РЕШЕНИЕ
№ 776
Ямбол, 22.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на петнадесети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА |
Членове: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА СТОЯН ВЪЛЧЕВ |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА и с участието на прокурора РЕНИ ТОДОРОВА ЛЕФТЕРОВА като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20257280700184 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по реда на чл.185, ал.2 АПК във връзка с чл.186, ал.2 АПК по протест на Янислав Димчев Димов-прокурор при Районна прокуратура-Ямбол против Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол, приета с Решение по точка №8 от дневния ред на проведено на 28.11.2024 г. заседание на Общински съвет Ямбол.
В протеста се твърди, при приемането на конкретния подзаконов акт не е бил налице изключителен случай по смисъла на чл.26, ал.4, предложение второ от Закона за нормативните актове, който да мотивира предоставянето на четиринадесетдневен срок за предложения и становища по проекта за изменение и допълнение на Наредбата, поради което се претендира да бъде отменена изцяло и присъдят направените по делото разноски.
В изпълнение на разпоредбата на чл.188 АПК оспорването е съобщено чрез обявление в “Държавен вестник” бр.38/09.05.2025 г.
В съдебно заседание за ЯРП се явява прокурор Димчев, който подържа протеста и исканията в него.
Ответната страна по протеста Общински съвет-Ямбол, се явява М. К., Началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която счита депозирания протест за изцяло неоснователен, т.к. проекта на оспорената наредба е бил публикуван на Портала за обществени консултации за срок от 30 дни, считано от 10.07.2024 г., и след проведена процедура по Закона за местното самоуправление и местната администрация за връщане от областния управител е определен допълнителен 14-дневен срок, защото са извършени единствено корекции в номерирането на разпоредбите, съгласно Указа за прилагане на Закона за нормативните актове и не са въведени съществени изменения в сравнение с наредбата, която вече е стояла на сайта на община Ямбол, както и на Портала за обществени консултации, т.е. общият срок, в който проектът за подзаконов нормативен акт е бил достъпен за обществеността е повече от 30 дни. Поради това претендира да се остави протеста без уважение и потвърдите издадения от Общински съвет-Ямбол подзаконов нормативен акт.
Според представителят на Окръжна прокуратура-Ямбол протеста е основателен и следва да бъде уважен по съображенията изложени в него.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, доводите на страните и приложимия закон съдът приема следното:
Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол, приета с Решение по точка №8 от дневния ред на проведено на 28.11.2024 г. заседание на Общински съвет Ямбол.
Съгласно чл.196 АПК във връзка с чл.168 АПК и чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.
Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.
Оспорения акт на Общински съвет-Ямбол е постановен от надлежен орган, в кръга на неговата компетентност по чл.21, ал.2 ЗМСМА и в изискуемата писмена форма.
Поради това протестираната разпоредба не е нищожна и не може да се прогласи за такава.
Протеста против цитираната разпоредба е процесуално допустим като подаден от прокурор при Районна прокуратура-гр.Ямбол в рамките на правомощията му по чл.16, ал.1, т.1 АПК и доколкото е против подзаконов нормативен акт подаването му по силата на чл.187, ал.1 АПК не е свързано с преклузивен срок.
Разгледан по същество протеста е основателен.
По силата на чл.26, ал.3 ЗНА, приложим на основание чл.80 АПК, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл.20, а когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет, като ал.4 посочва, че срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал.3, е не по-кратък от 30 дни, но при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.
В настоящия случай в Обявление по реда на чл.26, ал.3 от Закона за нормативните актове на Проект на Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол са посочени следните мотиви: „На заинтересованите лица се предоставя 14-дневен срок, считан от датата на публикуване, за предложения и становища по настоящия проект на Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол. Мотиви за определяне на 14-дневен срок: Проектът за Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол е публикуван на Портала за обществени консултации и на официалния сайт на община Ямбол на 10.07.2024 г. Същият е разгледан на заседание на Общински съвет-Ямбол, проведено на 26.09.2024 г. Със Заповед № АК-11-00003 от 17.10.2024 г. на Областен управител на област Ямбол е върнато за ново обсъждане Решение по точка девет на Дванадесето заседание на Общински съвет-Ямбол, с което е приет посочения подзаконов нормативен акт и съответно с последващо решение на органа на местно самоуправление, на основание чл.45, ал.9 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, Решение по точка девет на Дванадесето заседание на Общински съвет-Ямбол е отменено. Единствените промени в настоящия проект за наредба, в сравнение с обявения на 10.07.2024 г. са свързани с последователно номериране на всички разпоредби и следните конкретни промени: в чл.3, ал.1 отпада разграничението на преместваемите обекти според начина им на поставяне; чл.22, ал.1 се изменя, както следва „Определянето на правоимащ да постави преместваем обект павилион върху тротоари, площади, паркове, градини, зелени площи и други общински терени, попадащи в улична регулация, както и общински терени с предназначение за озеленяване или за обществени паркове или съоръжение по чл.28, ал.1, т.1 върху общински терен се извършва чрез публичен търг или публично оповестен конкурс по реда на глава VIII на Наредба за реда за придобиване и управление и разпореждане с общинско имущество или сключен договор за наем по чл.56, ал.5 от ЗУТ за имоти частна собственост, или изрично писмено съгласие на всички съсобственици"; в чл.23, ал.4 се добавя следния текст: Разрешението се издава на основание чл.56а, ал.1 от Закона за устройство на територията и чл.72 от Закона за местните данъци и такси; в чл.27, ал.1 се създава ал.3; ал.5 на чл.27 се отменя /като членът е с променена номерация-чл.28/; в чл.28 /предишен чл.27/ се създава ал.11; §5. от Преходни и заключителни разпоредби придобива следния вид: „Разрешенията за поставяне, издадени за обектите по чл.7, ал.1, т. 1.1.1 от Наредба за разполагане на преместваеми обекти на територията на Община Ямбол (Приета Реш.ХІ-1/19-25.11.2004 г., изм. и доп. Реш. ХХХ-8/18.05.2006 г., изм. Реш. VІ-10/13.03.2008 г., изм. Реш. IX-8/30.05.2008 г., изм. Реш. V-15/29.12.2011 r., изм.-Реш. ХХ-15/22.03.2013 г., изм.-Реш. ХХІІІ-6/21.06.2013 г., отменени текстове с Решение ЯАС № 141/27.09.2017 г. по адм. д. № 178/17 г. в сила от 14.10.2017 г. и Решение ЯАС № 149/09.10.2017 г. по адм. д. № 152/17 г. в сила от 25.10.2017 г., Решение ЯАС № 123/03.11.2016 г. по адм. д. № 156/16 г. в сила от 19.04.2018 г.) за срок по-кратък от 5 години и чийто срок не е изтекъл, могат да бъдат продължени за срок до 5 години, въз основа на писмено заявление от заинтересованите лица, подадено в 6-месечен срок от влизане в сила на настоящата наредба." Предвид незначителните промени във вече обявения акт е целесъобразно определяне на по-краткия срок по чл.26, ал.4 от ЗНА. Предложения могат да бъдат депозирани в Центъра за административно обслужване на граждани при община Ямбол, на адрес-гр.Ямбол, ул.„Георги Сава Раковски" № 7 или на e-mail: ******@******.**“.
Посочените в обявлението мотиви не изпълват по смисъл съдържанието на изискването да са налице изключителни случаи, които да налагат и оправдават определяне на друг срок, но не по-кратък от 14 дни.
Като такива не могат да се приемат от една страна обстоятелството, че преди връщането от Областен управител на област Ямбол за ново обсъждане, проекта на наредбата е бил публикуван за срок от 30 дни, т.к. се касае за нова процедура, при която предвидените срокове и задължения следва да бъдат изпълнени изцяло.
От друга страна същността на измененията и броя на променените текстове не съставляват основание за съкращаване на срока, т.к. изключителните случай не са свързани с количествени критерии касаещи обема на измененията.
Спазването на правилата е условие за законосъобразност на процедурата, като нарушаването на императивни разпоредби дава основание за отмяна на нормативния акт, в която насока са и доводите на протестиращата страна.
Поради това като е взел решението си при неспазване на процедурата по обществени консултации, то общинският съвет е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, които гарантират основните принципи на производството по издаване на подзаконови нормативни актове, залегнали в чл.26, ал.1 ЗНА, а именно принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност, в който смисъл е съдебната практика обективирана в Решение № 8935 от 13.10.2022 г. на ВАС по адм. д. № 4110/2022 г., III о., докладчик председателят М. Ч., Решение № 7077 от 13.07.2022 г. на ВАС по адм. д. № 917/2022 г., III о., докладчик съдията С. Б., Решение № 6153 от 22.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 9392/2021 г., I о., докладчик председателят Б. Ц., Решение № 3469 от 12.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 7460/2021 г., VIII о., докладчик председателят Б. Ц., Решение № 1809 от 24.02.2025 г. на ВАС по адм. д. № 6120/2024 г., 5-членен с-в и други.
По посочените съображения съдът намира, Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол, приета с Решение по точка №8 от дневния ред на проведено на 28.11.2024 г. заседание на Общински съвет Ямбол е незаконосъобразна и трябва да бъде отменена.
Доколкото се уважава подадения протест, то в съответствие с направеното искане следва да се осъди Общински съвет-Ямбол да заплати на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 30 лева.
Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Ямболският административен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по протест на Районна прокуратура-Ямбол Наредба за реда за поставяне на преместваеми обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на територията на община Ямбол, както и редът и условията за издаване на разрешение за поставяне на съоръжения и елементи за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на Община Ямбол, приета с Решение по точка №8 от дневния ред на проведено на 28.11.2024 г. заседание на Общински съвет Ямбол.
ОСЪЖДА Общински съвет-Ямбол да заплати на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 30 (тридесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му по реда на чл.138 АПК.
Решението съгласно чл.194 АПК да се обнародва по начина, по който е бил обнародван акта.
Председател: | |
Членове: |