РЕШЕНИЕ
Номер |
|
Година |
03.12.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
05 ноември |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
654 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 152 от 30.04.2020 г.,
издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4,
пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Г.Л.Г. ***, с ЕГН **********,
за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването.
В жалбата се сочи, че издаденото наказателно постановление
било неправилно и незаконосъобразно предвид това, че наказващият орган не
съобразил разпоредбата на чл.54 от ЗАНН, допуснати били съществени процесуални
нарушения. Липсвало основание и санкционна норма в диспозитива
на наказателното постановление. Посочено било, че жалбоподателят е нарушил т.9
от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., а такава точка в заповедта нямало, т.9
била в друга заповед. Отделно от това, процесната
заповед, която въвеждала т.9, била в колизия с нормите на Закона за
ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето, и поначало на
това основание тя не можела да се приложи. Допълнително основание за
неизпълнимост на задължението за носене на маска предоставял и чл.63, ал.4 от
ЗЗ. Дори и нарушението да е установено по несъмнен начин, то случаят се явявал
маловажен и следвало да намери приложение чл.28 от ЗАНН. Моли съдът да отмени
наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с
редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата. Моли наказателното
постановление да бъде отменено, като претендира и за присъждане на разноски по
делото. Представя писмена защита, в която излага доводи за незаконосъобразност
на атакувания акт. Твърди, че със Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. министърът
на здравеопазването отменил Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. С оглед
разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, след като Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г.
вече не съществувала в правния мир, наказателното постановление следвало да бъде
отменено. С чл.209а, ал.1 от ЗЗ били въведени две наказуеми изпълнителни
деяния, като в случая от акта и постановлението не ставало ясно кое от двете е
осъществил жалбоподателя. Доверителката й не била извършила нарушение предвид
на това, че не е била на обществено място, което да е било достъпно за всяко
лице- залата не работела по предназначение. Отново изтъква, че извършеното
деяние следвало да се квалифицира като маловажен случай.
Административнонаказващият орган в съдебно заседание се представлява от ю.к.П.,
която оспорва жалбата и моли съдът да потвърди наказателното постановление.
Представя и писмени бележки, в които излага подробни съображения за
законосъобразност на наказателното постановление. Прави искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение в полза на Областна
дирекция на МВР-Кърджали, като при условията на евентуалност прави възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание
на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
На 14.04.2020 г. свидетелите А.Ч., И.П., П.К. и Е.Ю.
били на работа като полицейски служители в РУ-Кърджали. На същата дата те се
намирали в района на централната част на гр.Кърджали и извършвали контрол по
спазване на въведените в страната противоепидемични мерки. Това се налагало,
тъй като с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на Р.България било
обявено извънредно положение заради усложняваща се епидемична обстановка,
свързана с разпространението на COVID-19 на територията на страната. По този повод съответно
били въведени и противоепидемични мерки, една от които била регламентирана в
т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Тази мярка
задължавала всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени
места да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата. Извършвайки обход на
14.04.2020 г., около 19.10 часа, полицейските служители посетили фитнес зала
„Импулс“. Външната врата била затворена, но отключена, а вратата на самата зала
била отворена. Установили няколко лица, от които един мъж, който бил с маска,
за когото разбрали, че е ВиК майстор, както и няколко
момичета, които били облечени със спортни екипи и тренирали на уредите. Всички
били без маски. Едно от момичетата била и жалбодателката,
за която установили, че се казва Г.Л.Г., която също тренирала на уред и била
без маска. Лицата били отведени в сградата на РУ-Кърджали, където на жалбоподателката бил съставен и връчен акт за установяване
на административно нарушение по чл.209а от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., който
тя подписала, отбелязвайки, че няма възражение. На 30.04.2020 г. наказващият
орган издал атакуваното постановление, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2
вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ било наложено административно
наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Г.Л.Г. за извършено нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията
на свидетелите А.Ч., И.П., П.К. и Е.Ю., кредитирани
изцяло като достоверни, логични и кореспондиращи помежду си и с писмените
доказателства по делото; Акт за установяване на административно нарушение от
14.04.2020 г.; Докладна записка от 15.04.2020 г.; Заповед № 292з-586 от
30.03.2020 г. на директора на ОД МВР-Кърджали; Заповед № РД-01-124/13.03.2020
г. на министъра на здравеопазването; Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. При анализа на гласните доказателства съдът
възприе изцяло показанията на свидетелите А.Ч., И.П., П.К.
и Е.Ю., които са очевидци, извършили проверката и установили жалбоподателката на закрито обществено място без поставена
защитна маска за лице. И четиримата свидетели удостоверяват, че достъпът до
залата не е бил ограничен предвидп на това, че и
двете врати са били отворени. Показанията на св. Д. в частта им, в която
твърди, че в деня на проверката имало голямо наводнение и това е наложило
присъствието й- на нея и на Г.- в залата, не се кредитира от съда предвид на
това, че полицаите са влезли във фитнеса около 10-15 минути след пристигането
на жалбодателката и свидетелката Д., а никой от
полицаите не е видял вода по пода на помещението. При анализ на гласните
доказателствата следва да се отбележи, че и на четирите лица, установени в
залата, са съставени АУАН за нарушения на чл. 209 ал.1 от ЗЗ, включително и на
св. Д., което я прави заинтересован от изхода на делото свидетел, още повече,
че е в близки приятелски отношения с жалбодателката. От
приетите от съда писмени доказателства, събрани по ДП № 208/2020г. по описа на
РУ-Кърджали, се изяснява, че установените от полицаите 4 лица от женски пол са
отишли в залата, изтъквайки различни причини. Три от тях заявяват, че са
почиствали уредите, като само разпитаната като свидетел Халил Хидает Сюлейман е заявила, че четирите момичета, по двойки,
са тренирали в залата.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена
от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана
по същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в редакцията
към датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра
на здравеопазването или директор на регионална здравна
инспекция противоепидемични
мерки по чл.63, ал.1 или 2, освен
ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба
от 300 до 1 000 лв., а при
повторно нарушение от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63, ал.1 от ЗЗ, действащ също към процесната дата, там е предвидено при възникване на
извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда противоепидемични
мерки на територията на страната или на
отделен регион. Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като
с издадена на основание чл.63 от ЗЗ Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването са били
въведени противоепидемични мерки на територията на Р.България. Същата заповед е
допълнена, като е създадена т.9, със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г. до 26.04.2020 г. В
цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е посочено, че всички лица, когато се
намират в закрити или на открити обществени места са длъжни да имат поставена защитна маска за
лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа
и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които
са свободно достъпни, и или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят обществени услуги). Именно това е и противоепидемичната мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. В §1а от ДР на ЗЗ е дадено определение за обществени
места, според което това са местата, които са обществено достъпни и/или
предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на
достъп, след които са и фитнес залите. На 14.04.2020 г. Г. се е намирала на закрито
обществено място, но без да има
поставена защитна маска за лице, с което е осъществила състав на вмененото й
нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Затова правилно е реализирана административнонаказателната й отговорност. Наложената
санкция е минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид
нормата на чл.27, ал.5 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани твърдените
от страна на жалбоподателя нарушения на процесуалните правила или на
материалния закон, допуснати в хода на административно наказателното
производство. Актът за установяване на административно нарушение и обжалваното
наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен
орган, съдържат необходимите реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението
е пълно описано с всички относими към конкретния
състав признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата, при които е
извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и
нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно
какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е
неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя
и да опорочава атакувания акт до степен, налагаща отмяната му.
Административното нарушение се явява безспорно установено от показанията на
разпитаните свидетели-очевидци, изброени по- горе, както и от писмените
доказателства. Правилна е дадената правна квалификация на деянието, тъй
като констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка
съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и
т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Неоснователно в тази връзка е възражението на жалбоподателя,
че в цитираната Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. нямало т.9, а последната се
намирала в друга заповед. Напротив, видно от Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г.,
същата допълва Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., при което в последната се
създава именно т.9, имаща посоченото по-горе съдържание. Това са относимите актове към извършеното от жалбоподателя деяние и
те правилно са били посочени в атакуваното наказателно постановление. Несъстоятелно
е и твърдението, че със Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. министърът на
здравеопазването отменил Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. и затова, предвид
разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, наказателното постановление следвало да
бъде отменено. Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага
нормативният акт, който е бил в сила
по време на извършването му. Ал.2 на чл.3 от ЗАНН съответно предвижда, че ако
до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от
тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая не е последвала по-благоприятна законова
разпоредба от тази, която вече е приложена спрямо нарушителя. На съда е
известна Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. (публикувана на
сайта на МЗ), с която са отменени процесните
актове на министъра на здравеопазването, цитирани в наказателното
постановление, но това не води до отпадане на наказуемостта за извършеното
деяние. От правно значение са издадените Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. и
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., тъй като именно те уреждат действащите към
инкриминираната дата противоепидемични мерки. След 14.04.2020 г., а и до момента, не е
отпаднала административнонаказателната отговорност за
нарушение или неизпълнение на въведени с акт на министъра
на здравеопазването противоепидемични мерки. Тези мерки търпят промени по време на пандемията от COVID-19, в зависимост от динамиката в страната. Затова
възприемането на виждането на защитата, че всеки нов акт на министъра на
здравеопазването води до отпадане на отговорността за
неспазване на противоепидемични мерки от предходен такъв, не намира опора в
закона. Липсват основания за прилагане на
чл.28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не се отличава по степен на обществена опасност
от обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен случай. Нарушението е формално и за
съставомерността му не е необходимо настъпване на вредни
последици. Освен това, обществените отношения, които се охраняват с разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ са
особено значими и неспазването
й
създава риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Предвид
изложените съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено
изцяло като правилно и законосъобразно.
С оглед
изхода на делото и направената
претенция за разноски, на
основание чл.63,
ал.5 вр. ал.3
от ЗАНН следва на административно
наказващия орган да се присъди юрисконсултско
възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно
чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането
на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя
в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.
По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ, възнаграждението за защита в
производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото са
проведени две съдебни заседания с разпит на свидетели, на които е
взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е изготвил и
депозирал и писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение
в размер от 100 лв. Доколкото издателят на
наказателното постановление се намира в структурата на Областна дирекция на
МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо
лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото.
Предвид изхода на делото, жалбоподателят няма право
на разноски и не следва да му се присъждат поисканите такива от
пълномощника.
Така мотивиран, Съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 152 от 30.04.2020 г.,
издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4,
пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Г.Л.Г. с ЕГН **********,***,
за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването.
ОСЪЖДА Г.Л.Г. с ЕГН **********,***, да заплати на Областна дирекция на МВР-Кърджали, сумата от 100 лв., представляваща направени разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: