Р Е Ш Е Н И Е № 190
гр.Враца, 25.06.2020
г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
гр.Враца, V-ти състав, в открито
заседание на 27.05.2020год. /двадесет и седми май две хиляди и
двадесета година/ в състав:
Адм.
съдия: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
при секретаря Маргаритка Алипиева, като разгледа
докладваното от съдията адм. дело № 553 по описа
на съда за 2017г.,
и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 215 и сл. от ЗУТ.
Образувано
по жалба на П.С.П. ***,
против Заповед №1288/31.07.2017 г. на Кмета на Община Враца, с която е одобрен
подробен устройствен план – план за застрояване
/ПУП-ПЗ/ за регламентиране на застрояването в УПИ Х-298 /ПИ 12259.1019.298/,
кв.166, ЦГЧ, по плана на гр. Враца, инвестиционен проект за обект „Сграда със
смесено предназначение“ и Разрешение за строеж №98/31.07.2017 г., издадено от
Главния архитект на Община Враца.
В жалбата са
изложени доводи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, поради допуснати
съществени нарушения на административно-производствените правила и
несъответствие с материалния закон при издаването й. Отправено е искане към
съда да постанови решение, с което да отмени оспорената заповед, като
незаконосъобразна.
Заинтересованите
страни: Д.В.“ ООД, ***; М.Ц.Т. – П. ***; Ц.К.П. ***; Е.И.О. ***; Л.И.О. ***; С. ***; А.С.В.
*** и Ц.Г.Б. ***, редовно уведомени, не се явяват в съдебно заседание, не се
представляват и не изразяват становище по жалбата.
Ответникът - Кмета на Община Враца, чрез процесуалния си
представител. изразява становище за неоснователност и недоказаност
на жалбата. Счита, че заповедта не е постановена в нарушение на ЗУТ и
представлява валиден административен акт, издаден от компетентен орган, в
съответствие с приложимите материално правни норми и целта на закона.
От страна на
ответника е представена административната преписка по опис.
След като обсъди
доводите на страните и доказателствата по делото, съдът приема за установено от
фактическа и правна страна следното :
Жалбата е подадена от надлежна страна и в законоустановеният
срок, поради което същата е допустима.
Жалбоподателят се легитимира като собственик на
самостоятелен обект в сграда, с идентификатор 12259.1019.255.2.3, с
административен адрес гр.Враца, ул.“Р.“ №**, ет.**.
От приложената административна преписка се установява,
че оспорената заповед, с която е одобрен ПУП-ПЗ е в обхват УПИ Х-298 /ПИ 12259.1019.298/, кв.166, ЦГЧ, по плана на гр. Враца. Разрешение за строеж №98/31.07.2017 г. на
Главния архитект на Община Враца се
отнася за „Сграда
със смесено предназначение“ в УПИ Х-298, с идентификатор 12259.1019.298, кв.166
по плана на гр.Враца.
Жалбоподателят е собственик на самостоятелен обект в
сграда, находяща се в ПИ с идентификатор 12259.1019.298, сграда 2, съгласно нотариален акт
– л. 37 от делото.
От изпратената административна преписка се установява, че на 17.07.2017 г.
„Д.В.“ ООД, *** е подало до Кмета на Община Враца заявление с вх.№ 2600-2256 за
одобряване на комплексен проект за инвестиционна инициатива на основание чл.150 ЗУТ. Със заявлението е посочено, че проектът съдържа следните съставни части:
1. Проект за изменение на ПУП за УПИ №Х-298, кв.166, ЦГЧ по плана на гр.Враца и
2. КПИИ на сграда със смесено предназначение в същото УПИ. От приложената Заповед №1523/2.11.2016 г. на Кмета на Община
Враца е видно, че със същата е разрешил да се изработи комплексен проект за инвестиционна
инициатива – проект за ПУП–ПЗ за регламентиране на застрояването в УПИ №Х-298,
кв.166, ЦГЧ по плана на гр.Враца и инвестиционен проект за обект „Жилищна сграда с магазини“, като
комплексният проект съдържа план за застрояването и технически /работен/
инвестиционен проект за сградата.
На 31.07.2017 г. Кмета на Община Враца е издал оспорената Заповед №1288, с
която на основание чл. 150, ал. 1, чл. 129, ал. 2 и чл. 134, ал. 2, т. 6 ЗУТ е
одобрил подробен устройствен план – план за
застрояване за регламентиране на застрояването в УПИ №Х-298, кв.166, ЦГЧ по
плана на гр.Враца, като застрояването да се запази в съществуващата устройствена зона „Ц“ с начин на трайно ползване „Смесена
многофункционална зона“ с цел изграждане на сграда със смесено предназначение.
Със заповедта са регламентирани техническите параметри и устройствените
показатели, а именно: характер на застрояване – „средно“ (до 15м), начин на
застрояване – „свързано“, площ за застрояване – до 80%, интензивност на
застрояване (Кинт.) до 3,0 и площ за озеленяване –
мин. 20%, като 1/3 да се предвиди за озеленяване с дървесна растителност. На
същата дата е издадено и Разрешение за строеж
№98 от Главния архитект на Община Враца, приложено към преписката, с
което е разрешено да се извърши строителство на „Сграда със смесено
предназначение“ в УПИ №Х-298, кв.166, ЦГЧ по плана на гр.Враца.
При издаването на оспорената в настоящето производство Заповед №1288/31.07.2017 г., Кмета
на Община Враца се е позовал и на своя Заповед №1523/02.11.2016 г. – л. 71 от
делото, с която е разрешил изготвянето на комплексен проект за инвестиционна
инициатива – проект за подробен устройствен план (план за застрояване) за регламентиране на застрояването в УПИ
Х-298 /ПИ с идентификатор 12259.1019.298/, кв.166, ЦГЧ, по плана на гр. Враца,
за нискоетажно жилищно застрояване с показател ЗП=60%,
Оз=40%, Кинт=1,2 и Н<10(2) в устройствена
зона „Жм“ и инвестиционен проект за обект: „Жилищна
сграда с магазини“.
Видно от
скица № 15-1015799/08.11.2019г. на СГКК – Враца на поземлен имот с
идентификатор 12259.1019.298 (л. 351 от делото), удостовереният за имота начин
на трайно ползване (НТП) е „за друг обществен обект, комплекс“.
С новия устройствен план имотът вече е с НТП „Смф“
(Смесена многофункционална зона). Това от своя страна обуславя извода, че е
променено предназначението на имота
Като
доказателство по делото е представена и Заповед № 1742/14.12.2016 г., с която
на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 1,
ал. 4 и ал. 7 от ЗУТ, Кметът на Община Враца е назначил Общински експертен
съвет по устройство на територията (ОЕСУТ), определил
е основния и разширения му състав, както и условията и реда за работа (л. 358 –
359).
С решение по т. 11, по протокол № 13 от заседание на ОЕСУТ при Община
Враца, проведено на 20.07.2017г. (л. 360 – 365), помощният орган е приел
комплексния проект, съответстващ на нормативните изисквания и е предложил на
Кмета на Община Враца да издаде заповед за одобрение на Проект за подробен устройствен план на основание чл. 129, ал. 2 от ЗУТ, както
и на гл. архитект на Община Враца да издаде оценка за съответствието на
проектната документация с основните изисквания към строежите, на основание чл.
142, ал. 4 от ЗУТ, да го одобри на основание чл. 145, ал. 1 от ЗУТ и да издаде
разрешение за строеж на основание чл. 148, ал. 2 от ЗУТ.
Според вещото лице, чието заключение не е оспорено от страните и е прието
от съда, графичното изработване на проекта за изменение на ПУП не отговаря на
изискванията на т. 8.12 от Приложение № 1, към чл. 68, ал. 1 от Наредба
№8/14.06.2001г.
за обема и съдържанието на устройствените
схеми и планове
– не е приложено копие от действащия към момента ПУП или ОУП; не е спазено
изискването на чл. 48, ал. 2, т. 1, б. „л“ от Наредба №8/14.06.2001г. – не са обозначени
необходимите паркоместа и гаражи; липсва баланс на
територията, съгласно чл. 48, ал. 2, т. 1, б. „с“ от Наредба №8/14.06.2001г.;
липсват данни за прилежащата инфраструктура и сервитутните
им отстояния – електропреносна
мрежа, В и К мрежа, газификация.
Съгласно същото заключение, по отношение на отстоянията
на новопроектираното застрояване и съществуващите сгради, в съседните УПИ са
спазени нормативно установените изисквания, но по отношение на предписанието на
кмета и съдържанието на изработения ЧИПУП това не е сторено.
Въз основа на така установената фактическа
обстановка, съдът намира от правна страна следното:
Оспорената заповед е издадена от оправомощен за това орган в рамките на неговата материална
и териториална компетентност съгласно разпоредбата на чл. 136, ал. 1, вр.
чл. 129, ал. 2 от ЗУТ, поради което
представлява валиден административен акт. Началото на административното
производство е поставено със Заповед №1523/02.11.2016 г. – л. 71 от делото, с която е разрешил
изготвянето на комплексен проект за инвестиционна инициатива – проект за подробен
устройствен план (план за
застрояване) за регламентиране на застрояването в УПИ Х-298 /ПИ с идентификатор
12259.1019.298/, кв.166, ЦГЧ, по плана на гр. Враца.
Като правно основание за издаването на
тази заповед, както и оспорената Заповед №1288/31.07.2017 г., е посочен текста на чл.
134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ.
Постановеният административен акт е
немотивиран, поради което съдът не може да упражни контрол върху неговата
законосъобразност. В него не са изложени нито фактическите основания, нито
законовите изисквания за издаването му. Посочената в Заповед №1288/31.07.2017 г. разпоредба на чл. 129, ал. 2 от ЗУТ касае единствено
компетентността на Кмета на съответната Община да издава заповеди за одобряване
на ПУП. Действително, мотивите към един административен акт могат да бъдат
изложени и в други документи, представляващи част от административната преписка
по издаването му, но в настоящият случай съставените такива не са достатъчни,
за да се изведе по категоричен начин волята на административния орган.
Изменение на действащ ПУП-ПЗ на основанието,
посочено в заповедта - чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, изисква да има съгласие на всички собственици на имоти
по чл. 131, ал. 2, т. 1 - имотите, предмет
на самия план, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, за което не са представени, посочени
и събрани никакви доказателства.
Освен това няма яснота какви са
основанията за изменение на действащия план и за НТП – от „друг обществен
обект, комплекс“ в „смесена многофункционална зона“.
При тези съображения съдът намира, че жалбата
следва да бъде уважена, а заповедта на Кмета на Общината следва да бъде
отменена.
При този изход на спора и при своевременно
направено искане на жалбоподателя следва да се присъдят и направените по делото
разноски в размер на 740,00 лева.
Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, вр.
чл. 146, т. 4 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед №1288/31.07.2017 г. на Кмета
на Община Враца, с която е одобрен подробен устройствен
план – план за застрояване /ПУП-ПЗ/ за регламентиране на застрояването в УПИ
Х-298 /ПИ 12259.1019.298/, кв.166, ЦГЧ, по плана на гр. Враца, инвестиционен проект
за обект „Сграда със смесено предназначение“ и Разрешение за строеж
№98/31.07.2017 г., издадено от Главния архитект на Община Враца.
ОСЪЖДА Община Враца ДА ЗАПЛАТИ на П.С.П. ***
сумата от 740,00 / седемстотин и четиридесет/ лв. деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване пред
ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: