Решение по дело №432/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 214
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20202330200432
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

           РЕШЕНИЕ

№ 214/17.7.2020 г.                                гр.Ямбол

                                 

                               в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на двадесет и пети юни, две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                                             Председател: Георги Василев

                                                       

                                                                              Членове:1……………...

 

                                   2……………...

 

Секретар Г.  М.

прокурор… ……………

като разгледа докладваното от съдия-докладчик Г.Василев

АНД № 432/2020 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „ТОП ТРАНС ИНВЕСТ“ ЕООД, гр. Ямбол, със законен представител П.Д.Т., против електронен фиш/ЕФ/ Серия Г № 0010597 на ОД на МВР - Ямбол, с което за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането/КЗ/, вр. чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.

Жалбоподателят, редовно призован, поддържа жалбата чрез процесуалния си представител в с.з. и моли ЕФ, с който е наложено наказание „имуществена санкция“ да бьде отменен, т.к. ЕФ е незаконосъобразно и неправилно издаден – жалбоподателят е бил санкциониран неправилно и в нарушение на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП.

Вьззиваемата страна, редовно призована, чрез процесуалния си представител пледира ЕФ да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На жалбоподателя като юридическо лице/ЮЛ/ е изготвен на материален носител/хартия/ ЕФ, затова че на 21.10.2019 г., в 16.11 ч., в Област - Ямбол, по път І-7 260 км, при управление на МПС – т.а. „Ман ТГС 41.400 ББ“ с рег. № ***, е установено с техническо средство нарушение на Кодекса за застраховане/КЗ/ - за МПС, което е собственост на ЮЛ „ТОП ТРАНС ИНВЕСТ“ ЕООД, гр. Ямбол, регистрирано на територията на страната, не е спряно от движение, няма сключен договор за застраховка „Гражданска отговорност“/“ГО“/ на автомобилистите. Нарушението е фиксирано с автоматизирано мобилно техническо средство № SD2D0022, фиксиращо дата, час и изображение на МПС. Мобилното устройство е работило под наблюдението на полицай от Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Ямбол, като след справка в Гаранционния фонд било установено, че за посоченото МПС няма активна застраховка „ГО“ за 2019 г.

ЕФ е връчен на жалбоподателя на 22.04.2020 г., който е подал жалба 05.05.2020 г. до РС - Ямбол.

          Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните писмените доказателства, приети по делото – ЕФ с приложени към него фотоснимки на процесното МПС и регистрационен номер с GPS координати, справка и документ за връчен ЕФ, удостоверение за валидност на техническото средство, справка от Гаранционния фонд, заповеди на Министъра на МВР,  прочетени на основание чл.283 от НПК и предявени по чл.284 от НПК, с които страните са запознати.

Съдът не приема за легитимно изготвен Протокол за използване на АТСС от 24.10.2019 г., т.к. в него не е посочено точното местонахождение на контрол, посоката на движение на контролираните МПС, №-ра на протокола и дата на метрологична проверка на уреда, името и подписа на служителя, който удостоверява, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване от производителя и нормативните предписания, а наличните пътни знаци са проверени. Не е посочен №-ра на първото изображение и на №-ра на последното изображение, не е посочено кой и кога е приел процесния протокол и е свали статични изображения от АТСС, както и кога е извършена проверката на протокола, поради което визирания протокол бе изключен от доказателствения материал по делото.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок. Разгледана по същество, жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

          ЕФ е изготвен при спазване на нормативните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП. ЕФ съдържа следните реквизити: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на имуществената санкция, наложена на ЮЛ, срока, сметката и начините за доброволното заплащане. Видно от представения ЕФ е описано точно и ясно от фактическа страна какво нарушение е извършено от жалбоподателя и в какво точно се изразява това административно нарушение. Фактическото формулиране на нарушението кореспондира с нарушените разпоредбите на КЗ, имайки предвид, че в този нормативен акт има визирани и други нарушения, освен управление на МПС без сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“/„ГО“/ на автомобилистите. Посочени са фактите и обстоятелствата, които формулират административното нарушение от фактическа страна и безспорно е, че е нарушена материалната разпоредбата на чл.438, ал.1, т.1 от КЗ. Точно е посочено и по коя санкционна норма е наложено наказанието „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв., защото нормата на чл.638, ал.4 от КЗ е препращаща норма към административнонаказателната норма на чл.638, ал.1, т.2 от КЗ и реквизитите, които трябва да съдържа ЕФ. С посочената норма в ЕФ не се определя административното наказание, а се посочва санкционната норма, по която нарушителят трябва да бъде санкциониран. В случая,  разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, в частта: „…размера на глобата…“, следва да се тълкува като посочване в ЕФ на административнонаказателната разпоредба, с която се налага наказание „глоба“ на ФЛ или „имуществена санкция“ на ЮЛ, изхождайки не само от буквалното тълкуване на тази императивна норма, а и от систематичното й тълкуване във връзка с другите норми на ЗДвП и КЗ/чл.638, ал.4 от КЗ/.

От събраните по делото доказателствени материали се установи, че жалбоподателят като ЮЛ, е извършил нарушението, описано от фактическа страна и точно е санкциониран от юридическа страна с ЕФ. При издаването на ЕФ е допуснато нарушение на императивната разпоредба на чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, касаеща реда за използване на АТСС и реквизитите на протокола за използване на АТСС. Съдът изключи от доказателствения материал горепосочения протокол, защото не е изготвен съобразно чл.10, ал.1 от посочената наредба – в протокола не е посочено точно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, №-ра на протокола и дата на метрологична проверка на уреда, името и подписа на служителя, който удостоверява, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване от производителя и нормативните предписания, и наличните пътни знаци са проверени. Не е посочен №-ра на първото изображение и на №-ра на последното изображение, не е посочено кой и кога е приел процесния протокол и е свали статични изображения от АТСС, както и кога е извършена проверката на протокола. Визираната императивна норма изрично гарантира законосъобразното установяване на административните нарушения с технически средства и тяхното санкциониране, както и правото на защита на контролираните лица по ЗДвП, в частност и на жалбоподателя, поради което съдът счита, че допуснатото нарушение при издаването на процесния протокол е съществено, ограничаващо й правото на защита на жалбоподателя. Това нарушение при изготвянето на визирания протокол не може да бъдат отстранено от съда, а при опорочаване на процедурата по издаването на ЕФ, води до незаконосъобразното му издаване, поради което ЕФ следва да бъде отменен. В тази връзка, съдът приема за основателни само правните съображения на жалбоподателя и процесуалния му представител, че ЕФ е незаконосъобразно издаден, но не и това, че жалбоподателят е следвало да бъде санкциониран по чл.189, ал.4 от ЗДвП, и отхвърля като неоснователни доводите на процесуалния представител на наказващия орган за потвърждаване на ЕФ като законосъобразен, съобразно изложената по-горе аргументация на съда.

               При този изход на делото, наказващият орган/НО/ ОД на МВР-Ямбол следва да заплати претендираните разноски по делото на жалбоподателя, съгласно чл.63, ал.3, вр. чл.143, ал.1 от АПК, в размер на 400 лв., като не приема искането на представителя на НО за прекомерност на възнаграждението.

 

          По тези съображения и основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, вр. чл.143, ал.1 от АПК, сьдьт

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия Г № 0010597 на ОД на МВР - Ямбол, с който за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, вр. чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ, на „ТОП ТРАНС ИНВЕСТ“ ЕООД, гр. Ямбол, Опълченска 7, със законен представител П.Д.Т. ***, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Ямбол да заплати разноските по делото на „ТОП ТРАНС ИНВЕСТ“ ЕООД, гр. Я.в размер на 400/четиристотин/лева.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                             

                                                                            Районен сьдия: