Решение по дело №876/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 580
Дата: 12 февруари 2024 г. (в сила от 12 февруари 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20237150700876
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

580

Пазарджик, 12.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VI състав, в съдебно заседание на двадесет и трети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТОМИР БАБАКОВ
   

При секретар РАДОСЛАВА МАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 20237150700876 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Жалбоподателят Е. П. Т. А. Х., [ЕГН] от гр. Велинград е оспорила изричен отказ обективиран писмо с изх. № 94-00/7164/09.08.23 г. на Кмета на община Велинград, с което на жалбоподателката е отказан достъп до обществена информация, поискана със заявление 94-00/7614/26.07.23 г.

В съдебно заседания, жалбоподателката се представлява от адв. Г., която поддържа жалбата. Допълнитени съображения излага в писмени бележки.

Ответникът, в съдебно заседание се представлява от адв. С., която оспорва жалбата.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 40, ал. 2 от ЗДОИ.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

 

Със заявление 94-00/7614/26.07.23 г., жалбоподателката е поискала достъп до обществена информация по следните въпроси, обединени в четири точки:

  1. На какво законово основание се извършва сеч на десетки дървета в ПИ 10450.501.2061, за който е отреден УПИ 1 в кв. 409 по плана на гр. Велинград, същия представляващ публична общинска собственост;
  2. Какво е количеството (брой/кубични метри) на предвидените за отсичане дървета в ПИ 10450.501.2061;
  3. От кого се извършва сечта на дърветата в ПИ 10450.501.2061;
  4. За кого и къде се извозва добитата в ПИ 10450.501.2061 дървесина.

В същото заявление е посочила, че желае да получи информацията по електронен път, на изрично и конкретно посочен електронен адрес.

С писмо изх. № 94-00/7164/09.08.23 г. на Кмета на община Велинград бил отказан достъп до поисканата информация, тъй като било прието, че тя не се съдържа в конкретен документ. В същото писмо, жалбоподателката била уведомена, че предприетите действия съответстват на одобрен инвестиционен проект, на одобрения ПУП за застрояване и на останалите нормативно предвидени процедури.

По делото са представени акт за публична общинска собственост 227, заповед № 803/05.06.2023 г., писмо вх. № 32-01/70/04.05.22 г., разрешение за строеж № 102/17.05.23 г., известие за доставка.

Съдът намира жалбата за процесуално допустима- подадена от активно легитимиран процесуален субект, в предвидения 14- дневен срок и при наличието на правен интерес от оспорването. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ. Обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти /чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ/. Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 на закона. В процесния случай е налице подадено заявление за достъп до обществена информация, адресирано до Кмета на Община Велинград, отнасящо се до информация, касаеща имот публична общинска собственост.

Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1 от ЗДОИ, всеки

гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация".

Видно от съдържанието на поставените въпроси със заявлението, иницирало адм. преписка, същите са точно и ясно конкретизирани, като е посочен съответния ПИ, в който се извършва сеч.

Съобразно разпоредбите на НАРЕДБА № 1 ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОЗЕЛЕНЕНИТЕ ПЛОЩИ И ДЕКОРАТИВНАТА РАСТИТЕЛНОСТ, Обн. ДВ. бр.26 от 30 Март 1993г. и НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЗЕЛЕНАТА СИСТЕМА НА ВЕЛИНГРАД, за отсичане/премахване на дървета в урбанизирана територия трябва да е налице писмено Разрешение от кмета.

Съгласно § 1 на Допълнителните разпоредби на НАРЕДБА № 1 ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОЗЕЛЕНЕНИТЕ ПЛОЩИ И ДЕКОРАТИВНАТА РАСТИТЕЛНОСТ, "Декоративна растителност" по смисъла на тази наредба е цялото декоративно растително разнообразие - дървета, храсти, цветя и треви, включени в озеленените площи, в насажденията по алеи, улици и площади и в недвижимите имоти на държавата, общината, юридически и физически лица. Дълготрайна декоративна растителност са всички декоративни видове широколистни и иглолистни дървета и храсти."

В раздел II 1.2 от НАРЕДБА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЗЕЛЕНАТА СИСТЕМА НА ВЕЛИНГРАД е посочен редът, по който следва да бъде реализирано преместването и премахването на декоративната растителност. Чл. 61 изброява случаите, в които се дава такова разрешение, а ал. 2 определя компетенциите по следния начин: "Разрешение за премахване, преместване или оформяне на декоративна дървесна и храстова растителност се издава от Кмета на Общината по доклад/конст.протокол от специалист по ланд.архитектура"

За растителност в озеленени площи, обявени за защитени обекти или паметници на културата, ал.З сочи, че се изисква предварително съгласие на МОСВ чрез РИОСВ Пазарджик и НИПК ; Когато за строеж, включително и за подобектите към него се налага премахване на повече от 19 здрави дървета. проекта задължително се съгласува с РИОСВ.

Премахването или преместването на дървета и храсти, за които има разрешение се извършва от инвеститора или собственика ;

От посочените разпоредби става ясно, че за извършване на сеч на декоративна растителност следва да бъде спазена определена процедура, съпроводена от изискуемите документи.

Исканата информация може да бъде предоставена в нормативно предвидените форми: копие на документи или информация съхранена на други материални носители, тъй като е нормативно предвидена в цитираните наредби и следва да предхожда извършената сеч.

По делото са представени документи- акт за публична общинска собственост 227, заповед № 803/05.06.2023 г., писмо вх. № 32-01/70/04.05.22 г., разрешение за строеж № 102/17.05.23 г., за които ответникът твърди, че изчерпват поисканата информация. Следва да се посочи обаче, че тези документи са представени едва с писмено становище от 11.01.24 г.- т.е след образуването на съдебно производство по оспорване на административния акт. Липсват каквито и да било доказателства, цитираните документи да са били изпратени с писмо от 09.08.23 г., кото е останало непотърсено от жалбоподателката. От съдържанието на писмения отказ става ясно, че с него се отказва достъпа до обществена информация, а този отказ е изпратен с препоръчана пратка ИД PS460000A78FV/л.13/, която се твърди, че е съдържала и документите, съставляващи информацията. След като пратката е останала непотърсена, не може да се установи нейното съдържание, но противно на всяка житейска логика е едновременно да се отказва достъп до информация и искането да се уважава. В изричния отказ липсва каквото и да било позоваване на цитираните документи, както и същите не се сочат като приложения в акта. При това положени, съдът приема, че достоверната дата, на която е представена исканата информация е 11.01.24 г., а контролът за законосъобразност на административния акт се осъществява към момента на издаването му- арг. от чл.142 ал.1 от АПК.

Дължимо е уважаване на жалбата. Следва да бъдат присъдени и направените от жалбоподателката разноски, които се констатират в размер на 1010 лв./хиляда и десет/ лева

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на Е. П. Т. А. Х., [ЕГН] от гр. Велинград изричен отказ, обективиран в писмо с изх. № 94-00/7164/09.08.23 г. на Кмета на община Велинград, с което на жалбоподателката е отказан достъп до обществена информация, поискана със заявление 94-00/7614/26.07.23 г.

ОСЪЖДА Община Велинград да заплати на Е. П. Т. А. Х., [ЕГН] от гр. Велинград сумата от 1010/хиляда и десет лева/ разноски.

Решението, съгласно чл. 40 ал.3 от ЗДОИ е окончателно.

 

 

Съдия: (П)