О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е
№ 347
гр.Враца 30.07.2021г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД гр.Враца, ІІІ-ти
състав, в закрито заседание на 30.07.2021г. /тридесети юли две хиляди двадесет
и първа година/ в състав :
АДМ.СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
Като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА
адм.дело № 448 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба, депозирана
от „П. ж.“ *** – доставчик на социална услуга, чрез * И. С., против ЗАПОВЕД №ЗД/Д-ВР-М-029/12.07.2021г. на Директора на Дирекция “Социално
подпомагане” Мездра, за настаняване на * Д. И. А. в жилището.
Оспорената заповед е издадена от
Директора на Д”СП” Мездра на основание 29 т.9 от Закона за закрила на детето, в частта, в която
е прекратено временно настаняването му в
КСУДУ ЦНСТДМУ 5 *** и чл.25 ал.1 т.2 и т.3 от същия закон, относно
настаняването му в социалната услуга,
предоставяна от жалбодателя. Тази заповед има обхват на действие до произнасяне на компетентния съд
с решение за постоянното настаняване на детето по чл.28 от Закона за закрила на
детето.
В депозираната пред съда жалба се сочи,
че издадената заповед за настаняване на* Д. И. А. в „П. ж.“ *** е незаконосъобразна, като се изтъкват
съображения, че детето е със специални нужди, изискващи задълбочена
преценка за необходимостта от прилагане на медикаментозна
терапия, каквато е била прилагана по
време на пребиваването му в социалната услуга в ***, не е изследван въпроса как преместването му ще повлияе на психическото
и физическото му здраве. Иска се от съда
да отмени заповедта, тъй като с нея са нарушени правата на детето.
При така констатираното предявената
пред съда жалба е процесуално
недопустима като предявена от лице, което няма правен интерес от обжалването.
Касае се за административно производство по Закона за закрила на детето, в
което Директорът на съответната Д”СП” е компетентният административен орган,
който има правомощията да издава заповеди за прилагане на мерки за осигуряване
на закрила на деца в нужда. Преценката
за това каква мярка следва да се приложи към всеки конкретен случай е
предоставена на административния орган. Административното правоотношение по
прилагане на такива мерки, в частност при прилагане на мярката “настаняване в
специализирано заведение” се развива само между административния орган, детето
и неговите родители. Жалбодателят е само институция, която предоставя социална
услуга, но не е страна в административното правоотношение, поради което спрямо
него не възниква правото да оспорва заповедите за настаняване на нуждаещите се
от закрила. За да има едно лице – физическо или юридическо, правен интерес от
оспорването на административен акт, това оспорване следва да е насочено към
премахване на неблагоприятни правни последици, респективно към предотвратяване
възникването на такива последици за него, каквито в случая не са налице. В
подкрепа на тези съображения е и
разпоредбата на чл.27а ал.1 от ЗЗД, според която заповедта на Директора на Дирекция
"Социално подпомагане" по чл.
27, ал. 1 за настаняването на дете в семейство на роднини или близки, в
приемно семейство и в социална или интегрирана здравно-социална услуга за
резидентна грижа, подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, но
може да се обжалва от родителите на детето в 14-дневен срок от съобщаването.
Липсата на правен интерес е абсолютна отрицателна процесуална
предпоставка за допустимостта на административното производство в неговата
съдебна фаза, за което съдът следи служебно. След като жалбодателят не е от
кръга на легитимираните лица, имащи право на
оспорване на административния акт, то предявената жалба се явява
процесуално недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане,
а производството по делото следва да бъде прекратено.
Предвид на изложеното и на основание чл.159 т.4 от АПК Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „П. ж.“ ***,
предявена чрез * И. С., против ЗАПОВЕД
№ЗД/Д-ВР-М-029/12.07.2021г. на Директора на Дирекция “Социално подпомагане” Мездра.
ПРЕКРАТЯВА
производството по делото.
Определението може да се обжалва с частна
жалба пред Върховен административен съд чрез Врачански административен съд в
7-дневен срок от съобщението до жалбодателя, че е изготвено.
АДМ. СЪДИЯ: