Разпореждане по дело №921/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 7470
Дата: 14 юни 2019 г. (в сила от 17 юни 2019 г.)
Съдия: Владимир Григоров Вълков
Дело: 20191100900921
Тип на делото: Частно търговско дело
Дата на образуване: 17 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

П  Р  О  Т  О  К  О  Л

гр. София 14.06.2019 г.

 

            СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД - ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-13 състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди и деветнадесета  година в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ВЛАДИМИР ВЪЛКОВ

 

 

Секретар:

Весела СТАНЧЕВА

сложи за разглеждане докладваното от съдия ВЪЛКОВ търговско дело № 921 по описа за 2019 г.

 

На именното повикване в 10.06 часа се явиха:

 

За МОЛИТЕЛЯ „Х.К.Р“ ООД - редовно призован, представлява се от управителите М.М.С. и С.К.К..

М.С.: Моля да се даде ход на делото.

С.К.: Моля да се даде ход на делото.

 

СЪДЪТ

ОПРЕДЕЛИ:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ГО ДОКЛАДВА.

Производство по чл. 769 и следващите от ТЗ.

М.С.: Освен имотите има възможност да се съберат и други вземания. Има някои контрагенти, с които би могло да се разговаря при определени условия и ако постигнем съгласие за това нещоq да възстановим дейността.

С.К.: Ние не извършваме дейност, защото сме освободили всички хората, тъй като в момента не можем да плащаме заплати. От последните няколко месеца и в момента дейността е блокирана, но това е съзнателно направено, тъй като задълженията, които имаме към банките и невъзможността реално да ги обслужваме и не ни е ясно как ще се развият нещата, за това и предлагаме да има един план, който и на тях да даде някаква сигурност и да можем ние да се опитаме да възстановим дейността и да търсим решения.

С.К.: В момента водим преговори с едни от най-големите ни партньори, които прекратиха работата с нас. Имаме съответно и претенции отправени към тях за 20 г. работа, която сме свършили за изграждане на пазара в България. Така или иначе преговорите не са съдебни. Те са извънсъдебни, на ниво мениджмънт се водят. Ние много разчитаме, че там ще получим също обезщетения, които ще помогнат за излизане от настоящата ситуация и понеже ние имаме такъв опит отпреди 3 г., когато получихме такава компенсация при прекратяване на работата с друго голямо дружество, с „Нестле Биолина“ имахме 10 - 11 г. договор, който те прекратиха и поеха бизнеса при тях, а ние получихме обезщетение. На база на това в момента ние имаме съответно претенции към „Хайнц“, който бранд развиваме от 20 г. в България. Постигнали сме много сериозен пазарен дял, те го прехвърлиха на друга фирма и това е една от причините, защото това реално е най-големия оборот на компанията, на това се крепеше.

От друга страна смятаме, че по този начин имотите, които имаме са достатъчно атрактивни. В това производство би могло да се извади по-добра цена и по този начин нашите кредитори ще бъдат удовлетворени, а не само те. Има възможност и други кредитори, които не държат обезпечението. В смисъл, има възможност да останат допълнителни средства от продажбата на тези имоти.

Имаме покани от банките кредитори да платим падежирали вноски.

С продажбата на недвижимия имот изцяло бяха погасени задълженията към „Първа инвестиционна банка“.

М.С.: До края на декември месец погасявахме текущите си задължения към банките. Към служителите заплатите са изплатени. Останаха да се изплащат обезщетения за неизползван отпуск, но сме се разбрали с тях. Всички служители са освободени.

 

М.С.: Ние се надяваме, ако има производство по стабилизация, да запознаем кредиторите с желанието си да ги удовлетворим в по-голяма степен и да калкулираме средства, с които да възстановим дейността.

Много от служителите ни са готови да се върнат, имаме тяхното уверение.

С.К.: Ние не сме запознати в детайли с производството и ще трябва да се съветваме. За нас ще е важно до каква степен се подсигурява възможността за отваряне на някои нови сделки или възстановяване на стари сделки, за да можем да си правим сметката, чисто търговски в каква степен това нещо може да влезе.

М.С.: И евентуално какви са сроковете, в които ние трябва да се справим с тази ситуация.

С.К.: За да може едно търговско предприятие да функционира нормално, то трябва да има някакви рамки, в които да работи и за мен в процеса на стабилизация е важно да знам до каква степен ще имам тази сигурност, в смисъл от гледна точка на старите кредитори, защото дори да договорим вариант и преговаряме с партньор, който да финансира продажби, а ние да ги организираме в България, което ще донесе приход за нас, това нещо дори и да се случи, ако ние не гарантираме по някаква начин нашия контрагент, естествено, че той също няма да е съгласен. Затова за мен това е важно и е едно от основните неща. Предполагам, че този процес на стабилизация дава възможност да се търсят начини за балансиране и излизане от ситуацията.

 

СЪДЪТ констатира, че нормата на чл. 761 от ТЗ определя като цел на производството предотвратяване откриване на производство по несъстоятелност. С оглед и изрично дефинираното основание в чл. 762 от ТЗ – непосредствена опасност от неплатежоспособност, предпоставка за развитие на това производство е наличието на функциониращо предприятие и идентифицирана от управителния екип опасност в шестмесечен период от сезирането на съда с краткотрайните си активи да не може да осигури погасяване на всички текущи задължения. В тази насока законът – чл. 770 от ТЗ, изрично предписва обстоятелства, огласянето на които търговецът дължи, ангажирайки го и да представи писмени доказателства в тяхна подкрепа.

Съгласно чл. 770, ал. 2, т. 5 от ТЗ необходим документ за преценка актуалното състояние на дружеството е годишният финансов отчет придружен с доклад на регистриран одитор. Съгласно т. 7 необходим документ сред приложенията се явява списък на неизискуеми към момента на подаване на молбата задължения на търговеца, чиято изискуемост обаче се очаква да настъпи в следващите шест месеца. Документът по т. 5 - годишен финансов отчет за 2018 г. предпоставя възможност за оценка дейността на предприятието в рамките на указания от закона необходим срок за формиране на еднозначен извод, че опасността от неплатежоспособността не се дължи на недобросъвестност или неполагане на грижата на добрия търговец при воденето на търговските дела – обстоятелство посочено като самостоятелно основание за отхвърляне на молбата. В случая не се установява нито със сезиращата молба, нито в допълнително дадения срок да е представен годишен финансов отчет за 2018 г., заверен от одитор. Посочената в съдебно заседание причина за непредставяне на годишния финансов отчет не се явява уважителна по смисъла на чл. 63 от ГПК. Срокът до 30 юни касае стопански субекти, осъществяващи обичайната си дейност. Производството по стабилизация ангажира както търговеца, така и съда към срочна преценка на предпоставките за развитието му. От тази гледна точка изрично предписаната необходимост от представяне на документ с обявено от закона съдържание, регламентирано производство с фиксиран срок за неговото изпълнение, ангажира търговец очакващ откриване на производство по стабилизация да осигури в указаните срокове и този документ.

Документът по т. 7 - списък на задълженията, чието погасяване би било затруднено, поради липса на налични парични средства в посочения от закона шестмесечен срок, е необходим за преценка на визираната от закона опасност. Отсъствието на този документ, съответно на вземания, чиято изискуемост предстои да настъпи и наличието на изключително падежирали задължения повдига въпрос, разглеждането на който може и следва да стане в производство по несъстоятелност. С други думи отсъствието на задължения с предстоящ падеж обезсмисля производството по стабилизация. Въпросът дали и как да бъдат удовлетворени интересите на заварените кредитори към момента на депозиране на молбата, макар и да е значим, не е основополагащ за инициираното производство, ориентирано към съхраняване на действащо предприятие, с оглед констатирания потенциал да продължи да осъществява типичната си дейност и занапред.

По изложените съображения настоящият състав счита за налична хипотезата на чл. 771, ал. 3 изр. 3 от ТЗ – неотстраняване на указана нередовност в срок, което обуславя и указаната последица – производството се прекратява

 

 

 

Мотивиран от изложеното, СЪДЪТ

РАЗПОРЕДИ:

ПРЕКРАТЯВА производството по т.д. № 921 от 2019 г. по описа на СГС, ТО, VІ-13 състав.

Разпореждането може да бъде обжалвано в седемдневен срок от връчване на препис.

Заседанието приключи в 11.07 часа.

Протоколът е изготвен на 17.06.2019 г.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

СЕКРЕТАР: