Протокол по дело №48779/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 9562
Дата: 24 април 2023 г. (в сила от 24 април 2023 г.)
Съдия: Катя Николова Велисеева
Дело: 20221110148779
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 септември 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 9562
гр. София, 21.04.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 168 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и първи април през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:КАТЯ Н. ВЕЛИСЕЕВА
при участието на секретаря НАДЯ В. ЧЕРНЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от КАТЯ Н. ВЕЛИСЕЕВА Гражданско
дело № 20221110148779 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 12:05 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ П. А. М. – редовно уведомен от предходно съдебно заседание
чрез адв. А., не се явява, представлява се от адв. А., с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ Д.Л.Ц. – редовно уведомен от предходно съдебно
заседание чрез адв. В., представлява се от адв. В., с пълномощно по делото и
Ц.К. – Директор на Д.Л.Ц..
СВИДЕТЕЛЯТ Е. Щ. Г. - редовно призована, явява се.
СВИДЕТЕЛЯТ. А. Г. С. - редовно призована, явява се.
ПО ХОДА НА ДЕЛОТО

СТРАНИТЕ (поотделно): Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ, като взе предвид, че не са налице процесуални пречки за даване
ход на делото
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

ДОКЛАДВА постъпила на

адв. А.: Нямам други доказателствени искания.
адв. В.: Водя допуснатите ни свидетели. Моля да приемете отговор от
Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ по отношение на
жалбата на ищеца. Нямаме други доказателствени искания.
адв. А.: Да се приеме.
1

СЪДЪТ, след като изслуша страните

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА като доказателства по делото представеното от ответника
писмо от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ ведно с копие
на отговор с изх. № 22050471 от 07.06.2022 г.

ПРИСТЪПВА към разпит на призования свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
Е. Щ. Г. - 49 години, неосъждана, без дела страните. Служител при
ответника.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. А.: П. М. го познавам от Л.Ц., където той е логопед,
както и аз. Работата ми извън нормата от 21 часа седмично се изразява в
неща, които трябва да свършим, за да си подготви занятията с децата. 4-5 часа
на ден работим плътно с деца, преди или след това се обработва
информацията, която сме получили от децата във вид на занятия, работни
листове, подреждане в папките, планиране на работния процес за следващите
занятия. Всяко дете има индивидуална програма, по която се работи, отчитат
се дефицитите и се планира какво да се случи на следващото занятие, след
това се попълва материална книга във вид на дневник. От тази година е вече
ел. дневник, попълват се, записва се, има ли липсващи деца, кои са
присъствали и друга информация, която е необходима. Правим и
консултативни приеми, в които се записват родители, водят си децата,
обсъждаме какъв е проблемът дали искат или не искат терапия. За да се
приеме едно дете в кабинета трябва да се направи обследване, то е 6-7 стр.
попълват се всички параметри, преди да се попълнят трябва да се обследва
детето, предоставят се тестове, за четене, рисуване, изследват се
когнитивните процеси, изследва се нивото на езиково развитие. Най-трудната
част е да се работи с родителите, защото искат много внимание да им се
отделя. Всяко дете има тетрадка, има си папка досие, обследването се прави
два пъти годишното веднъж в началото и веднъж в края на учебната година.
Отговаряме на имейли, които са от родители, отговаряме на обаждания.
Спомням си за задачата за изготвяне за списъци за национална програма за
закупуване на материали за кабинети за центъра през началото на миналата
година. Беше хубаво начинание, бях много обнадеждна, защото всеки кабинет
има нужда от подновяване на материалната база, всяка година излизат нови
неща и ние като педагози сме привързани към тях. Държа да подчертая, че
при нас няма точно определени занятия или уроци, т.е. няма учебници.
Работим в голям възрастов диапазон и не преподаваме уроци, не пишем
домашни, за да подпомагаме езиковото и когнитивни развитие на децата и
2
тези материали са важни за нас, защото са целево насочени към проблемите и
дефицитите на децата. Имахме възможност сами да избираме материалите.
Имаше заповед, според която до края на седмицата трябваше да направим
предложенията, за да може да се обсъдят и да се изберат най-предпочитаните.
Трябваше да ги изпратим на колегата М., който мисля, че беше координатор
на проекта. Аз лично си спомням, че не успях да се справя в рамките на
работното си време, изпратих в събота или неделя на П. имейл с моите
предложения. След това разговарях с него и той беше избрал по-популярните
предложения, от които вече да си избера, като можех да добавя и свои. Не си
спомням дали към заповедта на работодателя имаше примерен списък на
материалите, а в последствие П. ми изпрати списък, от който да избирам.
Този списък не си спомням кой ден ми го изпрати – комуникацията между
мен и П. се осъществяваше по служебния имейл и вайбър. Не помня в кой
ден, тъй като не си проверявам служебния имейл принципно през почивните
дни, в случая поради спешността на задачата размяната на имейли с П. стана в
неделя. Не помня точната бройка на предложенията, които изпратих.
На въпроси на адв. В.: На служебен имейл ми беше изпратена заповедта
в четвъртък следобед от зам. директора по учебната част и въз основа на този
имейл трябваше да подготвя материалите. Срокът в тази заповед беше
„Спешно“. Не си спомням откъде точно разбрах, че П. е отговорен за
задачата, няма заповед, в която е заповядано на П. да свърши тази работа и че
трябва на него да се отчетем. Списъкът не знам точно кога е бил готов.
На въпроси на съда: Аз съм на 8 часов работен ден. Случвало се е да
получавам имейли извън работно време, примерно в неделя да получа имейл
и нещата да трябва да се случат в понеделник или имейл в същия ден, че след
два часа трябва да имаме общо събрание онлайн или спешно трябва да се
гласува нещо до края на работния ден и те обикновено стават към 14-15 часа
следобед. Всеки логопед си сформира графика спрямо собствените
възможности, тъй като ние нямаме собствено работно място и кабинет,
обикновено се дели кабинета с ресурсен учител, психолог или друг член от
подпомагащите професии. Ние не работим в централата на Л.Ц., а сме из цяла
София, моето работно време, когато съм първа смяна започва към 10 часа,
защото аз нямам право да работя с деца, които са в реален час, аз трябва да ги
взимам или от занималня или в тяхното свободно време, иначе работното
време трябва да е от 8:30-17:30 часа. Всеки график е сложен на
информационното табло на кабинета с всички останали данни. 4 дни в
седмицата задължително работя 4 часа по 45мин. с деца и един ден 5 часа,
като 5-тия час е консултативен работа с родители с деца. Ако няма заявка за
консултация взимаме дете амбулаторно, което примерно е отсъствало или
има да си наваксва часове. През останалото време до 8 часа се запълва
времето с горе изброените от мен занимания. Моето работно време в
понеделник е до 14:30 часа и след това колегата застъпва, след 14:30 си
отивам вкъщи, в центъра или на съвет отивам там, да си пусна молба, отпуска
за нещо, или работя от компютъра и влизам в някакви досиета, аз имам
преносим компютър и мога да седна на една пейка в парка. В правилника за
вътрешния ред пише, че ако не сме в кабинета, трябва да сме в централата на
3
Л.Ц., но тъй като там е много малко, няма как да отида там и да работя и да
отговарям на имейли. Когато беше дистанционна работата нямахме право да
се събираме в централата определено количество хора.
На въпроси на адв. В.: Времето, в което не работя с деца извършвам
дейности по подготовка за това.

СЪДЪТ, след като съобрази, че за явяването на свидетеля е внесен
депозит и същият желае да го получи

О П Р Е Д Е Л И:

ДА СЕ ИЗПЛАТИ възнаграждение на свидетеля от внесения депозит в
размер на 50 лв., за което се издаде 1 бр. РКО.
Съдът освободи свидетеля от залата.

ПРИСТЪПВА към разпит на призования свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
А. Г. С. - 49 години, неосъждана, без дела със страните. Служител при
ответника, заема длъжност „Логопед“
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. А.: П. М. го познавам от доста години, работим
заедно. Извън часовете с децата подготвяме занятията за тях, които са
различни за всяко дете с оглед типа нарушения. Подготвяме материалите за
децата за занятията, самите материали трябва да бъдат отработени и
изпратени до родителите за всеки час. Работния ми ден е 8 часа, приемното
ни време в четири от дните е 4 часа по 45мин. с по 10мин. почивка, в един от
дните имаме и консултативен час, в който се разговаря с родителите. Ако ги
няма тези консултации може да се вземе друго дете. В останалото време
извършваме подготовка за занятията си и подготовка за часовете. Някой път
се налага да отидем в кабинета по-рано, за да си подготвим занятията, понеже
някои от часовете са индивидуални за всяко дете, понякога са лични,
понякога в група, някой път в кабинета, някой път вкъщи се налага, някой път
се налага да минаваме през книжарницата, за да подготвим материалите.
На въпроси на съда: Получихме задача, писмото беше от г-жа Т., в
четвъртък следобед, когато имах реални занятия, а и в двата кабинета нямам
достъп до интернет, това трябваше да ми се случи след работно време в
четвъртък или в петък. Петък след работа изпратих списъците и за моя
кабинет и за втория, в които заместваме, петък вечерта на 21-ви ги изпратих и
то благодарение на това, че П. беше изпратил заготовка на материалите,.
Изпратих ги петък вечерта, срокът за мен беше „Спешно“, а понеделник
знаех, че П. трябваше да представи списъка готов. Получих писмо от
директора, от което разбрах, че е „Спешно“ и той в понеделник трябва да е
4
готов.
На въпроси на адв. А.: Списъкът беше огромен, защото това, което
изпрати П. изискваше много време, писмото от директора, което ми беше
изпратено изискваше да влезнем в сайтове да подберем сами материалите и
да съставим списъка си за кабинета и аз бях безкрайно улеснена от това, че П.
изпрати някакви материали, върху които да се спрем, което ми спести
огромно количество време и аз да работя събота и неделя, за да мога да го
осъществя и всъщност отбелязвах върху вече готов изработен списък и за
единия и за другия кабинет, за който отговарях.
На въпроси на адв. В.: Проблемът, поради който се явявам като
свидетел е за това, че имаше изключително кратък срок за това да се справим
да представим този списък, който се изискваше от дирекцията. Работих
извънредно през периода, бях на половин щатна бройка и в допълнителен
логопедичен кабинет, 2 учебни години поред работих извънредно.
Информацията за изготвяне на списъците стигна до мен чрез служебния ми
телефон, на който имам инсталирана иконка, на която когато пристигне от
дирекцията информация, получавам известие, но нямам възможност през него
да седна и да се ровя в интернет, за да свалям информация по поставената
задача. Задачата е да изготвим списък с материали за логопедичния кабинет,
да влезнем в интернет, да проучим различни сайтове, да подберем различни
дидактични материали, които според нас биха вършили работа в нашата
работа. Това ми беше възложено през служебния имейл чрез писмото от
директора. Аз изготвих такъв списък. Списъкът, който П. ми предложи беше
работен списък, върху който да работим, за да можем да отбележим какво
бихме искали да остане в списъка и кое да се премахне. Той ми предложи
списъка мисля, че в петък сутринта, аз моят към него го изпратих петък
вечерта. Аз знам какво ми е необходимо за кабинета ми. Казах на П., че
всичко, от което имам нужда за работата в кабинета вече съм си го
подсигурила в периода, в който работя в центъра и съм си подготвила
материали и нямам нужда от нищо освен от комплект сонди, които са
задължителни да има във всеки един логопедичен кабинет. В четвъртък бях
на работа и нямаше как да се занимавам с това, петък бях и сутринта и
следобеда на работа, та в петък след работа се занимавах със списъка на П.,
погледнах го, прочетох го и отбелязах какво да остане и какво да се премахне,
отбелязах материали.
На въпроси на съда: Допълнителните часове в другия кабинет са на
допълнителен трудов договор. В основния ми кабинет съм следобед, а в
училището, където замествах поех часовете сутрин. Материалите за кабинета
по основния ми трудов договор си ги подготвях в останалото време – вечерно
време, сутрин преди да тръгна за другото училище,в останалото работно
време и в останалото време от деня, много често се е случвало и след работа,
когато се прибера да започна да подготвям материалите и занятията за
следващия си ден. Срокът мисля, че беше петък да бъдат изпратени, за да
може П. да го изготви събота и неделя и понеделник трябва да бъде
представен. Никъде не видях, че той трябва да го изготви събота и неделя,
така заключих аз. Получавала съм писмо от директора в 1:06 през нощта, че
5
спешно му трябва някакъв списък за нещо за кабинета, където замествах.
На въпроси на адв. В.: Всеки ден си проверявам имейла, в момента, в
който пристигне информация от дирекцията телефона ми издава звук,
денонощно го следя.
На въпроси на адв. А.: Участвала съм във вайбър група и се е водила
кореспонденция. Мисля, че всичките ни колеги бяха в нея и част от
директорите, но не съм сигурна дали всички.
На въпроси на адв. В.: Вайбър групата е създадена за бърза
комуникация с колегите.

СЪДЪТ, след като съобрази, че за явяването на свидетеля е внесен
депозит и същият желае да го получи

О П Р Е Д Е Л И:

ДА СЕ ИЗПЛАТИ възнаграждение на свидетеля от внесения депозит в
размер на 50 лв., за което се издаде 1 бр. РКО.
Съдът освободи свидетеля от залата.

ПРИСТЪПВА към разпит на водения от ответника свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
А.Г.В.-Т. - 55 години, неосъждана, без дела със страните. Служител при
ответника, на длъжност „Логопед“
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. В.: Като логопеди работим с деца, които имат
комуникативни проблеми. Работното време е 8 часа, приемното ни време и
работата ни пряко с деца е 21 часа седмично. Извън приемното време си
подготвяме материалите и структурираме плановете за работа с деца, тъй
като ние нямаме учебници, работим предимно индивидуално с децата, по-
рядко с деца в група, така че ни се налага за всеки терапевтичен час да се
подготвяме специално. През м.01.2022 г. трябваше да участваме в една
програма към МОН, която осигурява материали и трябваше да посочи всеки
кабинет от какви материали се нуждае за терапията, лично на мен да изброя
това, което ми трябва ми отне 15-20мин. да го нанеса в екселска таблица и да
го изпратя. Това ни беше възложено чрез изпращане по служебния имейл, не
беше поставен срок, но за нас това не беше нещо необичайно, че не е със
заповед. Съобщено ни беше, че трябва. Не мога да кажа дали има такава
Заповед. В имейлите пишеше кой трябва да обобщи списъците – П. М.. Той
имаше задачата да обобщи списъците подадени от всеки колега.
На въпроси на адв. А.: На нас ни се възлагат задачи с крайни срокове,
този краен срок го получаваме на един лист „Важни дати“ и го получаваме в
6
началото на учебната година и там тези срокове са упоменати, но имаме
напомняне от директор или зам. Директор, когато срокът наближава. Ако е
текуща задача, зависи от задачите, могат да се възлагат и със заповед. Задачи
със срок „Спешно“ не съм получавала. Аз съм във вайбър групата, не съм
активна в нея. В нея се коментира всичко и служебна и неслужебна дейност.
На въпроси на съда: За конкретния случай разбрах с имейл, а за това, че
П. отговаря не си спомням как разбрах. На него изпратих предложенията си,
имейлът беше получен в четвъртък, аз му ги изпратих в рамките на работно
време в петък. Дейност в извънработното ми време не ми е възлагана.

Съдът освободи свидетеля от залата.

ПРИСТЪПВА към разпит на водения от ответника свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
И.В.В. - 46 години, неосъждан, без дела със страните. Служител при
ответника, на длъжност зам. директор „Административно - стопанска
дейност“.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. В.: Допълнителна работа се възлага само и
единствено със заповед от директора до конкретния служител с конкретните
задачи, които следва да изпълни в определен срок. Писмена заповед, която се
завежда, има деловодна система, той я получава, разписва се, че я получава и
вече има ангажимента да си свърши работата. Няма писмена заповед, с която
да е възложено на П. М. да върши това нещо. Това, което е трябвало да се
направи е колегите да предоставят информация за материали, които са им
необходими и да бъдат обобщени
На въпроси на адв. А.: Както всяка образователна институция има 2
вида зам. директори – зам. директор учебна дейнос, който е с педагогическо
образование и правоспособност и зам.директор административно-стопанска
дейност, който трябва да е или икономист, или юрист, или инженер, затова
другия зам.директор, в чиито ресор е изпратил този имейл или каквото е
изпратено.
На въпроси на съда: Знам за този изпратен имейл. Изпратен е от Д. Т.,
беше ден четвъртък, служителите се осведомяваха, че ще се отпусне
финансиране по определена програма и всеки един да си опише материалите,
които искат да бъдат закупени за техните кабинети, в които работят. Тези
списъци с материали трябваше да се изпратят на П. М.. Срок не знам да е
имало за изготвянето, този имейл беше януари, тези пари се отпуснаха юни,
не е имало срокове, материалите се закупиха ноември. Задачи на служителите
в извънработно време не е имало.
Съдът освободи свидетеля от залата.

7
СТРАНИТЕ (поотделно): Нямаме други доказателствени искания.

С оглед липсата на други доказателствени искания, СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

ОБЯВЯВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ ЗА ПРИКЛЮЧЕНО
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ.

адв. А.: Уважаема госпожо Председател, моля да уважите предявените
искове като основателни и доказани. Претендирам разноски и представям
списък по чл. 80 ГПК. Моля за срок за писмена защита.
адв. В.: Уважаема госпожо Председател, моля да отхвърлите
предявените искове като неоснователни и недоказани. Събраха се достатъчно
доказателства относими към отговора ни, а именно липса на заповед за
полагане на извънреден труд, както и съгласно правилника за вътрешния ред
на Д. Л.Ц., в който е уредено освен уреждането на кабинетите, времето, в
което всеки един от служителите е могъл да организира работата си. Считам,
че призованите свидетели днес бяха с противоречиви показания, не
установиха, че ищецът е работил в извънработно време, посочено като събота
и неделя, както и необходимостта от същото. Считам, че поради липса на
каквито и да било писмени доказателства за издадена заповед, за положен
извънреден труд, както и посоченото от нас и приложено писмо именно на
ищеца едва на 24-ти понеделник, 3 дни след като е следвало да изготвя
списъци, според твърденията му, е заявил, че желае да работи извънредно,
именно поради това считам, че по никакъв начин не са доказани твърденията
му, същият не се е възползвал дори от възможността да заяви пред
работодателя си, че има желание и ще работи извън работното време, което
да му се заплати и което е следвало да направи именно преди извършване на
тази работа. Считам, че както в предходното съдебно заседание, посочих, че
служителите, които бяха призовани видно от изслушването им днес твърдят,
че и те работят извънредно, което аз посочих като основание същите да не
бъдат разпитвани, защото това е съвсем целенасочено, а именно извличане на
материални блага за всички служители от работодателя, което по никакъв
начин не е правомерно и липса на заповеди за извършване на такава дейност.
Претендирам разноски и представям списък по чл. 80 ГПК ведно с договор.
адв. А.: Правя възражение за прекомерност.

СЪДЪТ, след като изслуша страните

О П Р Е Д Е Л И:

8
ОБЯВЯВА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ ЗА ПРИКЛЮЧЕНИ
ПОСОЧВА, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.
На основание чл. 149, ал. 3 ГПК ДАВА на ищеца едноседмичен срок от
днес за представяне на писмена защита по делото.

Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 13:20
часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
9