Р Е Ш Е Н И Е
№375 10.12.2018г.
Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД
На
тринадесети ноември 2018г.
в
открито заседание в следния състав:
СЪДИЯ: ДАРИНА
ДРАГНЕВА
Секретар:
Ива Атанасова
като разгледа
докладваното от съдия Дарина Драгнева
административно дело №596 по описа за 2018г. и
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.215 от ЗУТ вр. с чл. 128 и
сл. от АПК, образувано по жалбата на Г.А.Д. против Решение №1807/27.09.2018г.
на Общински съвет Стара Загора, с което на основание чл.21 ал.1 т.23 от ЗМСМА и
чл.48 ал.12 от ЗУТ е наложена временна забрана за ограждане на поземлените имоти
в територията на парк „Бедечка“ при граници: юг –ул. „Христина Морфова“, север
– алеята към предприятие „Труд“, запад – ул.. „Иван Вазов“, изток – ул. „Хан
Тервел“ по плана град Стара Загора, за срок до влизане в сила на подробен
устройствен план за застрояване и регулация за същата територия, но не повече
от три години от датата на решението.
Решение №1807/27.09.2018г. на Общински
съвет Стара Загора е прието по предложение на Кмета на община Стара Загора от
11.09.2018г. / стр.20 по делото/ за налагане на временна забрана за ограждане
на поземлени имоти в кв. Бедечка, в което са изложени следните фактически
мотиви: В общинска администрация постъпват сигнали за случаи, в които
собствениците на имоти, попадащи в територията на парк „Бедечка“, съгласно
изменения Общ устройствен план на град Стара Загора, одобрен с решение
№1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора, влязъл в сила на
01.06.2018г., са започнали да изграждат ограждения. Тези действия са в разрез с
предвижданията на Общия устройствен план в частта му за квартал/парк Бедечка и
затрудняват ползването на парка, като се възпрепятства възможността да се
запазят съществуващите паркове и дървесната растителност. Предложението на
Кмета на община Стара Загора е допълнено на 26.09.2018г / стр.16 по делото/, с
излагане на допълнителни мотиви за необходимостта от налагане на временната
забрана за ограждане като се сочи, че с влязлото в сила изменение на Общия
устройствен план за кв. Бедечка са обособени три зони – устройствена зона за
озеленяване, зона за обществено и делово обслужване, за смесена устройствена
зона за жилищно застрояване и обществено обслужващи дейности. Решение
№1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора за одобряване проекта за
изменение на Общия устройствен план е оспорено от Областния управител на област
Стара Загора като с решение на Административен съд Стара Загора оспорването е
отхвърлено като неоснователно и на 01.06.2018г. Решение №1115/28.09.2017г. на
общинския съвет е влязло в сила. Стартирана е и процедура за изменение на
подробния устройствен план за застрояване и регулация с оглед привеждането му в
съответствие с предвижданията на общия устройствен план. С Решение
№1115/28.09.2017г. на Общинския съвет Стара Загора за територията на кв.
Бедечка се предвижда запазване на съществуващия парк и озеленени територии и
отпадане на предвижданията за жилищно и друго застрояване. Налагането на
временната забрана за ограждане е мотивирано от факта, че територията –обект на
одобрения с Решение №1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора общ
устройствен план е предвидена за изграждане на обекти на зелената система. Към
настоящия момент в част от поземлените имоти са поставени и продължава
изграждането на леки огради, които препятстват достъпа до територията, която
има характеристики на парк.
На 27.09.2018г. Общински съвет Стара
Загора приема Решение №1807 така както е
предложено от Кмета на община Стара Загора без излагане на допълнителна
фактическа аргументация, което сочи на извод, че мотивите се съдържат в предложението
на органа на местната изпълнителна власт.
С жалбата се твърди, че Решение
№1807/27.09.2018г. на Общински съвет Стара Загора е прието без да съществуват
условията на чл.48 ал.12 от ЗУТ, тъй като Решение №1115/28.09.2017г. на
Общински съвет Стара Загора за одобряване на проекта за изменение на Общия
устройствен план не е влязло в сила, поради оспорването му от собственици на
недвижими поземлени имоти на територията на кв. Бедечка. Оспореното решение не
обслужва обществения интерес и засяга неприкосновеното право на собственост. С
плана по чл.16 ал.1 от ЗУТ, въз основа на който са образувани урегулираните
поземлени имоти, собственост на жалбоподателя, са отнети площи с цел
задоволяване на обществения интерес, включително озеленяване, поради което е
недопустимо да се налага забрана за ограждане.
Жалбоподателя твърди, че решение за
налагане на временна забрана за ограждане може да бъде прието само за имоти,
собственост на Общината, а не за такива които още не е придобила. Поради това
Решение №1807/27.09.2018г. на Общински съвет Стара Загора е без предмет. От
съда се иска да бъде отменено Решение №1807/27.09.2018г. на общински съвет
Стара Загора с наложена временна забрана за ограждане на урегулираните
поземлени имоти на територията на парк „Бедечка“.
Ответника Общински съвет Стара Загора, чрез
процесуалния си представител поддържа становище за неоснователност на жалбата
поради изпълнение на всички законови изисквания на чл.48 ал.12 от ЗУТ и иска от
съда да бъде отхвърлена.
Административен съд Стара Загора като взе
предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за
установено следното:
Жалбата е подадена на 18.10.2018г. от лице
с правен интерес – адресат на забраната за ограждане на поземлените имоти, предвид
териториалния обхват на оспореното решение, и в 14-дневния преклузивен срок за
оспорване, който тече от 05.10.2018г., предвид публикуване на акта на интернет
страницата на Община Стара Загора на 04.10.2018г. Допустима е само по отношение наложената забрана
за ограждане на собствените му УПИ ХІІІ-95, кв. 809, УПИ ХІV-95 в кв. 809 и УПИ
ХV.95 в кв.809, по плана на града в кв. „Бедечка“ съгласно Заповед №10-00-530/11.03.2015г.
на Кмета на община Стара Загора, издадена на основание чл.16 ал.5 от ЗУТ. В останалата
й част жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по
делото прекратено, поради липса на правен интерес от оспорване на временна
забрана за ограждане на поземлени имоти, които не са собственост на оспорващия.
Приложима в случая е забраната за предявяване на чужди права пред съд.
Разгледана по същество в допустимата
й част, жалбата е неоснователна.
Съгласно чл.48 ал.12 от ЗУТ Общинския
съвет може да налага временна забрана за ограждане на поземлените имоти при
следните материално правни условия: територията да е предвидена с общ или
подробен устройствен план за изграждане на първостепенна улична мрежа, за
метрополитена, за трамвайни и железопътни линии, за обекти на зелената система
и за съоръжения за третиране на отпадъци. Изброяването е изчерпателно, поради
което не се тълкува разширително и сочи на целта на ограничителната мярка - да не се препятства достъпа до териториите,
които са предназначени за застрояване с посочените обекти, задоволяващи
обществения интерес от осигуряване на транспортен достъп, зелена среда и
преработка на отпадъци. Обектите на
зелената система имат пряка връзка с гарантираното от държавата право на
здравословна среда на всички жители, точно както Конституцията на РБ гарантира
и правото на собственост, пред което общественото и лично здраве имат превес. Следователно
приложената ограничителна мярка е законно средство за постигане на цел,
оправдана от законоустановения превес на обществения над личния интерес, както
и преимущественото положение на правото
на здравословна среда над имуществените права.
Безспорно и установено е по делото от
документите за собственост, че имотите собственост на жалбоподателя попадат в
територията на кв./парк „Бедечка“, предвидена с Общия устройствен план за
обекти на зелената система. Съгласно одобреното от Общински съвет Стара Загора
изменение на общия устройствен план, извън територията на парка – предвидена
изцяло за озеленяване, остават само имотите, в които вече е осъществено
строителство, съгласно конкретното им предназначение по ПУП-ПРЗ. Това са точно
девет имота – осем с построени жилищни сгради и един имот за хипермаркет. Жалбоподателя
не твърди собствените му УПИ да са сред тези девет имота, които според
изменението на ОУП за кв/парк Бедечка запазват предназначението си по ПУП-ПРЗ.
Следователно оспореното решение на Общинския съвет в частта му досежно имотите
на жалбоподателя е постановено при наличие на материално правното основание по
чл. 48 ал.12 от ЗУТ, а именно имотите да подадат в територия, предвидена по
Общия устройствен план за изграждане на обекти на зелената система т.е. правно
значение има предназначението на територията по Общия устройствен план.
Предложението за налагане на временната
забрана за ограждане е внесено от Кмета на общината, а решението е прието с
мнозинство от 2/3 от общинските съветници, което сочи на извод, че са изпълнени
и императивните изисквания за компетентност на издателя на временната забрана и
за инициатива на процедура по нейното налагане.
На съда е служебно известно, че в ДВ бр.58/13.07.2018г.
е публикувано Решение №1115/28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора с
изричното указание, че приетото изменение на ОУП в частта му за кв. „Бедечка“
подлежи на оспорване, като публикуването е извършено след влизане в сила на
решението на 01.06.2018г., и с цел оповестяване на приетото изменение на общия
устройствен план за територията на парк „Бедечка“. Общински съвет Стара Загора
е указал, че решението подлежи на обжалване в 30- дневен срок от публикуването,
но това указание не е пречка за влизане в сила на Решение №1115/28.09.2017г. на
Общински съвет Стара Загора за одобряване проекта за изменение на общия устройствен план на града в частта му за
квартал/парк „Бедечка“ в граници, идентични с тези на Решението за налагане на
временна забрана за ограждане.
Осем урегулирани поземлени имота попадат в зона за смесено
обществено делово обслужване и ниско жилищно застрояване, като строителството в
тези имоти е реализирано, включително с предвидената улица, която ги обслужва,
съгласно обяснителната записка към одобрения проект за изменение на ОУП / виж
стр. 59 по делото/. В територия за обществено делово обслужване остава
урегулирания поземлен имот на изградения хипермаркет, като тези територии за
Содожм и Одо са изключени от територията на парка. Останалата територия, за
която се твърди в предложението на Кмета на общината, че представлява озеленена
територия и се ползва като парк, е предвидена по ОУП за озеленяване, като в
подкрепа на този фактически довод за налагане на забраната за ограждане са
приложените към проекта за изменение на ОУП ортофото план на стр.57 по делото и
снимки на териториите извън и в обхвата на парка. Видно от графичните части на
проекта за изменение на ОУП, извън осемте имота с реализирано жилищно
застрояване и имота за хипермаркет, останалата територия на кв. Бедечка е за
озеленяване, считано от влизане в сила на Решение №1115/28.09.2017г. на
общински съвет Стара Загора.
Съгласно чл.48 ал.12 от ЗУТ спрямо територия
предвидена с действащ общ устройствен план за обекти на зелената система може
да се налага временна забрана за ограждане за срок не по-дълъг от три години. С
оспореното решение е наложена временна забрана за ограждане за срок до влизане
в сила на изменението на ПУП-ПЗ и ПР за територията на парк „Бедечка“, но за не
повече от три години. Решението е прието с мнозинство от 2/3 предвид
гласувалите „за“ 38 от общо 50 общински съветника. Две трети от петдесет
общинска съветника е 33.33, което означава, че необходимото мнозинство по чл.48
ал.12 от ЗУТ е 34 гласа „за“, а в настоящия случай те са 38 гласа „за“ налагане
на временна забрана за ограждане по предложението на Кмета на община Стара
Загора, в което са изложени фактически мотиви, съвпадащи с целта на мярката –
осигуряване на достъп до озеленената фактически територия и запазване на
съществуващите дървесни видове.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл. 172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара
Загора
Р Е Ш
И
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Г.А.Д. против Решение
№1807/27.09.2018г. на Общински съвет Стара Загора в частта му за налагане на
временна забрана за ограждане на УПИ ХІІІ-95, кв.809, УПИ ХІV-95 и УПИ ХV-95,
всички в кв.“Бедечка“ -809 по плана на града.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.А.Д. против Решение №1807/27.09.2018г. на Общински
съвет Стара Загора в останалата й част, в която ПРЕКРАТЯВА и производството по
адм.д.№596/18г. по описа на АС Стара Загора.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ
в 14-дневен срок от връчването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: