Решение по дело №565/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 209
Дата: 22 март 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20217150700565
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 209/22.3.2022г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори февруари, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

 

при секретар

Радослава Цоневска

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 565 по описа на съда за 2021 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), във връзка с чл. 166, ал. 3 от Данъчно – осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) и е образувано по жалбата на „Лидер Мес“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Георги Кьосеиванов“ № 23, представлявано от управителя Я. С. Д. против Акт за установяване на публично държавно вземане № 13/04/1/0/03364/3/01/04/01 с изх. № 01-2600/318/3 от 09.04.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София.

В жалбата се твърди, че актът за установяване на публично държавно вземане е неправилен и незаконосъобразен, издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради неспазване на установената форма, поради издаването му в противоречие с материалноправните разпоредби, както и в противоречие с целта на закона. Моли се да бъде отменен като незаконосъобразен. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв. П., която по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба като основателна и отмени издадения административен акт. Претендира направените по делото разноски, съгласно списък на разноските. Представя писмени бележки.

За ответника по жалбата – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София в съдебно заседание се явява адв. П., който по изложени съображения моли съда да отхвърли подадената жалба като неоснователна. Счита, че административният акт е законосъобразен, издаден при спазване на административнопроизводствените правила и при съответствие с материалноправните разпоредби на закона. Представя писмени бележки. Претендира адвокатски хонорар в минимален размер. Не оспорва размера на претендирания адвокатски хонорар от жалбоподателя.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице и в законоустановения срок, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

При проверката за законосъобразност на оспорения АУПДВ, предмет на настоящото производство, касаеща компетентността на неговия издател, съдът констатира следното:

Процесният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен административен орган. Съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г., компетентен да се произнесе в случай на отказ за финансиране на заявленията за подпомагане по мярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 от ПРСР 2014-2020 г. е Изпълнителният директор на РА. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие“ изпълнява функциите на разплащателна агенция от издаване на акта за акредитация. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е и изпълнителен директор на РА, съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП. Следователно той е компетентен да издаде акта по чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г.

Установяването на публичните вземания според чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Разплащателната агенция, съгласно чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз, като по силата на ал. 5 от чл. 27 ЗПЗП, вземанията на Разплащателната агенция (РА), възникнали въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК.

Горните разпоредби налагат извод, че за да е законосъобразен АУПДВ и Разплащателната агенция да предприеме действия за събиране на вече изплатени суми, е необходимо да се установи по безспорен и категоричен начин, че е налице недължимо плащане на суми по някоя от схемите и мерките, или по проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет. По делото няма спор, че на жалбоподателя е изплатена сума в размер на 641 251,71 лева, съобразно поетия многогодишен ангажимент по мярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г. За да има основание за връщане на тази сума обаче, трябва да е отпаднало основанието за плащане и същото да се явява недължимо.

Безспорно се установи се по делото, че между Държавен фонд „Земеделие“, от една страна и „Лидер Мес“ ЕООД гр. Пещера, в качеството и на „ползвател“ от друга, на основание чл. 42, ал. 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 9 от 21.03.2015 г.) е сключен Договор за отпускане на финансова помощ № 13/04/1/0/03364 от 08.04.2016г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Според определения в чл. 1 предмет на договора, Фондът предоставя на Ползвателя безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“, за изпълнение на одобрен проект № 13/04/1/0/03364/3/01 „Инвестиции за внедряване на нови процеси, технологии и подобряване на наличните производствени активи в животновъдното стопанство на фирма „Лидер Мес“ ООД. В чл. 2 от Договора е установено, че Фондът изплаща помощта до максималния размер по чл. 3 при условие, че Ползвателят е извършил инвестицията при точно спазване на одобрения проект, условията и сроковете, определени в договора, анексите към него и относимите нормативни актове и актове на правото на Европейския съюз.

При извършената проверка от административния орган е установено, че "Лидер Мес" ЕООД" е подала заявление за кандидатстване на 08.06.2015 г. В процеса на извършване на съответните административни проверки се установява, че в ОД Пазарджик към Държавен Фонд ""Земеделие" в периода от 05.06.2015 г. до 08.06.2015 г. са постъпили едновременно на една и съща дата, с два поредни номера - заявления за кандидатстване с ИД № 13/04/1/0/03364 от 08.06.2015 г. на „Лидер Мес" ЕООД"', със стойност на разходите, за които се кандидатства по проекта в размер на 2 373 512,96 лв. и заявление с ИД № 13/04/1/0/03363 от 08.06.2015 г. на „БИОНАС" ЕООД със стойност на разходите, за които се кандидатства - 2 863 006,33 лв. Три дни преди това е постъпило заявление за кандидатстване с ИД № 13/04/1/0/02861 от 05.06.2015 г. на ЕТ „ГРИЙН ТЕХ - Т. П.“ със стойност на разходите, за които се кандидатства в размер на 2 297 334,84 лв., като и трите дружества кандидатстват за сходни инвестиции в изграждане и реконструкция на животновъдно стопанство, закупуване на зоотехническо оборудване и земеделска техника.

Органът е приел, че по сключения договор № 13/04/1/0/03364 от 08.04.2016 г. не са спазени разпоредбите на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., както следва:

        чл. 15, ал. 2, който урежда максималните размери на финансовата помощ по подмярката, а именно: „Максималният размер на общите допустими разходи за целия период на прилагане на ПРСР 2014 - 2020 г. за един кандидат е левовата равностойност на 1 500 000 евро.";

        чл. 43, ал. 3, съгласно който: „Финансовата помощ не се изплаща на ползватели на помощта, за които е установено, че са създали изкуствено условията, необходими за получаване па помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на подмярката".

При обработката на заявка за окончателно плащане № 13/04/1/0/03364/3/01 от 23.03.2020 г. са извършени съответните проверки на място със съмнения за изкуствено създадени условия при дружествата „ЛИДЕР МЕС" ЕООД и ЕТ „ГРИЙН ТЕХ - Т. П." и „БИОНАС" ЕООД, а именно:

-        и двата проекта са със сходен предмет на инвестицията - изграждане и реконструкция на животновъдно стопанство и закупуване на зоотехническо оборудване и земеделска техника:

Проект № 13/04/1/0/03364 от 08.06.2015г. на „ЛИДЕР МЕС“ ЕООД е с предмет на инвестицията „Внедряване на нови процеси, технологии и подобряване на наличните производствени активи в животновъдното стопанството на фирма „ЛИДЕР МЕС“ ООД в с. Капитан Димитриево, общ. Пещера, обл. Пазарджик".

Проект № 13/04/1/0/02861 от 05.06.2015г. на ЕТ „ГРИЙН ТЕХ - Т. П." е с предмет на инвестицията „Изграждане на модерно животновъдно стопанство за отглеждане и угояване на телета с капацитет 450 броя - зоотехническо оборудване и СМР към животновъден обект 4589-0109 в УПИ IV - 000219 на с. Капитан Димитриево, общ. Пещера, обл. Пазарджик“.

След административни проверки е изпратено уведомително писмо за нередовности на „Лидер Мес" ЕООД с Изх. № 01-2600/1825 от 05.05.2020г.

С оглед на гореизложеното и установените от дирекциите ОПМРСР и ТИ обвързаности между трите фирми и техните проекти по подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства": № 13/04/1/0/03364 на „ЛИДЕР МЕС" ЕООД, № 13/04/1/0/03363 на „БИОНАС" ЕООД и № 13/04/1/0/02861 на ЕТ „ГРИЙН ТЕХ - Т. П.", както и на това, че одобрените разходи по изплатения проект на ЕТ „ГРИЙН ТЕХ - Т. П." са близо до максимума по подмярка 4.1, съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални актизи" от ПРСР за периода 2014 - 2020г., административният орган изразява становище, че е налице опит за изкуствено създадени условия с цел получаване на помощ и осигуряване на предимства в противоречие с целите на мярката от тримата бенефициенти - с цел получаване на финансова помощ в размер - по-голям от регламентираното по Наредба № 9 от 21.03.2015 г. Общият размер на разходите, за които са кандидатствали трите бенефициенти по съответните им проекти е 7 533 854,13 лв., като този размер надхвърля максималня размер допустима помощ по чл. 15 от същата наредба в редакцията й към момента на подадените заявления за кандидатстване по подмярката с 4 600 154,13 лв.

От анализа на установените отношения между обследваните лица административният орган не приема създаваните от тях земеделски стопанства като израз на автономна, независима предприемаческа инициатива, а приема, че същите са учредени изкуствено с цел формално да отговорят на изискванията за допустимост за подпомагане по подмярка 4.1, за да получат финансово подпомагане в размери, надвишаващи максимално допустимите. Това се потвърждава от установените финансови и икономически обвързаности.

Въз основа на анализа на така установените връзки между лицата, административният орган прави предположение, че едно предполагаемо общо стопанство е разделено на отделни части, представени като самостоятелни стопанства, за финансирането на които са представени привидно самостоятелни проекти, като целта е получаване на по-високо подпомагане от максимално допустимата помощ по мярката в нарушение на установения лимит на финансова помощ за проект на един кандидат, регламентиран в чл. 15 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. От анализа на установените отношения, правни и икономически, следва извод, че за целите на подпомагането с безвъзмездна финансова помощ от бюджета на ЕС, тези бенефециенти не могат да се приемат като независими икономически субекти, а съставляват едно единствено икономическо образувание, действащо посредством група търговци, с цел получаване на финансова помощ в размер, надвишаващ посочените по тази наредба максимални размери. Административният орган приема, че цитираните три проекта по подмярката в действителност представляват един проект.

При направената цялостна оценка на поведението на цитираните по-горе кандадати/ползватели на финансова помощ по подмярка 4.1 от ПРСР 2014 - 2020 г. административният орган е приел, че се разкрива наличие на съгласувани действия за постигане на определена, несъответстваща на целите на финансиране на подмярката цел, а именно да се заобиколи разпоредбата от наредбата, която въвежда максимални прагове на допустимата помощ по подмярката. В условията на лимит на финансовите средства, предоставяни от бюджета на ЕС за финансиране на проекти по подмярка 4.1 и засилена конкуренция между кандидатите за получаване на финансово подпомагане по подмярката, административният орган приема, че очертаната в настоящия акт група лица са създали система от правни и фактически действия, чрез които да представят пред ДФ „Земеделие" привидно самостоятелни проекти по подмярката, целящи постигане на резултат, който е в противоречие с целите на подпомагането по подмярката, в частност с изискването по чл. 15 от Наредба № 9 от 21.03.2015г. за ненадвишаване на максималните размери на допустимите разходи по подмярка 4.1. Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015г. не се дава предимство, а даденото предимство се отнема в случаите, когато бъде установено, че кандидат за подпомагане или негови членове са създали изкуствено условията, необходими за получаване на това предимство, в противоречие с целите на европейското и националното законодателство в областта на селското стопанство. Съгласно чл. 43, ал. 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015г. финансовата помощ не се изплаща на ползватели на помощта, за които е установено, че са създали изкуствено условията, необходими за получаване на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на подмярката. Легална дефиниция на понятието „изкуствено създадено условие"' се съдържа в т. 13 от ДР на наредбата, която препраща към чл. 60 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерки за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие. Съгласно цитираната норма, без да се засягат специфичните разпоредби, в секторното законодателство в областта на селското стопанство не се дава никакво предимство на физическо или юридическо лице, за които е установено, че условията, необходими за получаване на такива предимства, са създадени изкуствено, в противоречие с целите на общностното и национално законодателство. Административният орган приема, че целите на подпомагането няма да бъдат постигнати, тъй като с представените в свързаните проекти лица, чрез правни и икономически връзки, не целят повишаването конкурентоспособността на създадените от тях земеделски стопанства. Същите целят да обосноват пред ДФ „Земеделие" самостоятелност на тези стопанства, когато в действителност те са учредени с цел усвояване на средства, многократно надвишаващи лимита на финансово подпомагане за един проект, подаден в целия период на прилагане на подмярката. Това заключение се налага от съвкупността на установените в хода на извършените проверки обективни факти и обстоятелства, които сочат за наличие на връзки от лично, икономическо, правно и финансово естество, географска свързаност и идентичност между проектите на кандидатите и ползват/елите на финансова помощ по подмярката.

От гореизложеното следва да бъде обосновано заключението, че са създадени изкуствени условия за осигуряване на предимство пред останалите кандидати с цел получаване на финансова помощ в размери, надвишаващи регламентираните в Наредба № 9 от 21.03.2015г. максимални размери на помощта по подмярката, което е в противоречие с целите на мярката.

На основание чл. 20а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, чл. 49, ал. 1, т. 3 във вр. с чл. 11, ал. 1, чл. 15, ал. 2 и чл. 43, ал. 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от ПРСР за периода 2014 - 2020 г. и на основание чл. 9, ал. 2, т. 3 от Договор № 13/04/1/0/03364 от 08.04.2016 г., ДФ „Земеделие“ отказва изцяло изплащането на финансовата помощ, заявена от '"Лидер Мес“ ЕООД със заявка за плащане 13/04/1/0/03364/3/01 от 23.03.2020 г., в размер на заявената финансова помощ от 1 282 503,41 лева (един милион двеста осемдесет и две хиляди петстотин и три лева и 41 ст.).

По заявка за авансово плащане № 13/04/1/0/03364/1/01 от 02.11.2016 г. с предоставено обезпечение - банкова гаранция, ДФ „Земеделие" е превел на „Лидер Мес" ЕООД сумата от 6411670,28 лв. на дата 28.11.2016г., а на дата 18.02.2020г. „Лидер Мес" ЕООД превежда сумата от 418,57 лв. в резултат на корекция. По този начин, изплатената сума по авансовото плащане е в размер на 641 251,71 лв. (шестстотин четиридесет и една хиляди двеста петдесет и един лева и 71 стотинки).

По делото е приета съдебно-счетоводна експертиза, която като неоспорена от страните, съдът намира за компетентно изготвена и съответстваща на събраните поделото доказателства. На поставените му въпроси вещото лице е отговорило, че „Лидер мес" ООД е подало заявление за подпомагане по подмярка 4.1. Инвестиции в земеделски стопанства от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 година с наименование на проекта „Инвестиции за внедряване на нови процеси, технологии и подобряване на наличните производствени активи в животновъдното стопанство на "Лидер мес" ЕООД с ИД №13/04/1/0/03364.

Основната цел на инвестицията по проекта на „Лидер мес" ООД е да бъде създадено стопанство за промишлено и интензивно угояване на говеда от месодайни породи, като производството на приплодите за угояване е от собствено стадо /Бизнес план стр. 3/. Дадена е дефиниция на понятието „месодайно интензивно говедовъдство", като се приема, че това е говедовъдство при което не се дои мляко от зрелите крави, а се получават приплоди бозаещи от майките, и след отбиването на 6 месечна възраст се угояват интензивно до високо живо тегло, с цел реализацията им като кланичен продукт от младо говеждо.

В проекта на „Лидер мес" ООД е предвиден подход на работа при отглеждане и угояване на едър рогат добитък по метода майка/теле (Бизнес план стр. 27).

Вещото лице е посочило, че в проектното предложение подробно е описан производствения цикъл на телета в кравето стадо на месодайното говедовъдство, с продължителност средно 15 месеца. В проекта на „Лидер мес" ООД - има предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, има предвидени разплодни кампании и отделителни кампании, има предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави.

При направената съпоставка в заключението се казва, че ЕТ „Грийн тех - Т. П." е подал заявление за подпомагане по подмярка 4.1. Инвестиции в земеделски стопанства от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 година с наименование на проекта „Инвестиции в ново конкурентоспособно и модерно живодновъдно стопанство в УПИ IV -219 с.Капитан Димитриево" с ИД №13/050615/80284 /в писмо на ДФ „Земеделие ИД №13/04/1/0/02861/.

В проекта на ЕТ „Грийн тех - Т. П." няма предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, няма предвидени разплодни кампании и отделителни кампании; няма предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави и млади юници.

Избраната технология на отглеждане е интензивно свободно угояване, което да се извършва в две сгради - основен обор с боксове за свободно отглеждане и допълнителна стопанска сграда за животновъдна дейност /Бизнес план стр. 2/.

По отношение на проекта на „Бионас" ЕООД, експертизата е категорична, че проектът на „Бионас" ЕООД няма предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, няма предвидени разплодни кампании и отделителни кампании; няма предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави и млади юници. „Бионас" ЕООД е подало заявление за подпомагане по подмярка 4.1. Инвестиции в земеделски стопанства от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 година с наименование на проекта Инвестиции в ново и модерно животновъдно стопанство на фирма "Бионас" ЕООД с ИД №13/04/1/0/03363.

Вещото лице е отговорило и на въпроса - Каква е гъстотата на животните, предвидена в проектите на трите предприятия? Посочено е, че гъстота на животните предвидена в проектите на „Лидер мес" ЕООД, ЕТ „Грийн тех - Т. П." и „Бионас" ЕООД са представени в съответния Бизнес план към заявленията за подпомагане в таблица 5.1. „Вид и брой животни, в т.ч. естествения им прираст (за инвестиции в животновъдство) и са обобщени в таблица № 1 от експертиза.

Според експертизата в проекта на „Лидер мес" ЕООД е предвидено интензивно угояване на получените приплоди след 6 месечна възраст на основата на интензивно свободно угояване с царевичен силаж. Основната храна в първите месеци на новородените телета е майчиното мляко, като за подхранването им е предвидена обикновена смеска за телета.

В проекта на ЕТ „Грийн тех - Т. П." е предвидено интензивното угояване да се основава на базата на царевичен силаж, главно по икономически съображения.

В проекта на „Бионас" ЕООД е предвидено интензивното угояване да се основава на базата на царевичен силаж, предимно по икономически причини, като са се позовали на факта, че за отглеждането и прибирането на царевицата под формата на царевичен силаж в региона на Пазарджишка и Пловдивска област, съществуват богат опит, земеделски традиции и съвременна техника. Според бизнес плана на кандидата, това позволява реколтирането на достатъчно количество фураж с най-ниската възможна себестойност на една кръвна единица, което прави икономически обосновано прилагането на интензивното отглеждане на телетата от месодайни породи с основно изхранване царевичен силаж.

Съгласно анализираните бизнес планове, в проектните предложения на „Лидер Мес" ЕООД, ЕТ „Грийн Тех - Т. П." и „Бионас" ЕООД е предвидена технология на интензивно свободно угояване, което ще се основава на базата на царевичен силаж.

В заключение вещото лице е посочило, че в проекта на „Лидер Мес" ООД е предвиден подход на работа при отглеждане и угояване на едър рогат добитък по метода майка/теле. Има предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, има предвидени разплодни кампании и отделителни кампании, има предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави. В проекта на "Лидер Мес" ЕООД е предвидено от първата до десетата година отглеждане на 325 броя телета на възраст 16 месеца.

В проекта на ЕТ „Грийн Тех - Т. П." избраната технология на отглеждане е интензивно свободно угояване. Няма предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, няма предвидени разплодни кампании и отделителни кампании; няма предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави и млади юници. В проекта на ЕТ „Грийн Тех - Т. П." е предвидено отглеждане на телета на възраст 16 месеца, за първата година 300 броя, за втората година 450 броя и от третата до десетата година 520 броя.

В проекта на „Бионас" ЕООД избраната технология на отглеждане е интензивно свободно угояване. Няма предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, няма предвидени разплодни кампании и отделителни кампании; няма предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави и млади юници. В проекта на „Бионас" ЕООД е предвидено отглеждане на телета на възраст 16 месеца, за първата година 300 броя, за втората година 450 броя и от третата до десетата година 525 броя.

Вещото лице е посочило, че в проекта на „Лидер Мес" ООД е предвиден тип оборудване „Майка/теле", в проекта на ЕТ „Грийн Тех - Т. П." е предвиден тип оборудване „за угояване", а в проекта на „Бионас" ЕООД е предвиден тип оборудване „за угояване". В проектните предложения на „Лидер Мес" ЕООД, ЕТ „Грийн Тех - Т. П." и „Бионас" ЕООД е предвидена технология на интензивно свободно угояване, което ще се основава на базата на царевичен силаж.

По делото е приета и допълнителна експертиза, според която проектът за финансиране по Подмярка 4.1. Инвестиции в земеделски стопанства от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 година, с наименование на проекта „Инвестиции за внедряване на нови процеси, технологии и подобряване на наличните производствени активи в животновъдното стопанство на "Лидер Мес" ЕООД", представен в ДФЗ е функционално самостоятелен.

По делото е приета съдебно-техническа експертиза, която като неоспорена от страните съдът намира за компетентно изготвена. В отговор на поставените въпроси вещото лице е изследвало материалната база на трите фирми, както и дали същите са функционално свързани. Заключението е, че животновъдните обекти са самостоятелни и независими един от друг обекти от пространствена и функционална гледна точка.

Пространствено: Обектът на „Бионас" ЕООД се намира в УПИ с идентификатор 56277.2.721, съгласно нанесени и актуални данни, отразени в КККР на гр. Пещера и скица № 15-1200379-04.11.2021 г., издадена от СГКК-гр. Пазарджик. - Приложение 1. Обектът на ЕТ „Грийн Тех - Т. П." се намира в ПИ 36124.53.227, с. Капитан Димитриево, общ. Пещера (стар номер 000227), частна територия, с предназначение „За друг вид производствен, складов обект“, с площ 19339 кв.- Приложение № 2.

Посочено е, че обектът на „Лидер Мес" ЕООД се намира в ПИ 36124.53.226, с. Капитан Димитриево, общ. Пещера, частна територия, стар номер 00226, парцел 111-219 с предназначение за селскостопанска и животновъдна дейност, с площ 17283 кв.м.-Приложение № 3.

Експертът е категоричен, че функционално: Всяка от посочените по-горе фирми разполага със собствена МТБ (сгради, машини и съоръжения), отглеждайки говеда по определена технология: „Бионас" ЕООД - свободно боксово на угояване на телета; „Лидер Мес" ЕООД - угояване на говеда със собствени приплоди; ЕТ „Грийн Тех - Т. П." - свободно боксово на угояване на телета.

Вещото лице сочи, че съгласно представените документи за „ЛИДЕР МЕС" ЕООД - Нотариален акт за учредяване на право на строеж № 60, т. I, рег. № 620, дело № 60/2015 г. и Скица № 001567/27.10.2014 г. на имот с номер 000226 в землището на с. Капитан Димитриево, с ЕКАТТЕ 36124, следва, че в поземленият имот към момента на подаване на документите в ДФ „Земеделие" е имало три съществуващи сгради.

За обекта е изготвен и одобрен инвестиционен проект, включващ проектните части - технологична, архитектурна, конструктивна, ВиК, електро, ОиВ, енергийна ефективност, оценка за енергийна ефективност, вертикална планировка, озеленяване, ПБЗ, пожарна и аварийна безопасност, управление на строителните отпадъци за обновяване на съществуващи обори - 3 броя, нов обор - 1 брой, торова лагуна, трупосъбирателен пункт, обслужваща сграда, изгребна яма.

На обекта са извършени СМР, съгласно Договор за извършване на строително монтажни работи по Одобрена количествено-стойностна сметка за СМР на обект „Инвестиции в ново и модерно животновъдно стопанство на фирма „ГЛИДЕР МЕС" ЕООД, подписано от изп. директор на ДФ „Земеделие"- София, към Договор с № 13/04/1/0/03364/08.04.2016 г.

За вложените строителни материали и готови изделия на обекта е приложена Декларация от строителя „Даст строй" ООД, че са вложени само нови такива и не са използвани втора употреба. Приложени са и Декларации за съответствие и протоколи от изпитване на вложените материали и изделия от съответните производители/търговци, Удостоверение № 8/19.02.2020 г. за въвеждане в експлоатация на строеж: „Внедряване на нови процеси, технологии и подобряване на наличните производствени активи в животновъдното стопанство в УПИ 111-000219-за селскостопанска и животновъдна дейност /ПИ 000226/ по КВС на с. Капитан Димитриево.

В заключението се казва, че във вътрешното пространство на сградата по дължината й е ситуирана хранителна пътека. Огледално от двете й страни са разположени боксовете за животните: 19 броя-„БИОНАС" ЕООД и 19 броя - ЕТ„ГРИЙН ТЕХ-Т. П." от всяка страна, скреперна пътека (торищна смес), поилки и пешеходна пътека. Боксовете са изпълнени от тръбни прегради. Над самите боксове има опънати метални въжета, непозволяващи животните да се заскачат едно върху друго и да прескачат металните прегради между боксовете. Металните въжета се регулират ръчно спрямо височината на животните. Същите се повдигат в моментите, когато се извършва механично почистване на боксовете, със скреперните системи или друга техника.

При „ЛИДЕР МЕС" ЕООД във вътрешното пространство на сградите по дължината им са ситуирани: хранителна пътека (дясно от входа-за сгр. 1.3 и ляво от входа-за сгр. 1.2 и 1.1 и 2), скреперна пътека (торищна смес) и боксове за животните с поилки. Торищната смес се отвежда до торова шахта (сгр. 1.3), сверен изход на обора, по торов канал до торова шахта (сгр. 1.2) и до торова шахта (сгр. 1.1 и сгр. 2), намираща се пред сграда 2, обща със сгр. 1.2. Боксовете са изпълнени от тръбни прегради. Боксовете са изпълнени от тръбни прегради. Брой боксове, сграда 1.1+25 бр.-майки, 4 бр. - телета, 1 бр. др.; сграда 1.2 - 4 бр. - майки, 4 бр. телета, 1 бр. - др.; сграда 1.3 - 6 бр. майки, 5 бр. - телета, 3 бр. - др.

Експертизата е категорична, че изпълнението на място в стопанството на „ЛИДЕР МЕС" ЕООД отговаря на предвиденото в инвестиционния проект.

При проведен оглед съвместно с Т. А. - ветеринарен лекар за трите стопанства към 05.02.2022 г. вещото лице е установило:

-        За „БИОНАС" ЕООД: 340 броя животни, от тях телета (до 12 месеца), юници (до 24 месеца), крави (над 24 месеца);

-        За „ЛИДЕР МЕС" ЕООД: 507 животни, от тях основно крави, юници, телета, мъжки говеда - бици. В обор № 1.1 и нов обор № 2 - няма животни.

-        За ЕТ „ГРИЙН ТЕХ-Т. П.": от тях основно крави, телета, мъжки говеда - бици.

С оглед на това, съдът намира за неправилни и незаконосъобразни изводите на административния орган, че е налице предполагаемо общо стопанство, разделено на отделни части, представени като самостоятелни стопанства. От приетите по делото експертизи се установи, че всяка от фирмите е самостоятелно юридическо лице със свои собствени средства, самостоятелно счетоводство и има самостоятелно животновъдно стопанство. От приетата по делото съдебно-счетоводна експертиза се установи, че животновъдното стопанство на "Лидер Мес" ЕООДе функционално самостоятелно. Според експертизата в проекта на „Лидер мес" ЕООД е предвидено интензивно угояване на получените приплоди след 6 месечна възраст на основата на интензивно свободно угояване с царевичен силаж. Основната храна в първите месеци на новородените телета е майчиното мляко, като за подхранването им е предвидена обикновена смеска за телета. В заключение вещото лице е посочило, че в проекта на „Лидер Мес" ООД е предвиден подход на работа при отглеждане и угояване на едър рогат добитък по метода майка/теле. Има предвидено собствено възпроизвеждане на стадото, има предвидени разплодни кампании и отделителни кампании, има предвидено ремонтиране на стадото и оборот на бракувани крави.

От своя страна съдебно-техническата експертиза сочи, че животновъдните обекти са самостоятелни и независими един от друг обекти от пространствена и функционална гледна точка. Експертът е категоричен, че функционално: Всяка от посочените по-горе фирми разполага със собствена МТБ (сгради, машини и съоръжения), отглеждайки говеда по определена технология. Според заключението изпълненото на място стопанство на „Лидер Мес“ ЕООД отговаря на предвиденото в инвестиционния проект.

Според решението на СЕС, не се допуска да бъде отказано плащане по схемата за подпомагане от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) единствено поради това, че инвестиционният проект, който кандидатства за подпомагане по тази схема, е функционално несамостоятелен или че съществува правна свързаност между кандидатите за такова подпомагане, при това без да се вземат предвид другите обективни елементи на конкретния случай. В конкретния случай инвестиционният проект на жалбоподателя е самостоятелен, а от друга страна не е налице и правна свързаност между трите фирми, като се вземат предвид всички обективни факти и обстоятелства по делото.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че от анализа на приетите по делото експертизи, писмени и гласни доказателства може да се направи обоснован извод, че стопанството на жалбоподателя е израз на автономна, самостоятелна и независима предприемаческа инициатива, същото не е създадено изкуствено с цел формално да отговаря на изискванията за допустимост за подпомагане по конкретната подмярка 4.1. за да получи финансово подпомагане в по-големи размери, надвишаващи максимално допустимите.

С оглед на гореизложеното, съдът намира оспореният Акт за установяване на публично държавно вземане № 13/04/1/0/03364/3/01/04/01 с изх. № 01-2600/318/3 от 09.04.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София, с която е определено за възстановяване публично вземане в размер на 641 251,71 лева, за незаконосъобразен, поради което ще следва да бъде отменен.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от жалбоподателя, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът ще следва да бъде осъден да му заплати сторените по делото разноски в размер на 2 650 лева, от които 50 лева – държавна такса, 600 лева – за вещи лица и 2 000 лева – адвокатски хонорар, определен в минимален размер съгласно чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Предвид гореизложеното, Административен съд – Пазарджик – III състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № 13/04/1/0/03364/3/01/04/01 с изх. № 01-2600/318/3 от 09.04.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София, с който е определено за възстановяване публично вземане в размер на 641 251,71 лева.

ОСЪЖДА Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр. София да заплати на „Лидер Мес“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Георги Кьосеиванов“ № 23, представлявано от управителя Я. С. Д., сумата от 2 650 (две хиляди шестстотин и петдесет) лева, съставляващи разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

             

 

    СЪДИЯ: (П)