Решение по дело №136/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 април 2018 г. (в сила от 26 април 2018 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700136
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2018 г.

Съдържание на акта

                                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                  № 205/10.04.2018 г.

                                                              

В ИМЕТО НА НАРОДА

                      

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО заседание на втори април,  през две хиляди и осемнадесета  година в състав :

                                                                                   

 

                                                     Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№136/2018г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по чл.171,т.2а от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

          Делото е образувано по жалба на Д.И.В. *** против Заповед за прилагане на ПАМ №18-0996-000050/19.01.2018г. на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана ,с която на жалбоподателката е наложена ПАМ  по чл.171,т.2а от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек автомобил „Р*** К*** “ с рег.№М*** за срок от 6 месеца,считано от 15.12.2017г.В жалбата си иска отмяна на заповедта,с която е наложена ПАМ ,поради немотивираност на същата ,допуснати съществени нарушения на административно-производствените  правила и като постановена в несъответствие с целта на закона ,а в съдебно заседание ,чрез процесуалния си представител адв.Б. иска отмяна на заповедта за ПАМ ,като незаконосъобразна, по подробно изложени съображения.

Ответникът по жалбата – Началник-сектор „ ПП“  към ОД на МВР-Монтана,не се явява и не изпраща представител,не взема становище.

 Административният съд,след преценка на оспорената заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи следното:

 Жалбата е допустима ,като подадена от легитимирано лице и в срока по чл.149,ал.1 от АПК.Заповедта е връчена лично на жалбоподателката на 06.02.2018г./л.6/ ,а жалбата срещу заповедта е депозирана чрез административния орган до съда на 20.02.2018г./л.2/, което я прави  допустима за разглеждане. Разгледана по същество се явява и основателна.Доводите на съда в този смисъл са следните:

 От данните по делото се установява,че на А*** В*** В*** от гр.Монтана, ,ул. „П.П*** “№6 ,ет.* ,ап.* /син на жалбоподателката/ е съставен акт за установяване на административно нарушение №428911/15.12.2017г. за това,че на 15.12.2017г. ,в 00,53ч. в гр.Монтана,бул.“Г*** А*** “, като водач на л.а. „Р*** К*** “ с рег.№М*** управлява същия след като е лишен от това право /неправоспособен водач/,с което виновно е нарушил чл.150 от ЗДвП.Със Заповед за прилагане на ПАМ №18-0996-000050/19.01.2018г. на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана , на жалбоподателя Д.И.В. /негова майка и собственик на автомобила,съгласно свидетелство за регистрация на л.4/е наложена ПАМ  по чл.171,т.2а от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек автомобил „Р*** К*** “ с рег.№М*** за срок от 6 месеца,считано от 15.12.2017г. Тази заповед се обжалва от настоящия жалбоподател и е предмет на настоящето съдебно административно производство.При тази фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

 При служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание чл.172,ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган-Началника на сектор „ПП“  към ОД на МВР-Монтана,комуто са делегирани правомощия по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП,на основание заповед на министъра на вътрешните работи№8121з-1524/09.12.2016г. ,издадена „за министъра“на вътрешните работи Р*** Б*** от зам.-министъра Ф*** Г*** ,и подписана от него ,на основание заповед за заместване №8121з-1496/06.12.2016г.на министъра на вътрешните работи и издадена на основание тези заповеди, последваща заповед на директора на ОД на МВР-Монтана№301з-1411/07.06.2017г.Целта на приложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание (арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН). Именно затова тя се прилага за определен срок-за срок от 6м. Следва да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН. Съгласно чл. 171, т. от ЗДвП/ДВ.бр.77/2017г. в сила от 26.09.2017г./ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да притежава съответното свидетелство за управление и/или е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му  и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице,непритежаващо съответното свидетелство за управление – за срок от 6 месеца до една година.В конкретния случай мярката е наложена на собственика Д.И.В. ,която е предоставила автомобила си на друго лице-А*** В*** В*** /неин син/,след като последното е лишено от правото да управлява МПС/неправоспособен водач/,съгласно приложения АУАН.При тази законова регламентация, законът изисква лицето да не притежава свидетелство за правоуправление ,а начинът на описание на фактическите обстоятелства в АУАН и в заповедта за ПАМ е лицето да е лишено от правото да управлява МПС тоест има различие между правната квалификация и фактическите установявания в заповедта ,което представлява съществено нарушение на административно-производствените правила от административния орган ,при налагане на мярката ,доколкото не става ясно за какво нарушение е наказан жалбоподателя и ограничава правото му на защита. Нарушението на процесуалните правила е основание за отмяна по чл.146,т.3 АПК,особено когато е съществено и нарушава правото на защита на лицето,което не знае какво точно нарушение му е вменено ,за да знае как да се защитава.От друга страна ,разминаванията между правна квалификация и фактически установявания на органа в заповедта е винаги съществено процесуално нарушение ,което води до необоснованост на акта и обуславя  отмяна на заповедта.Необосноваността на оспорения акт е  равнозначно на липса на мотиви и е още едно основание за отмяна на акта по чл.146,т.2 АПК.В този смисъл основателни са възраженията в жалбата ,че заповедта за ПАМ е незаконосъобразна .По разбиране на съда ,същата съдържа в себе си фактически и правни основания за издаване ,които са противоречиви и не  дават представа на жалбоподателя да разбере какво точно е неговото нарушение ,при което ограничават неговото право на защита .Липсата на мотиви и несъответствието  между правни и фактически обстоятелства от друга страна са пречка за съда да изследва законосъобразността на акта,при което същия следва да го отмени ,като незаконосъобразен. /в т.см. Р. по а.д.№13236/2017г. на ВАС/.Отделно от този факт ,не е предоставено правото на лицето да участва в административното производство по издаване на акта,нарушен е чл.26  и чл.36 ,ал.2 от АПК ,като няма данни по делото лицето да е уведомено за започване на административно производство против него ,за да може да представи доказателства,да даде възражения и др.тоест нарушено е правото на защита на лицето.Не са изяснени фактите и обстоятелствата по случая,съгласно чл.35 от АПК,което води до необоснованост на акта и представлява съществено нарушение на административно-производствените правила ,което винаги е основание за отмяна на акта по чл.146,т.3 от АПК.В хода на делото и от изискана от съда справка /на л.27/се установи ,че на лицето А*** В*** В*** е наложена ПАМ по чл.171,т.1,б.“б“ от ЗДвП със заповед №17-1808-000038/18.08.2017г.на началника на „ПП“ при ОД на МВР-Монтана–„временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач,до решаване на въпроса за отговорността ,но за не повече от 18 м.“/на л.28/ ,която заповед не му е връчвана ,съответно не е била обжалвана и не е влязла в сила ,тоест не е доказан фактът ,че лицето е лишено от право да управлява МПС ,което е основание за издаване на оспорената в настоящето производство заповед.След като същата е издадена на невярно основание ,това е основание за отмяна и по чл.146,т.4 от АПК.

Предвид гореизложеното  съдът намира,че заповедта ,макари постановена от компетентен орган ,е издадена при порок във формата на акта и при съществено нарушение на  административно-производствените правила и материалния закон и  целта на закона, при което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата ,като основателна,следва да се уважи. Водим от гореизложеното административния съд

                                  

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.И.В. *** , Заповед за прилагане на ПАМ №18-0996-000050/19.01.2018г. на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана ,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ  по чл.171,т.2а от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек автомобил „Р*** К*** “ с рег.№М*** за срок от 6 месеца,считано от 15.12.2017г.,КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от съобщението му на страните.

                                                                  

  

                                                  Административен съдия: