Решение по дело №1238/2021 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 100
Дата: 17 март 2022 г.
Съдия: Вероника Веселинова Станкова
Дело: 20211320201238
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 100
гр. Видин, 14.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, II СЪСТАВ НО, в публично заседание на
десети февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Вероника В. Станкова
при участието на секретаря Мила Ц. Петрова
като разгледа докладваното от Вероника В. Станкова Административно
наказателно дело № 20211320201238 по описа за 2021 година
Производството е с правно основание чл.59 и сл.от ЗАНН.
Образувано по жалба на М. Р. М., ЕГН: **********, от гр.София срещу
Електронен фиш серия К № 5440557 на ОД МВР Видин за налагане на глоба
за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДвП, установено с
автоматизирано техническо средство от 15.11.2021г., с което на
жалбоподателя е наложено административно наказание “глоба” в размер на
400 лева на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182, ал.2,т.5 от ЗДвП.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се
явява.Не се представлява.Постъпило е писмено становище.
Административно наказващият орган-редовно призован- представлява
се от редовно упълномощен процесуален представител.
Въз основа всички събрани по делото доказателства, съдът установи от
фактическа страна следното:
Въпросният електронен фиш е издаден на жалбоподателя, като
собственик на автомобила, който е бил заснет с техническо средство за
движение с незаконосъобразна скорост.
Иска се отмяна на електронният фиш , поради допуснати нарушения.
Съдът приема, че жалбата е подадена в срок и е допустима.
1
Разгледана по същество е основателна.
В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания,
от гледна точка на реквизити, като следва да се посочи за пълнота че със
закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ,
бр. 10 от 2011 г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 8 в чл.189, като се въвежда
понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение,
установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното
средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните
реквизити и съдържанието му, както и административнопроцесуалните
правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното
средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно чл.189, ал 4 от
ЗДП „…Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи.”Т.е. в конкретния е посочено както мястото
на нарушението – извън населено място Републикански път I-1/Е-79/ при
намаляващ километър 42+830, така и подлежащото на наказване лице, което
есобственика на когото е регистрирано превозното средство, ако не е посочил
съобразно разпоредбата на чл.188, ал.1от ЗДП че е предоставил управлението
на превозното средство на друго лице, което в конкретния случай не е
сторено. В достатъчна степен според съда са описани и обстоятелствата на
нарушението. Указани са начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване,
възможността да правят възражения и предвидения за това срок. Посочени са
основанията, на които може да бъде анулиран електронният фиш, както и
срокът за неговото обжалване. Чрез установяването на нарушенията чрез
технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство на практика отпада
възможността за субективното тълкуване и интерпретиране на
обстоятелствата, при което е извършено нарушението. Със закона за
изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 19 от
2
2015 г. се допълва ал.8 на чл.189 от ЗДП като се предвижда че в 7-дневен
срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата
преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва
и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и
информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските
координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на
движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо
средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на
контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да
се посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш
облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура
по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на
Закона за движението по пътищата.

Съгласно чл.189, ал.15 ЗДП изготвените с технически средства или системи,
заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на МПС, снимки, видеозаписи и разпечатки са
веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес. Следователно клип № 11981 от 15.11.2021 г. представлява годно
доказателствено средство за констатираното нарушение.
А съгласно ал.3 на с.чл.165 от ЗДП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015г.)
Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи. В конкретния случай това е Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6,
т.65 от ДР на ЗДП/ДВ бр.19/2015г./ в който се съдържа определение за
"Автоматизирани технически средства и системи" като те са определени като
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
3
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат:а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
ЕФ следва да бъде отменен като незаконосъобразен поради следните
съображения:
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана цитираната по-горе Наредба №8121з-
532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение
по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл.11
ал.1 от Наредбата, за измерване на скоростта от мобилно АТСС се използват
служебни автомобили или мотоциклети, движещи се в пътнотранспортния
поток, или работещи на място за контрол.
Видно от представените и приети като доказателство по делото-два броя
фотоси на служебен полицейски автомобил е, че не е локализирано мястото,
на което същият е бил позициониран, липсва и дата и час на самия фотос, за
да се установи, че на конкретната дата, час и място същият се е намирал на
процесния участък, на който се твърди, че е извършено нарушението.Още по-
малко са налице доказателства за правилното позициониране на автомобила и
съответно разположението на АТСС.
Налице са и два броя фотоси, показващи ограничение за движение на
МПС със скорост над 30 км./ч.На същите фотоси също липсва дата и час,
липсва локализиране на мястото, така че по безспорен и несъмнен начин да
се установява, че пътният знак от фотосите се е намирал именно на
процесния участък, както и на въпросната дата и час, когато се твърди, че е
извършено деянието.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1,т.3 от ЗАНН, Съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 5440557 на ОД МВР Видин за
4
налагане на глоба за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДвП,
установено с автоматизирано техническо средство от 15.11.2021г., с което на
жалбоподателя - М. Р. М., ЕГН: **********, от гр.София е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 400 лева на основание чл.189
ал.4 във вр. с чл.182, ал.2,т.5 от ЗДвП.
Решението може да бъде обжалвано пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД-ВИДИН по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от
съобщението до страните.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
5