Решение по дело №114/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юли 2021 г. (в сила от 5 юли 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700114
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 95

 

Гр. Разград, 05 юли 2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на петнадесети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 114 по описа за 2021г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК във вр. чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр.Разград против Решение № ЗДОИ-13/15.04.2021г. на  Заместник-кмета на Община Разград, с която се твърди, че е налице частичен отказ да му се предостави достъп до поискана от него обществена информация и неоснователно с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация не е съобразена посочената  предпочитана от заявителя форма за предоставяне на достъп до обществена информация.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че решението е незаконосъобразно, като издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Твърди се, че исканата информация е обществена по своя характер и въз основа на нея жалбоподателят ще придобие представа за начина, по който се разходват публични средства от общинския бюджет и е налице надделяващ обществен интерес, поради което не са налице пречки да се предостави, независимо от заявеното несъгласие на търговското дружество. С оглед на това моли съда да отмени постановения отказ, ведно с произтичащите от това законни последици.

          Ответникът по жалбата заявява,  че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли, ведно с произтичащите от това законни последици. Твърди, че при постановяване на процесното решение са изпълнени дадените от съда задължителни указания по приложението и тълкуването на закона с постановеното по спора Решение №27/18.03.2021г. по адм. дело №33/2021г. по описа на Разградския административен съд.

          Заинтересованите лица не се представляват в съдебно заседание и не ангажират съда със становище по спора.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Между страните няма спор по фактите. Същите сочат, че административното производство е започнало със Заявление вх. № 74-00-213/11.09.2020г., подадено от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр.Разград до Кмета на Община Разград.  С него по реда на ЗДОИ е поискан достъп до следната информация относно четиримата заместник-кметове и секретаря на Община – Разград за периода от началото на мандата през м. ноември 2019 г. до момента:

1.       Изплатени работни дни общо – брой.

2.       Начислена сума за възнаграждения – общо и по месеци;

3.       Ползван отпуск – общо дни;

4.       Ползван платен годишен отпуск – общо дни;

5.       Ползван служебен отпуск – общо дни;

6.       Ползван отпуск за общо заболяване – общо дни;

7.       Цялата налична информация за брой, цел и продължителност на служебните пътувания, размера на командировъчните разходи в страната и чужбина – независимо кой е отправил поканата и заплаща разходите

8.       Изплатената сума по т. 7.

Заявена е и предпочитаната форма за предоставяне на достъпа - в електронен вид и четим формат (WORD или друг популярен текстови формат), по електронен път, на посочената в заявлението електронна поща.  По така подаденото заявление е постановено Решение за предоставяне на частичен достъп до обществена информация № ЗДОИ-29/05.10.2020г., с което кметът на Община Разград е предоставил поисканата в т. 7 и т. 8 от заявлението информация. По отношение на останалата информация е посочил, че данните за основното трудово възнаграждение на заместник кметовете се съдържат в чл. 5, ал. 16 от ПМС № 67 от 14.04.2010 г. за заплатите в бюджетните организации и дейности. Наред с това в начислените суми за възнаграждения на посочените в заявлението лица се включват основна заплата за длъжност, клас, допълнителни възнаграждения с непостоянен и постоянен характер, редовен отпуск, болнични, която информация не е обществена и попада в определението за лични данни. Информацията относно получени обезщетения по болест и ползван годишен отпуск има връзка със здравословното състояние на служителя и личното му време, поради което представлява лични данни, а не обществена информация. Този частичен отказ е бил предмет на съдебен контрол и с Решение №135/15.12.2020г., постановено по приложеното адм. дело №189/2020г. по описа на Разградския административен съд, е отменен в частта, с която е отказан достъп до поисканата от жалбоподателя обществена информация по т. 1 и т. 2 от процесното заявление, като преписката е върната за ново произнасяне на административния орган. В мотивите си съдът е посочил, че в хода на административното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като не са уведомени и не е изискано съгласието на всички трети засегнати лица по реда и при условията на чл. 31 от ЗДОИ. В останалата част жалбата е отхвърлена.

При новото разглеждане на преписката е издадено Решение № ЗДОИ-02/15.01.2021г., с което на основание чл. 2, ал. 5 и чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ  кметът на Община Разград е отказал достъп до поисканата информация относно изплатени работни дни общо и начислените суми за възнаграждения на заместник-кметовете и секретаря на Община Разград. В него е посочено, че засегнатите лица не са изразили писменото си съгласие за предоставяне на тези данни, а също така, че исканата информация не е обществена по смисъла на закона, а попада в определението за „лични данни“. Този отказ е бил предмет на съдебен контрол и с Решение № 27/ 18.03.2021г., постановено по приложеното адм. дело №33/2021г. по описа на Разградския административен съд, е отменен, като преписката е върната за ново произнасяне на административния орган при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона. В мотивите съдебният състав е приел, че начинът на заплащане на труда на зам.-кметовете и секретаря на общината и размерът на възнагражденията им не се ползва от закрилата на Закона за защита на личните данни, позовавайки се на разпоредбите на ЗПКОНПИ. Наред с това обаче е посочено, че принципно индивидуалната месечна работна заплата може да включва допълнителни възнаграждения, свързани с личните качества на лицата, или различни по характер обезщетения. Тогава се касае до лични данни, които не могат да бъдат получени по реда на ЗДОИ и задълженият субект има основание да откаже да ги предостави.

При поредното разглеждане на преписката е издадено Решение №ЗДОИ-13/ 15.04.2021г., с което е предоставена информация за изплатените работни дни и индивидуалната основна заплата (общи и по месеци) на заместник-кметовете и секретаря на Община Разград, като е указано на основание чл. 2, ал. 2 от ЗДОИ информацията да се предостави на посочената електронна поща под формата на сканирано копие на pdf- файл  за да се избегне възможността за неправомерна обработка на данните. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Съдът намира, че оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в надлежна писмена форма от компетентен орган. В случая оспореният административен акт е издаден от Д. Д.- заместник-кмет на Община – Разград, който на основание чл. 39, ал. 2 от ЗМСМА със Заповед № 1424/19.11.2019г. на Кмета на Община – Разград е определен да го замества при негово отсъствие. Представени са и доказателства, установяващи отсъствието на кмета на общината в периода от 07.04.2021г. до 19.05.2021г. Следователно към датата на постановяване на оспорения акт той е отсъствал и неговите законови правомощия са валидно упражнени от издателя на акта в условията на заместване.

Решението е издадено при спазване на процесуалните правила и норми и в съответствие с материалния закон и преследваната от него цел. 

Съгласно дефиницията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тя бива официална обществена информация, когато се  съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление, издадени при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 от ЗДОИ) и служебна обществена информация, когато е събрана, създадена или съхранявана във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации  (чл. 11 от ЗДОИ). Следователно това е информация, свързана с актовете, действията/бездействията на задължените субекти, който са във връзка с техните основни правомощия и функции.

 В случая жалбоподателят е поискал да му се предостави информация за начислената сума за възнаграждения (общо и по месеци) на четиримата заместник-кметове и секретаря на общината. Месечното възнаграждение за положен труд включва основна заплата и допълнителни възнаграждения за придобит трудов стаж, ранг, научна степен и др. подобни. Наред с това е възможно да са начислявани и изплащани различни обезщетения, дължими по КСО. В съдебната практика трайно и непротиворечиво се приема, че основното месечно възнаграждение за длъжности от публичния сектор е обществена информация, която не попада под закрилата за защитени лични данни и няма пречки да се предоставя достъп до нея. Заявителят е получил такава информация.

Допълнителните елементи от възнаграждението, както и начисляваните обезщетения обаче са пряко свързани с личността на физическото лице – техен получател и съставляват защитени лични данни по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на ЗДОИ и чл. 4, т. 1 от Регламент  (ЕС) 2016/679, поради което не следва да се предоставят по реда на ЗДОИ (по арг. на чл. 2, ал. 5 от ЗДОИ). В този смисъл са и мотивите към съдебното Решение №27/18.03.2021г. по адм. дело №33/2021г. на Административен съд-Разград, с което административният орган изцяло се е съобразил при постановяване на своя акт. Безспорно лицата, заемащи публични длъжности, се ползват с по-ограничена степен на защита на личните си данни, но не и без закрила изобщо. 

 Наред с това следва да се отбележи, че не всяка информация, свързана с обществения живот е обществена информация по дефиницията на закона, ал. 1 от ЗДОИ, а само тази, която ще осигури възможност на лицето да си състави мнение за дейността на задължения субект. Допълнителните възнаграждения са нормативно определени по вид, основание и размер. Те не зависят от преценката и волята на който и да е колективен или едноличен орган и са извън неговите правомощия и основни функции. Следователно дори и да получи тази информация, жалбоподателят не би могъл въз основа на нея да си състави собствено мнение за дейността на сезирания административен орган. Липсата на такава възможност сочи, че исканата информация в тази част не е обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ и достъпът до нея няма да спомогне за постигане на декларираната от закона цел.

С процесното решение е разпоредено разрешената информация да се предостави на посочената електронна поща под формата на сканирано копие на pdf- файл  за да се избегне възможността за неправомерна обработка на данните.

Възможните форми за предоставяне на обществена информация са регламентирани в чл. 26, ал. 1 от ЗДОИ, като една от тях е копия, предоставени по електронен път (чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ). Жалбоподателят е заявил, че желае исканата информация да му се предостави по електронен път, в електронен вид и четим формат (WORD или друг популярен текстови формат). Административният орган принципно следва да се съобрази с предпочитанието на заявителя, но не е длъжен  да уважи искането, ако прецени, че е налице някоя от хипотезите на чл. 27, ал. 1, т. 1 - 3 от ЗДОИ. В тези случаи той действа в условията на оперативна самостоятелност и на основание чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ сам определя формата, чрез която да предостави достъпа, за което се мотивира. Административният орган е изпълнил тези законови изисквания.

С оспореното решение е предоставен достъп до разрешената информация по електронен път, като сканирано копие на документите в PDF- файл по съображения да се избегне възможност за неправомерна обработка на данните. PDF (Portable Document Format – преносим формат за документи) е утвърден способ за обмен на документи по електронен път, който е достъпен и широко разпространен. Следователно информацията е предоставена в регламентираната от чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ форма, по електронен път и на посочената от жалбоподателя електронна поща.  В ЗДОИ няма изискване да се предоставя исканата информация във вид, позволяващ съхранението и обработването на същата, а следва формата, в която е предоставена информацията, да съответства на легитимната  цел на закона - заявителят да може да се запознае безпрепятствено с поисканата информация и да си състави мнение за работата на органа. Тази цел е изцяло съобразена в случая.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира, че жалбата на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр.Разград се явява неоснователна и недоказана и следва да се отхвърли. С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК в тежест на оспорващия следва да се присъдят направените деловодни разноски от ответника- дължимо юрисконсултско възнаграждение. Същите са своевременно предявени и доказани в размер на размер на 100 лв., определен съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и във вр. с чл. 143, ал. 3 от АПК.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И       :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Решение № ЗДОИ-13/15.04.2021г. на  Заместник-кмета на Община Разград.

ОСЪЖДА Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград да заплати на Община Разград сумата от 100 (сто) лева- дължими деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

         СЪДИЯ : /п/