2 от ЗДвП.

 

 

                                                          С Ъ Д И Я: