Решение по дело №1531/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1124
Дата: 10 юни 2019 г. (в сила от 2 октомври 2019 г.)
Съдия: Албена Славова Неделчева
Дело: 20193110201531
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1124/10.6.2019г.

гр.Варна, 07.06.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            Варненският районен съдтридесет и втори наказателен състав - в публично заседание на  двадесет и втори април през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛБЕНА  СЛАВОВА

 

при секретаря НЕЗАЕТ ИСАЕВА, като разгледа докладваното от председателя АНД 1531  по описа за 2019 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

            Производството е образувано на основание  чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от „Ф.В.К.“ ООД , с управител и представляващ Ц.В.К. чрез адв. М.Х. против НП № 23-0000162/14.03.2019 г. на Началника на ОО“АА“- гр. В., с което на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвПр на дружеството е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000/пет хиляди/ лева за нарушение на чл. 91в  т.1 от ЗАвПр.

В депозираната жалба се излагат твърдения за допуснати в хода на административно-наказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди се, че съгласно чл. 12 ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС документите по комплексни проверки се представян в седемдневен срок от получаване на уведомлението за проверка в съответната структура на ИА“АА“. С оглед на посочената норма, се твърди, че това, че е приключена проверката на 14.02.2019 г. не може да обоснове правилността на посочената в НП дата за извършване на нарушението. Твърди се, че е неправилно твърдението на АУАН, че не са предоставени всички изискани документи, посочени в раздел І, т.5 от Поканата и че неправилно е приложен материалния закон като деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 91в т.1 от ЗАвПр. Излага се становище, че нормата на чл. 104 ал.7 от ЗАвПр предвижда различни хипотези на изпълнителни деяния , като в диспозитива на НП липсва изрично посочване в цифровата квалификация на нарушението предложение първо или второ на чл. 104 ал.7 от ЗАвП е правното основание за авгажиране на административно-наказателната отговорност на лицето. Оспорва се фактическата обстановка, посочена в НП, като се твърди, че е установено че тахографски листи са представяне, поради което не се установява наличие на отказ за предоставянето им. Сочи се, че в НП липсва конкретизация на деянието, а именно дали се касае за отказ да бъдат предоставяни процесните тахографски листи или е установено, че превозвачът не е изпълнил задължението си за ги съхранява.   Иска се НП да бъде отменено като незаконосъобразно и необосновано, а при условията на евентуалност да се приложи нормата на чл. 28 от ЗАНН поради маловажност на случая.

В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. а.и., който поддържа жалбата с наведените в нея основания. В заседание по същество пледира НП да бъде отменено, въз основа на посочените в жалбата основания.  

 Въззиваемата страна, редовно уведомена, изпраща представител – експерт г., който в съдебно заседание оспорва жалбата. В заседание по същество пледира, че изцяло споделя доводите на касационните състави на Административен съд-В. по к.д. № 2098/2018 г. и к.д. № 2211/2018 г., които са достигнали до извод, че данните, извлечени от дигиталния тахограф, съставляват електронен документ и респ. като такъв попадат изцяло в хипотезата на чл. 91б респ. чл. 97 ал.1 от ЗАвПр. Иска се НП да бъде потвърдено.

В хода на  съдебното производство е разпитан в качеството на свидетел свидетелят по акта Б. г.. Приобщени са към материалите по делото материалите по АНП.

След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и правна страна следното:

 На 28.11.2018 г. управителят на дружеството-жалбоподател Ц.К., получил покана от ИА“АА“ – В.за предоставяне на документи за проверка с оглед извършване проверка на фирмата в периода от 01.06.2018 г. до 31.07.2018 г. В пункт І т.5 от поканата е посочено изискването да се предоставят  пътни листи, товарителници и тахографски листи за посочения период по дати, във възходящ ред, за всяко използвано МПС. При използване на дигитални тахографи  - информацията извлечена от паметта на тахографа и от картите на водачите на магнитен носител, съгласно изискванията на Наредба № Н-3/07.04.2009 г. на МТ. На 05.12.2018 г.  управителят на дружеството-жалбоподател представил в  сградата на ОО“АА“, гр. Варна копия на част от изисканите документи в т.ч. и тахографски листи.

На 14.02.2019 г. при приключване на коплексната проверка на документите относно транспортната дейност на дружеството-жалбоподателе установено , че същото осъществява дейност като превозвач, въз основа на лиценз № 05948 от 08.04.2011 г. за обществен превоз на товари на територията на б.. Установено е, че превозвачът не е предоставил на служителите на ИА“АА“- В. за проверка всички изискани документи с поканата с рег. № 80-00-10-604/30.10.2018 г. , а именно – не са представени тахографските листи за периода от 01.06.2018 г. до 31.07.2018 г. за извършените превози на товари за собствена сметка с МПС кат N3S, марка „Ман“ с рег.№ В 1827 ВК, собственост на превозвача, оборудвано с аналогов тахографVDO Kienzle4, тип 1318.27, сериен№ 2557239, номер на одобрен тип – е1-57. Въззивникът е предоставил 26 броя пътни листи и 26 броя заповеди за превоз за собствена сметка, от които е видно, че са изминати 8746 км с посоченото превозно средство. Констатирано е, че до приключване на проверката превозвачът е предоставил въз основа на поканата 13 бр. тахографски листи за изминати 3184 км, като за останалите  5562 км не са предоставени тахографски листи. При така установените факти, на „Ф.В.К.“ООД е съставен АУАН за извършено нарушение на чл. 91в т.1 от ЗАвП, въз основа на който на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвП е ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството.

  Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства по АНП, както и от гласните доказателства, приобщени към делото чрез разпита на свидетелите, които преценени в тяхната съвкупност са логически свързани и последователни, поради което съдът ги кредитира.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността и обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежна страна в законоустановения срок за обжалване  и е приета от съда за разглеждане, но по същество е неоснователна.

  Наказателното постановление № 23-0000162/14.03.2019 г.е издадено от компетентен орган, съгласно заповед  РД – 08-249/15.05.2015 г.  на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, видно от приложеното  по делото копие на същата.

В хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Съдът счита, че описаните в НП нарушения са индивидуализирани в необходимата степен, с оглед гарантиране правото на защита на наказаното лице.но са нарушени приложими материални разпоредби.

Като разгледа жалбата по същество, съдът установи  от правна страна следното:

С обжалваното пред ВРС наказателно постановление, е ангажирана административно наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател  за непредоставяне на изисканите тахографски листи за периода от 01.06.2018 г. до 31.07.2018 г., удостоверяващи част от изминатите километри с МПС , собственост на превозвача.

От събраните по делото доказателства, приложени към АНП, и по-конкретно26 бр.  пътни листи и 26 бр. заповеди за превоз за собствена сметка, безспорно се установява, че за периода на проверката  с процесното МПС са изминати посочените в НП километри, като за част от същите, а именно – за изминати 5562 км не са предоставени тахографски листи, а са предоставени само тахографски листи, касаещи изминати с превозното средство 3184 км в посочения период. Безспорно при така установените факти и доколкото не е предоставил в периода от поканата до приключване на проверката посочените документи, въззивникът не е изпълнил задължението си, регламентирано в нормата на чл. 91в т.1 от ЗАвП да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органитахографските листове от аналогови тахографи.  Правилно, при така установените факти, е  ангажирана административно-наказателната отговорност на въззивника на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвПр, доколкото последната съдържа в хипотезата си извършеното нарушение на разпоредбата на чл. 91в т.1 от ЗАвП.

Съдът намира за неоснователно и възражението на въззивника за неправилно определяне датата на извършване на нарушението. Действително срокът за представяне на изисканите от въззивника документи, е изтекъл на 05.12.2018 г. ,до която дата законосъобразно същият е могъл да изпълни задължението, вменено от нормата на чл. 91в т.1 от ЗАвП. Поради изложеното, съдът счита, че на всяка следваща дата, включително на датата на която е приключила комплексната проверка досежно транспортната дейност на фирмата– 14.02.2019г., до издаване на процесния АУАН, с виновното си бездействие въззивникът осъшествява състава на нарушение по чл. 91в т.2 от ЗАвП.

Като взе предвид, че административната санкция е предвидена в търд размер в нормата на чл. 104 ал.7 от ЗАвПр, съдът намери, че не следва да се произнася по въпроса за индивидуализацията на същата.

С оглед на изложените съображения, съдът констатира, че НП е законосъобразно и обосновано и като такова следва да бъде потвърдено.

  Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 23-0000162/14.03.2019 г. на Началника на ОО“АА“- гр. В., с което на„Ф.В.К.“ ООД на основание чл. 104 ал.7 от ЗАвПр е наложено административно наказаниеИмуществена санкция“ в размер на 5 000/пет хиляди/ лева за нарушение на чл. 91в  т.1 от ЗАвПр.

 Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съдВарна  по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

 

  След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: