Решение по дело №1013/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2023 г. (в сила от 6 януари 2023 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20227260701013
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 3

 

06.01.2023 г., гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково

в открито съдебно заседание на двадесет и първи декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: Цветомира Димитрова

Членове: Антоанета Митрушева

Биляна Икономова

 

при секретаря Светла Иванова

и в присъствието на прокурора Атанас Палхутев,

като разгледа докладваното от съдия А. Митрушева

АНД (К) № 1013 по описа на Административен съд – Хасково за 2022 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН.

 

Образувано е по касационна жалба, подадена от И.Г.И., ЕГН : **********,***, чрез адв.Д.А., с посочен съдебен адрес: ***, против Решение № 110 от 14.09.2022 г., постановено по АНД № 387/2022 г. по описа на Районен съд – Харманли.

 

Касационният жалбоподател заявява, че решението е неправилно, необосновано и постановено при съществени нарушения на процесуалните правила. Съдът не обсъдил твърденията и доводите на жалбоподателя и не изложил съображения защо не ги приема. Налице била пълна липса на мотиви в съдебното решение, а изводите на съда, че нарушението е установено безспорно въпреки липсата на категорични доказателства били необосновани. Налице било неправилно приложение на материалния закон. Не било взето предвид, че е налице неправилна квалификация на нарушението и неправилно приложение на закона от АНО. Наказанието било наложено на основание чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, който предвиждал двоен размер на глоба при повторност. Никъде в описанието на нарушението обаче не било посочено, че се касае за повторно нарушение, нито били представени доказателства в тази насока. Налице била липса на конкретен издател на електронния фиш, което обуславяло пълна анонимност на лицата, съставящи и издаващи електронни фишове, което, от своя страна, препятствало възможността за осъществяване на адекватен и надлежен контрол на компетентността им. Твърдят се и нарушения на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., издадена на основание чл. 165 ал. 3 от Закона за движение по пътищата от Министъра на вътрешните работи. Представеният протокол не бил попълнен изцяло и не била налице яснота относно способа за въвеждане на ограничението на скоростта. Липсвала и снимка на разположението на уреда с посочване на дата и час, като същевременно било налице съществено противоречие относно това дали нарушението е заснето с разположено на пътя техническо средство - това на приложената снимка без дата и час или на такова в служебен автомобил - МПС съгласно изрично посоченото в протокола, според който АТС се намирало в посочения в протокола автомобил с посочения peгистрационен номер. Това правело нарушението недоказано. Посоченият на снимката клип със съответен номер не бил сред посочените в протокола за използване на техническото средство, в който липсвало изрично отбелязване на номер на първо статично изображение, съответно номер на последно статично изображение и следователно не съответствало на описаното в протокола за използване на АТС, като това правело обективно невъзможна проверката дали посочената снимка/клип е сред изготвените при използване на техническото средство. Административно наказващият орган не ангажирал доказателства, от които да е видно коя мобилна система с какъв радарен скоростомер и с какъв регистрационен номер е била монтирана в служебния автомобил. Датата на протокола била поправена и подправена, както и броя на установените при използване на техническото средство нарушения, които поправки и подправки не били извършени по установения от закона ред. Освен това в протокола имало непопълнени реквизити, като всичко това го лишавало от каквато и да е доказателствена стойност. В електронния фиш не били описани пълно, точно и ясно обстоятелствата, свързани с извършване и констатиране на нарушението. Оспорва се и техническата изправност на АТСС и съответствието му с изискванията на Закона за измерванията.

С оглед на така изложеното, касационният жалбоподател моли за отмяна на обжалваното решение на районния съд, отмяна на обжалвания електронен фиш и за присъждане на разноските по делото за двете съдебни инстанции.

 

ОТВЕТНИКЪТ по касационната жалба – ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ХАСКОВО, не изпраща представител в съдебно заседание и не изразява становище по основателността на касационната жалба.

 

Представителят на ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – Хасково счита, че обжалваното решение е законосъобразно и правилно и следва да бъде потвърдено.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намери жалбата за допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество, същата е основателна поради следните съображения:

 

С оспорваното съдебно решение Районен съд – Харманли е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба сер.. № *******на ОД на МВР - Хасково, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, на И.Г.И., ЕГН: **********,***, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 800 лв.

Съдът е приел за установено от фактическа страна, че на 04.06.2022 г. било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство ARH-CAM-S1, № 120cd43, на преминало по ул.“Д. Б.,“ в гр.С. в посока от гр.Г. към гр.Д., МПС „Фолксваген Туран 1.9ТДИ“ с рег.№ X **** КР. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 91 км/ч. в населеното място - гр.С., след приспаднат толеранс от  3 км/ч. в полза на водача – 88 км/ч., при разрешена максимална скорост от 50 км/ч. Установено било, че нарушението е извършено при условията на повторност в едногодишен срок от влизане в сила на ЕФ К/*******, както и че лекият автомобил е регистриран на името на И.Г.И., ЕГН : **********,***. С оглед така установеното бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба сер.К № ******, с който на жалбоподателя, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 4 от ЗДвП била наложена глоба в размер на 800 лв.

Съдът е приел, че в Снимка към ЕФ cep. К № ****** от 09.06.2022 г. е фиксирана скоростта на превозното средство, регистрационния му номер, датата и точния час на нарушението, както и мястото на нарушението с GPS координати. Установено било, че използваното автоматизирано техническо средство ARH-CAM-S1, № 120cd43 е одобрено по реда на Закона за измерванията и преминало последваща проверка съгласно чл. 4 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Фактът на повторността се установявал от приобщената по делото Справка за нарушител/водач, от която се установило, че ЕФ К/*******/28.02.2021 г. е връчен на 28.07.2021 г. и влязъл в законна сила, като законовият едногодишен срок по смисъла на § 6 на т. 33 от ДР на ЗДвП също бил налице, тъй като процесното деяние било извършено на 04.06.2022 г.

От правна страна съдът е приел, че деянието, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от закона за наказуемо с административно наказание, както и че обосновано в обжалвания фиш И.Г.И. е посочен като нарушител, в качеството му на собственик на пътното превозно средство, доколкото същият не декларирал по установения ред друго лице да е извършило нарушението. Съдът е намерил, че електронният фиш е издаден в законоустановената форма и притежава всички предвидени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити. При извършената служебна проверка съдът не е констатирал в хода на административнонаказателното производство да са допуснати твърдените в жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Посочил е, че нарушението е установено с техническо средство при спазване на изискванията на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По делото бил представен задължителният в случаите на ползване на мобилно АТСС Протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата, съгласно одобреното приложение, който бил доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта и други обстоятелства, необходими за преценка относно законосъобразността на издадения електронен фиш.

 

Като взе предвид гореизложеното, настоящият състав намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, при надлежното му сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо. Същото обаче е неправилно, който извод на касационната инстанция е обусловен от следните съображения:

 

В случая административнонаказващият орган, а впоследствие и районният съд, са приели, че извършеното от касатора нарушение е повторно и лицето е санкционирано на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Тоест преценено е, че са налице предпоставките на § 5, т. 33 от ДР на ЗДвП, според който текст повторно е нарушението, извършено в едногодишен срок, а в случаите по чл. 174, ал. 2 – в двегодишен срок, от влизането в сила на наказателното постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по вид нарушение, включително и когато първото наказание му е било наложено като нов водач. Съгласно чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. В конкретния казус (доколкото нарушението по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП не е визирано в чл. 174, ал. 2 от ЗДвП) е следвало в производството да бъде доказано, че процесното деяние е извършено в едногодишен срок от влизане в сила на наказателно постановление или електронен фиш, с който на жалбоподателя е била наложена "глоба" отново за нарушение на чл. 21 от ЗДвП. Действително, в атакувания електронен фиш е посочено, че нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от влизане в сила на ЕФ К/*******, който е посочен в приложената към административнонаказателната преписка Справка за нарушител/водач на И.Г.И., видно от която на касатора е било наложено административно наказание глоба за извършено нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, но от това доказателство не става ясно визираният електронен фиш на коя дата е влязъл в сила, респективно и не би могла да се извърши съпоставка с датата на деянието. Предвид последното, наказващият орган не е доказал (предвид разпределението на доказателствената тежест), че И.И. е извършил процесното деяние по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП при условията на повторност по смисъла на § 6, т. 33 от ДР на ЗДвП. Поради това не следва да се ангажира административнонаказателната му отговорност за деяние, извършено "повторно", съответно и не следва да се прилага чл. 182, ал. 4 от ЗДвП при определяне на наказанието.

На следващо място, следва да бъде отбелязано, че не е изпълнено изискването за прецизно правно квалифициране на деянието, както и за съответствието му с нарушението, описано в обжалвания електронен фиш. В случая нарушението е квалифицирано като такова по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и за него е наложено наказание по чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 4 от ЗДвП. Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП установява условията и предпоставките, при които може да се издаде електронен фиш, а именно: при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, както и данните, които следва да се съдържат в него, и изискванията, на които електронният фиш следва да отговаря. Нормата на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, от своя страна, предвижда увеличаване на наказанието и евентуално прилагане на ПАМ в зависимост от това дали констатираното нарушение е повторно, като от съществено значение е правната му квалификация и именно тя е определящият критерий. Това е така, защото според чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер, а за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок три месеца. В контекста на горното, следва да се определи правната квалификация на нарушението, да се прецени какъв е размерът на наказанието за него и едва след това, ако същото попада в приложното поле на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП да се изчисли двойния му размер. В случая това не е направено, тъй като не е ясно дали нарушението е на чл. 182, ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 – 5 от ЗДвП и ако евентуално е сред някое от посочените – кое точно и какъв е предвиденият за него размер на наказанието.

Предвид горното, настоящият касационен състав на Административен съд – Хасково намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо, но неправилно. Налице са релевираните в касационната жалба касационни основания за отмяната му. Затова на основание чл. 221, ал. 2 от АПК решението следва да бъде отменено, както и следва да бъде отменен потвърденият с него електронен фиш.

При този изход на спора и предвид изрично направеното искане от пълномощника на касатора, на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 1 от АПК, на касатора следва да бъдат присъдени направените за двете съдебни инстанции разноски за адвокатско възнаграждение в общ размер на 600 лв. (по 300 лв. за всяка съдебна инстанция, съгласно представените и приложени договори за правна защита и съдействие).

 

Така мотивиран, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № 110 от 14.09.2022 г., постановено по АНД № 387/2022 г. по описа на Районен съд – Харманли и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба серия К № ****** на ОДМВР - Хасково, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, на И.Г.И., ЕГН : **********,***, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 800 лв.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР - Хасково да заплати на И.Г.И., ЕГН : **********,***, сумата от 600 (шестстотин) лева, представляващи разноски за адвокатско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

 

Решението е окончателно  и не подлежи на обжалване.

 

 

Председател:

 

 

 

Членове:    1.

 

 

 

                                                                                          

                                                                                                     2.