Решение по дело №114/2019 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 122
Дата: 4 юли 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Минка Иванова Китова
Дело: 20195630200114
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   

 

гр.Харманли, 04.07.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ХАРМАНЛИЙСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД в откритото си съдебно заседание на двадесет и седми юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ : МИНКА КИТОВА

при секретаря Антония Тенева и с участието на прокурора ......................... като разгледа НАХД № 114/2019 год. по описа на съда

 

Производството е по глава III раздел V, чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

Обстоятелства по жалбата

 

Жалбоподателят ОБЩИНА ХАРМАНЛИ, БУЛСТАТ .., със седалище и адрес на управление: гр.Харманли, пл.”Възраждане” №., представлявана от М.К. - Кмет е останал недоволен и обжалва наказателно постановление № НЯСС-76/07.03.2019г. на Заместник-председател   на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор като нищожно, незаконосъобразно, необосновано и постановено при наличие на съществени процесуални нарушения.

Излага следните съображения:

При съставяне на акта за установяване на нарушение, актосъставителят допуснал съществени нарушения, които водили до незаконосъобразност и на издаденото въз основа на него наказателно постановление само на това основание. Оспорва акта и констатациите по него. Твърди, че акта е съставен от некомпетентен орган за деяние, което не е нарушение. Липсвали съставомерни признаци от обективна и субективна страна и императивно предвидени от ЗАНН реквизити към съдържанието на акта. Описаната в акта фактическа обстановка била вътрешно-противоречива, правно и житейски невярна и не кореспондирала на посочените материално-правни норми, които е прието, че са нарушени. Възприетата фактическа обстановка не съответствала на дадената квалификация, като деянието е несъставомерно. Нарушени били разпоредбите, гарантиращи правото на защита на Община Харманли и доказване в административно-наказателното производство. Налице били съществени нарушения на закона, допуснати от административно-наказващия орган при издаване на наказателното постановление: а/същият пристъпил към издаване на наказателното постановление, без да провери акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и без да прояви необходимата активност за разследване на спорните обстоятелства. С това е нарушен чл.52 от ЗАНН;б/ в наказателното постановление липсвали императивно предвидени от чл.57 отЗАНН реквизити;в/ наказателното постановление било необосновано, като твърдяното нарушение не било извършено, не било доказано и било несъставомерно от обективна и субективна страна по посочените законови разпоредби. Описаната фактическа обстановка била вътрешно-противоречива, правно и житейски невярна и не кореспондирала на посочените материално-правни норми, които е прието, че са нарушени и на административно-наказателната норма, по която е определено наказанието. Възприетата фактическа обстановка не съответствала на дадената квалификация, като деянието е несъставомерно;г/ размерът на наказанието бил определен произволно и в нарушение на чл.27 от ЗАНН, като неправилно и необосновано не била приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, като в тази връзка в наказателното постановление и по преписката не били налице никакви данни и съображения. Нарушени били разпоредбите, гарантиращи правото на защита и доказване в административно-наказателното производство на Община Харманли, а неясната и противоречива фактическа обстановка в наказателното постановление освен, че нарушавала посочените по-горе права, правила невъзможен и съдебния контрол, поради липса на ясно и точно изразена воля, която да е предмет на същия. Всичко това налагало пълна отмяна на обжалваното наказателното постановление.

Претендира се наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.

Административно-наказващия орган - Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призован не изплаща представител и не ангажира становище по жалбата.

 

Факти от съдебното дирене

 

На  16.05.2018г. свидетелите Н.О.М., на длъжност главен инспектор с месторабота гр.Хасково и А.В.К., заемаща длъжността инспектор извършили проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „Деве дере", находящ се в имоти с номера ПИ „000418" и ПИ „000428", местност „Деве дере", в землището на с.Браница, Община Харманли, Област Хасково, видно от Актове за общинска публична собственост № 1603 от 10.05.2004 г. и № 1604 от 10.05.2004 г. Язовирната стена на язовир „ Деве дере " в ПИ „000418" и „000428", местност „ Деве дере " била разположена северозападно от с.Браница, на разстояние около 0,320 км от републикански път Харманли - Тополовград и в непосредствена близост с обработваеми земеделски имоти в землището на с.Браница, общ.Харманли. Площта му по плана за земеразделяне е 3,358 дка за ПИ „000418" и 16,680 дка за ПИ „00428", обща площ - 20,038 дка. При извършване на проверката на 16.05.2018г., чрез оглед и обход било констатирано, че преливникът е земен профил, обрасъл с храстовидна растителност, което затруднявало нормалното оттичане на водата - нарушена е проводимостта. Съставен бил на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите Констативен протокол №07-05-356/16.05.2018г., в който било дадено следното предписание т.2.2: ,Да се премахне храстовидната растителност по преливника и се възстанови експлоатационното му състояние" със срок: 25.09.2018г. Този  Констативен протокол бил  заведен в деловодството на Община Харманли, гр.Харманли на 25.05.2018г., с вх№ ОХ-17-628.

На 26.10.2018г. при направена проверка на язовир с имотен номер „000418", ,,000428", находящ се в землището на с. Браница, общ.Харманли, чрез оглед и обход било констатирано, че състоянието на преливника е същото, както е констатирано в Констативен протокол №07-05-356/16.05.2018г., а именно: преливникът е земен профил, силно обрасъл с храстовидна растителност, което затруднява нормалното оттичане на водата - нарушена е проводимостта, т.е. предписанието т.2.2: ,Да се премахне храстовидната растителност по преливника и се възстанови експлоатацонното му състояние", дадено с КП №07-05-356/16.05.2018г. със срок за изпълнение до 25.09.2018г. не било изпълнено. Горната констатация е обективирана в съставения при извършената проверка констативен протокол № 07-05-468/26.10.2018г. Съшият е представен в община Харманли с придружително писмо наш изх. № 85-01-1152/06.11.2018г. и входящ № ОХ-17-1337/08.11.2018г.

Контролните органи установили, че Община Харманли в качеството си на собственик на язовир „Деве дере", с имотни номера ПИ„000418"и ПИ„000428", местност „Деве дере", землище на с.Браница, видно от Акт № 1603/10.05.2004г. и Акт № 1604/10.05.2004г.за публична общинска собственост, на 26.09.2018г. не е изпълнила даденото в Констативен протокол №07-05-356/16.05.2018г. Раздел V „Предписания", точка 2 „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация", предписание т.2.2, а именно: ,Да се премахне храстовидната растителност по преливника и се възстанови експлоатацонното му състояние" със срок за изпълнение: 25.09.2018г., което е нарушение съгласно чл.190а, ал.2 от Закона за водите.

Началник Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България е отправил покана до Кмета на Община – Харманли, за явяване на 10.12.2018 г. в 14.00 ч. лично или упълномощен от нея представител в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна и Южна България за съставяне и връчване на акт за установяване на административно нарушение по Закона за водите във връзка с неизпълнение на предписание по т.ІV от Констативен протокол № 07-05-468 от 26.10.2018г. от проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на яз.”Деве дере” в землището на с. Браница, община Харманли, област Хасково.

С оглед установеното при проверката е съставен АУАН № 07-219/ 10.12.2018 г. за извършено нарушение по чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите. АУАН е съставен и предявен на упълномощения представител на Община Харманли, който го подписал със забележка, че ще депозира възражения в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН.

С наказателно постановление № НЯСС- 76 от 07.03.2019г. на зам.- председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор приема за установено от фактическа страна следното:

На 26.10.2018г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите е извършена проверка на язовир „Деве дере", находящ се в поземлени имоти № 000418 и № 000428 в землището на с. Браница, община Харманли, Актове за публична общинска собственост № 1603/10.05.2004г. и № 1604/10.05.2004г., собственост на община Харманли, за което е съставен констативен протокол № 07-05-468/26.10.2018г. В следствие на проверката, чрез обход и оглед на язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че преливника е силно обрасъл с храстовидна растителност, която намалява проводимостта на облекчителното съоръжение и не е възстановено експлоатационното му състояние, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовир „Деве дере" задължителното предписание, дадено в констативен протокол № 07-05-356/16.05.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях", а именно: Да се премахне храстовидната растителност по преливника и се възстанови експлоатационното му състояние, със срок на изпълнение 25.09.2018г.

В срока по чл.44, ал.1 Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) не са постъпили писмени възражения от нарушителя. Прието е, че с така описаното в акта деяние на 26.09.2018г. община Харманли е осъществила фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, която задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията по чл.190а, ал.1, т.З от Закона за водите.

Извършеното не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

С оглед на гореизложеното, на основание чл.83 ЗАНН, във връзка с чл.201, ал.12 и чл. 200, ал.1, т.39 от Закона за водите на община Харманли, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Харманли, пл. „Възраждане.. представлявана от М.И.К. -кмет на общината е наложено административно наказание „имуществена санкция в размер на 2000 лева, за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

 Описаната в акта за установяване на административно нарушение и  възприетата в наказателното постановление фактическа обстановка безспорно се установява от събраните по делото писмени доказателства, находящи се в административно - наказателната преписка по издаването им, както и от показанията на изслушаните в съдебно заседание свидетели Н.О.М.- актосъставител, заемаща длъжността главен инспектор в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, които съдът кредитира с доверие като логични, вътрешно непротиворечиви, последователни и кореспондиращи с останалите доказателства по делото.

 

Правни съображения

 

Настоящото наказателно постановление подлежи на обжалване предвид разпоредбата на чл.201 ал.13 от Закона за водите в срока по чл.59 ал.ІІ от ЗАНН. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 11.03.2018 г., а жалбата е постъпила в Районен съд – Харманли на 18.03.2019 г. Като подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, жалбата се явява процесуално допустима и по същество неоснователна.

Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно длъжностно лице – Н.О.М., на длъжност главен инспектор с месторабота гр.Хасково, регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях" - Южна България (РО НЯСС ЮБ) в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях" (ГД НЯСС) при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Съставен е в присъствие на свидетеля А.В.К., заемаща длъжността инспектор, която е присъствала и при установяване на нарушението и в присъствието на представител на Община Харманли. Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно длъжностно лице, предвид разпоредбата на чл.201 ал.11 от Закона за водите и Заповед № 517/12.07.2018г., издадена от  Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор в п.69, от която фигурира името на актосъставителя, а в п.70 името на свидетеля. Актът е съставен в срока за съставянето му по чл.34 ал.2 от ЗАНН. Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички задължителни реквизити, предвидени в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Осигурена е била възможността на жалбоподателя в 3 дневен срок от подписването му да направи писмени възражения. Актът е бил предявен на нарушителя, който го е подписал, отразявайки намерение да представи възражения в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН. Такива не са постъпили и в законоустановения срок.

Въз основа на акта е издадено наказателното постановление № НЯСС-76/07.03.2019г. от зам. председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Наказващият орган е оторизиран да го издаде предвид разпоредбата на чл.201 ал.12 от ЗВ. Наказателното постановление е издадено в законния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН. Наказващият орган е спазил всички изисквания на чл.57 от ЗАНН-подробно е описано въз основа на какъв акт е възбудена процедурата, нарушението е очертано с всички признаци на обективната страна, време, място, същност на нарушението и т.н., посочени са обстоятелства по извършването му, както и доказателствата, въз основа, на които се е произнесъл. В този смисъл няма никакви пропуски и нарушения при издаване на наказателното постановление. Достатъчно обстоятелствено и ясно са посочени датата, мястото на нарушението и в какво се изразява същото, както и нарушените разпоредби, като възраженията на жалбоподателя в тази насока са несъстоятелни, поради което следва да се прецени по същество.

В настоящия случай жалбоподателят Община Харманли е санкциониран за нарушение на чл.190а ал.1 т.3 от ЗВ, изразяващо се в неизпълнение на задължително предписание срок на изпълнение 25.09.2018г. да се премахне храстовидната растителност по преливника и се възстанови експлоатационното му състояние, състояние, за което  на основание чл.200 ал.1 т.39 от ЗВ му е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. Правилно е определена нарушената правна норма – чл.190а ал.1 т.3 от ЗВ, като правната квалификация съответства на тази, дадена от актосъставителя, както и на словесното описание на нарушението.

Разпоредбата на чл.190а ал.1 т.3 от ЗВ предоставя възможност на Председателя на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Неизпълнението в указания срок на така даденото задължително предписание безспорно съставлява административно нарушение,  предвид разпоредбата на чл.200 ал.1 т.39 от ЗВ, предвиждаща съответната санкция, именно при неизпълнение на предписание по чл.138а ал.3 т.2 и чл.190а ал.1 т.3. Нормата на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ  съдържа правило за поведение и поради това е и състав на административно нарушение. Аргумент в тази насока е и чл.138в, ал.3 от ЗВ, съгласно който операторът на язовирна стена и на съоръженията към нея е длъжен да оказва необходимото съдействие на собственика за изпълнение на задълженията му по чл. 138а ал.3 т. 2, чл.141 ал.1 и чл. 190а ал. 1 т.3 от ЗВ. Следователно законодателят е регламентирал изпълнението на дадени предписания като задължение за собственика на язовирна стена, поради което и неизпълнението им съставлява нарушение по чл.190а ал.1 т.3 от ЗВ.

В настоящия случай административно-наказателната отговорност на Община Харманли е ангажирана за това, че на

На 26.10.2018г.,  не е изпълнила даденото й с констативен протокол № 07-05-356/16.05.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях", а именно: Да се премахне храстовидната растителност по преливника и се възстанови експлоатацонното му състояние , със срок на изпълнение 25.09.2018г.От свидетелските показания се установява по несъмнен и категоричен начин, че жалбоподателят Община Харманли, като собственик на язовир „ Деве дере” с имотен номер „000418", ,,000428", находящ се в землището на с. Браница, общ.Харманли, (съгл. акт за общинска собственост № 1603/10.05.2004г. и акт 1604/10.05.2004г.), не е предприел нужните действия да изпълни даденото предписание. Доказателства в обратна насока не се събраха по делото, а и този факт не се оспорва и от срана на жалбоподателя, поради което съдът приема за доказано извършване на  нарушението.

Съдът намира, че не е налице противоречие между приетите за установени факти, нормата под която същите са субсумирани и санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана отговорността на жалбоподателя Община Харманли. Разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ предвиджда именно, че се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 190а ал.1 т.3, като размерът на санкцията е от 1000 до 20 000 лв. На Община Харманли е наложена  имуществена санкция” в размер на 2000,00 лева, която според съда съответства на тежестта на нарушението и с която ще се постигнат целите на наказанието, регламентирани в чл.12 от ЗАНН.

Според настоящия съдебен състав случаят не е маловажен по смисъла на чл.28 ЗАНН. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл. 93, т.9 от НК. Имайки предвид чл. 11 от ЗАНН, субсидиарно приложение следва да намери чл. 93, т.9 от НК, даващ легална дефиниция на понятието "маловажен случай", а именно маловажен случай е този, при който извършеното нарушение, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици, или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление /в случая административно нарушение/ от съответния вид. Действително в случая не се установява да са настъпили някакви вредни последици за хората, околната среда или инфраструктурата от така извършеното нарушение, но това само по себе си не води автоматично до маловажност на нарушението. За да се прецени приложението на чл. 28 от ЗАНН релевантни са не само липсата на вредни последици или тяхната незначителност, но и другите обстоятелства, които могат да обосноват изводи в тази насока. В случая безспорно обаче вредни последици, при това значителни и касаещи живота и здравето на хората, могат да настъпят вследствие ненавременни ремонтно- възстановителни работи в зоната на ерозията до постигане на  експлоатационното състояние на водния откос. В конкретния случай жалбоподателя е наказан за неизпълнено предписание, като последното деяние е формално и за маловажността му не следва да се съди по липсата на настъпили вредни последици. В конкретния случай следва да се изхожда от охраняваните обществени отношения, а те безспорно са такива гарантиращи живота, здравето и имуществото на населението.

С оглед гореизложените мотиви съдът следва да наказателното постановление като законосъобразно и обосновано да бъде потвърдено.

Водим от горните съображения съдът

 

                                    Р Е Ш И:

 

 ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление НЯСС - 76 от 07.03.2019 г., издадено от Заместник - Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр. София, с което на община Харманли, ЕИК ..., със седалище и адрес на управление: гр. Харманли, пл. „Възраждане. представлявана от М.И.К. -кмет на общината е наложено на основание чл.83 ЗАНН, във вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, административно наказание „имуществена санкция в размер на 2000 лева, за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.2, вр. чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                             

  СЪДИЯ: